shop.musicserver.cz

The Man Who Changed The Music

Vydáno: 24.06.2004 19:40 - Ladislav Tajovský | foto: facebook interpreta

David Bowie, muzikant, který už před třiceti lety dělal to, co dnes mnozí označují za výkřiky hudebního modernismu, zavítal v rámci Reality Tour na svou třetí pracovní návštěvu Prahy. Do Holešovic se vypravil i náš redaktor a zde se můžete seznámit s jeho dojmy z dlouho očekávaného koncertu.

Asi takto, vážení. David Bowie odehrál pouze o něco víc než třetinu svého regulérního koncertu. Zůstal dlužen bezpočet legendárních písní a po asi sedmdesáti minutách se i s kapelou vytratil z pódia. To bylo však asi jediné, co se dalo položit na misku vah s nápisem negativa. Vše ostatní bylo v podání tohoto těžko uchopitelného pána bez přehánění za hranicí dokonalosti. Ale popořádku.

Postem předkapely byli poctěni hanspaulští Tata Bojs, kapela, jejíž postavení na naší hudební scéně je značně výsadní. A její osmipísňový blok pouze potvrdil, že nejpozději od předposledního alba se svým jménem hodně hazardují. S Klárou Nemravovou, která jakoby vypadla z plejády Superstar II. kategorie, předvedli výkon zacílený na pubertální mládež, která hudbu vnímá vším jiným než hlavou. Pro někoho možná ideální zábava, pro autora těchto řádků po pár minutách neskonalá nuda, ať si Mardoša skákal sebevýš. Škoda, že mládenci nemohou být současně na pódiu i pod ním, třeba by jim došlo, že tohle se svým talentem nemají zapotřebí.

Bowie - koncert Praha 2004
© Tomáš Krist
Po zhruba půlhodinové přestávce (vyplněné mimo jiné poslední deskou Jeffa Becka - kdo zná, ocení dobrý vkus) a několika minutách zajímavého promítání jakoby za mírně poodhalenou oponu nastoupil na strohou scénu Mike Garson, aby na klávesy zpočátku osamoceně doprovodil svého šéfa k první písni večera. Volba padla - nikoli očekávaně - na úchvatnou "Life On Mars?" (jediného zástupce přelomového alba "Hunky Dory"), která ani ve svých Kristových letech neztrácí nic na naléhavosti. Po takovém začátku nemohl být nikdo na pochybách, že má tu čest s energií nabitou kapelou, jejíž frontman je skvělý (a snad stále lepší) zpěvák a geniální skladatel. Kolikrát jsme již slyšeli o stárnoucích rockerech, kteří tu neutáhnou výšky, tu cokoliv jiného - Bowiemu stačila jedna píseň, aby vše podobné odsunul mezi trapné výmluvy. Po skvělé vypalovačce "Rebel, Rebel" a notně přitvrzené vzpomínce na spolupráci s Johnem Lennonem "Fame" (to už bylo zřejmé, že z dramaturgfického pohledu budeme svědky jakéhosi best of koncertu) přišlo modernistické zvukové běsnění ve skladbě "Battle For Britain (The Letter)" (album "Earthling") s tématicky echt britskou zadní projekcí. Po Blackově "Cactus" (Pixies jsou bezesporu vynikající, ale na tuhle verzi ani oni nemají) Bowie opět předvedl dokonalou ukázku svých pěveckých kvalit v jediném odehraném zástupci z ne zcela doceňovaného (zdravím kolegu Pavla P.) hudebního vrcholu celých devadesátých let "1. Outside" "The Motel". Následoval blok vypalovaček v pořadí "New Killer Star", oproti originálu zrychlená stadiónovka "All The Young Dudes" (i téhle písni je už třicet!!!) coby vzpomínka na Micka Ronsona a extrémně nadupaná "Reality", titulní skladba loňské Bowieho novinky.

Tvrzení, že vše zlé je k něčemu dobré, slýcháme hodně často a stejně často nám leze na nervy. Málokdy však platilo jako tento večer. Když zazněly první tóny "A New Career In A New Town" z fenomenálního alba "Low" (plodu spolupráce Bowieho a Briana Ena), zůstal autor recenze i jeho početný doprovod pouze stát s otevřenými ústy - tuhle instrumentálku přece Bowie normálně nehraje! Když pak následoval další zástupce zmíněného CD z roku 1977 "Be My Wife", navíc odzpívaný klávesistkou Catherine Russell, bylo těch překvapení nějak moc. Bohužel se nejednalo o shodu náhod - Bowie se objevil na pódiu s namočeným ručníkem a překvapenému auditoriu sdělil, že se tedy ještě pokusí, ale skřípnutý šíjový nerv mu způsobuje takové bolesti, které... prostě nic moc veselého. Ještě odzpíval hitovky z popového alba "Let's Dance" "China Girl" a "Modern Love", kterým poměrně ostrý rockový kabát jedině prospěl, aby se znovu vytratil a neobjevil se ani po úvodní instrumentální pasáži "Station To Station", načež byl koncert na deset minut přerušen. Po avizované přestávce již kapela odehrála pouze dvě písně a tím koncert pro indispozici hlavní persony definitivně skončil. Ovšem jaké to byly písně! "Station To Station" je z těch, které předběhly svou dobu a dodnes těžko hledá sobě rovných. Její koncertní podání (podívejte se na kultovní film "Děti ze stanice ZOO", kde má doslova formativní význam) je dodnes klenotem moderní hudby. I v Praze Bowie a jeho letitý parťák Earl Slick (který se nakonec na legendárním stejnojmenném albu podílel) předvedli, jak vypadá hudební vizionářství skloubené s výjimečnou dávkou skladatelské invence a dokonalou hráčskou technikou. Zvukové orgie tohoto drogového eposu byly vystřídány notně aplaudovanou "The Man Who Sold The World", opět lepší než na desce (rok 1970), během níž Bowie sedící na barové stoličce evidentně přestával zvládat své zdravotní problémy a po jejímž skončení se kapela podruhé a bohužel s konečnou platností odebrala bez větších řečí do zákulisí.

Koncert tak skončil po sedmdesáti minutách čistého času. To je opravdu málo, ovšem obrátíme-li základní tvrzení marxistické dialektiky, pak tento večer kvalita přerostla v kvantitu. Bowieho výkon byl přes ke konci jasně viditelné problémy takový, že se těžko hledají i superlativa. Snad můžeme věřit, že slova o mistrově brzkém návratu do Čech nebyla jen mlácením prázdné slámy. Umělců (nikoliv pouze muzikantů) Bowieho formátu totiž po Zemi mnoho nechodí.

David Bowie, Tata Bojs, T-Mobile Aréna, Praha, 23.6.2004

  • průšvih na D.B. (David Macků, 25.06.2004 15:13) Reagovat

    Úvod koncertu byl velký průšvih, protože nefungovala obrazovka, nešlo o zajímavé promítání, jak to vnímal autor recenze a zřejmě i zbytek sálu. Bowieho jsem viděl na podzim ve Vídni na stejném turné a s úvodními takty reprodukované hudby se na obrazovce začaly promítat animace jednotlivých hudebníků (z těch jsme v Praze viděli jen malý proužek vlevo), jak postupně přicházeli ve tmě na scénu. Nakonec
    (z toho byl také vidět kousek) se na obrazovce odhrnula virtuální opona a nastoupil, vzápětí i do Reality, sám mistr. Koncert úžasný, zklamání z předčasného ukončení obrovské.

    Fotografie najdete na: http://u2.borec.cz/db_praha/index.htm

  • Tata Bojs (EdaS, 25.06.2004 23:26) Reagovat

    Tata Bojs museli autorovi článku provést něco strašného, jinak to nevidím. Už v masové recenzi jim dal nejmíň bodů, teď další útok. Vykašli se na to chlape, přiznej, že tomu nerozumíš, ale ty poznámky typu Klárka a Superstar jsou hloupé. Já se ve středu rozhodně nenudil a myslím, že "poslouchám hlavou". Myslím, že to byl velice povedený a velmi dobře vybraný předkrm před Bowiem. Co se recenze Mistrova koncertu týče, musím souhlasit. Skvělý zážitek, ale mohl být delší. Těšil jsem se na Ziggyho, Under Pressure nebo Absolute Beginners. Co se dá dělat. Ale začátek, kdy se čekalo Rebel Rebel (čímž začínal poslední dobu všecky koncerty) a přišla přenádherná píseň Life On Mars? mě absolutně dostal. Ach jo. Snad ještě přijede.

  • tata (Frogy, 28.06.2004 12:19) Reagovat

    u tatabojs bohuzel Milanovi nekolikrat selhal mikrofon, jinak neodehrali spatne (na to, ze publikum neprislo na ne a pomerne starsi osazenstvo asi zrovna ttb nezna) - skoda, ze ve velke mire nasadili pisne z noveho alba, ktere nema publikum zazite (a je vubec otazkou, zda melo smysl je jednotlive hrat, kdyz jsou soucasti celistveho alba) - radsi bych uprednostnil energicke starsi veci via Futuretro... David byl skvely (+skvela kapela), super zvuk (z toho jsem mel dost obavy), kazdopadne zazitek - priste pujdu znova ;)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Rozálie, La Fabrika, Praha, 14.2.2025
Naživo: AntiValentýn od Rozálie se povedl na výbornou Rozálie loni vydala druhou řadovku "Láska, hlína, rýč", kterou utvrdila svoji pozici na scéně, což dokazují i nominace na Ceny Anděl, zvýšený zájem o ni a vyprodané koncerty. Nejinak tomu bylo i na Valentýna v pražské La Fabrice,... čtěte zde
Vydáno: 16.02.2025 16:30 v sekci Naživo
Dream Theater - Parasomnia 8/10
Recenze: Dream Theater našli v temnotě desky "Parasomnia" ztracenou energii Jak je důležité míti Portnoye! Hojně skloňovaný návrat ztraceného syna do řad Dream Theater notně rozbouřil fanouškovské vody a vyvolal velká očekávání. Americká formace se ocitla v nesmírně komfortní situaci, kterou navíc... čtěte zde
Vydáno: 16.02.2025 08:00 v sekci Recenze
Marilyn Manson, Starez Arena Vodova, Brno, 14.2.2025
Naživo: Marilyn Manson v Brně: Bez excesů a s koňskou dávkou energie Marilyn Manson se po šestnácti letech vrátil do Brna a jeho show se diametrálně lišila od extrémních excesů tehdejšího koncertu. Tentokrát precizně ovládl pódium a testosteronová energie potvrdila jeho kultovní status. S novou deskou... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2025 16:36 v sekci Naživo
Backing tracky nahrazují muzikanty stále víc. A to mě štve
Blogísek ultrapopaře: Backing tracky nahrazují muzikanty stále víc. A to mě štve Není to zase tak dávno, co mě u mnoha kapel, hlavně na multižánrových Colours of Ostrava, fascinovalo množství hudebníků na pódiu, kteří navíc ovládali několik různých nástrojů. Loni jsem ale získal pocit, že muzikanti už brzy... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2025 08:00 v sekci Publicistika | Blogísek ultrapopaře
Kmotra rock'n'rollu Sister Rosetta Tharpe by letos oslavila své 110. narozeniny
Publicistika: Kmotra rock'n'rollu Sister Rosetta Tharpe by letos oslavila své 110. narozeniny Dnes již snad každý hudební nadšenec moc dobře ví, že za otce rock'n'rollu platí Alan Freed, zatímco Tina Turner si vybudovala pověst rockové královny. Nyní se ale ponořme o něco hlouběji do historie a připomeňme si život... čtěte zde
Vydáno: 14.02.2025 08:00 v sekci Publicistika
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Blogísek ultrapopaře: Backing tracky nahrazují muzikanty stále víc. A to mě štve (15.02.2025 08:00)
- Na okraj: Český slavík jako okno do duše domácí populární hudby (30.11.2024 09:30)
- Puding pani Elvisovej představí novou desku v Praze i v Brně. Nahráli na ni také duet s Milanem Caisem (21.11.2024 17:17)
- Video: Pet Shop Boys s předělávkou Bowieho "All the young dudes" oslavují mládí (15.11.2024 12:19)
- Audio: Tata Bojs v songu "Bůh má problém" kritizují náboženství a podporují LGBTQ+. Asi (04.11.2024 08:16)
- Video: Saša Rašilov a Barbora Poláková nazpívali Caisovu "Píseň Malého Pána a Majolenky" (28.09.2024 13:55)
- Tata Bojs pokřtí v únoru ve Foru Karlín čtyřpísňové EP (08.09.2024 11:26)
- Do kin vstupuje dokument "tata_bojs.doc" o pětatřiceti letech souhry kapely z Hanspaulky (05.09.2024 15:41)
- Naživo: Druhý den ostravských Colours patřil dvojici Sam Smith a Bat For Lashes (19.07.2024 18:07)
- Fotogalerie: Poklidný druhý den ostravských Colours rozčísli Britové i Taiwanci (19.07.2024 14:39)

ALBUM TÝDNE 06/2025

The Vices
Before It Might Be Gone

Nizozemská indierocková formace The Vices zůstává pro podstatnou část českého publika stále velká neznámá. Skvadru, která v roce 2021 vydala své debutové album "Looking For Faces", poznají jen ti opravdoví fajnšmekři. Jak si skupina vede se svým novým počinem "Before It Might Be Gone"?

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 19.02.
Saxon (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)
Čt 27.02.
Loreen (SWE) (Roxy, Praha)
Čt 27.02.
JJ Grey & Mofro (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 28.02.
Kiasmos (ISL) (SaSaZu, Praha)
Út 04.03.
Dean Lewis (AUS) (Forum Karlín, Praha)
Út 04.03.
Animals As Leaders (US) / Night Verses (US) (Roxy, Praha)
St 05.03.
Alex Warren (US) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince Lady Gaga Beyoncé Lucie Vondráčková Kabát The Weeknd Madonna Mirai Taylor Swift Pink Floyd Viktor Sheen Queen Coldplay Linkin Park Vypsaná fiXa Karel Gott Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe