Natasha Bedingfield je novým objevem britské popové scény, který zanedlouho nebude nutno nijak dlouze představovat. Její debut "Unwritten" rozvířil již vody v Británii a odvažuji se prorokovat, že ve zbytku Evropy i za velkou louží způsobí též menší a možná i větší vlnobití.
Natasha Bedingfield, ač má za sebou již jisté úspěchy, není u nás ještě příliš známá, a proto by se slušelo ji alespoň zběžně představit. Přestože rodina Bedingfieldů má kořeny na Novém Zélandu, samotná Natasha se narodila před třiadvaceti lety v Anglii. K hudbě se dostala již ve svých teenagerských letech, kdy spolu se svým bratrem Danielem a sestrou Nikolou založila vlastní skupinu. Hráli v podstatě vše od r'n'b až po drum'n'bass a tato pestrost přetrvává u Natashy pořád. Sama Natasha potom na nějaký čas hudbu opustila a věnovala se hlavně studijním aktivitám. Vybrala si dva na první pohled vzdálené obory - umění a psychologii, které ovšem spojila na doporučení do jednoho, který se nazývá
"art psychology". Po dvou letech ovšem nechala školy a vydala se na hudební dráhu.
Svou debutovou desku odjela natáčet do Los Angeles, kde se spojila s autory, kteří píší písně pro
Robbieho Williamse,
Madonnu,
Mariah Carey,
Britney Spears, ale pozor - ve všech svých písních měla hlavní slovo ona samotná. Tito lidé působili spíše jako konzultanti. Producentsky se pod toto album podepsali Andy Frampton, Steve Kipner (Christina Aguliera,
Janet Jackson) a Mike 'Spike' Stent, který produkuje alba
No Doubt,
Björk či
U2. Sestava tedy vzdáleně neslučitelná, výsledek je ale téměř perfektní.
Máte-li rádi
Nelly Furtado nebo
Anastaciu, pak se vám "Unwritten" bude zcela jistě líbit. Mezi těmito zpěvačkami se totiž stylově pohybuje, i když k
Nelly má přeci jen trošku blíže. Její muzika je založená na výborných a chytlavých melodiích a pak na poněkud drsném, na kost ořezaném rytmickém základu. Hodně písniček je postaveno pouze na funky či trip-hopových beatech, přičemž melodie je dána pouze zpěvem Natashy. Ostatních nástroje jsou potlačeny do pozadí nebo nejsou vůbec. Možná to vypadá trošku divoce, ale ono to funguje bezvadně. Pokud pominu jednu skladbu, pak nahrávka nezní ani evropsky ani americky. Je takovým velice dobře namíchaným koktejlem různých stylů, který nám připravila
Natasha Bedingfield.
Pokud se jedná o písničky jako takové, pak se dá napsat, že je to jedna pecka za druhou, od začátku do konce, kromě jedné. Mám pouze výhrady k "Drop Me In The Middle", ve které rapuje Bizarre z
D-12, což mi prostě nesedí, protože toto už směřuje k typickému americkému hip hopu. Jinak to je ale jediný drobný kaz na celé desce. Písničky na "Unwritten" jsou takového ražení, že kdybych vzal názor pěti různých lidí, odvažuji se tvrdit, že každý bude považovat za nejlepší jinou skladbu. Já osobně jsem si nejvíc oblíbil titulní "Unwritten", která se lehce liší od většiny a která je zároveň již třetím singlem. Výrazný rytmus zde není tak zřetelný a celá písnička působí trošku klidněji. Je postavená na hodně silné melodii, která postupně graduje až do jakéhosi hymnického konce. Nemá smysl opomíjet ani druhý singl z alba "These Words", který zase oplývá takovým refrénem, že by se na něj dobře hodil název písničky
Kylie Minogue - "Can't Get You Out Of My Head". Ne všechny písničky jsou ale na první poslech. Například na hodně rytmický a feministický debutový singl "Single" si budete muset chvíli zvykat. Pokud jsem psal o tom, že mi občas Natasha připomíná
Anastaciu, měl jsem na mysli především "I'm A Bomb", jejíž dravost a dynamika hodně styl Američanky připomíná. V "I Bruise Easily" nebo v "Silent Movie" zase Bedingfield dokazuje, že umí napsat i dobrou pomalou baladu. Posledním kouskem, který si dovolím vypíchnout, je i zároveň závěrečnou skladbou celého alba. Je jí "Wild Horses", která, ač neznám pozadí, nepřipomíná letitý stejnojmenný hit
Rolling Stones pouze názvem. Jediný rozdíl je snad v tom, že "Wild Horses" od Stones je kytarovka, zatímco "Wild Horses" Natashy je piano song. Jinak, i když se jedná o úplně jinou písničku, lehce rozervaná nálada a cítění je stejná u obou. Tato písnička se navíc liší od ostatních svým zpracováním. Zatímco zbytek alba je postaven na uměle vytvořených zvukových efektech, "Wild Horses" je nahrána čistě akusticky, kde piano doplňují pouze smyčce, což z ní dělá něco ojedinělého a excelentního.
Z předchozích řádků je zcela jasné, že jsem vám nyní představil vskutku vynikající album. Dovolím si dokonce napsat, že nám v Natashe Bedingfield roste nová hvězda světové pop music. Na ostrovech je již úspěch "Unwritten" potvrzen. Všechny singly a pochopitelně album dosáhly na první místo žebříčku. Otázkou je, jak se prosadí na kontinentě a především za oceánem. Nerad bych něco zakřikl, ale myslím, že Natasha bude opět po čase jedním z mála Britů, kteří zbourají tamní hitparády.