Zpěvačka Kelis se vrací s novou deskou "Tasty", která kombinuje originální a odvážné producentské postupy se smyslem pro pop. Mezi spoluautory najdete The Neptunes, Andreho 3000 nebo Dallase Austina. Dohromady ukuchtili jednu z nejvýraznějších popových desek minulého roku.
Zpěvačku
Kelis objevila producentská dvojice
The Neptunes v době, kdy teprve stoupali na vrchol. Nejprve ji svěřili refrén v špinavém funku Ol' Dirty Bastarda "Got Your Money" a o pár měsíců později pro ni napsali evropský hit "Caught Out There" s těžko zapomenutelným vykřikovaným refrénem
"I have you so much right now!" Následně jí produkovali celé album "Kaleidoscope", které s nadšením přijala kritika, fanoušci však zatím nebyli na albovou porci neptunského funku připraveni a deska prodejně propadla. Slibně rozjetá kariéra dostala první trhliny.
The Neptunes začali psát hity pro jiné a na svoji zpěvačku měli najednou méně a méně času. Natočili spolu ještě album "Wanderland" z roku 2001, které ale debutu nesahá ani po kolena a navíc mu chybí jasný hit. Firma Virgin dokonce album odmítla v Americe vydat a
Kelis se najednou ocitla bez smlouvy. Znovu se jí ujali
The Neptunes, kteří ji nabídli místo na svém labelu Star Trak. Díky slibným kolaboracím s Timo Maasem, Richardem X, Loonem nebo Andrem 3000 z
OutKast o sobě dávala znát i v hluchém období mezi deskami. Jako členka vesmírného komanda Star Trak se představila na albu "Clones" v duetu s rapperem Nasem "Popular Thug". Píseň nebyla jen odpovědí na "03 Bonnie & Clyde" JayZho a jeho snoubenky
Beyonce, ale hlavně ohlášení jejich sňatku. "Tasty" je její třetí album ze samotného konce loňského roku a pro zpěvačku z Harlemu znamená rozhodně více než jen obligátní "návrat do špičky".
Kelis na "Tasty" opouští pohodlné hnízdo planety Neptun a ačkoliv dvojice
Pharell/Williams je podepsána pod pěti skladbami, prostor tentokrát dostali i jiní autoři. "Tasty" tak zní jako průlet vesmírem současného R&B a funguje to skoro všude - neodbytný beat a agresivní kytary v "Trick Me" z pera Dallase Austina (dvorní skladatel
TLC), hladivé soulové duety "Glow" a "Attention" s Raphalem Sadiqem (bývalý člen soulové vokální skupiny Toni Tony Tone!), suchý futuristický funk Rockwildera "In Public" se snoubencem Nasem a hlavně "Millionaire" - excelentní číslo s funkovým prezidentem dneška Andrem 3000 z
OutKast.
The Neptunes na této desce paradoxně tahají za kratší konec. "Protect My Heart" nebo "Sugar Honey Iced Tea" jsou prostě neodpustitelně slabé skladby, které
Kelis měla vynechat a "Flashback" už navíc byl na "Kaleidoscope". Neptunes ovšem své pověsti hitmakerů dostáli, když pro
Kelis napsali pilotní singl a největší hit její dosavadí kariéry (zatím nejvýš číslo tři v USA) "Milkshake". Těžko popisovat - musíte slyšet. Monstrózní basová linka, electro beat a
Kelis napůl zpívající, napůl skandující ve skladbě, která by klidně mohla zrodit celý nový hudební styl. V závěru alba si ještě vystřihne svůdnou "Stick Up" a proměnliovou a několikavrstevnatou skladbu "Marathon". Tady pochopíte, že máte co do činění s osobností, kterou jste prostě ve světě recyklovaných hvězd postrádali.
V ideálním vesmíru by
Kelis byla divou amerického popu číslo jedna a
Beyonce nebo
Christina Aguilera by se jí musely jako podřízené klanět. "Tasty" je prostě trochu jiný pop, než jsou v mainstreamu zvyklí.
Kelis kráčí ve stopách zesnulé
Aaliyah, odvážné, inventivní a sebevědomé osobnosti, která má na svoji hudbu velké nároky. Zbytečná je proto stylizace
Kelis do pozice jakési sexuální bomby v plavkách, jak ji předvádí v bookletu. Paní Nasová na albu vesměs sází na rafinovanou sexualitu, jako například v narážkách textu "Milkshake". To je ale jen malá skvrna na vynikající desce, kterou já osobně řadím mezi nejlepší v loňském roce. Vskutku delikátní počin.