Jam & Spoon je frankfurtská dvojka, která svou kompozicí "Stella" definovala německou odnož trancu. Od té doby již utekla hodně velká voda, s novým albem "Tripomatic Fairytales 3003" se vydávají probádat spíše popové břehy experimentů se zvuky.
Psal se rok 1992, kdy épečko "Tales From A Danceographic Ocean / Stella" dvojice
Jam & Spoon vykouklo na svět a kompozice "Stella" se stala hymnou německé trance scény. Jam El Mar (Rolf Ellmer) a Mark
Spoon (Markus Löffel) dokázali svými povedenými elaboráty ukázat, že jsou nadanými tvořiteli taneční hudby. To se projevilo i na přibývajícím počtu nabídek na remixy, jejich zručnost využila taková zvučná jména, jako jsou
New Order,
Pet Shop Boys a i sám
Mike Oldfield zatoužil po mixu z jejich dílny. Na svůj debut spojili síly se zpěvačkou Plavkou (Plavka Lonich), která se již dříve blýskla spoluprácí s
The Shamen. Hit v podání Plavky "Right In The Night (Fall In Love With Music)" skvěle uvedl debut "Tripomatic Fairytales 2001" (1993), na kterém byla směsice tranceových vychytávek. K dobru tu bylo druhé cédéčko "Tripomatic Fairytales 2002" - to proplouvalo spíše sbírkou ambientních kompozic. Na další desku se čekalo do roku 1997, kdy vyšlo album "Kaleidoscope" z poloviny naplněné zpívanými popovkami (opět zpěvačka Plavka) a doplněné o zvukové koláže různých pohledů na taneční hudbu. Velkým návratem měl být singl "Be.Angeled" (2001), ten napěl Rea ze skupiny
Reamonn, deska však nepřišla. Předzvěstí nového materiálu měl být maxáč "Cynical Heart" (2003) v podání Jima Kerra ze
Simple Minds, ale až na potřetí to vyšlo v podobě rádiového hitu "Set Me Free (Empty Rooms)". A pak to konečně přišlo - do obchodů se vydala deska "Tripomatic Fairytales 3003".
V první řadě je potřeba si uvědomit, že
Jam & Spoon opustili jakékoliv ostrovy taneční klubové hudby a pustili se do popu, ve kterém lehce experimentují se svojí vlastní zručností a ověřenými nápady. Na nahrávaní desky si pozvali hodně hostů a snažili se jim ušít písně na míru. Hned úvodem musím zmínit, že některé jsou výtečné, některé klamou a na desce spíše neměly být. Ale pojďme se na tyto "pohádky" čtvrtého tisíciletí podívat zevrubněji.
Opět zde nechybí stálice a oblíbenkyně Plavka, která nazpívala tří písně. Úvodní "Moment Gone" je poklidnou pohodou, která naznačuje, že celé album bude spíše v pomalém poslechovém duchu. "Butterfly Sign" (chystaný třetí singl z desky) je svěže a letně lapená hitovka, která má určitou shodnost s podobně natočenou singlovkou "Kaleidoscope Skies" z minulé desky. "Blue Moon Tidal" je vrcholným dílkem, který skvěle sedí k zajímavému vokálu Plavky a
Jam & Spoon do ní vtiskli pro ně typickou basovou linku ve zpomaleném tempu. Zpěvák Rea kromě skvělého singlu "Set Me Free (Empty Rooms)" ještě napěl poutavou kompozici "Why?". Jim Kerr se v "Cynical Heart" vůbec neztrácí a píseň patří k tomu lepšímu, co deska nabízí. Oproti tomu jakýsi pokus o směsku s world music "Vata" s hostující Swetou Shetty vyloženě nezklame, ale není to prostě ono. Vrcholem desky se jednoznačně staly písně "Mirror Lover" a "Something To Remind Me". V první zmíněné zpívá
Dolores O'Riordan z pauzírujících
The Cranberries, pomalé tempo a skvělé kytary Jam El Mara dělají z toho tracku skvělou záležitost, ve které to
Dolores přímo sluší. Neméně se povedla syntenzátory napěchovaná a svižnější záležitost "Something To Remind Me", na které se spolupodílel
Midge Ure z legendy
Ultravox. Tento klenot celé desky pasuje k německé synthi popové scéně a je mým horkým kandidátem na skladbu roku. Zbytek alba je spíše průměrný a spolupráce s Trickym jménem "Bianche Le Mie Mani" mě upřímně přímo zklamala.
Celá výprava do dosti vzdálené budoucnosti pod titulkem "Tripomatic Fairytales 3003" chutná popově a Jam &
Spoon na této pouti k poznání ukazují, že jim to jde i v tomto duchu a mají skoro až vrozený cit pro příjemné melodie, které sem tam rozproudí svým typickým rukopisem a experimentátorstvím. Některé skladby však dobrý dojem z celé nahrávky kazí a škoda, že zde chybí jasná hitová tutovka "Be.Angeled", ta se nevešla díky zbytečné protikopírovací ochraně, kterou dokáže přelstít i malé děcko. V Německu se desce daří, protože není vůbec špatná, jen je to asi něco úplně jiného, než se čekalo.
Jam & Spoon se vydali na novou cestu, uvítali blízké zítřky a doufejme, že dřív než za sedm let přinesou nové plody pohody a vyprávění báchorek na dobrou noc.