Roxette patří vedle Abby k nejlepším vývozním artiklům z popového Švédska. Museli si však projít složitým obdobím a nyní se vracejí, aby připomenuli odkaz zpěvačky Marie Fredriksson a zažehli lesk bezprostřednosti a radosti spojený s jejich asi největším hitem "Joyride". Jeho název nese i stejnojmenný muzikál.
Jejich společná kariéra se začala rýsovat v druhé polovině osmdesátých let, kdy šéf švédské pobočky labelu EMI Rolf Nygren přišel s nápadem dát je dohromady. V té době již oba hlavní aktéři -
Marie Fredriksson a
Per Gessle - měli rozjeté sólové aktivity, Per byl navíc součástí skupiny
Gyllene Tider. Rozkoukávali se postupně, světový úspěch nakonec přišel až s druhým albem "Look Sharp!".
© Live Nation Od té doby patřili ke stabilním návštěvníkům nejenom evropských hitparád a zájem o ně neutuchal. Mezi jednotlivými studiovkami pak naleznete i netradiční kolekci balad zpívaných španělsky "Baladas en Español" z roku 1996.
Pomyslný stroj na hity se výrazněji zasekl o šest let později, kdy lékaři Marii objevili nádor na mozku. Po uzdravení se sice vrátila k tvůrčím aktivitám a koncertům, poslední album
Roxette "Good Karma" však již nebylo podpořeno žádnými koncerty.
Bohužel zdravotní komplikace se v průběhu času navrátily a Marie Fredriksson 9. prosince 2019 zemřela. Svůj souboj se zákeřnou nemocí popsala v knize
"Listen To My Heart: Moje láska k životu", jež vyšla i v českém překladu.
Per následně samotné Roxette přidržoval při životě s hostováním zpěvačky Helen Josefsson nebo projektem PG Roxette. Druhý nádech a navázání na původní odkaz je pro současné tour spojen s návratem původních doprovodných hudebníků a připojením zpěvačky Leny Philipsson.
Mezi zastávkami se nachází i Praha, kde se hity nabitý večer očekává ve čtvrtek 6. listopadu v O2 areně. Dále byl uveden muzikál "Joyride the Musical" (výběr písní v článku se s ním úzce pojí) a ke konci listopadu vyjde reedice jejich zcela první kompilace "Don't Bore Us, Get to the Chorus! Roxette's Greatest Hits".
V létě 1986 přišel jejich první rádiový hit "Neverending Love", který se stal předzvěstí debutu "Pearls Of Passion". Zpětná ohlédnutí hudebních kritiků k této nahrávce se často shodují, že zde nebylo vlastně nic vyloženě špatně a již tehdy se objevovaly prvky, které později zaručily úspěch desek "Look Sharp!" a "Joyride".
Nahrávka "Pearls Of Passion" ale původně vyšla jen ve Švédsku a Kanadě, mezinárodní test se singlovkou "Soul Deep" dopadl bohužel tristně a skupina ji znovu vydala na "Joyride". Domácí úspěch však doplnila remixová sešlost "Dance Passion". Celou éru uzavřel samostatný singl "It Must Have Been Love (Christmas For the Broken Hearted)", který později slavil v pozměněné variaci úspěch v rámci bijáku "Pretty Woman" a sama skladba se dočkala mnoha verzí, včetně třeba country podoby.
Do příprav "Look Sharp!" se již šlo s větším rozpočtem a část nahrávání se uskutečnila v londýnských Trident II Studios. Dvojice hitů "Dressed For Success" a "Listen To Your Heart" však nejdříve vyšla jen doma ve Švédsku a až třetí návnada "The Look" otevřela formaci dveře do zbytku světa. Její úspěch nakonec doletěl až na druhý břeh Atlantiku a předešlé trefy do černého tak zpětně dostaly ještě jednu šanci. K nim pak ještě přibyl čtvrtý rádiový zásek "Dangerous" a jen ve Francii vydaná písnička "Chances".
Následovalo první velké turné po Evropě, jemuž předcházela čistě švédská štace. Během ní vzniklo i koncertní video k baladě "Listen To Your Heart", jehož záznam byl pořízen během koncertu v ruinách hradu Borgholm na ostrově Öland. Písnička dodnes patří k fanoušky nejoblíbenějším kompozicím dua - má pro ně neobvyklý status, nejen kvůli zmíněné knize Marie Fredriksson, kterou Per Gessle s "Look Sharp!" posunul do role hlavní tváře dua.
Megaúspěch "It Must Have Been Love" v roce 1990 se stal klíčem ke stejně důležitému milníku spojenému se třetí řadovkou "Joyride". Její základy byly položeny ve stejném roce, kdy Per roztočil většinu demosnímků ve studiu Tits & Ass v Halmstadu, kde vznikal nejenom materiál Roxette. "Joyride" bylo spanilou jízdou této dvojíce a stalo se asi jejím nejprodávanějším albem, navíc rozšířilo fanouškovský okruh třeba i do Argentiny.
Titulní track zároveň oslavoval hudbu
The Beatles. K jeho napsání se stal inspirací jeden z citátů
Paula McCartneyho o společném skládání s
Johnem Lennonem. Mezi rádiovými záseky toho roku se dále stihly usadit balady "Fading Like A Flower (Every Time You Leave)" a "Spending My Time", případně rozverná "The Big L.". Z následné tour vzešel doplněk "Tourism", jenž byl natáčen i po hotelových barech a pokojích. Tehdy nešlo nikde přeslechnout track "How Do You Do!" a křehce dojemnou "Queen Of Rain".
V nastoleném kurzu přišla pátá studiovka
"Crash! Boom! Bang!", která však překvapivě oficiálně nevyšla pro americký trh, neb se tam dalo sehnat v omezeném nákladu jen jakési
best of z celé kolekce v síti rychlého občerstvení McDonald's. Pilotní singl "Sleeping In My Car" ukázal, že se skupina nebojí i více hrábnout do strun. Další singly "Crash! Boom! Bang!", "Fireworks", "Run To You" a "Vulnerable" šly přeci jen více na jistotu.
To však už zcela neplatilo o následném albu "Have A Nice Day", kde je patrné větší využití elektroniky nebo alternativnějších principů. "Wish I Could Fly" se bez problémů stala jednou z nejhranějších písniček v evropských rádiích v roce 1999.
Po přelomu milénia se Roxette uvedli sedmou studiovkou "Room Service", která znamenala úkrok k přímočařejšímu popu a v rádiích se dobře zabydlely "The Centre Of The Heart", "Real Sugar" a balada "Milk And Toast And Honey". Poté bohužel přišla nucená zdravotní proluka, ze které se Marie Fredriksson postupně navrátila se sólovkami "The Change", jež byla její prvně anglicky zpívanou nahrávkou, a "Min bäste vän", na které posbírala švédské covery.
Také stihly vyjít výběrovky "The Ballad Hits" a "The Pop Hits", ze které pochází chytlavá "Opportunity Nox". Až následně přišel plnohodnotný návrat Roxette na
"Charm School",
"Travelling" (podobný koncept, který si vyzkoušeli již na "Tourism") a "Good Karma", které už jsou zpětně více chápány jako aktivity Pera Gessleho - zejména do posledního z těchto děl již Marie přispívala jen vokály dle svých zdravotních možností.
The First Girl On The Moon |
V úvodu zmíněný muzikál měl premiéru 6. září 2024 v Malmö Opera, od letošního září se pak hraje přímo ve Stockholmu v Chinateatern (a vydrží tam minimálně do jara). Plánuje se také jeho anglické uvedení v Londýně.
"Joyride the Musical" dějově vychází z knihy "Got You Back" Jane Fallon a odehrává se v prostředí módních návrhářů. Nosnou kostrou je pak milostný trojúhelník, kdy se kamarádky Stephanie (hraje ji Jessica Marberger) a Katie (Emilie Evbäck) zamilují do stejného muže Joea (Lucas Krüger). Vše se odehrává na pozadí přípravy na módní přehlídku s modely Stephanie.
Muzikál je protkán písničkami Roxette, humornými zápletkami i dojemnými momenty, kdy se nejedno zlomené srdce nechá znovu a znovu snadno dojmout. O adaptaci se postarala dvojice Guy Unsworth a Klas Abrahamsson - provedla i některá odvážná rozhodnutí, kdy třeba "Queen Of Rain" nechají odzpívat postavou Joea. Nejdojemnějším momentem celé show se pak stává akustická verze skladby "The First Girl On The Moon" z desky "Crash! Boom! Bang!" zpívaná dcerou Stephanie Stellou (tu alternuje trojice Sara Stjernfeldt, Elsa Zetterqvist Thunström a Tilda Hallström).
Vizualizace show silně sází na projekční plochy a instalace kulis využívá konstrukce, které se dají snadno přesunout, případně proměnit v jiné. Trefně to zužitkovává sekvence odehrávající se v obchodě. Nechybí otočné pódium nebo lávka spojující ochozy po stranách pódia. Mezi kostýmy postřehnete odkazy na modely, které měla na sobě ve videoklipech sama Marie Fredriksson.
Celý muzikál se nese v duchu bezstarostné jízdy, kdy vše nakonec dobře dopadne. Titulní track "Joyride" tak zazní nejen v krátkém intru, v plné verzi se pak objeví až v samotném finále. K dobru je živá kapela a pěvecký výkon Emilie Evbäck často překvapí energií a emocemi, které známe z projevu Marie. Svým hlasovým sevřením má taktéž blízko k Leně Philipsson, která v současnosti vystupuje po boku Pera Gessleho.
Muzikál na jednu stranu představuje nostalgický výlet, který si pohrává s estetikou devadesátých let, kdy
Roxette doputovali na svůj vrchol, ale taktéž znamená jakési uvedení jejich hudby pro současnou generaci. A pochopitelně vzdává poctu Marii Fredriksson. Právě rozjíždějící se evropská tour z poselství muzikálu vychází a představuje jejich největší hity, bezstarostnost, bezprostřednost a celou řadu nestárnoucích skladeb s autorským vkladem Pera Gessleho.
Pražský koncert se odehraje ve čtvrtek 6. listopadu v O2 areně, coby support se představí
Klára Vytisková.