shop.musicserver.cz

The Man Who Changed The Music

Vydáno: 24.06.2004 19:40 - Ladislav Tajovský | foto: facebook interpreta

David Bowie, muzikant, který už před třiceti lety dělal to, co dnes mnozí označují za výkřiky hudebního modernismu, zavítal v rámci Reality Tour na svou třetí pracovní návštěvu Prahy. Do Holešovic se vypravil i náš redaktor a zde se můžete seznámit s jeho dojmy z dlouho očekávaného koncertu.

Asi takto, vážení. David Bowie odehrál pouze o něco víc než třetinu svého regulérního koncertu. Zůstal dlužen bezpočet legendárních písní a po asi sedmdesáti minutách se i s kapelou vytratil z pódia. To bylo však asi jediné, co se dalo položit na misku vah s nápisem negativa. Vše ostatní bylo v podání tohoto těžko uchopitelného pána bez přehánění za hranicí dokonalosti. Ale popořádku.

Postem předkapely byli poctěni hanspaulští Tata Bojs, kapela, jejíž postavení na naší hudební scéně je značně výsadní. A její osmipísňový blok pouze potvrdil, že nejpozději od předposledního alba se svým jménem hodně hazardují. S Klárou Nemravovou, která jakoby vypadla z plejády Superstar II. kategorie, předvedli výkon zacílený na pubertální mládež, která hudbu vnímá vším jiným než hlavou. Pro někoho možná ideální zábava, pro autora těchto řádků po pár minutách neskonalá nuda, ať si Mardoša skákal sebevýš. Škoda, že mládenci nemohou být současně na pódiu i pod ním, třeba by jim došlo, že tohle se svým talentem nemají zapotřebí.

Bowie - koncert Praha 2004
© Tomáš Krist
Po zhruba půlhodinové přestávce (vyplněné mimo jiné poslední deskou Jeffa Becka - kdo zná, ocení dobrý vkus) a několika minutách zajímavého promítání jakoby za mírně poodhalenou oponu nastoupil na strohou scénu Mike Garson, aby na klávesy zpočátku osamoceně doprovodil svého šéfa k první písni večera. Volba padla - nikoli očekávaně - na úchvatnou "Life On Mars?" (jediného zástupce přelomového alba "Hunky Dory"), která ani ve svých Kristových letech neztrácí nic na naléhavosti. Po takovém začátku nemohl být nikdo na pochybách, že má tu čest s energií nabitou kapelou, jejíž frontman je skvělý (a snad stále lepší) zpěvák a geniální skladatel. Kolikrát jsme již slyšeli o stárnoucích rockerech, kteří tu neutáhnou výšky, tu cokoliv jiného - Bowiemu stačila jedna píseň, aby vše podobné odsunul mezi trapné výmluvy. Po skvělé vypalovačce "Rebel, Rebel" a notně přitvrzené vzpomínce na spolupráci s Johnem Lennonem "Fame" (to už bylo zřejmé, že z dramaturgfického pohledu budeme svědky jakéhosi best of koncertu) přišlo modernistické zvukové běsnění ve skladbě "Battle For Britain (The Letter)" (album "Earthling") s tématicky echt britskou zadní projekcí. Po Blackově "Cactus" (Pixies jsou bezesporu vynikající, ale na tuhle verzi ani oni nemají) Bowie opět předvedl dokonalou ukázku svých pěveckých kvalit v jediném odehraném zástupci z ne zcela doceňovaného (zdravím kolegu Pavla P.) hudebního vrcholu celých devadesátých let "1. Outside" "The Motel". Následoval blok vypalovaček v pořadí "New Killer Star", oproti originálu zrychlená stadiónovka "All The Young Dudes" (i téhle písni je už třicet!!!) coby vzpomínka na Micka Ronsona a extrémně nadupaná "Reality", titulní skladba loňské Bowieho novinky.

Tvrzení, že vše zlé je k něčemu dobré, slýcháme hodně často a stejně často nám leze na nervy. Málokdy však platilo jako tento večer. Když zazněly první tóny "A New Career In A New Town" z fenomenálního alba "Low" (plodu spolupráce Bowieho a Briana Ena), zůstal autor recenze i jeho početný doprovod pouze stát s otevřenými ústy - tuhle instrumentálku přece Bowie normálně nehraje! Když pak následoval další zástupce zmíněného CD z roku 1977 "Be My Wife", navíc odzpívaný klávesistkou Catherine Russell, bylo těch překvapení nějak moc. Bohužel se nejednalo o shodu náhod - Bowie se objevil na pódiu s namočeným ručníkem a překvapenému auditoriu sdělil, že se tedy ještě pokusí, ale skřípnutý šíjový nerv mu způsobuje takové bolesti, které... prostě nic moc veselého. Ještě odzpíval hitovky z popového alba "Let's Dance" "China Girl" a "Modern Love", kterým poměrně ostrý rockový kabát jedině prospěl, aby se znovu vytratil a neobjevil se ani po úvodní instrumentální pasáži "Station To Station", načež byl koncert na deset minut přerušen. Po avizované přestávce již kapela odehrála pouze dvě písně a tím koncert pro indispozici hlavní persony definitivně skončil. Ovšem jaké to byly písně! "Station To Station" je z těch, které předběhly svou dobu a dodnes těžko hledá sobě rovných. Její koncertní podání (podívejte se na kultovní film "Děti ze stanice ZOO", kde má doslova formativní význam) je dodnes klenotem moderní hudby. I v Praze Bowie a jeho letitý parťák Earl Slick (který se nakonec na legendárním stejnojmenném albu podílel) předvedli, jak vypadá hudební vizionářství skloubené s výjimečnou dávkou skladatelské invence a dokonalou hráčskou technikou. Zvukové orgie tohoto drogového eposu byly vystřídány notně aplaudovanou "The Man Who Sold The World", opět lepší než na desce (rok 1970), během níž Bowie sedící na barové stoličce evidentně přestával zvládat své zdravotní problémy a po jejímž skončení se kapela podruhé a bohužel s konečnou platností odebrala bez větších řečí do zákulisí.

Koncert tak skončil po sedmdesáti minutách čistého času. To je opravdu málo, ovšem obrátíme-li základní tvrzení marxistické dialektiky, pak tento večer kvalita přerostla v kvantitu. Bowieho výkon byl přes ke konci jasně viditelné problémy takový, že se těžko hledají i superlativa. Snad můžeme věřit, že slova o mistrově brzkém návratu do Čech nebyla jen mlácením prázdné slámy. Umělců (nikoliv pouze muzikantů) Bowieho formátu totiž po Zemi mnoho nechodí.

David Bowie, Tata Bojs, T-Mobile Aréna, Praha, 23.6.2004

  • průšvih na D.B. (David Macků, 25.06.2004 15:13) Reagovat

    Úvod koncertu byl velký průšvih, protože nefungovala obrazovka, nešlo o zajímavé promítání, jak to vnímal autor recenze a zřejmě i zbytek sálu. Bowieho jsem viděl na podzim ve Vídni na stejném turné a s úvodními takty reprodukované hudby se na obrazovce začaly promítat animace jednotlivých hudebníků (z těch jsme v Praze viděli jen malý proužek vlevo), jak postupně přicházeli ve tmě na scénu. Nakonec
    (z toho byl také vidět kousek) se na obrazovce odhrnula virtuální opona a nastoupil, vzápětí i do Reality, sám mistr. Koncert úžasný, zklamání z předčasného ukončení obrovské.

    Fotografie najdete na: http://u2.borec.cz/db_praha/index.htm

  • Tata Bojs (EdaS, 25.06.2004 23:26) Reagovat

    Tata Bojs museli autorovi článku provést něco strašného, jinak to nevidím. Už v masové recenzi jim dal nejmíň bodů, teď další útok. Vykašli se na to chlape, přiznej, že tomu nerozumíš, ale ty poznámky typu Klárka a Superstar jsou hloupé. Já se ve středu rozhodně nenudil a myslím, že "poslouchám hlavou". Myslím, že to byl velice povedený a velmi dobře vybraný předkrm před Bowiem. Co se recenze Mistrova koncertu týče, musím souhlasit. Skvělý zážitek, ale mohl být delší. Těšil jsem se na Ziggyho, Under Pressure nebo Absolute Beginners. Co se dá dělat. Ale začátek, kdy se čekalo Rebel Rebel (čímž začínal poslední dobu všecky koncerty) a přišla přenádherná píseň Life On Mars? mě absolutně dostal. Ach jo. Snad ještě přijede.

  • tata (Frogy, 28.06.2004 12:19) Reagovat

    u tatabojs bohuzel Milanovi nekolikrat selhal mikrofon, jinak neodehrali spatne (na to, ze publikum neprislo na ne a pomerne starsi osazenstvo asi zrovna ttb nezna) - skoda, ze ve velke mire nasadili pisne z noveho alba, ktere nema publikum zazite (a je vubec otazkou, zda melo smysl je jednotlive hrat, kdyz jsou soucasti celistveho alba) - radsi bych uprednostnil energicke starsi veci via Futuretro... David byl skvely (+skvela kapela), super zvuk (z toho jsem mel dost obavy), kazdopadne zazitek - priste pujdu znova ;)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
The Wombats - Oh! The Ocean 6/10
Recenze: The Wombats na "Oh! The Ocean" zpívají o tom, jak jim je mizerně Liverpoolská úderka po třech letech připravila šestou desku, kterou už 5. dubna 2025 představí v prostoru ARCHA+. Ukazuje na ní, že jí experimenty nejsou příliš po chuti, možná i proto, že její autoři stále zápasí s nástrahami... čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 15:30 v sekci Recenze
Michal Skořepa (Pan Lynx) - Vesmír mi začal posílat správné věci. A přišel mi rys
Rozhovory: Michal Skořepa (Pan Lynx) - Vesmír mi začal posílat správné věci. A přišel mi rys Projekt Pan Lynx v pozitivním smyslu zarezonoval domácí hudební scénou. Skrývá se za ním Michal Skořepa, zkušený muzikant, který byl nepřehlédnutelný už ve své kapele Stroy. Jak s odstupem vnímá začátky Pana Lynxe a jaké plány... čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
ADONXS - Kiss Kiss Goodbye 9/10
Video: Máme v Eurovizi šanci na finále? ADONXSova velkolepá píseň "Kiss Kiss Goodbye" navozuje husí kůži Devětašedesátý ročník pěvecké soutěže Eurovision Song Contest se nezadržitelně blíží, a v posledních dnech tak spousta soutěžících vypouští do světa své písně. Mezi ně patří také ADONXS, který ve švýcarské... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Lady Gaga - Mayhem 9/10
Recenze: Senzační návrat na vrchol. S Lady Gaga budete na albu "Mayhem" tančit jako smyslů zbavení Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 00:00 v sekci Recenze
Die el. Eleffant!? - Elephantology ?! (vinylová reedice 2024) 9/10
Recenze: Reedice jediného alba projektu Die el. Eleffant!? "Elephantology ?!" připomíná neprávem pozapomenutý devadesátkový klenot Devadesátky daly vzniknout kvantu muziky. Některá alba jsou skvělá dodnes, na jiná právem padá prach - a některá zůstala pod radarem naprosto neoprávněně. Čistě proto, že je překryla jiná. Příkladem poslední kategorie budiž... čtěte zde
Vydáno: 09.03.2025 14:30 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 8/2025 - od Lisy přes Architects po Banks (05.03.2025 12:30)
- Tata Bojs mají nový materiál a plánují návrat do Fora Karlín (03.03.2025 18:12)
- Naživo: Tata Bojs dobyli Forum Karlín a spíše uvedli než pokřtili nové EP (27.02.2025 19:08)
- Fotogalerie: Tata Bojs zahráli vyprodanému Foru Karlín (26.02.2025 09:13)
- Blogísek ultrapopaře: Backing tracky nahrazují muzikanty stále víc. A to mě štve (15.02.2025 08:00)
- Na okraj: Český slavík jako okno do duše domácí populární hudby (30.11.2024 09:30)
- Puding pani Elvisovej představí novou desku v Praze i v Brně. Nahráli na ni také duet s Milanem Caisem (21.11.2024 17:17)
- Video: Pet Shop Boys s předělávkou Bowieho "All the young dudes" oslavují mládí (15.11.2024 12:19)
- Audio: Tata Bojs v songu "Bůh má problém" kritizují náboženství a podporují LGBTQ+. Asi (04.11.2024 08:16)
- Video: Saša Rašilov a Barbora Poláková nazpívali Caisovu "Píseň Malého Pána a Majolenky" (28.09.2024 13:55)

ALBUM TÝDNE 10/2025

Lady Gaga
Mayhem

Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná zpěvaččiným přelomovým a dodnes ikonickým počinům "The Fame (Monster)" a "Born This Way".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 12.03.
Skunk Anansie (UK) (SaSaZu, Praha)
St 12.03.
Lenny Kravitz (US) (O2 arena, Praha)
So 15.03.
Alan Walker (NOR) (Forum Karlín, Praha)
So 15.03.
Gavin James (IRL) (Rock Café, Praha)
Pá 21.03.
Sofian Medjmedj (CZ) (Forum Karlín, Praha)
Po 31.03.
Benjamin Clementine (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)
So 12.04.
Twenty One Pilots (US) (O2 arena, Praha)
Út 15.04.
Chase Atlantic (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince The Prodigy Vladimír Mišík Justin Bieber ADONXS Lady Gaga Madonna Gaia Mesiah Lucie Vondráčková Taylor Swift Beyoncé Viktor Sheen Queen Coldplay Kabát The Weeknd Mirai Vypsaná fiXa Pink Floyd Hugo Toxxx
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe