Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011

Eskmo rozsvítil Lucernu svou oživenou elektronikou!

Vydáno: 16.06.2011 17:29 v sekci Naživo - Radek Londin | foto: facebook interpreta

Kultovní vydavatelství Ninja Tune zažívá po mírném útlumu novou renesanci a zase se mu daří lákat do svých řad producenty, kteří opravdu promlouvají do vývoje současné beatové elektroniky. Patří mezi ně i Eskmo. Své spojení hutných basových linek a zašmodrchaných melodií předvedl poprvé v Praze.

Živě: Eskmo

support: Philip TBC live & MC Lindee, DJ Josef Sedloň
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 14. června 2011
Fotogalerie

DJ Josef Sedloň, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Návštěvníkům Eskmova úterního koncertu se dostalo zajímavého srovnání dvou etap elektronické muziky, respektive také dvou přístupů k tomuhle žánru. Ten první reprezentoval alespoň v rámci večera sám hlavní guru cyklu večerů Conference Josef Sedloň a také přizvaný host Philip TBC v doprovodu MC Lindee - zjednodušeně by se dal označit za retro. Tím druhým byl právě Eskmo - reprezentující v současnosti nesmírně vitální elektronickou scénu z oblasti San Francisca. V jeho případě se nabízí kontrastní slůvko futuro... Jde o trochu nefér paušalizování, ale vlastně proč ne.

Philip TBC & MC Lindee, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Josef Sedloň si jako zahřívací DJ hrál prostě tak, jak je zvyklý ze svých pořadů Radia 1 - sympaticky po svém, prostě jak to cítí, co se mu líbí. Respektuje zaměření večera, volil hlavně s dubstepem koketující uvolněné rytmy, občas lehce funky, nějaké ty novější breakz. Všechny kusy ale spojoval takový ten potemnělý opar, atmosférické plochy, které frčely na přelomu tisíciletí a o nichž se tehdy psalo, že souznějí s myslí post-clubberské generace. I syrovější subbasové záležitosti, evidentně aktuálního vročení, měly spíše klasický pravověrný ostrovní zvuk.

Philip TBC & MC Lindee, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Podobně pokračoval Philip TBC, také již odrostlý syn beatu. Hrál převážně vlastní produkci, jíž se v posledních letech intenzivně věnuje - za jeho jménem stála navíc poznámka "live". A také on, ač poučen aktuálními rytmy i glitchem, zůstával v éře, kdy ještě elektronická muzika žila z ozvěn pravdařské generace, věřící, že pilule nebo ganja pomůžou vytvořit lepší svět. Tehdy se zdálo, že jde o generaci bez ideálů - plnou ironie a hédonismu, ale dnešním pohledem se opět jeví vlastně docela naivně - dá-li se to tak říct. V tomto duchu také ukazoval svou eklektičnost, tedy míchání stylů, ne však moc vzájemně do sebe, ale hezky postupně, po sobě - a tak hrál chvílí jungloidní dubstep, pak něco abstraktních hip hopů a tak dále... V závěru bohužel došlo i na "klacky v kýblu" neboli drum'n'bass - snad nejvíce atrofovaný taneční žánr současnosti, který za ty roky tak maximálně převzal něco samplů z databank novějších tanečních odnoží. Vše ještě doplnila MC Lindee, jež svým soulově laděným vokálem i dikcí takřka navodila flashback, že jste na Shadowboxu někdy před desítkou let.

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Kormidlo stroje času však v pravý moment strhnul Eskmo a nasměroval jej dopředu. Stejně jako Philip TBC vystupoval "live" a hned bylo zřejmé, jak se význam tohohle výrazu posouvá. První jmenovaný vystupoval klasicky, tedy skrčený k notebooku a potenciometrům pouštěl předem připravené stopy, které do sebe vmíchával, a do toho občas přidal něco kouzel za gramofony. Druhý vtahoval publikum do procesu vzniku hudby. Controllery, klávesy i sampler měl Eskmo nahnuté k divákům, aby mu každý viděl pod ruce, a navíc vydatně naživo samploval. Jedním zdrojem smyček byl jeho hlas - zpěv, deklamace, občasné výkřiky nebo jen harmonizování. Druhým a ještě efektnějším pak různé zvukově zajímavé předměty - chřestítka, svazek klíčů, pet lahve, papír k roztrhání, plechovky k syčivému otevření, plechové kýble k bubnování šatním ramínkem... Jasně, nejde o nic nového, ale Eskmo to všechno velice organicky zapojil do výsledného mixu, až na pár momentů to nepůsobilo samoúčelně, navíc se v pravých chvílích soustředil spíše na syntezátory nebo efektové procesory, aby svými found sounds publikum nezahltil. V jemnějších pasážích set připomínal projekt Eskamon, v němž spolu se svým hudebním mentorem Amonem Tobinem také hojně využíval podobné samply. Základ Eskmovy show byl sice připravený na hard disku, ale každý živý element nebo přidanou pasáž dokázal patřičně prodat.

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Nejpodstatnější je však nespoutaný pocit, který předával. Byl to čistý pop, nebo spíše hyperpop. Nebál se veselých emocí, líbivosti, barev a se žánrovými vlivy zacházel naprosto bez respektu a omezení. Jeho samotný styl je průsečíkem mnoha vlivů, a jednotlivým skladbám tak nemůžete dát nějakou žánrovou nálepku - opět něco jiného, než jsme slyšeli před ním. Jeho debutová deska stojí na několika skvěle provedených postupech a nemá při opakovaném poslechu takovou trvanlivost, jakou by si někdo mohl přát (v iPodu do města však ideální). Je z ní však cítit, že právě naživo to může být velice chytlavá headbangin' záležitost. Okořeněná dalšími efekty a patřičně rozvedená a vygradovaná měla opravdu sílu - jak bylo znát i na peckách "Cloudlight", "We Got More" nebo "Color Dropping". Všechny skončily jinak než na desce, vždy zajímavěji, ale zároveň v tom dobrém slova smyslu přímočařeji. Velice dobrý zvuk, přesná světla i solidní projekce dotvořily výsledný dojem. Přát si podobně epické mapping projekce, jaké na aktuální šňůře doprovází Amona Tobina, to už bychom si koledovali o jednu z akcí roku...

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Eskmo byl svěžím větříkem do dramaturgie cyklu Conference, doufejme, že jich bude přibývat s tím, jak oblíbené labely pořadatelů nabírají mladickou sílu. Mohlo by se zdát, že tento článek psal zapřísáhlý hipster, ale záleží, z jaké myšlenkové pozice jej čtete. Jasně, ono zdaleka neplatí, že co je nové, je automaticky dobré a naopak... Obzvláště v Česku má ale člověk občas pocit, že jako se kdysi vymezovali posluchači elektroniky proti zatvrdlým bigbíťákům a klasickým rockerům, tak dnes sami přebrali jejich roli... Conference se teď nachází někde na půli cesty mezi klasiky a hipstery. Budiž tam zůstane, protože bez kořenů, v konzervativním Česku tak populárních, není ani nových výhonků...

  • Unbelievable (konradox, 17.06.2011 11:28) Reagovat

    Neverím vlastným očiam, konečne erudovaný článok, dokonca zmienka o controllerisme !! 1*

  • Houšť & větší kapky (andymc, 17.06.2011 13:27) Reagovat

    Já se připojuju ke konradoxovi - taky se mi ten report moc líbil a dostala mě i formální stránka - oprášení přechodníků nebo hlášky typu "odrostlý syn beatu" :)

  • Report (Ondra, 20.06.2011 11:52) Reagovat

    Moc povedený, velká pochvala!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tame Impala - Deadbeat 7/10
Recenze: Tame Impala se na "Deadbeat" v pravidelném tepotu taneční elektroniky poněkud vytrácejí Kevin Parker se znovu pouští za hranice toho, co si pod zvukem Tame Impala běžně představujeme. Projekt, kdysi ukotvený v neo-psychedelii, postupně nasákl r'n'b, popem i elektronikou, aniž by přišel o svou barevnost a typické kouřmo.... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 13:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád - 50. týden 2025
David Guetta, Teddy Swims a Tones And I si společně podmanili český éter Týden před Vánocemi zatím českým žebříčkům kralují jiné hity než ty sváteční. Do čela rádiového přehledu se dostali David Guetta, Teddy Swims a Tones And I zásluhou "Gone Gone Gone", na prvním místě pořadí digitálních... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 09:00 v sekci Novinky | České hitparády
Vánoce v O2 areně, O2 arena, Praha, 16.12.2025
Naživo: Ani slavná jména nenalákala. "Vánoce v O2 areně" přitáhly jen srdcaře Týden před Vánocemi se známé tváře popu spojily se symfonickým orchestrem a Kühnovým smíšeným sborem v pražské O2 areně. Účinkovali Tomáš Klus, Michal Horák, Jiří Korn, Václav Neckář, Martina Pártlová, Eva Burešová a... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 20:00 v sekci Naživo
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure Konec roku se blíží, a tak nejspíš dorazila i poslední várka zajímavých nahrávek. Minulý pátek ještě stihl vyjít třeba živák The Cure, novinka od noiserockových Health, sběratelská limitka Andyho Bella z Erasure, soundtrack k... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 17:30 v sekci Novinky | Nové desky
Divokej Bill, Lucerna, Praha, 15.12.2025
Naživo: Lucernou se díky Divokýmu Billovi přehnala "Tsunami". Nechyběla ale ani koleda Úvalská skupina Divokej Bill si před Vánocemi nadělila tři speciální koncerty pod jednoduchým názvem "Tři jsou víc než nic". Pražská zastávka navíc dostala nečekaný bonus - v ten samý den se Štěpán Karbulka stal poprvé otcem,... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 13:31 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Rozhovory: Josef Sedloň - Hledáme možnosti, jak festival Spectaculare posunout dále (12.03.2024 16:00)
- Naživo: The Prodigy v Praze své umění rozmělnili, vzpomínka na Keitha Flinta mohla být emotivnější (08.12.2023 17:15)
- Rozhovory: Josef Sedloň - Festival Spectaculare ušel už kus cesty (20.03.2023 13:00)
- Nové desky 38/2021 - od Mig 21 přes Poppy po Vladimíra Mišíka (29.09.2021 17:05)
- Lucerna Music Bar Open Air se rozrůstá o další koncerty (14.05.2021 13:32)
- Letní scéna koncertů Lucerna Music Baru letos bude v areálu Ledáren Braník (27.04.2021 11:53)
- Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea (25.11.2020 08:00)
- Fotogalerie: The Cat Empire zahráli podruhé v Praze (26.10.2016 12:57)
- Fotogalerie: Legendární Dub FX po roce zpátky ve vyprodaném Lucerna Music Baru (17.10.2016 08:43)
- Naživo: Radio 1 oslavilo pětadvacáté narozeniny po česku (09.02.2016 12:03)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Prince Justin Bieber Ewa Farna Lady Gaga Beyoncé Kryštof Madonna Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe