Till Lindemann se vrátil do Prahy s vizuálně extrémní, ale téměř totožnou show jako minule, možná i proto byla O2 arena jen částečně zaplněná. Zatímco nováčky ohromily explicitní projekce a dekadentní cirkus, zkušenější návštěvníci naráželi na skladatelské limity jeho sólové tvorby a opakování již viděného.
Live: Till Lindemann
support: Aesthetic Perfection
místo: O2 arena, Praha
datum: 18. prosince 2025
setlist: Fat, Und Die Engel Singen, Schweiss, Altes Fleisch, Golden Shower, Sport Frei, Tanzlehrerin, Blut, Allesfresser, Prostitution, Praise Abort, Platz Eins, Du Hast Kein Herz, Skills In Pills, Übers Meer, Knebel, Fish On, Ich Hasse Kinder
Fotogalerie
Legenda. Mýtus. Frontman
Rammstein. Prostě
Till Lindemann. Jeden z nejcharismatičtějších zpěváků metalové historie zavítal po dvou letech se svým sólovým projektem znovu do Prahy. A předvedl takřka totožnou show jako minule. Stačilo to? Jak komu.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Tentokrát se Lindemann vydal dobýt O2 arenu, která ale měla uzavřená horní patra. I tak šlo poznat, že je na něj příliš velká. Návštěvnost se totiž pohybovala na podobných číslech jako minulé vystoupení v holešovické Sportovní hale Fortuna.
Večer odstartovali veteráni
Aesthetic Perfection. Ti začínali jako výrazně tvrdší kapela, dnes už však patří spíše k těm měkčím interpretům. Žánrově se ale docela hodili, publikum je přijalo slušně, hudebně však nijak extra nezaujali.
Samotný principál dekadence se skrýval za masivní plachtou a po jejím stržení a úvodním riffu "Fat" bylo jasné, že i když Till obměnil sestavu a všichni se převlékli z červeného latexu do černého, čeká nás - včetně klíčových projekcí - naprosto totožná show jako minule. Pro tehdejší návštěvníky tak absentoval moment překvapení, respektive šoková terapie, která dělá tento typ zážitku tak atraktivním. Publikum se proto v tento moment rozdělilo na dvě skupiny.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Pro nováčky přicházela extáze z extrémních a naturalistických videoprojekcí plných nechutností a explicitní sexuality. Nešlo jen o krátké koláže, ale o poměrně dlouhé vizuální sekvence s aktivní účastí samotného Tilla. Dostali jsme tak masivní várku de facto neoficiálních videoklipů.
Do toho nechyběly různé tanečnice (včetně
plus size dam), házení dortů i mrtvých ryb do publika a Lindemannova jízda v průhledné kouli mezi diváky. Zkrátka bizarní cirkus se vším všudy a show, jak se patří. Prvonávštěvníci tak museli odcházet navýsost spokojení. Těm, kteří už všechny tyto
vychytávky viděli minule nebo na koncertním DVD "Live in Moscow", zbyla především hudba. A s ní už to tak slavné nebylo.
Původní projekt
Lindemann totiž těžil z téměř dokonalé symbiózy charismatického vokálu a skladatelského talentu kytaristy Petera Tägtgrena z
Pain. Právě spojení industriálního tlaku, výrazných kytarových nápadů a chytlavých refrénů vytvořilo mimořádně zábavné skladby debutu a zčásti i druhé desky. Oproti tomu Lindemannova sólová nahrávka "Zunge" už tak pestře nepůsobí a v přímém srovnání songů v rámci setlistu to vyšlo najevo naplno.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Novější písně sice mají potřebnou hutnost a vokální autoritu, postrádají však výraznější hudební nápady. V jednom koncertním celku to bylo až příliš patrné. Když k tomu připočteme pro mnohé absenci momentu překvapení, objevily se během večera pasáže, kdy se mohla dostavit dokonce i mírná nuda.
Tillův hlas se arénou nesl velkolepě, jeho věk je však znát. Pohybově byl střídmý a s publikem téměř nekomunikoval. Protože v sestavě chybějí další výrazné osobnosti, ať už Tägtgren nebo členové
Rammstein, působí výsledek místy suše a staticky.
Divákům tak nezbývalo než sledovat zase ty projekce, přenosu dění na LED obrazovkách se totiž tentokrát nedočkali a citelně chyběly. Šlo poznat, že show je koncipovaná pro menší halu - diváci dál od pódia nebo na tribunách toho příliš neviděli.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Till Lindemann každopádně v Praze i tentokrát odehrál solidní koncert, který pobavil a šokoval hlavně jeho show dosud nepolíbené fanoušky. Opakovaným návštěvníkům ale nenabídl nic nového a naopak naplno ukázal, že bez silného skladatelského sparing partnera to u něj autorsky není až taková sláva.
Působí to trochu jako
Soulfly versus
Sepultura - stejný hlas a tvrdé riffy, ale bez skutečně silně napsaných kytarových partů a celkové kompozice Andrease Kissera. V případě Rammstein naštěstí k žádnému rozchodu nedošlo, takže si chuť můžeme spravit naživo u nich. I když studiově už možná napsali svou poslední kapitolu.