Už to budou tři roky, co se na české hudební scéně pokouší nepravidelná klubová noc Funkomat vybudovat své jméno. Výjevy ala sedmdesátá léta, rotující diskokoule a sexy afro slečny sice hraničí s kýčem, ale po posledním Funkomatu potvrzuji, že patří k našim nejzábavnějším mejdanům.
Po delší době si na nás pan funkyafrosupercool Pedro Vančura vymyslel další supercool funky session nazvanou
Funkomat - Rebirth Of A Legend. Na třech pódiích neustále vylepšovaného Abatonu se sešli osvědčení DJs, nové projekty a jedna opravdová legenda, britští
Soul II Soul soundsystem.
© Janka Kellerová
Přijel jsem stylově ve funkycool Mercedes káře DJe Macea už na začátek v devět hodin.
Maceo roztáčel startovací funky groovy na LM stage, zatímco na hlavním pódiu dělal to samé a ještě do toho scratchoval
DJ Cut Dem. Načančanost celého Abatonu a sakra vysoké ceny mě moc funky nerozjížděly, ale kvalitní zvuk a konec zvukovky
Soul II Soul slibovaly dobrou akci. První překvápko přišlo už v deset hodin s Tonyou Graves a slovenskou kapelou Nech sa páči. Připravili si coververze známých hitovek od Billa Witherse a dalších. Zkrátka to nejlepší a nejlíbivější ze soulu sedmdesátých let, pro české publikum stále ještě neznámou hudbu. Mikrofonu i sluchátek se poté chopil hrdina Funkomatu Mr. Shaftman, přivítal nás ve svém domě, a pokud bychom nepřišli zafunkovat, měli jsme jít zase domů. Roztočil to od funku až k houseovým rytmům, ale to už ho krotil opět DJ
Maceo, aby připravil půdu pro diskotékové lovce bodu G - Romana a Matěje. Hlavní pódium bylo už uspokojivě zaplněno a publikum se začínalo nedočkavě vlnit.
T Lounge stage zahříval DJ
Orion, po něm nastoupili Jazz Efftarat vs.
DJ Cut Dem. Hned na první poslech zkušenější muzikanti se sice také neubránili coververzím, například
Jamese Browna, ale když je v jejich vlastních skladbách doplňoval scratchováním
DJ Cut Dem, stálo to za tanec. Ale to už jste mohli na hlavním pódiu pozorovat jančícího DJe Macea za gramofony projektu G
Point Hunters. Hudebně to berou od funku a hip-hopu až po houseové rytmy,
Roman Holý blázní za klávesami, Matěj si vychutnává tančící G-body v prvních řadách a teplota stoupá.
© Janka Kellerová
Do Abatonu přichází Jazzie B. a v přísně střeženém MTV Loungi poskytuje rozhovory pro MTV, která točila z celé akce reportáž. Namačkaná hlavní stage je naprosto připravená na zakladatele slavného soundsystému a ještě slavnější kapely
Soul II Soul. Jazzie B. přichází za gramofony a pouští jednu z nejosvědčenějších party pecek od Deee-Lite - "Groove Is In The Heart". Po pár vteřinách zastavuje, pouští znovu a zastavuje, na pódium přichází jeho MC a hecuje už tak natěšené publikum k pořádnýmu mejdanu. Podporuje ho zpěvačka, která se
Soul II Soul nahrála i jeden z prvních singlů, takže to má v krvi. Její taneční kreace jsou neuvěřitelné, aspoň můžou naše holky v afro parukách přemýšlet, jak se skutečně třese zadkem. Bylo slyšet, že Jazzie B. se DJingu delší dobu nevěnoval a vegetil ve svém sídle v Karibiku, ale i tak nás pecky z hip-hopové a funkové scény přelomu osmdesátých a devadesátých let dostávaly za podpory MCho a zpěvačky do kolen. Mikrofonu se občas chopil i Jazzie B., ale k tanečním kreacím už se moc nepřipojoval. Celkem se jejich set protáhl na dvě a půl hodiny a dostali se i k novějšímu zvuku UK garage, když už nemohli, tak aspoň tancovali a nakonec si na pódium vytáhli i pár rozjetých tanečnic návštěvnic. Jen o pár schodů níže, na T Lounge stage, jamovali osvědčení mexikáni Pablo's Majic Karpet, ale já jsem byl stržen do víru tance, do rytmu
Soul II Soul. Kolem čtvrté hodiny se vrhl za gramofony funkomatér Kuba Soulcheck, ale jeho housem proložený funk už byl na nás moc.
Opouštěl jsme
Abaton za svítání a ranního deštíku, ale po řádné porci funkové muziky a podařeném večírku mě nerozhází ani krupobití. Jen ta prázdná peněženka vede k zamyšlení. Opravdu se musí platit takový peníze, aby si člověk užil funkový mejdan? Nepotřebovali bychom v Česku vedle techno soundsystémů také alespoň jeden funkový?
Funkomat - Rebirth Of A legend,
Abaton, Praha, 22.5.2004