Kvalitní domácí hip hop začíná pronikat z undergroundu do mainstreamu. Z Karlových Varů přichází Bow Wave, kteří mají dost hudební i textové originality, aby se vyhnuli zaběhaným klišé, která ovládla domácí "podzemní" scénu. V emailovém rozhovoru nám více prozradil rapper Emsa.
© facebook interpreta Karlovarská partička
Bow Wave se letošní podzim konečně dočkala velké desky "EMIgrant" a zaslouženě počechrala vlny českého hiphopového rybníka. EP "Sami-z-dat" vydané jako příloha časopisu Bbarak i účast na kompilaci "Lyric Derby 2" napověděla, že do českého rapu vstupuje kapela s originálním přístupem a nadhledem, studiové album
"EMIgrant" to dopovědělo.
Bow Wave
mohou nabídnout na české poměry nezvyklé použití živých nástrojů a originální
vypravěčský talent dvou MCs. Jednoho z nich - rappera Emsu - jsme zpovídali přes email a tady je výsledek.
"EMIgrant" vychází u velké nahrávací firmy, což je pro český hip hop poměrně nezvyklé. Do jaké míry tento fakt ovlivnil vaši desku. Tracky k novýmu albu byly pochystaný dávno před tím, než nás vzal pod křídla tenhle label, takže tahle skutečnost mohla ovlivnit pouze kvalitu nahrávky, a tak se i stalo. Samozřejmě nemůžu zapomenout na distribuci, která by měla bejt vychytanější, alespoň doufám.
Jaký je vlastně rozdíl mezi nahráváním desky u malého a velkého labelu? Můžeš cálnout víc hodin ve studiu, může se posrat víc věcí, který se daj' udělat znova, na druhou stranu tě víc tlačí nasmlouvanej čas, do kterýho musíš mít všechno hotový. Smlouva je smlouva.
Neměli jste strach, že vás EMI bude tlačit do věcí, které vám nebudou sedět? Uvědomme si, že nás vydává sublejbl
Escape, takže to bylo v klídku, bez bariér, připomínek. Na druhou stranu na albu žádný neskousnutiny ani nejsou.
V Praze existuje silná undergroundová scéna kolem časopisu Bbarak nebo labelu Mad Drum. Cítíte se být součástí této scény nebo k ní nepatříte?BBarák nás vytáhl, o tom žádná. Na druhou stranu to bylo proto, že jsme byli sami o sobě relativně dobrý. A takhle by to mělo fungovat. Netuším úplně jak nás tahle under scéna bere, ale nikdo se do nás nesere a opačně to funguje taky tak. Čechy jsou malej stát a my jsme rádi, že existujou party jako Bbk nebo Mdm, který si všímají novejch talentů a dávají jim šance a oni jsou rádi že scéna je díky nám o něco pestřejší.
Vary nejsou Praha, nejsou v Praze citliví na to, že jste vlastně kapela z "vesnice" a neberou vás jinak?Já nevím, ať si.
Nedávají vám někteří z undergroundové scény najevo, že když jste teď u EMI, tak mezi ně nepatříte?Nemá kdo to říct, nepatřili jsme nikam ani dřív, ani teď.
Chytáte nějaké kolaborace s ostatními hiphopovými projekty? Budou k trackům z alba nějaké remixy?Z hostováním jinejch partiček u nás nebo opačně to není moc žhavý, na albu jsou hosti z lokálních partiček, kteří nejsou moc známí obecně a to byl i záměr. Do budoucna ale určitě vymyslíme něco zajímavýho, záleží na tom, kdo do toho s náma bude chtít jít.
Pokud byste si mohli vybírat, tak po kom byste z české scény šáhli? Sledujete, co se na ní děje?Přál bych si Hanu Hegerovou.
Jak vlastně vypadá hudební scéna ve Varech? Kromě vás a Petra Míkovce samozřejmě?Funguje tu dubpartička Babylon Station, s těmi rád kooperuji, příjemná záležitost, reggae banda Ilam, která se začíná prosazovat i za humny, a víc asi zatím nestojí za řeč.
© facebook interpreta Vy a Čistychov jste u EMI, Kontrafakt u Sony, další kontrakty na sebe možná nenechají dlouho čekat. Myslíš, že nastal čas, kdy kvalitní domácí hip hop prorazí do mainstreamu?Uvidíme, každopádně moje učitelka tance před devíti lety tvrdila, že hip hop je pouze sezónní záležitost, takovej nástupce lambády.
Album mixoval Petr Míkovec, který je obvykle spojován s trochu jinou hudbou. Jak jste se k němu dostali a jak vás jeho pohled ovlivnil?Peťa je Varák a dělá do reggae. Vary jsou malý a muzikantů ještě míň. Myslím, že celý album ovlivnil k obrazu svýmu a celá kapela mu vděčí za aranže. Mně osobně se líbí, že živá kapela se dokáže ztotožnit s producentem, a z alba je to cítit. Těším se na spolupráce na dalších albech s dalšíma lidma. Abych to dokončil:
Petr Míkovec ovlivnil naší hudbu na albu "EMIgrant".
Znamená to, že na další desce už bude jiný producent? Možná trochu předbíháme, ale máte někoho na mysli?Takhle dopředu ještě nikdo nemyslel, ale myslím, že
Syncro a následně
Petr Míkovec nasadili laťku minimálně na varský poměry vysoko.
Používáte živé nástroje, do jaké míry to ovlivňuje tvorbu nových skladeb?Já těžko porovnám rozdíl, nezkoušel sem nikdá jinak než s kapelou, ale sedíc v kruhu na zkoušce se prostě dobře diskutuje.
Má na zkouškách přednost hudba před rapem, nebo je to naopak? Co vzniká první?To je různý. Teď mě napadne textík, kterej bude šlapat, a já poběžím na zkoušku a budem tomu šít nějakej kabátek. Stejně tak třeba Jéňu (klávesy) napadne melodie, poletí na zkoušku a budu se trefovat textem do nálady toho tracku.
Ještě k tomu reggae. Při poslechu "EMIgranta" jsem měl pocit, že Bow Wave jsou ovlivnění pohodou jamajské hudby a vlastně jim chybí agresivita, kontroverze nebo prostě jedním slovem "ramena", která k hip hopu patří? Vyvrátíš mi to?Nevyvrátím, naopak vcelku souhlasím, na pár témat se musí přitvrdit, ale takovejch tracků moc nemáme.
S tím určitě souvisí i texty. Dáváte spíš přednost trochu odlehčeným příběhům typu "Dromedár" nebo "Pašerácká" před ostřejšími tématy nebo nějakým poselstvím?To je různý, daný především dobou. Není nějakej postup k namíchání textů k albu, jako třeba nějakej poměr 4:2, záleží spíš na kvalitě a nápadu.
Často vás srovnávají s filadelfskou hiphopovou skupinou The Roots. Sedí vám to srovnání?The Roots hrajou živě,
Bow Wave taky.
Bow Wave znají a slyšeli
The Roots,
The Roots o
Bow Wave nikdy neuslyší.
© facebook interpreta Hráli jste na velkém hiphopovém festivalu Hip hop kemp. Jsou třeba reakce publika na vaši kapelu jiné než na projekty, kteří vystupují jen s DJem?Zaleží přece na kvalitě koncertu, je fuck jestli je tam týpek sám a diktuje, nebo banda typů.
Po poslechu "EMIgranta" se mi zdá, že jste hudebně bližší funkovým kapelám než hiphopovým. Je to jenom nástrojovým obsazením?Z části. Třeba "Bláhová" je text psanej vyloženě funkovým směrem.
Kam se teď budou Bow Wave vyvíjet? Zkus si tipnout, co s vámi bude za rok v tuto dobu?Za rok v tuto dobu si budeme pomalu začínat říkat něco o tom, že by bylo dobrý začít připravovat materiál na další desku, alespoň doufám. V tom nejideálnějším případě mě najdeš v Norsku rybařit.
Na webu hledáte společně s fanoušky téma na videoklip? Už se něco rýsuje a na kterou skladbu to asi bude?Klípek se teď dotočil, je na song "Bláhová", ve který béká Blážin. Vypadá příjemně a vidět by se měl dát kolem Vánoc.
Jak důležitá je pro vás komunikace s fanoušky po internetu?Zatím bych to čítal na promile, protože net tolik nevyužíváme. Stránka
www.bowwave.cz je teprve můj adolescent, na kterýho je míň a míň času.
A ještě poslední otázka: Znáte a navštěvujete musicserver.cz?Nebudu jmenovat členy, ale čtyři znali a tři ne. Takže dobrý skóre.
Díky za rozhovor.