Pražský Výběr je pojem, který z dějin domácí populární hudby jen tak nevymizí. Dosvědčuje to i fakt, že dokáží postavit koncert výhradně na hitech, třebaže trvá dvě hodiny. Sic se jedná o písně víc než patnáct let staré... Prvního prosince hráli v Lucerně a musicserver.cz tam nechyběl.
© www.vostrov.cz Možnosti, jak pojmout letošní velkolepý návrat na domácí pódia, měl
Pražský Výběr v zásadě dvě. První z nich - představit se v novém koncertním světle, repertoár postavit na poslední regulérní studiovce "Běr" (1997) a pokusit se oslovit novými, třeba i dosud nevydanými písněmi. Druhá představuje pravý opak, tedy raději nepokoušet očekávání skalních fanoušků a vystoupit s tím, s čím vystupovali i před deseti či patnácti lety, tedy starým osvědčeným předrevolučním repertoárem. Pro letošní šňůru, která byla započata na prázdninových festivalech a ukončena 1. prosince v pražské Lucerně, zvolili druhou, méně riskantní variantu.
Vyprodanou Lucernu Výběr - model 2004 také nezklamal. Sázky na jistotu se vyplácí, tedy minimálně do té doby, dokud se nechcete vyvíjet dále. Ti, kdo zažili dosud (a patrně navždy) nejslavnější koncert Pražského Výběru Adieu C.A., případně ti, kdo ho mají dobře naposlouchaný ze stejnojmenné nahrávky, nemohli být první prosincovou středu v Lucerně zklamáni. Nové byly pouze převleky muzikantů a tanečnice na krajích pódia, obsah zůstal takřka nezměněn.
© www.vostrov.cz Po nijak zvlášť oslnivém (i když možná až nezaslouženě vypískaném) výstupu bodrého klauna na počátku se rozjel tentýž stroj, který byl před dvanácti lety taktně odstaven. Oprášen, omyt a přestříkán (Kocáb tentokrát v image teenagera s blonďatou rozcuchanou parukou, klaunskými rty a walkmanem na uších, Pavlíček s vysokým, snad kouzelnickým kloboukem), jinak prakticky stejně bezchybně, jen nepatrně línější a unavenější (zejména Kryšpín na své dvoumetrové rampě nějak usínal). "Hrabě X", "Tatrman", "Sbal si to svý ráno"... hity střídaly hity celé dvě hodiny. S jedinou výjimkou skladby "Stín" ze sedm let starého "Běru" zazněly pouze písně z předrevoluční éry kapely (viz koncertní playlist).
Místy sice bylo znát, že to muzikanty tolik jako kdysi nebaví, nicméně třeba přiznat, že v průběhu koncertu se do toho posilováni hřmotnými aplausy začli pokládat s o něco větší intenzitou (při "Zubaté" zhruba ve dvou třetinách už to mělo energii srovnatelnou se starými časy).
Michal Pavlíček si sóla užíval snad jako jediný nad rámec původních verzí, na tradiční bubenické Kryšpínovo tentokrát nějak nezbyl čas - nebo vůle? Vilda Čok skákal, běhal a osvěžoval (i když jeho vtipy o sovách k vytření zadku už moc nezabírají) jako za mlada, mladé tanečnice se kroutily, seč jim síly stačily. Samotný Kocáb nebyl kupodivu nijak akční. Odzpíval, jak měl, odehrál, jak měl, ale s historkami o tom, jak si totalitou ničení Kubánci tajně přes satelit odposlouchávali jejich vystoupení na Miami Beach a zpívali si české texty, mohl klidně počkat na doma. Stejně jako následné rozezpívávání diváků a přídavkové donucení ke zpěvu celé Lucerny "Pec nám spadla" nebylo nutné.
© www.vostrov.cz Ten večer v Lucerně byl jako příjemná procházka skanzenem. Žádná hodnota navíc, ale ani výrazné zklamání. Zkrátka vzpomínka na
Pražský Výběr v jeho nejlepších letech, která jsou patrně nenávratně uzavřena a pečlivě uložena. Možná opravdu zvolili správnou cestu s důsledným oprášením starých hitů a neprosazováním nového repertoáru. Svým způsobem by to od nich bylo sympatické a ukázali by, že se nebojí progresivního nášlapu do budoucna (na který by se svými zkušenostmi rozhodně měli). Na druhou stranu, bůhví jak by to dopadlo. Sice tím vzali definitivně naděje, že by
Pražský Výběr ve svém kapelovém fungování pokračoval, ale zase si nestihli pokazit pověst. Jednodušší cesta, ale účinná.
Koncertní playlist:
Hrabě X,
Tatrman,
Sbal si to svý ráno,
Smolař,
Olda,
Haťa paťa,
Krysy,
Stín,
Prachy,
Zubatá,
Člověk bez talentu,
Snaživec,
Pražáci,
Václavák,
Proč jen já
Přídavky: Chvastoun,
Straka v hrsti,
Tatrman,
Haťa Paťa
Pražský výběr, Lucerna, 1.12. 2004
-
Tenkrát... (David, 03.12.2004 09:21) Reagovat
Viděl jsem Pražský výběr před více než 20 lety v Semilassu v Brně, když ještě neměli české texty a zpívali "svahilsky". Bylo to fantastické, stejně jako další vystoupení v dnes neexistujícím sále na Marxové, když s nimi ještě bubnoval Hrubeš. Mezitím vystoupili v televizní hitšarádě (nikdy jsem to však neviděl), vyšel singl Olda je přítel můj, ale pak je zatrhli. Na podzim 86 to byla trochu jiná kapela, ale obě LP, které časem vyšly byly dobré. Film počátkem 90. let byla úděsná kravina, ale CD Běr o pár let později fajn (s výjimkou příšerné angličtiny v jedné skladbě). Dál už nic. Pražský výběr je sice v tisku dodnes popisován jako legenda, ale něco jí podle mne chybí. Minimálně CD s nejlepšími peckami, pořádný web a větší publicita. Kubánské a protirasistické aktivity jsou úsměvné, ale nechám na hlavě, byla to vždy naše nejkvalitnější muzika s velice povedenými texty (kterou ale právě z důvodů své originality nelze exportovat). Kapela sice občas koncertuje, ale jinak je neaktivní a pro mne tím pádem mrtvá. Tenkrát bylo hudebníkům sice o 20 let méně a byla jiná doba, ale možnosti profesionálně existovat a být v povědomí veřejnosti minimální. Kam se to všechno ztratilo?
-
Absolutně vedle (Richard Šíma, 06.12.2004 11:25) Reagovat
Já vím, respektujem názor druhého, byť s ním naprosto nesouhlasíme. Ale blbě se to dělá, je-li názor opřen o faktické chyby, jako v případě tohoto výtvoru pana Hynka Justa.
To je škoda, že pan Just neví, že Výběr už oznámil úmysl v příštím roce natočit novou desku a pokračovat. Kdyby to věděl, nepouštěl by se do konstrukcí o loučení a o jistotě, že nic nového už nebude.
Ještě větší škoda je, že pan Just zřejmě nemá dost dobře naposlouchanou nahrávku z koncertu Adieu C.A. (nejen kvůli tomu, že tento poměrně podivný koncert považuje za nejvydařenější). Kdyby totiž tuto nahrávku znal, nemohl by napsat, že koncert v Lucerně byl prakticky stejný, až na nové převleky.
Jak je možné srovnat koncert jedenáctičlenného big bandu s tříčlennou dechovou sekcí, dvěma bubeníky a jedním perkusistou, dvěma kytaristy (1991) s koncertem čtyřčlenné kapely v ryzím složení (2004), pane Juste?
Jak je možné tvrdit, že tyto koncerty byly vlastně stejné, když koncert Adieu C.A. se opíral o takové skladby, jako Reminiscence, Pražskej buran, Čičolína, Špičková kultura, Knedlík nebo Bláznivé reggae? Kterou z těchto skladeb pan Hynek Just 1.12. 2004 v Lucerně slyšel?
Jediné, s čím se dá souhlasit, je skutečnost, že Výběr vsadil na osvědčené skladby a kromě Stínu žádnou novou nezařadil. Tak vydařený koncert ve skvělé atmosféře by to jednoznačně snesl, to kdyby snad byla řeč o nějakém riziku.
Narozdíl od pana Hynka Justa jsem absolutně nezaznamenal, že by Kocába nebo Pavlíčka koncert nebavil. Viděl jsem přesný opak.
-
Nesouhlas (Miroslav Legutko, 25.03.2005 13:07) Reagovat
Vycítil jsem z článku (možná špatně), že pisatel nebyl z koncertu až tak dalece nadšen. Myslím, že koncert se povedl a pro nás staré výběráky byl špičkovým návratem Pražského výběru. Staré osvědčené a tehdy nadčasové songy doznaly drobných změn a proložení novýmy kousky koncertu neubralo na kráse. Michal Pavlíček opět dokázal, že je génius a na jeho hru v tomto státě nikdo nemá. Pocity lze shrnout do - perfektní, špičkové, už jsem myslel, že v tomto státě vymřel pořádný rock. To co dnes totiž produkuje showbyznis, tak to jsou velmi slabé odvary toho co hrál výběr před 20 lety.