Duševní hrob, jedna z nejtajuplnějších formací u nás, se konečně po letech objevuje i na CD. Přímý předchůdce stále existujících Precedens je dodnes i pro mnohé zasvěcené fanoušky alternativní hudby zahalený spoustou mýtů. Jak působí jejich výběrová kolekce "Greatest Hits 1977-1981" s odstupem téměř čtvrt století, si můžete přečíst právě dnes.
8/10
Duševní hrob - Greatest Hits 1977-1981
Celkový čas: 74:01
Skladby: Overtura I, Zpověď šikovného gaučíka, Čtyři zahrady, Předvěký zahrady, Spálenej fešák (Schumi-Shu), Hospodským větrákem (Nenápadný povstání), Telefon, kostely, cokoliv, Overtura II, Za málo peněz (verse 1), Svítící oči, Pes zločinec, Tuleň, Hlídač, Hřbitov chudých psů a koček, Za málo peněz (verse 2), 16, Minerálky, Národní obrození, Balada
Jen opravdu málo domácích hudebních seskupení bylo ve své době natolik opředeno množstvím fám a pověstí tak jako dnes již polozapomenutá legenda
Duševní hrob. Skupina existovala čistě studiově, před publikem nikdy koncertně nevystoupila a na přelomu let 1981 a 1982 se proměnila v dodnes fungující
Precedens. Jejím základem byla dvojice Martin Němec alias Dr. Zawrach a Jan Hedl alias
John Black Sahara, kteří se po celou druhou polovinu sedmdesátých let obklopovali řadou hostů a vytvářeli své bizarní domácí nahrávky. A úspěšně živili veškeré okolojdoucí historky a mystifikace...
Ty mimo jiné praví, že
Duševní hrob nahrál celkem pět alb, nicméně žádné z nich se prý nedochovalo. Kolekci "Greatest Hits" v první polovině osmdesátých let zkompletoval z posledních tří jejich příznivec a host
Mikoláš Chadima. Výběr je skutečně reprezentativní, zahrnuje vývoj od zcela improvizovaných počátků, které jsou zajímavé, leč poslouchatelné jen pro otrlé, až k písničkám, které později tvořily páteř prvotního programu skupiny
Precedens.
Nahrávka samozřejmě oplývá zvukem, jehož (ne)kvalita odpovídá době vzniku, podmínkám a možnostem domácího nahrávání. Nicméně odmyslíme-li si její úroveň, je až překvapivé, jak i po letech, za která udělala nahrávací technika, vývoj hudebních elektronických nástrojů a zvukových efektů nezanedbatelný skok, zní zvukově nápaditě a i na dnešní poměry nezvykle. Její tvůrci jakoby si vůbec nepřipouštěli zažité postupy a pravidla, skáčí tu mezi žánry a nezastaví se před ničím, takže o překvapení tu není nouze. A připustíme-li si (po poslechu značně pochyby vyvolávající) tvrzení tvůrců, že s výjimkou poslední desky vznikalo vše plně improvizovaně, jedná se rozhodně o výjimečnou záležitost. Samozřejmě - ne třeba pro současné příznivce Precedensu, ale pro ctitele avantgardních postupů rozhodně. A všem začínajícím a neznámým spolkům, které o sobě tvrdí, že se cítí být alternativními, bych tuhle desku doporučil za povinný poslech.
Pomineme-li hudební složku, zajímavé jsou i - bohužel ne vždy plně srozumitelné a v bookletu neuvedené - texty. Dobře ilustrují a dokumentují dobu svého vzniku a dokazují, že Sahara už ve svých začátečnických letech byl nadprůměrně talentovaným autorem. Kuriózní nahrávka je navíc doplněna i odpovídajícím povedeným bookletem, sestaveným z obalů původních desek (grafická inspirace legendárními Residents je zcela evidentní), dobových fotografií a vševypovídajícího rozhovoru hlavních protagonistů s vydavatelem. Zajímavá je v něm třeba obsažená skutečnost, že samotní tvůrci považují dodnes svůj výtvor za legraci, které evidentně nepřikládají zvláštní význam, i když každému, kdo má alespoň něco naposloucháno, netřeba zdůrazňovat, že tvorbu například jejich dnešních následovníků Lilly Marlene či současných
Precedens mj. množstvím nápadů, hudební invencí či textovými tématy viditelně převyšuje.
Jak už bylo řečeno výše, disk rozhodně není vhodný pro každého. Ale je bez diskuse, že nemálo znalců domácí hudební scény jeho vydání potěší měrou vrchovatou. A v edici "Archív" je navíc zas odškrtnutá další vydaná významná položka.