Je jen jedna věc, na které kritici ujíždí více než na škatulkování - žebříčky. My jsme aktuálně připravili jeden, který vám v několika dílech shrne sto nejlepších desek uplynulého desetiletí. A přihodíme shrnutí nejdůležitějších událostí jednotlivých let. Pokračujeme rokem 2003 a sedmou desítkou.
Máme za sebou další hudební dekádu. Deset let, co opět změnilo svět. Pokud konec osmdesátých let přinesl sametovou revoluci, pád Berlínské zdi a krach komunistického svazu, což mělo za následek, že devadesátá léta byla jedním velkým mejdanem, oslavou svobody a míru (byť výjimky se našly), začátek jednadvacátého století nám mediálně objevil nepřítele nového - terorismus. A tahle trpká pachuť ovlivnila výrazně i hudbu. Ať už tématicky (do Bushovy politiky se opřeli i Radiohead), nebo obsahově (americká verze debutu The Strokes neobsahovala písničku zesměšňující newyorské policisty, protože se to prostě po 9/11 nehodilo). Příkladů je samozřejmě bezpočet.
Přesto se ale uplynulých deset let vyznačuje především tím, že nic nevykračuje z řady. Ano, konzumní mašinérie objevila ještě jednodušší cestu k penězům než boybandy a do popředí se dostaly talentové (ne)pěvecké soutěže typu Česko hledá SuperStar, MTV zase jednou ovládlo r'n'b a zažili jsme boom reunionů i exhumaci osmdesátkového electropopu, ale vše se tak nějak vzájemně vyvažovalo. Nejvýraznější změnou tak je fakt, že se hudba stěhuje na internet - od mp3jek a streamování hudby či videoklipů až po hudební publicistiku.
Snad i proto je náš žebříček stovky nejoblíbenějších alb uplynulé dekády tak rozmanitý a pokrývá téměř kompletní populární scénu. (Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že kritici prostě metal nespolknou a budou ho ignorovat. I když je jako hudební styl nesmrtelný…) Cílem našeho žebříčku není sdělení tak to bylo a jen my máme pravdu, ale seznámení čtenářů s naším pohledem na uplynulé desetiletí. Odráží se v něm nejen náš hudební (ne)vkus, ale i naše zapomnětlivost a všechny osobní úchylky. Vždyť jak jinak si vykládat to, že v něm najdete úlety typu The Teenagers?
V rámci jednotlivých žebříčků shrneme postupně i jednotlivé roky. Připomeneme si, co zásadního se v nich událo, kdo na výročních ceremoniálech za co děkoval a která alba mizela z pultů (respektive vytěžovala servery iTunes) nejvíce. Pokračujeme sedmou desítkou první stovky a těšit se můžete na Arctic Monkeys, Depeche Mode, Placebo, Robbieho Williamse či Sigur Rós.
100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1
70. místo: CocoRosie - Noah's Ark
Průměrná známka: 7.800
Datum vydání: 13.9.2005 Produkce: CocoRosie Prodeje: ?
Debut natočily v koupelně. Operní pěvkyně Sierra, kňourající Bianca, pár riffů na kytaru, elektronika úrovně dětského pianka a pískot gumových hraček. V dnešní éře YouTube a MySpace se s lo-fi projekty tvořenými na koleně roztrhl pytel, ale před pěti lety šlo o ze strany sester Cassadyových o nesmírně osvěžující pojetí, a to i vzhledem k jejich jedinečným vokálům a excentričnosti, díky čemuž se vyjímají nadále. Na "Noah's Ark" přidaly k freak-folku o chlup víc elektroniky i útržky beatboxu a rapu, s nímž začala Bianca pokusničit v posledních letech. CocoRosie sbírají chválu spíš za netradiční pojetí než silné skladby - to se však netýká přinejmenším setkání Antonyho Hegartyho (čtěte ve vyšších patrech) s Biančiným nesmírně tlačeným a nesmírně strhujícím projevem v queer-baladě "Beautiful Boys".
-- Karel Zich
CocoRosie - Beautiful Boyz (Live At Art Rock)
"Po poslechu 'Noah's Ark' je jasné, že veškeré obavy, které se vyrojily po obecně pozitivně přijatém debutu 'La Maison de Mon Reve', z až příliš vkusných a přímočarých CocoRosie, mohou jít stranou."
Heather Phares, All Music
69. místo: Placebo - Meds
Průměrná známka: 7.813
Datum vydání: 13.3.2006 Produkce: Dimitri Tikovoi Prodeje: 100 tisíc UK
Placebo nejenže se svým pátým studiovým albem "Meds" vstali z mrtvých, ale rovnou natočili svou nejlepší nahrávku a v sedmi zemích se s ní dostali na číslo jedna albové hitparády. Celé je to ve znamení zvukové kompaktnosti, kdy se deska po celou dobu nese v jedné náladě. To samo o sobě by nestačilo, ale Placebo ji opatřili tak naléhavými texty, drásavými melodiemi a geniálními aranžemi, ze nemůže být pochyb o tom, kdy byli ve vrcholné formě. Nic prvoplánového, ale po naposlouchání se objeví vrstevnatá hudba v chmurném oparu, co zákonitě zasáhne každého. Michael Stipe z R.E.M. jistě věděl, že si zahostováním na této nahrávce jméno nezkazí. "Song To Say Goodbye" nebo "Because I Want You" patří do zlatého fondu kapely, ale pravda je taková, že "Meds" funguje především jako melancholický celek, kterému není co vytknout.
-- Tomáš Tenkrát
Placebo - Song To Say Goodbye
"Nejlepší příloha k 'Meds' je procházka stmívajícim se průmyslovym městem (nebo průmyslovou čtvrtí), když obchody zavíraj', spokojený lidi už jsou doma a sněží. Pořádný velký vločky. Je to jejich nejlepší deska, ale nechytne hned."
Lukáš Franz, hlavní recenze "Cynici se ušklíbnou, my ostatní se nepřestaneme divit, že z toho na kilometry nečouhá trapnost a chtěnost, ale naopak to všechno až harmonicky do sebe zapadá. Dotažené, geniálně proaranžované a produkčně důkladně vypiplané dítko..."
Tonda Kocábek, makrorecenze
68. místo: Arctic Monkeys - Whatever People Say That I Am, That's What I Am Not
Průměrná známka: 7.846
Datum vydání: 23.1.2006 Produkce: Jim Abbiss, Alan Smyth Prodeje: 1,2 milionu UK
Arctic Monkeys dokázali, že humbuk okolo The Libertines nebyla náhoda. Británie díky nim opět podlehla čistokrevnému soundu špinavého rokenrolu, ale tentokrát novým způsobem. The Libertines definovali ostrovní pop tradičně, postaru, přes kluby a souhru silné skladatelské dvojice, Arctic Monkeys stačila schopnost Alexa Turnera pamatovat si včerejší studentský večírek a pořádně naslouchat sheffieldským ulicím. O zbytek už se postaral internet, přesněji MySpace.com. Poslední britská kytarovka, která měla smysl, vpadla na scénu stylově - pod sloganem don't belive the hype, se studentskou hymnou "I Bet You Look Good On The Dancefloor". Sympatické je, že to na rozdíl od Libs přežili až ke třetímu albu. S hlavou nahoře. A Alex Turner se vedle Mathangi Arulpragasam (aka M.I.A.) a Mikea Skinnera (aka The Streets) zařadil mezi nejtalentovanější persóny současné britské hudební scény.
-- Miroslav Böhm
Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On The Dancefloor (live at Glastonbury)
"Klidně bych timhle cédéčkem s naprosto kouzelnym názvem 'Whatever People Say I Am, That's What I'm Not' celou tuhle éru kytarovek skončil. Franz Ferdinand dospěli, The Strokes přehodili výhybku směrem, který čekal asi málokdo - čekal ho vlastně někdo vůbec? Arctic Monkeys mě zase vrátili na začátek, kdy šlo hlavně o to heslo Fuck off, it's just rock'n'roll!"
Lukáš Franz, hlavní recenze
BYLO NEBYLO V ROCE 2003
• Na počátku roku 2003 byl zatčen americký producent Phil Spector, který svůj talent uplatnil na nahrávkách The Beatles, Leonarda Cohena nebo Ramones. Důvodem jeho zatčení bylo obvinění z vraždy herečky Lane Clarkson, ze které byl skutečně později usvědčen a odsouzen na devatenáct let v pruhovaném pyžamu.
• Eddie Vedder, frontman Pearl Jam, si během jednoho z koncertů tenkrát dovolil víc, než měl. Několikrát ve svém projevu k fanouškům urazil někdejšího amerického prezidenta George W. Bushe a to pár fanoušků nemohlo přenést přes srdce a koncert opustilo. Pearl Jam tím odstartovali novou hru mezi muzikanty nazvanou Uraz Bushe jak jen můžeš.
• Rozpadla se uměle vytvořená parta S Club 7, která útočila nejen na rádia svou vtíravou hudbou, ale i na televizní obrazovky. Během pouhých čtyř let trvající kariéry z nich manažeři vydolovali na této partě co se dalo, sedmičlenná parta totiž stihla vydat pět alb a účinkovala v jedenácti seriálech.
• Čtyřicet let museli čekat Rusové, než do jejich vlasti znovu přijede a zadrnká nějaké melodie brouk Paul McCartney, jeho květnový koncert na Rudém náměstí byl dlouho dopředu beznadějně vyprodaný.
• Kapelu Evanescence potkal první třesk v jejich kariéře. Opustil je hlavní kytarista a především zakládající člen Ben Moody. Mrzet ho to nemusí, dolary vytřískal z pozdějších spoluprací s Kelly Clarkson, Celine Dion nebo Avril Lavigne, kdy se projevil jako vynikající producent.
• Po deseti letech relativního klidu se na Michaela Jacksona začala opět valit obvinění z pedofilie, soudní procesy se táhly až do roku 2005, kdy byl shledán nevinným.
• Rok 2003 byl posledním pro mnoho skvělých umělců. Plakalo se například nad Mauricem Gibbem, člen Bee Gees skonal po infarktu. Ale na konec své životní poutě došel i Johnny Cash. Zdravotním problémům, se kterými se potýkal už delší dobu, podlehl v květnu.
• Naopak první nádechy v hudebním světě absolvovali třeba Enter Shikari, Gnarls Barkley nebo The Subways.
67. místo: Enter Shikari - Common Dreads
Průměrná známka: 7.875
Datum vydání: 15.6.2009 Produkce: Andy Gray Prodeje: ?
Komerční život téhle desky nezačal úplně nejlépe, když loni na jaře vyšla, v Británii startovala na šestnáctém místě. Přitom průlomová jednička "Take To The Skies" to dotáhla až na čtyřku. "Vzhledem k tomu, z jakého prostředí pocházíme, nikdy jsme nepovažovali úspěch v žebříčcích za příliš důležitý," řekl však musicserveru frontman Roughton Reynolds. A je dobře, že Enter Shikari na konzum kašlou, respektive si z něj dělají dobrý den. "Common Dreads" má totiž všechny předpoklady k tomu, aby se stala kultovní nahrávkou. Jenže jak známo, historie, a zvlášť ta šoubyznysová, je hodně nevypočitatelná a určitě ne spravedlivá. A tak si čtyřka mladíků z anglického St. Albans může říct, že udělala snesitelné maximum: natočila desku melodičtější, elektroničtější, kompaktnější, dospělejší, než byl debut. Není to jenom neučesaný řev a syntezátorový skřehot, má to příběh, civilní tvář, ale i dravost. Prostě je to pop i post-hardcore současně. -- Luboš Kreč
Enter Shikari - Zzzonked
"Chce se mi jásat nad skvělou deskou. Místo toho nevěřícně kroutím hlavou a v paměti lovím kapely, kterým podpis smlouvy s velkým vydavatelstvím tak výrazně pomohl."
Ondřej Michal, hlavní recenze
66. místo: Depeche Mode - Playing The Angel
Průměrná známka: 7.889
Datum vydání: 17.10.2005 Produkce:Ben Hillier Prodeje: 550 tisíc US, 500 tisíc GER
Pro NME i Rolling Stone se stalo jedenácté řadové album Depeche Mode "Playing The Angel" jen ryze průměrným počinem, Q Magazine a Billboard pak proklamovaly pravý opak. DM se po čtyři roky staré experimentální nahrávce "Exciter" rozhodli méně improvizovat a zaměřili se na to, co je jim vlastní - hitovost. Pro někoho se jednalo o posmrtnou křeč a další muzejní exponát ve sbírce vyčpělých Depešáků, pro věrné fans to byl ale návrat na přelom osmdesátek a devadesátek, tedy do zlaté éry. Hymnus "John The Revelator" podobně jako druhý singl "A Pain That I'm Used To" pak opravdu patří k nejlepším písním v repertoáru DM vůbec, jenže zbytek desky za zmíněnými songy mírně zaostává. Tak i tak, DM opět stvořili album, které se (podobně jako čtyři předchozí) dostalo do Top 10 obou nejprestižnějších světových hitparád.
-- Lukáš Benda
Depeche Mode - Precious
"Depeche Mode nejen že přežili nekonečné večírky, drogové úlety i rozepře uvnitř kapely, nýbrž ještě navíc dokázali natočit další výbornou desku."
Karel Veselý, makrorecenze
65. místo: M.I.A. - Kala
Průměrná známka: 7.900
Datum vydání: 8.8.2007 Produkce:M.I.A., Switch, Blaqstarr, Timbaland, Morganics, Diplo Prodeje: 440 tisíc US, 60 tisíc UK
"Arular" z roku 2005 byl jen předkrmem, po kterém nám M.I.A. o dva roky později naservírovala hlavní chod. "Kala" je manifest něčeho, čemu já osobně říkám post-world music. Etnomuzikologické sondy do současných tanečních scén v Brazílii, Baltimoru nebo Austrálii ale klidně ignorujte, album funguje i na docela obyčejné popové rovině jako sbírka pekelných hitů - od výbušných "Boys", přes bollywoodské disco "Jimmy" až po "Paper Planes", v nichž se v oparu marihuanového kouře potkávají The Clash a rappeři Wreckx-n-Effect. A jako největší pocta producentům Diplovi a Switchovi slouží fakt, že nejhorší skladbou desky je závěrečná "Come Around" s Timbalandem, který byl jinak v roce 2007 na svém druhém životním vrcholu.
-- Karel Veselý
M.I.A. - Paper Planes
"Je zde odhodlaný sarkasmus, znuděnost a vzdorovité vymezení se, smysl pro potěšení oddělené od práce - vše artikulováno texty, zakotveno v hudbě. V jednotlivých písničkách vře vzpoura lidských, hudebních a mechanických zvuků."
Robert Christgau, Rolling Stone
64. místo: System Of A Down - Mezmerize
Průměrná známka: 7.900
Datum vydání: 16.5.2005 Produkce:Rick Rubin, Daron Malakian Prodeje: 1 milion US
Po raketovém startu s "Toxicity" a kvalitních zbytcích ze "Steal This Album! " byli SOAD postaveni před těžký cíl: natočit nahrávku, která bude důstojná svým předchůdcům. Jenže novinka překonala všechny představy. Kapela přeorientovala kurz směrem k mainstreamovějším a ještě více folklórním vodám a tahle sázka jí naprosto vyšla. Spolu s následným "Hypnotize" tvoří celek, který je perfektně semknutý, avšak velkou sílu má i samostatně. Daron Malakian dostal daleko více prostoru a prospělo to všem. Jak kapele, tak fanouškům. S odstupem několika let neztratila nic na síle, hitovky jako "Violent Pornography" se z přehrávačů skalních fanoušků nevytratily dodnes a momentálně odpočívající kapela bude mít hodně práce, aby tenhle skvost někdy ještě překonala, pokud tedy ještě povstane. A všichni doufáme, že ano.
-- Petr Adámek
System Of A Down - B.Y.O.B.
"Třetí regulérní deska Darona Malakiana, Serje Tankiana, Shava Odadjiana a Johna Dolmayana je když ne revolučním kouskem, tak přinejmenším jedním z nejzásadnějších děl, jaká se v posledních letech na metalové scéně objevila."
Luboš Kreč, hlavní recenze
HUDEBNÍ TRHÁKY ROKU 2003
Osm ceny Grammy a navrch nálepka pro nejprodávanější album roku 2003. Vynikající recenze doplnily nevídané prodeje, které k dnešnímu dni dosahují téměř k třiadvaceti milionové hranici. Lepší začátek kariéry si muzikantka Norah Jones ani nemohla představit. Prachy, kulky v těle, nahaté roštěnky, naolejované mužské svaly a slova do pranice, při kterých by se leckdo červenal, tohle musel být zkrátka trhák. Své první album světu představil 50 Cent a stejně jako u Norah to byl úspěch jako kráva. Trojku nejprodávanějších placek nedoplňuje nováček, ale deska, na kterou se tehdy úpěnlivě čekalo. Druhé album Linkin Park nazvané "Meteora" se opět rvalo do čel všech žebříčků, stejně jako singly, ale pro tentokráte byly kritiky vlažnější.
Nejprodávanější alba za rok 2003:
• Norah Jones - Come Away With Me
• 50 Cent - Get Rich Or Die Tryin'
• Linkin Park - Meteora
• Dido - Life For Rent
• Beyoncé - Dangerously In Love
Podruhé v kariéře natočila svůj hudební materiál také Dido, ten se uchytil zejména v její rodné krajině, kde si album koupilo už téměř tři miliony Britů a i singly o rozchodech, drogové závislosti nebo nepochopení úspěch desky v žebříčcích kopírovaly. Když vydala Christina Aguilera placku "Stripped", shodně ji kritici smetli ze stolu s nízkým hodnocením. Dráždivé písně a image ale pořádně rozpálily posluchače, kteří desku svým horlivým nakupováním řadí mezi nejprodávanější. Už o rok dříve odstřihl pupeční šňůru od domovské formace 'N Sync Justin Timberlake, jehož debut si vysloužil kromě skvělých prodejních čísel i dvě ceny Grammy.
Nejprodávanější alba ve Velké Británii za rok 2003:
• Dido - Life For Rent
• Christina Aguilera - Stripped
• Justin Timberlake - Justified
• Daniel Bedingfield - Gotta Get Thru This
• Norah Jones - Come Away With Me
A do třetice všeho dobrého i v Americe vedla žebříček prodejů desek žena. V roce 03 lačnili Američané především po debutu kakaové Beyoncé. Ta za svou desku dostala celkem sedmadvacet různých ocenění, včetně pěti Grammy sošek. Neméně úspěšné byly i singly z desky, které si všechny doskočily v Americe mezi pětici nejlepších. A teď se podíváme na prodejní zoubek albům, která skončila na bedně za Beyoncé. Druhý 50 Cent prodal svého debutu jen v Americe k dnešnímu dni téměř osm milionů kopií, třetí Norah Jones za rok 2003 zmizlo z pultů za oceánem desek méně, ale v součtu až do 2010 to dá úctyhodné číslo deset a půl milionů.
Nejprodávanější alba v USA za rok 2003:
• Beyoncé - Dangerously In Love
• 50 Cent - Get Rich Or Die Tryin'
• Norah Jones - Come Away With Me
• Shania Twain - Up!
• Dixie Chicks - Home
Stejně jako o rok dříve i v roce 2003 světu vládla píseň, která si také podmanila Čechovo území. Vůbec první singl Evanescence "Bring Me To Life" doskočil snad ve všech světových hitparádách mezi nejlepší a nejen za to mu byla udělena i cena Grammy v kategorii nejlepší hardrockový song. Grammy dostala i světově druhá píseň - "Clocks" od Coldplay patří navíc k jedněm z nejsamplovanějších písní. Grammy partu trhá Avril Lavigne, té song "I'm With You" přinesl jen hitparádové úspěchy, které stačily až na trojku. Mimochodem videoklip k songu řadí kritiky k těm nejlepším. Tak přece jenom nějaké ocenění.
Nejprodávanější singly za rok 2003:
• Evanescence - Bring Me To Life
• Coldplay - Clocks
• Avril Lavigne - I'm With You
• Beyoncé feat. Jay-Z - Crazy In Love
• Dido - White Flag
Kdepak je láska? Tuhle otázku několikrát zopakovali Black Eyed Peas ve svém prvním singlu po příchodu Fergie do kapely. Píseň je jejich smutným posteskem nad útoky z 11. září roku 2001. V Británii se singlu prodalo skoro 650 tisíc kopií, což v roce 2003 stačilo na první místo. Předělávka známého hitu "Spirit In The Sky" od Normana Greenbauma z roku 1969 se skví na druhém místě. Samozřejmě v modernějším kabátu. O ten se postaral finalista britské Superstar Gareth Gates. Trojici doplňuje muž, který v tom roce měl docela jiné starosti. R. Kelly v roce 2003 pořád bojoval se soudy proti nařčení z pedofilie a sexu s nezletilými. Přesto čas na kvalitní hudbu mu zbyl, song "Ignition" řadí uznávaný server Pitchfork na devatenácté místo ve výčtu pěti seti nejlepších písní dekády.
Nejprodávanější singly ve Velké Británii za rok 2003:
• Black Eyed Peas - Where Is The Love?
• Gareth Gates & The Kumars - Spirit In The Sky
• R. Kelly - Ignition
• Gary Jules - Mad World
• Will Young - Leave Right Now
Amerika byla pod náporem hip hopu a r'n'b. Nejvíce se do vzduchu rukama máchalo s 50 Centem. Hit "In Da Club" byl jeho první americké number one a i když se o tři roky ozvaly hlasy, že je song plagiátem, soud téměř v zápětí stál na straně půldolaru. Dvojku drží v Británii oblíbený R. Kelly. A bronz je nejúspěšnější hit Seana Paula v kariéře "Get Busy".
Nejprodávanější alba ve Velké Británii za rok 2003:
• 50 Cent - In Da Club
• R. Kelly - Ignition
• Sean Paul - Get Busy
• Beyoncé feat. Jay-Z - Crazy In Love
• 3 Doors Down - When I'm Gone
Datum vydání: 20.6.2008 Produkce:Sigur Rós, Flood Prodeje: ?
Na poslední řadové desce Sigur Rós vyměnili producenta, a tak na židli, kterou po tři alba zahříval Ken Thomas, usedl Mark Ellis, známější pod pseudonymem budícím hrůzu - Flood. Přelet od nevšedních lahůdek ke klasikům, od M83 do party, která hostí Depeche Mode, U2 nebo Smashing Pumpkins. Texty na páté album islandští skřítci původně zhotovili kompletně v angličtině, sítem však prošla jen jediná perlička, závěrečná "All Alrigt", ostatní písně si vysloužily nové otextování a znovu v mateřštině. Deska je celkově trochu odlišná, ubylo stesků a chmurů, přibylo barev a současně fanoušků, pro které je "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" přístupnější než předchozí desky. Naštěstí zůstal minimalismus, klasické nástroje a orchestrální závěry, které ve vás probudí snílka a lepšího člověka.
-- Dominika Jiroušková
Sigur Rós - Gobbledigook
"Sigur Rós opět natočili vydařenou desku, která se vám vryje hluboce do paměti a naleznete v ní i silné opojení. (...) Jako celek 'Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust' funguje pevným sevřením a zažijete s ní nejeden překrásný Góðan Daginn (česky: dobrý den)."
Dan Hájek, hlavní recenze "Je docela s podivem, že jsou pořád svoji. V dnešní době, kdy si každý bere od každého, zejména tedy to, co někdy v nějaké dekádě fungovalo, je přístup SR k hubě obdivuhodný. Lépe řečeno obdivuhodné je to, že s tímto svým přístupem dokážou zaujmout masy lidí."
Vašek Trávníček, makrorecenze
62. místo: Robbie Williams - Sing, When You're Winning
Průměrná známka: 7.917
Datum vydání: 28.8.2000 Produkce:Guy Chambers, Steve Power Prodeje: 2,4 milionu UK
V roce 2000 už sice Robieho Williamse dávno opustilo stigma angažmá v chlapecké kapele Take That, ale stále byl velkou hvězdou jen v Británii a Irsku. Třetí deska "Sing When You're Winning" z něj však definitivně udělala superstar po celé Evropě. Co nezvládl pilotní singl "Rock DJ", který se proslavil i mnohde zakázaným videem, v němž se zpěvák díky počítačové grafice svlékl až na kost, dokonal duet s Kylie Minogue "Kids" a skladba "Supreme", půjčující si motiv ze slavné "I Will Survive". Deska však nenabízí jen šlapající hity, ale také introspektivnější pomalé skladby jako "Love Calling Earth" či sebezpytující "Better Man". Robbiemu se skvěle povedlo spojit pop pro teenagery s popem pro dospělé, skladatelkou a muzikantskou zručnost a nechal navíc naplno tryskat své charisma ironizujícího a přitom emotivního vtipálka.
-- Honza Balušek
Robbie Williams - Rock DJ
"Nové album Robbieho Williamse je podpořeno velkou reklamou, která spoustu lidí znechutí. Natočil ho bývalý člen Take That. V rádiu ho uslyšíte několikrát denně, až vám poleze na nervy. Ale on za to nemůže, prostě jen natočil výbornou desku."
Honza Balušek, hlavní recenze
61. místo: Incubus - Morning View
Průměrná známka: 8.000
Datum vydání: 23.10.2001 Produkce:Incubus, Scott Litt Prodeje: 2 miliony US, 100 tisíc UK
Kalifornští Incubus mohli mít po vydání alba "Make Yourself" snadnou práci. Úspěšná deska z roku 1999 byla nabitá hity a skupinu po nepříliš výrazných funk-rockových začátcích vyšvihla do popředí zájmu fanoušků i médií. Stačilo tedy nasát původní vzorek, trochu s ním zamíchat a vzniklou směs znovu vylít na stříbrný kotouč, což ostatně praktikuje každá druhá úspěšná skupina. Incubus ovšem vlastní recyklaci kategoricky odmítli a vydali se svízelnější cestou vstříc pestrosti a dalšímu objevování. "Morning View" zůstala hitová ("Nice To Know You", "Wish You Were Here"), neubylo emocí ("Mexico") ani energie ("Circles"), avšak nejvíce potěší tvůrčí posun správnou cestou. Brandon Boyd a jeho čtyři parťáci ohromně vyspěli a stvořili brilantní dílo, působící jako výhled na pobřeží z Morning View Drive v Malibu, kde vzniklo. Čirá krása.
-- Petr Adámek
Incubus - Wish You Were Here
"Zatímco spousty jiných a mladších kapel nás bombardují odsekávaným rapem naroubovaným na metalovou kostru a jejich pěvci se rdousí pod nánosy vzteku a agrese, Incubus si jdou stále svou cestou (...), přesto je pořád inovativní a hlavně jiná, než velí metalový mainstream."
Luboš Kreč, hlavní recenze
HONOROVANÍ V ROCE 2003
Grammy Awards
Konec února přinutil opět hudební kritiky dát hlavy dohromady a dohodnout se na vítězích pětačtyřicátého ročníku cen Grammy. Hned v pěti kategoriích dostala zelenou Norah Jones včetně objevu roku, kde položila na lopatky Avril Lavigne nebo Johna Mayera. Navíc zvítězila ve všech čtyřech hlavních kategoriích, což se za celou dlouhou historii nikomu nepovedlo. Historické anály přepisoval i Eminem. Potřetí v řadě se mu podařilo vyhrát kategorii o nejlepší rapové album.
• Nahrávka roku: Norah Jones - Don't Know Why
• Song roku: Norah Jones - Don't Know Why
• Album roku: Norah Jones - Come Away With Me
• Objev roku: Norah Jones
• Nejlepší popové album: Norah Jones - Come Away With Me
• Nejlepší R&B album : India.Arie - Voyage To India
• Nejlepší rapové album: Eminem - The Eminem Show
• Nejlepší rockové album: Bruce Springsteen - The Rising
MTV Video Music Awards
Předávání stříbrných MTV kosmo-mužíků se znova motalo kolem Britney Spears. Opět průser jako Brno, který americká a ostatní světová média nafoukla do obřích rozměrů. Nefigurovala v něm ale sama. Smetánku a prodeje si slízla i Madonna. Ta si s Britney a Christinou Aguilerou během prezentace jejího hitu "Like A Virgin" vyměnila pár slin. Pak už stačilo záběr x-krát zopakovat v televizi a připojit povídačky všech zúčastněných dam, který polibek považují za nejsladší v životě a hned máte na světě nejpamátnější moment celé historie udílení, podle samotné MTV tedy.
• Videoklip roku: Missy Elliott - Work It
• Nejlepší mužský videoklip: Justin Timberlake - Cry Me A River
• Nejlepší ženský videoklip: Beyoncé (feat. Jay-Z) - Crazy In Love
• Nejlepší videoklip skupiny: Coldplay - The Scientist
• Nejlepší videoklip nováčka: 50 Cent - In Da Club
• Nejlepší popový videoklip: Justin Timberlake - Cry Me A River
• Nejlepší rockový videoklip: Linkin Park - Somewhere I Belong
• Nejlepší R&B videoklip: Beyoncé (feat. Jay-Z) - Crazy In Love
Brit Awards
Brit Awards potřetí v řadě hlásilo stejného vítěze v kategorii zpěvák roku - Robbieho Williamse. Naštěstí pro jeho odpůrce na dlouhou dobu i naposledy. Nezapomnělo se ani na Ms Dynamite, jejíž Mercury Prize z roku 2002 za album "A Little Deeper" přinesla ovoce v podobě sošek zejména v roce s trojkou na konci.
• Britské album roku: Coldplay - A Rush Of Blood To The Head
• Britský nováček roku: Will Young
• Britská zpěvačka roku: Ms Dynamite
• Britská skupina roku: Coldplay
• Britský zpěvák roku: Robbie Williams
• Britský singl roku: Liberty X - Just A Little
• Cena za přínos pro hudbu: Tom JonesMercury Prize
Cenné skalpy Radiohead a Coldplay si dal v roce 2003 do vitríny společně s Mercury Prize britský rapper Dizzee Rascal. Nenašel se nikdo mezi kritiky, kdo by jeho debutovou placku "Boy In Da Corner" nevynášel do hudebních nebes. Jen tak namátkou server Pitchfork albu dal téměř stoprocentní hodnocení, a to měl Dizzee na čele teprve osmnáct křížků.
(Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že metal je slepá ulička, co je zacyklená v bludném kruhu vlastní trapnosti a proto nenení třeba aby se jím kritici zabývali...)
Recenze: MikAel se na albu "Focus" nebojí poodhalit ze sebe víc
MikAel společně s Luďkem Fialou tvoří tým, který na desce "Focus" představuje hitovky současného popového sevření. Předvojem byla minulá řadovka "Easy", novinka však nabídne ucelenější sled nápadů a témat s až civilními... čtěte zde
Naživo: Geniální Hot Milk musejí vyhodit svého zvukaře. Okamžitě!
Aktuálně předskakují Palaye Royale, ti k nám ale dorazí až za měsíc, a tak se Hot Milk otočili v Praze na jeden z mála podzimních koncertů, při němž hrají jako hlavní hvězdy. V České republice se tak stalo vůbec poprvé. A... čtěte zde
Frontman crossoverové Insanie má rád westerny, noirové kriminálky, zádumčivou atmosféru děl Cormaca McCarthyho i temnou country. Záchvěvy těchto lásek můžeme letmo zachytit i v jeho domovské kapele, nicméně plně toto podhoubí rozkvetlo až nyní, na albu "K mýmu ohni nesedej" v bočním sólovém projektu Poly Noir.
Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější.
Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například k ukládání vašich nastavení bezpečného vyhledávání, k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informacíSouhlasím