shop.musicserver.cz

Dvanáct osamělých v Malostranské besedě

Vydáno: 19.02.2004 15:55 v sekci Naživo - Ladislav Tajovský | foto: facebook interpreta

Tucet osobností písničkářského nebe se sešel koncem minulého týdne v Malostranské besedě, aby tam všichni společně zjistili, že s osamělostí vtělenou do samotného názvu tohoto výjimečného festivalu to nebude tak strašné. V hledišti byl i náš reportér a zde se můžete seznámit s jeho dojmy z vydařené akce.

Třetí ročník "Festivalu osamělých písničkářů" se ukázal - stejně jako oba předchozí - velmi podařeným způsobem, jak strávit dva únorové večery. To hned na začátek. Honzům - Burianovi a Zubryckému - patří dík za dobrý nápad a dramaturgii, Malostranské besedě za bezchybnou organizaci.

Dvoudenní festival měl být jakousi hudební dílnou, kde "osamělí hudební řemeslníci" (slovy Jana Buriana, jenž s originalitou sobě vlastní pevně svíral moderátorské otěže) měli své podobně postižené kolegy názornými ukázkami seznamovat s cestou, jíž se ubírá jejich muzikantská tvorba. Ne všichni tento požadavek naplnili bezezbytku (většina odehrála jakýsi průřez svou dosavadní tvorbou; ale čest výjimkám - viz níže), těžko byste ale hledali někoho, kdo by právě toto považoval za nedostatek. Autor těchto řádků jím rozhodně nebyl.

Marathon pátečního večera (s hodně riskantním datem, bylo totiž třináctého) zahájil liberecký Karel Diepold svou verzí třicet let staré písně Toma Waitse "Shiver Me Timbers". Tu sám otextoval ("Dnes opouštím přístav") a poskytl Janu Spálenému, který ji zařadil na své poslední album. V Diepoldově civilním podání plně vynikla nádherná jednoduchost Waitsovy melodie a stejně jako ostatní "veselé žalozpěvy" pouze dokázaly, že Karel Diepold je neprávem opomíjenou postavou českého písničkářství. Můžeme se pouze těšit na dlouho připravované album vznikající ve spolupráci s Karlem Plíhalem, které by mělo v dohledné době (snad) spatřit světlo světa.

Po zhruba čtyřech desítkách minut (tolik bylo určeno všem vystupujícím) vystřídal Diepolda radikálně alternativní "multiumělec" Petr Nikl. V ostrém kontrastu se svým předchůdcem na pódiu pojal své vystoupení jako produkci, jíž byla hudba pouze jednou - a to nikoli dominantní - složkou. Kdo Petra Nikla zná, neočekává od něj nic "standardního"; sám umělec označuje svou hudební produkci za "kostrbaté hraní". Brzy poté, co opadne úvodní šok a překvapení a kdy by si měl Nikl vystačit s aspoň minimální písňovou formou, ukáže se, že není moc toho, co by (v této oblasti!) mohl nabídnout. Kdo sledoval nejen Niklovy kreace na pódiu, ale i reakce diváků, s postupujícím časem nemohl nepostřehnout stále hůře skrývanou nudu. A to asi není nejlepší vizitka. Jasným vrcholem vystoupení byla závěrečná, za doprovodu klavíru odehraná skladba z poslední desky ("The Sea") ideových spřízněnců, ostrovanů Tiger Lillies.

Jiří Dědeček
© radioservis-as
Po krátké přestávce nastoupil na prkna Malostranské besedy dlouholetý písničkářský souputník Jana Buriana, osobitý a do značné míry nekompromisní Jiří Dědeček. Kdo má rád jeho písně plné břitkého humoru a netradičních obratů, přišel si na své. Komu jeho texty přijdou příliš "explicitní", rozhodně názor nezměnil. Vedle klasických skladeb (např. "Za trochu lásky") zazněly i předělávky Dědečkových frankofonních oblíbenců, včetně téměř zlidovělého Brelova "Měšťáka".

Předčasný - ale pro věci znalé nikoliv nečekaný - vrchol pátečního večera přišel s vystoupením píseckého rodáka Jiřího Smrže. Stejně jako loni byly jeho písně pro nepřipravené diváky zjevením. Texty plné odkazů ke křesťanství a beatníkům zároveň nezapřou výjimečnou básnickou osobnost; v kombinaci s mnohdy vysloveně hitovými (v dobrém slova smyslu) melodiemi tvoří skladby, které by za okolností méně nenormálních měly potenciál oslovit široké spektrum posluchačů. Takto většina zúčastněných s údivem kroutila hlavou a až v průběhu koncertu zjišťovala, s kým že to má vlastně čest. Na druhou stranu zřejmě nikdo z umělců následně neprodal na místě tolik svých desek. Smržův projev je maximálně autentický, kytara v jeho rukou není rozhodně jenom doprovodným nástrojem (také sám sebe nepovažuje za "folkaře"); zpěvák sám je jakýmsi zosobněním skromnosti, synonymem "antihvězdy". V našich zeměpisných šířkách nemá moc sobě rovných.

Zda úmyslně či nikoliv, do značné míry protipólem všeho, co s sebou přinesl skromně vyhlížející Jiří Smrž, byl Přemyl Rut, který usedl za klavír po krátké přestávce. Jeho hudba je jistě sofistikovaná, podložená rozsáhlými znalostmi kulturně-historických souvislostí. Přesto se autor těchto řádků nemohl během jeho vystoupení zbavit pocitu, že by umělci neškodilo trochu slevit z okázalé sebedůvěry. P. Williams, jeden z životopisců Boba Dylana, zvolil při analýze jednotlivých desek zajímavou metodu - k těm, jimž nerozuměl (a tedy se mu nelíbily), se blíže nevyjadřoval. Vystoupení Přemysla Ruta jsem nerozuměl. Tečka.

Závěr večera obstaral - stejně jako loni a také se stejným úspěchem - velvarský samorost, originální multiinstrumentalista Jiří Konvrzek. Těm, kdož nikdy nebyli svědky jeho vystoupení, těžko popisovat. Ve vystoupení tohoto profesionálního amatéra můžete nalézt zalíbení během několika desítek vteřin, stejně jako jej můžete odmítnout s poukazem na přílišnou nestravitelnost. Tohoto večera patřila drtivá většina přítomných k první skupině a Jiří Konvrzek sklidil za svou středoevropsky rozostřenou verzi mississippského blues zasloužené ovace.

Sobotní večer zahájila bezesporu geniální kytaristka
Andrtová
© facebook interpreta
Dagmar Andrtová-Voňková. Kytara v jejích rukou se mění ve zdroj nepopsatelných zvuků; zpěvačka prsty tepe struny, šplhá po krku svého nástroje, to vše proložené až šamansky znějícím hlasem. Patří k nedoceněným pokladům české kultury a její vystoupení bývají strhujícím a v hlavách zúčastněných dlouho rezonujícím zážitkem. Toto nebylo výjimkou.

Vrcholem celého festivalu bylo vystoupení dua Sester Steinových. Ty se po mateřské přestávce vracejí na pódia a činí tak s evidentní radostí a nepřeslechnutelnou energií. U brněnských Indies chystají k vydání novu desku (světlo světa by měla spatřit v příštím měsíci) a tak velkou část jejich bloku tvořily právě písně z chystaného následovníka vynikající, tři roky staré prvotiny "Lilie polní". Nové skladby nezapřou na první poslech zřetelný hitový potenciál; tematicky k žádnému velkému posunu nedošlo, dámy se stále pitvají v těch samých starostech, snad jen hořkosti a výčitek ještě přibylo. Až se nechce věřit, že děvčata píší sama o sobě. Výjimečně dobře vyzněla např. skladba "Vinná nevinná" s všeříkajícím "takže mě stejně necháš dole až půjdeš do nebe". Američané sice mají Suzanne Vega, přesto mohou závidět - my máme totiž dvě.

Po éterických děvčatech ovládl Malostranskou besedu naprosto nezařaditelný Petr Váša, který vážil cestu z Brna s jediným cílem - ukázat, že přes svou bigbítovou současnost stále nezapomněl na minulost fyzického básníka. K jeho výkonu se těžko něco dodává; je úžasné sledovat, jak tam, kde si mnozí nevystačí ani s kamiony techniky, Vášovi stačí jeho hlas a tělo. Zbytek obstará nevídaná invence a dokonalá příprava. Klobouk dolů.

Brněnského alternativce na pódiu vystřídal Jan Burian. Ten se asi nejvíc držel ideje tvůrčí dílny (však to byl také jeho nápad a kdo ví, zda to ostatním předem vůbec oznámil) a předvedl desítku zbrusu nových (prý všechny z letošního roku!), monotematicky zaměřených písní. Burian sám hovoří o přípravě prvního českého feministického alba, tudíž je zaměření písní nasnadě. Zabývá se v nich osudy žen žijících ve virtuálním domě, kde hudebník sám vykonává funkci domácího. Jak je u Buriana zvykem, písně stojí na vynikajících textech pojednávajících o ženách, které si zřejmě svůj život představovaly trochu jinak. Přestože Burian asi nezíská cenu Gender studies za přínos k řešení ženské otázky, jeho nové písně jsou laskavé a plné porozumění. Skladby byly dalším důkazem faktu, že autor prožívá jedno ze svých nejplodnějších období. Slova a melodie vrství s obdivuhodnou lehkostí a na výsledné podobě písní je to znát. Máme-li zmínit aspoň jednu, pak na první poslech zaujala ta, jejíž hrdinka "Alice ještě pořád čeká na prince".

Po Burianovi přišel druhý z otců festivalu Jan Zubryckyj za doprovodu Petera Bindera, znalcům dobře známého mistra kytary napříč žánry. Předvedli písně ze Zubryckého výtečného loňského alba, stejně jako osvědčené skladby staršího data narození (např. "Obrázky z výstavy"). Zubryckyj je sám o sobě velmi originální a nekonvenční písničkář; když se k němu přidá muzikant Binderových kvalit, nemohl být výsledek jiný než skvělý.

Radůza
© facebook interpreta
Posledním účinkujícím byla Radůza, pro mnohé hlavní hvězda programu. Ta za poslední rok (díky vynikajícímu albu "...při mně stůj") asi zestonásobila své publikum, vyprodává sály a její deska jde na dračku. Vystoupení na závěr festivalu pouze potvrdilo, že výše zmíněného dosáhla právem. S harmonikou v náručí hrála jako o život, v nejlepších tradicích skutečného písničkářství, tak, jak jej představoval např. Vladimír Vysockij (jehož skladbou "Plachta" se Radůza symbolicky rozloučila ). Publikum ji přijalo s nehraným nadšením a donutilo ji k několika přídavkům, včetně společně odzpívané "Jednou to pomine". I když se nedostalo na dle autorova soudu nejlepší písně z výše uvedené desky, nenechala zpěvačka nikoho na pochybách, že je skutečným fenoménem. Kdo sleduje Radůzin strmý vzestup, nemůže si spolu s klasikem nepoložit otázku "kde se to zastaví". Počkejme a uvidíme.

Jak vyplynulo z výše uvedeného, prakticky nebylo, co pořadatelům Festivalu osamělých písničkářů vytknout. Snad vše již bylo řečeno či napsáno a nezbývá než se těšit na další ročník. Ten by se měl konat už v listopadu a celá akce by se pak měla s půlroční periodicitou opakovat. Jestliže byl únor zvolen jako pietní vzpomínka na blížící se slavné dny roku osmačtyřicátého, pak se podzimní termín jistě ponese v duchu nostalgických vzpomínek na Velký říjen. Že by Jan Burian politicky obracel?

Festival osamělých písničkářů, Malostranská beseda, Praha, 13. a 14.2.2004

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Michaela Remešová a Jan Adam - Příběhy skryté za písněmi KG 7/10
Hudba v tisku: Poutavě psané "Příběhy za písněmi KG" zasazují Gottovy hity do zajímavých souvislostí Už pět let uběhlo 1. října od smrti nejslavnějšího českého zpěváka. Podle množství nosičů a knih, které nadále vycházejí, se však zdá, jako by tu s námi stále zůstával. Ne všechny tituly jsou povedené, některé může... čtěte zde
Vydáno: 21.12.2024 16:30 v sekci Recenze | Hudba v tisku
Aneta Langerová - Zázračná písně krajina 20 LET Symfonická (3LP) 10/10
Recenze: "Zázračná písně krajina 20 LET Symfonická" Anety Langerové nabízí dokonalou esenci všeho, co hudba přináší V dnešní době je čím dál vzácnější, když při poslechu jakéhokoliv nosiče zažíváte mrazení v zádech. Trojvinyl "Zázračná písně krajina 20 LET Symfonická" od Anety Langerové ovšem tento pocit navozuje. Nadšení navíc... čtěte zde
Vydáno: 21.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Zemřela Helena Zeťová
Zemřela Helena Zeťová Ani v předvánočním období nechybějí smutné zprávy. Některé jsou až šokující - jako ta, že zemřela Helena Zeťová. S informací přišel deník Blesk, podle kterého nevlastní dcera Leška Semelky vypadla z okna. Zlínská policie... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 14:49 v sekci Novinky
Helena Vondráčková -  Vážím si toho, že to se mnou fanoušci tak dlouho vydrželi
Rozhovory: Helena Vondráčková - Vážím si toho, že to se mnou fanoušci tak dlouho vydrželi Helena Vondráčková zažívá krásné období. Šedesát let na scéně si připomíná několika výběry písní, koncerty, ale i speciální výstavou v Tančícím domě. Nedávno obdržela Cenu Thálie za celoživotní dílo. Jak na to... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Jaromír Švejdík (Letní kapela) - Psaní písniček je pro mě hrabání se v nevědomí
Rozhovory: Jaromír Švejdík (Letní kapela) - Psaní písniček je pro mě hrabání se v nevědomí Letní kapela se letos v listopadu vrátila s povedenou deskou "Jako pes" a předvánoční čas tráví po českých hudebních klubech. O inspiracích, minulosti i budoucnosti projektů, v nichž působí, jsme si povídali s muzikantem a... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2024 15:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 43/2024 - od Halsey přes Bastille po Beth Hart (30.10.2024 11:15)
- Nové desky 22/2024 - od Bat For Lashes přes Crowded House po Becky Hill (05.06.2024 13:00)
- Video: Nostalgická píseň "V peřejích" uvádí do světa stejnojmenné album projektu Malina Brothers (22.01.2024 10:08)
- Hudba v tisku: "Pětadvacet na pamětnou" dotazníkem nahlíží do duší výrazné písničkářské generace (30.12.2023 14:00)
- Rozhovory: Radůza - Život není pohádka. Nemám žádný ambice, prostě se jen bavím (17.11.2023 08:30)
- Nové desky 42/2023 - od The Rolling Stones přes Blink-182 po Samphu (25.10.2023 20:30)
- Naživo: Jan Burian v Arše překvapil (29.03.2023 16:15)
- Recenze: Na dětské desce dvojice Suchý a Konopáč se potkaly i Radůza a Iva Pazderková (09.01.2023 16:00)
- Fotogalerie: Pussy Riot, Lenka Dusilová i David Koller oslavili 17. listopad Koncertem pro budoucnost (18.11.2022 11:54)
- Naživo: Jak v centru Ostravy vyrostla úrodná Zahrada písničkářů (21.09.2022 16:45)

ALBUM TÝDNE 51/2024

Marilyn Manson
One Assassination Under God

O Marilynu Mansonovi se v posledních letech dalo dočíst spíše ve společenských rubrikách než na stránkách hudebních magazínů. Pravda, stal se - a možná ne neoprávněně - tučným soustem. I na konci roku 2024 soudní pře trvají, vyšla ale také nová deska. Jaká "One Assassination Under God - Chapter 1" je?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 28.12.
Jesus Christ Superstar (CZ) (O2 arena, Praha)
Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Lady Gaga Wanastowi Vjecy Coldplay Linkin Park Vypsaná fiXa Viktor Dyk Madonna Queen Kabát Beyoncé Viktor Sheen Lucie Vondráčková Mirai Lucie Ed Sheeran Billie Eilish
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe