Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Radůza - citlivá duše s hlasem jako řemen

Vydáno: 19.05.2005 09:00 v sekci Recenze - Jakub König

Zpěvačka Radůza před dvěma lety všem vytřela zrak a sluch svým albem "Při mně stůj", které ji zaslouženě katapultovalo mezi důležité a respektované osobnosti českého hudebního světa. Jak se ta "něžně neurvalá holka z hospody Odnaproti“ vypořádala se svým třetím řadovým počinem "V hoře", si můžete přečíst v následující recenzi.

SDÍLET:    
7/10

Radůza - V hoře

Celkový čas: 58:06

Skladby: Dědek s cibulí, Nebe-Peklo-Ráj, Bylo nebylo, Sněží, Blondýnka, Pandora, De Nimes, V hoře (Nigardsbreen), Una cartolina (Pohlednice), Teď když spíš, Plachta, Papirosy, Vojáček z cínové lodi, Čutora, Mulhouse, Na sever (Forde), Zahrály

Vydavatel: Indies

Komerční a hlavně posluchačský úspěch a nadšené výkřiky kritiků jsou důvodem, proč byla novinka "V hoře" netrpělivě očekávána na všech frontách. Hned po vydání se CD vyhouplo na přední místa prodejnosti, kde z první pozice sesadilo do té doby neporazitelnou Anetu Langerovou. U alternativní osamělé písničkářky, která se prodírá nevyšlapanými cestami na okrajích či zcela mimo mainstreamové žánry, jde mluvit o úspěchu přímo zázračném. Čím si tahle slečna s hlasem jako řemen podmanila národ válcovaný nelítostnou mašinou komerčních rádií, kde Zlatého slavíka pravidelně vyhrává Karel Gott, Lucie Bílá a pivní bigbeat Kabátů, národ přilepený k obrazovce žvýkačkou jménem SuperStar?

Možná právě syrovostí, upřímností svých skladeb i projevu. Možná osamělým solitérstvím, punkovou nepřizpůsobivostí, neokázalým nezájmem o upachtěnou honbu za hvězdným pozlátkem. Možná tím, že takovou Radůzu můžete potkat v nádražní hospodě, ve vlaku, může vás vzít stopem. A především hudbou, kterou tu dělá málokdo, hudbou originální, autentickou a neoposlouchanou. A proto se vraťme zpět od chvalozpěvů k aktuálnímu albu. A začneme pěkně od začátku. Od posledního kilometru, kde sedí "Dědek s cibulí". V téhle chvíli jsem se chtě nechtě začal trochu ošívat, jelikož mi až příliš jasně vytanul na mysli otvírák z "Při mně stůj", písnička "Jedem". Stejně rychlý akordeon, stejně silný plný hlas a žargon předměstských čtvrtí. Ano, stará dobrá Radůza. A toho jsem se bál, to mne trochu vyděsilo, protože z představy, že budu poslouchat starou dobrou Radůzu ještě dalších dvacet songů, mi zatrnulo. Naštěstí si tohoto zřejmého nebezpečí byla autorka dobře vědoma a hned v druhé skladbě změnila tempo i náladu. Za ostrým prošleháváním akustické kytary probublává kontrabas Františka Raby. Ten je spolu s kytaristou Omarem Khouajem a harfistkou Ivankou Pokornou jedním ze tří hostů, kteří citlivě doprovázejí hlavní interpretku a kteří jí poskytují další výrazové prostředky.

Naštěstí není toto trio hostů jediným zpestřením desky. Radůza získala a získává stále nové zkušenosti, ať už jde o vlivy hudební, nebo o zážitky, které umně vkládá do osobitých a často velmi osobních textů. Od minulého alba jako by vyrostla a rozšířila své vyjadřovací schopnosti. Častěji využívá klidných poloh, které jí náramně sluší. V překrásné "Sněží" nemůžeme nevzpomenout na zpěvaččinu hudební kmotru Zuzanu Navarovou, kterou jako bych slyšel, když v "Na sever" Radůza zazpívá: "Tam do tý dálky volaj mě alky." Některé skladby jako by zpívala mladičká a nevinná dívenka s hlasem k prasknutí křehkým. A hned v zápětí se vrátí uhulákaná dryáčnice, která s pusou od salámu a hlasem jak rezavá břitva rusky vyřvává závěrečnou sloku Vysockého skladby "Plachta". Na albu můžeme slyšet názvuky melodiky severské, stejně jako francouzský šanson zkřížený s reggae v nápadité "De Nimes" či italsky zpívaný popěvek "Una Cartolina". Texty oscilují mezi obhroublým hospodským žargonem a citlivými, pozornými črty, v kterých se mísí vkusné metafory s jasným, přímým popisem většinou lehce posmutnělých událostí. Přitom jsou obě polohy stejně silné, stejně autentické. Velkým oživením je také zakomponování výrazů, slov či celých slok v jiných jazycích, ať už je to francouzština, italština či norština.

Dokonalou syntézou Radůziných skladatelských a textařských dovedností je podle mne titulní skladba "V hoře", inspirovaná pravděpodobně cestami do severských zemí. Kolovrátkový, hypnotizující motiv, který hraje akordeon, mi chtě nechtě asociuje filmovou hudbu Philipa Glasse - zpočátku monotónní linka zpěvu košatí, píseň pozvolna graduje. A ve chvíli, kdy voda trhá ledy, mi běhal mráz po zádech z té koncentrované, syrové síly. V tomto okamžiku jsem si byl naprosto jistý, že Radůza vystoupila z pomyslného stínu předchozích dvou alb, že překonala sama sebe a opět přinesla něco, co nikdo jiný před ní. Podobným způsobem na mne působilo ještě několik skladeb, určitě bych chtěl připomenout "Vojáčka z cínové lodi", francouzsky zazpívanou "Mulhouse", jemnou "Zahrály housličky" či vodkou a zpěněným mořem čpějící "Plachtu". Přesto jsem se neubránil dojmu, že k naprosté dokonalosti alba něco chybí. Nebo spíše, že něco přebývá. Domnívám se, že by desce prospělo pevnější producentské vedení, že by se prostě bez některých skladeb docela dobře obešla. Není jich snad ani mnoho, možná dvě, či tři, přesto díky nim celek poněkud ztrácí na naléhavosti, energie se rozmělňuje. Při téměř hodinové stopáži a omezeném instrumentálním obsazení může být takový nedostatek docela zádadní. A to mi přijde, u jinak velice povedené desky, přece jen trochu škoda.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Já dávam 10/10 (Josef Kudrna, 19.05.2005 10:10) Reagovat

    Dekuju za tu desku Raduzo, kdybyc tech pisnicek bylo treba 30, tak mi to nevadi. V dobe, kdy ja osobne nemuzu ani slyset slovo "superstar", v dobe, kdy pri prepinani kanalu vidim na nasich stanicich "bezmozkove" a "bezkrke" zrudicky ceskeho popu v dobovych kostymech z doby musketyrske nebo buh- vi ceho, tahle deska je pohlezenim-no spis poradnou masazi- duse a tela...diky...

  • Až tak? (Johan Sol, 19.05.2005 15:36) Reagovat

    Prezentuju jen svůj názor: neznám celou desku, ale pár pecek jsem slyšel v rádiu a na óčku, takže jakýsi obraz mám. Nebudu hodnotit kvality Radůzy, jen pocity co ve mně vyvolávaj její písně který zatím znám - jsou to nepříjemný pocity. Nelíbí se mi barva jejího hlasu, nelíbí se mi chudá instrumentace, a texty jsou jak od starý babky. Ovšem to, co se nelíbí jednomu, může druhému značně konvenovat.

  • ;-) (VeeDee, 19.05.2005 17:56) Reagovat

    Skvělá deska! ;-)

  • 2 Johan Sol (honzaX, 20.05.2005 09:51) Reagovat

    neberu nikomu jeho nazor, ale to ze reknes ze koukas na ocko a poslouchas radio (paklize ti neni r1:) tak to uz si pak myslim svy..

  • neni to hodnoceni 7/10 preklep? (radis, 20.05.2005 14:41) Reagovat

    kdyz jsem videl na uvodni strance "jen" sedm bodiku, hned jsem si to sel precist pln zvedavosti, za co takto slabe hodnoceni. Misto kritiky ale velmi pochvalna recenze s tim, ze raduza udelala jeste lepsi album, nez ta predchozi, a ze opet prekonala sama sebe. Ovsem vytknout albu to, ze k dokonalosti mu chybi snad jen kratsi stopaz (budiz, 21 tracku je docela dost), a zrejme jen na zaklade toho strhnout tri body z "dokonalosti", to je hodne zvlastni. Raduza je genialni nejen tim, jake pisnicky dela a jakym zpusobem je dokaze prezentovat, ale i tim, ze jeji desky maji nadprumernou stopaz, ale nikoliv na ukor kvality.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pohled do českých hitparád - 7. týden 2019
Královna je mrtvá, ať žije královna. Queen se museli v albovém žebříčku sklonit před Arianou Grande Konečně změna! Queen se po sedmi týdnech v čele albové hitparády s "Bohemian Rhapsody" přesunuli na druhý post. Jako novou vítězku můžeme oslavovat Arianu Grande, která s albem "Thank U, Next" ve světě přepisuje historické milníky.... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 15:44 v sekci Novinky | České hitparády
0
Parkway Drive, Killswitch Engage, Thy Art Is Murder, Forum Karlín, Praha, 18.2.2019
Naživo: Nikdo na ně nemá. Parkway Drive v Praze obhájili titul králů metalcoru Bez otočných bicích s bubnováním vzhůru nohama a s menším počtem ohňů, ale zato s fanoušky, kteří si ve Foru Karlín klidně jen tak skočí z balkónu na lidi pod sebou. Takový byl koncert čísla 1 na metalcorové scéně,... čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 00:58 v sekci Naživo
13
Zaz, Forum Karlín, Praha, 17.2.2019
Naživo: Zaz vtáhla do malebných uliček Paříže. Nejlepší byla, když tančila Pěkný, ale chvílemi dlouhý. Takový byl první ze dvou vyprodaných pražských koncertů Zaz v rámci turné k aktuální desce "Effet Miroir". Osmatřicetiletá Francouzka se předvedla jako výborná zpěvačka obklopená prvotřídními... čtěte zde
Vydáno: 18.02.2019 01:49 v sekci Naživo
0
De Staat - Bubble Gum 8/10
Recenze: "Bubble Gum" De Staat je excelentní tripová jízda De Staat se přesně po třech letech vracejí s novým albem. Jedna z nejpozoruhodnějších evropských formací se na "Bubble Gum" znovu pokouší svým euforickým electro rockem rozpohybovat i ty nejzarytější suchary. Jedenáct písní,... čtěte zde
Vydáno: 18.02.2019 00:00 v sekci Recenze
0
Twenty One Pilots, O2 arena, Praha, 16.2.2019
Naživo: Twenty One Pilots na O2 arenu ještě nemají O raketovém růstu Twenty One Pilots si spousta kapel může nechat jen zdát. Během tří let zvládli v Praze vystřídat Lucena Music Bar, Tipsport arenu a nyní vyprodali i O2 arenu. Tento prostor už je ale přece jen jiná liga, hudebníkům... čtěte zde
Vydáno: 17.02.2019 11:23 v sekci Naživo
60
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Radůza vás vtáhne do světa indiánů. "Muž s bílým psem" je nádhernou poctou trampům (22.10.2018 00:00)
- Nové desky 40/2018 - od Twenty One Pilots přes Radůzu po Mira Žbirku (09.10.2018 22:49)
- Radůza se "Studnou v poušti" uspěla u kritiků i posluchačů (12.02.2018 13:43)
- Naživo: Aneta Langerová se symfonickým orchestrem skvěle zahalila "Na Radosti" do vážného kabátku (04.12.2017 09:59)
- Fotogalerie: Aneta Langerová zazpívala za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu (04.12.2017 09:10)
- Recenze: Radůza "Studnou v poušti" dokazuje, že vánoční album jde udělat i jinak (14.11.2017 08:25)
- Rozhovory: Radůza - Hudbu beru vždy jako svoji psychoterapii (14.11.2017 08:25)
- Rozhovory: Aneta Langerová - Vidět se ve filmu je něco úplně jiného než v klipu (03.11.2017 10:43)
- Nové desky 40/2017 - od Liama Gallaghera přes A-ha po Tichou dohodu (09.10.2017 06:37)
- Nové desky 38/2017 - od Anety Langerové přes The Killers po Těžkýho Pokondra (25.09.2017 07:41)

ALBUM TÝDNE 07/2019

De Staat
Bubble Gum

De Staat se přesně po třech letech vracejí s novým albem. Jedna z nejpozoruhodnějších evropských formací se na "Bubble Gum" znovu pokouší svým euforickým electro rockem rozpohybovat i ty nejzarytější suchary. Jedenáct písní, které řvou o vaši pozornost, je skutečně strhujícím poslechem.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 20.02.
Tender (UK) (Café V lese, Praha)
Čt 21.02.
Bastille (UK) (Forum Karlín, Praha)
Čt 21.02.
LANY (USA) (MeetFactory, Praha)
So 23.02.
Shakin' Stevens (UK) (Forum Karlín, Praha)
Út 26.02.
Deaf Havana (UK) (Café V lese, Praha)
Pá 01.03.
SWMRS (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 07.03.
Júníus Meyvant (ISL) (Rock Café, Praha)
Čt 07.03.
White Lies (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.03.
Lil Xan (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 12.03.
Wild Nothing (USA) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Rihanna AC/DC Madonna Beyoncé Adele Coldplay Sia Kryštof Ewa Farna Billie Eilish The Cure Linkin Park Queen Imagine Dragons Lucie Ariana Grande LP Ava Max Muse
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver