U malého vydavatelství Redblack vyšla v zimě nadmíru zajímavá deska - jmenovala se "Drivera" a jejím tvůrcem byla moravská stonerrocková kapela Flood. Pokud chcete vědět, kam až lze s menšinovým žánrem dojet a co je třeba ještě zatopit, přečtěte si náš rozhovor se zpěvákem Flood Tomášem Rakvicou.
© Redblack V Česku není žánr stoner rocku nijak zabydlený. Občas si tu někdo vzpomene na
Queens Of The Stone Age nebo
Monster Magnet, ale že by vycházely podobné domácí kapely, to ani omylem. Změna nastala, když brněnský label
Redblack vypustil do světa debutovou desku
"Drivera" skupiny
Flood. Rázem měla republika svoje lídry, tuzemské královny, výtečné hudebníky s poctivým rockovým feelingem. Ač čtveřice dělá skvělou hudbu, zpěvák a kytarista Tomáš Rakvica říká:
"Přitom jeden bez druhého bychom sami o sobě dělali třeba zcela odlišnou muziku." Tak to vidíte!
Trocha historie na úvod neuškodí, tak povídej.Bráchové Lagovci už spolu makají nějaký ten pátek. Od svých dětských let mlátili do všeho, co se dalo, a přes podomácky zapojené zesilovače terorizovali sousedy svým šíleným kytarovým rachotem. Později tomu teenagerovskému běsu dali název Terminator. Jejich zápal do tvrdé muziky, a především jejich píle, je dostaly tam, kde jste mohli Terminator pod křídly Monitoru spatřit na úsvitu 90. let Po slibně se rozvíjející kariéře se ovšem band rozpadnul. A potom se naše cesty střetly čistou náhodou. I když jsme se znali z dřívějška, nikdy se naše muzikantské dráhy nezkřížily. Až na podzim 1997, kdy začali budovat své nové hudební jméno
Flood. Pak už to bylo jen otázkou času a do kapely se coby baskytarista dostal můj dlouholetý kamarád a kolega z kapel Dřevěná Struna a Flies Dalibor "Boban" Trebal. Tahle sestava už změnu nepocítila a trvá už čtyři roky.
Tak nějak automaticky se nabízí otázka, co všechno zaplavujete...Proudem naší muziky jsme zaplavili už nejednu zkušebnu, za šest let působení čtyři, a nejeden rockový klub či festival. Především nám ale v momentě, kdy muzika vzniká, jde o to zaplavit naše muzikantská srdíčka tím správným "pocitem", a pak se jej snažit přenášet na lidi. To, zda jsme tímto způsobem tedy zaplavili i jejich srdce, musí posoudit oni. A pokud se tak stalo, či stane, to jistě poznáte a o
Flood bude slyšet čím dál víc.
Který moment byl určující pro dnešní hudební tvorbu kapely?Myslím si v každém případě ten, že jsme se setkali. Nejsem přesvědčen o tom, že by hudební vizáž
Flood byla stejná, kdyby se na vzniku kdokoli z členů
Flood nepodílel. Vždycky u nás funguje vzájemná interakce, a i když prvotní nápad donese jen jeden z nás, tak téměř vždy je konečná podoba, pokud jde o ten správný flooďácký feeling, výsledkem přínosu nás všech. Takže já osobně tuto otázku nechápu jako ovlivnění určitými vnějšími vlivy, je to otázka toho, že hudbu tvoří čtyři lidé. Přitom jeden bez druhého by sami o sobě dělali třeba zcela odlišnou muziku.
© Redblack Z některých písniček je patrný hitový nápřah ala Kabát. Dovedete si představit sami sebe na velkých pódiích?S tím Kabátem bych byl opatrný, protože je třeba poslouchat muziku jako celek a nejenom zpěv. Ale jistou paralelu můžeme vidět u česky zpívaných věcí. K tomu bych jen dodal, že z naší strany to byl pouze experiment a takový dárek pro fandy, kteří si o to sami řekli. Bavili se s náma na toto téma, ale jako krok týkající se našeho dalšího vývoje bych to rozhodně nepovažoval. Že by díky češtině měly písničky
Flood hitový nápřah, je sice možné, ale pro nás naprosto nerozhodující. Já osobně z češtiny v naší muzice ten správný pocit nemám. I proto bych se nerad nechal ovlivňovat něčím jiným, než je můj vlastní vnitřní hlas. A pokud jde o velká pódia, nemáme problémy s vystoupením před tisíci lidmi.
Toto jsme si nejednou zkusili v roli předskokanů hvězd typu
Alice Cooper,
Helloween,
Annihilator či
Destruction na vlastní kůži a působí to na nás spíše pozitivně. V takový okamžik cítíš obrovskou záplavu energie od publika a ta musí zákonitě ven a v tom je ta síla a krása velkých koncertů ve smyslu toho, jak jej prožívá sám muzikant na pódiu. Já osobně tyto pocity miluju a na ty prožité nikdy nezapomenu.
Tomáš Prek z firmy Redblack mi řekl, že vaše hudba je na kabátovské fanoušky málo triviální. Co Flood všechno svou muzikou sdělují?Myslím, že texty
Flood jdou do hloubky. A jsou zcela jistě vážnější, co do témat, a vykreslují pocity lidí spíše vržených osudem do problémů a vnitřních disharmonií. Nechci tvrdit, že ty Kabátovské ne, ale jistě nevyužívají takovou dávku humoru.
Z vaší hudby přímo cáká bujará energie. Jak vypadá ideální koncert v podání Flood?Ideální koncert je koncert s ideálním zvukařem, čímž zdravím Staňu Valáška, a s ideálním zvukem na pódiu, který do tebe nalije tu správnou energii, potřebnou pro pořádné vystoupení. Je to ovlivněno také reakcemi lidí, pokud cítíš, že máš v tu chvíli pro koho hrát a zpívat, je to vždy dobrý základ pro to, aby se vše zdařilo tím správným směrem.
Deska "Drivera" je protnuta mnoha žánry a nápady. Jak dlouho vám trvá příprava materiálu?Jelikož se nesetkáváme ve zkušebně až tak příliš často, jak bychom si možná přáli, tak to většinou bývá záležitost dlouhodobější, než se vše náležitě připraví pro vstup do studia. Ale pokud máme období s tou správnou múzou, je to vždy ku prospěchu věci a celý proces skládaní to markantně urychlí. "Drivera" vznikala hodně až přímo ve studiu, pokud se budeme bavit o aranžích, proto samotné nahrávání od prvního vstupu do studia až po poslech finálního produktu trvalo téměř rok. Především kytarista Petr Laga jako producent této desky si dal záležet. Jako jediný z nás čas nevnímal a dal si na výsledku opravdu záležet tak, aby nic nebylo uspěchané.
Občas jako by u vás svádělo boj tradiční pojetí hardrocku s moderním feelingem, vítězí ovšem takový střídmý tradicionalismus. Přete se někdy v kapele, že by např. bylo třeba více keyboardového podkladu apod? Takovéto věci jsou záležitosti aranží, protože rozšíření sestavy u
Flood nemáme v plánu, a tak tyto vychytávky necháváme z velké části právě na producentovi. Není dobré, když se o finální podobě nahrávky dohaduje více lidí mezi sebou. Takové jsou naše zkušenosti a snažíme se jich držet.
© Redblack Nelze si nevšimnout automobilových motivů. Co všechno pro vás auta znamenají? K tomu by jistě mohl více říci bubeník Mira Laga, který tuto tématiku navrhl. Dá se říct, že pro něj takovéto symboly zajímavé jsou. My jako zbytek kapely jsme se jim v případě "Drivery" nebránili a celkový výsledek a image se nám líbí. Působí to koncepčně a o to, myslím, jde především.
Nebudete do budoucna více využívat češtinu? Zdá se mi, že v ní můžeš nechat svůj charismatický chraplák teprve pořádně vyniknout. Ani nejde o to, jak to vypadá a vyzní, jako spíše o to, co to dává mně jako zpěvákovi. Celý svůj život, pokud jde o autorské věci v kapelách, ve kterých jsem působil, jsem zpíval anglicky a ta řeč je pro mě ve spojení s rockovou muzikou zásadní. Nechtěl bych tento přístup měnit.
Mnoho kritiků naznačilo, že byste mohli proniknout ven. Jak se ovšem daří pronikat doma? Prosadit se za hranicemi je samozřejmě jeden z našich cílů. Hodnotit, jak se nám daří proniknout v českých luzích a hájích, je zatím asi brzo. "Drivera" vyšla teprve nedávno. Každopádně i za tak krátký čas máme pozitivní reakce z rádií a poté od posluchačů, a to je určitě dobrý základ k tomu, aby se určité dílčí úspěchy dostavily. Pokud jde o reakce publicistů, jestli jsem si dobře všiml, jsou v naprosté většině silně pozitivní. Teď jde jen o to, jak se naší firmě
Redblack podaří dostat muziku
Flood mezi ty pravé posluchače, kteří nebudou mít "Driveru" pouze na jeden poslech. A taky je samozřejmě na nás, jak přesvědčíme o svých kvalitách zasvěcence živými vystoupeními, kterých snad nebude málo.
"Drivera" je vlastně vaše remasterované demo. Co všechno se oproti neoficiální nahrávce změnilo? Petr Laga přidal na desku ve studiu pouze pár drobností a kosmetických úprav, ale především došlo k novému smíchání a masteringu nahrávky. To je to, co celkový sound posunulo oproti demu jednoznačně k lepšímu. A na "promo demu" šlo také pouze o výběr skladeb. Kompletní souhrn všech věcí je až na tomhle oficiálním CD.
Naší tradiční otázkou je - co vy a internet? V tomto rozhodně nezaostáváme a náš velký dík jistě patří Petru Vojtkovi, který coby profesionál odvádí den co den na našich internetových stránkách perfektní práci. Takže každý nechť posoudí má slova sám a vyzkouší adresu
www.floodmen.com. A budeme rádi za každý mail, který nám od posluchačů či náhodných návštěvníků přijde, a vlastně tak určitým způsobem zhodnotí naši práci.
Znáte musicserver.cz? Já osobně jsem se s tímto serverem občas setkal, ale častěji spíše až teď, kdy se staráme o to, aby "Drivera" zaplavila svým zvukem nejenom naše CD přehrávače, ale taky přehrávače všech ostatních, kterým říká něco rocková muzika.
Děkuji za rozhovor.Autor je redaktorem iDNES.