Chappell Roan je megahvězda. Královna Szigetu strčila ve velkolepém finále festivalu všechny ostatní do kapsy

25.08.2025 18:00 - Jan Trávníček | foto: Island Records

Anketa BBC Sound Of 2025 se zase jednou trefila, když prstem ukázala na Chappell Roan. Letošní vítězka sice na scéně působí jen pár let, ale při porovnání s tím, jak svou kariéru startovali vítězové předchozích ročníků, už teď víme, že se jí jen tak nezbavíme. A ono ani není proč. Naživo je totiž fantastická!

Live: Sziget festival - den šestý

místo: Óbudai island, Budapešť, Maďarsko
datum: 11. srpna 2025
vystoupili: Chappell Roan, The Last Dinner Party, Refused, Portugal. The Man, Luvcat, Brutalismus 3000, Hollow Coves, LSDXOXO, The Blessed Madonna, Platon Karataev a spousta dalších

setlist Refused: Poetry Written In Gasoline, The Shape Of Punk To Come, Life Support Addiction, Rather Be Dead, Economy Of Death, Liberation Frequency, Summerholidays vs. Punkroutine, The Deadly Rhythm (s úryvkem 'Raining Blood' od Slayer), Circle Pit, Everlasting, Refused Are Fucking Dead, Worms Of The Senses/Faculties Of The Skull, Elektra (s úryvkem 'Symptom Of The Universe' od Black Sabbath), New Noise, Tannhäuser / Derivè

setlist Portugal. The Man: Hip Hop Kids, Evil Friends, Creep In A T-Shirt, Atomic Man, Purple Yellow Red And Blue, Got It All (This Can't Be Living Now), Modern Jesus, All Your Light (Times Like These) / A Kilo / The Home, So Young, So American, Summer Of Luv, Live In The Moment / Once Was One, Feel It Still

setlist The Last Dinner Party: Burn Alive, Caesar On A TV Screen, On Your Side, Gjuha, Sinner, The Feminine Urge, The Scythe, My Lady Of Mercy, Mirror, This Is The Killer Speaking, Nothing Matters

setlist Chapell Roan: Super Graphic Ultra Modern Girl, Femininomenon, After Midnight, Naked In Manhattan, Guilty Pleasure, Casual, The Subway, Hot To Go!, Barracuda (Heart cover), Picture You, Kaleidoscope, The Giver, Red Wine Supernova, Coffee, Good Luck, Babe!, My Kink Is Karma, Pink Pony Club

Reportáž Evy Strnadové z prvního dne, kterému vládla Charli XCX, naleznete zde.

Reportáž Evy Strnadové z druhého dne, kterému vévodil Shawn Mendes, naleznete zde.

Reportáž z třetího dne, kterému vévodil Kid Cudi, naleznete zde.

Reportáž z čtvrtého dne, kterému vévodil Anyma, naleznete zde.

Reportáž z pátého dne, kterému vévodil Post Malone, naleznete zde.

Fotografie je pouze ilustrační, letos jsme na Szigetu neměli vlastního fotografa.

I ve svém posledním dni dokázal Sziget pravidelné návštěvníky překvapit. Třeba lekcemi k-popového tance, kde jste se učili tancovat tak, abyste porazili černou mambu. Nebo pětihodinovým a překvapivě hojně navštíveným nočním programem na Jukebox stagei, kde se celou dobu pouštěly jen a pouze písničky Taylor Swift. Přičemž zdejší fanynky znaly doopravdy každé slovo. Šílené.

Především se ale v šestém dni zdálo všechno kolem tak nějak růžovější. A to doslova, protože se areál zaplnil fanoušky posledního letošního headlinera, takže kam jste se podívali, tam byl někdo v růžovém kovbojském klobouku, mašličkách a s outfitem kladoucím důraz na bílou či růžovou barvu nebo jednorožce.

Ještě než se ale naplno rozbujela závěrečná párty, ovládla hlavní scénu Luvcat. Lehce zastřený pop s drobnými úkroky do alternativy potěšil odehráním úplné novinky "Blushing". Hudebně připomínal tvorbu Beabadoobee, a to i pokornými projevy zpěvačky k publiku.

"Díky za tuto příležitost. Je to poprvé, co v Evropě hrajeme na festivalu na hlavní stagei. Ještě loni jsme koncertovali v hospodách po Londýně pro sto lidí. A to jsme ještě měli štěstí," vykládala interpretka s vysoko vyčesanými vlasy připomínajícími éru Amy Winehouse, ale tak trochu i image The Last Dinner Party, které přišly hned po ní.

Stalo se tak krátce poté, co popař Jude York na Revolut stage svým protivným a přeslazeným falzetem zkazil největší hit Kylie Minogue a ještě se přiblble ptal, jestli už jsme někdo slyšeli o skupině ABBA.

Vítězky BBC Sound Of 2024 navzdory svému vytrvalému hraní v loňském i předloňském roce přijely do Budapešti koncertovat vůbec poprvé. Zpěvačka Abigail Morris se ale publiku přiznala, že do maďarské metropole zavítala už mnohem dříve - před mnoha lety tady totiž byla ještě s katolickým sborem, v němž v pubertě zpívala. Jak by se asi tehdejšímu sbormistrovi líbilo, kdyby slyšel, co dnes zpívá v refrénu svého největšího hitu?

The Last Dinner Party však nepřijely jen vzpomínat nebo v případě zpěvačky také roztomile utíkat před vosou, ale především teprve podruhé naživo představily singl "The Scythe" z chystané druhé desky, kterou plánují zveřejnit už na podzim. A nutno říct, že jakkoliv jeho odehrání potěšilo, druhé "Nothing Matters" nečekejte - skladbě chybí výrazný refrén, a tak není příliš pravděpodobné, že by se z novinky stal hit s ambicí překonat své předchůdce.

Navzdory vedru k padnutí ale Britky ve své zdejší premiéře zabodovaly a také diváci na ně dorazili v hojném počtu. Šťavnatým detailem zůstává, že frontwoman opakovaně z pódia vyzvala k podpoře Palestiny, a to dokonce i formou zobrazeného QR kódu. Maďarská vláda přitom z obavy z podobných gest za velkého mediálního ohlasu jen o pár týdnů dříve zakázala vstup do země skupině Kneecap, která tak byla z line-upu Szigetu preventivně vyškrtnuta.

Portugal. The Man a Refused slovy Evy Strnadové

Portugal. The Man přinesli do rozpáleného odpoledne dávku hudební psychedelie, která se nad hlavní scénou vznášela jako barevný kouř. Slunce pálilo nemilosrdně, ale před pódiem se tísnil dav, který nechal svou mysl zvolna vtáhnout do surreálních melodií a hypnotických rytmů. Bylo to jako ocitnout se na filmovém plátně, kde se střídají zpomalené záběry s explozemi barev - a to všechno pod vedením Johna Gourleyho, který působil jako šaman v kapuci, navzdory horku zakuklený v modré mikině, připravený odříkávat své hudební zaklínadlo.

Zvuk kapely se valil z pódia v mohutných vlnách - chvíli jemný a zasněný jako letní večer nad Aljaškou (odkud formace pochází), chvíli ostrý a pulzující jako neonové světlo v klubové čtvrti. Projekce na LED stěně za nimi byla směsicí pop-artových obrazců, archivních záběrů a symbolických vzkazů, které se jako šifry vpíjely do vědomí. Hudba Portugal. The Man nepotřebuje přehnané hecování, místo toho buduje atmosféru vrstvením zvuku a obrazu, až má člověk pocit, že se ocitl v moderní galerii, kde se obrazy hýbou a hrají.

Když spustili "Feel It Still", dav explodoval jako šampaňské - najednou už nikdo nestál, těla se vlnila, ruce vylétly vzhůru a refrén se odrážel od tribun jako ozvěna z jiné dimenze. "Live in the Moment" znělo jako pozvánka do radostného chaosu, kde se hranice mezi pódiem a publikem stírají a vše se slévá do jediné, pulzující masy energie.

Bylo to vystoupení, které vás nechá chvíli snít a chvíli křičet, hudební roadtrip mezi melancholií a euforií - a přesně takový moment, kvůli kterému se na Sziget jezdí.

Refused do Budapešti přivezli něco, co se dnes už málokdy vidí - opravdovou rozlučku s kapelou, která si během tří dekád vybudovala status kultovní ikony politického hardcoru. Švédská formace, která se rozhodla ukončit svou činnost už loni, pojala vystoupení jako oslavu i manifest zároveň. Od první vteřiny bylo jasné, že tohle nebude jen nostalgická jízda vzpomínek, ale i poslední příležitost slyšet její poselství přímo z pódia.

Circlepit se rozpoutal hned při jedné z prvních oldschoolových skladeb a dav se točil jako rozvířený vodní vír. Hudba byla nekompromisní - ostrá, syrová, rytmicky přesná - a texty stále neúnavně politické. "První píseň, kterou jsme kdy napsali, byla o politice. Poslední píseň, kterou jsme kdy napsali, je taky o politice," prohlásil teatrálně frontman Dennis Lyxzén, jehož růžová košile s volánky kontrastovala s punkovou estetikou a dodávala mu vizáž výstředního rockového kazatele.

Ve svých proslovech se nebál otevřít palčivá témata: "Jestli žijete ve světě, kde jsou LGBT práva nebo podobné věci problémem, možná jste vy ten problém." Publikum reagovalo nadšeným křikem a potleskem. Nechyběl ani emotivní moment, kdy připomněli, že zapomněli přivézt merch, a navrhli: "Dejte ty peníze raději Palestině."

Celé vystoupení mělo teatrální nádech - Lyxzén skákal, gestikuloval a vedl dav jako charismatický vůdce. V očích fanoušků se mísila euforie z intenzity okamžiku s vědomím, že něco končí. Byla to energická, syrová, ale zároveň hluboce lidská tečka za příběhem kapely, která nikdy nehrála na kompromisy.

Spokojenost vládla na menší The Buzz stage, kde hráli Hollow Coves. Australská formace prezentující se v oficiálních materiálech jako duo nastoupila na scénu ve čtyřech a její křehký indie folk tak dostal mnohem bohatší zvuk, který ji posouval až ke známějším Mumford & Sons. Na koukání to moc nebylo, ale poslechovka to je špičková. Až tahle parta zase příště přijede do Prahy, nenechte si ji ujít.

Chappell Roan je ideálním headlinerem Szigetu. Čerstvé jméno pro mladé i staré, barevná show, koncert oslavující nejen LGBTQ+ publikum, a dokonce v době vystoupení i první místo v britské hitparádě pro aktuální hit "The Subway". Nadto ještě na rozdíl od mnoha jiných zpívá živě, a to dokonce mnohem lépe, než byste čekali. Takový Troye Sivan o ní prohlásil, že podobně silný hlas neslyšel od objevení Adele.

Vítězka BBC Sound Of 2025 měla zkrátka všechno proto, aby svou sotva pár měsíců se tvořící fanouškovskou základnu mohla nadchnout. A taky že ano. A ani jste u toho nemuseli nosit růžovou.

Že zmíněná anketa jen zřídkakdy netrefí cíl, už určitě dávno víte. Letos ostatně sáhla po interpretce, jejíž album je označováno jako sleeper hit. A až zaráží, jak z ní jsou paf postupně všichni, komu své umění přijede ukázat - po koncertě na Coachelle jí streamy vystřelily o 500 %, na Lollapalooze se na ni prý přišel podívat největší dav za spoustu let. A coby objev roku ji ještě před BBC označily jak ceny MTV, tak Grammy. BBC už tedy jen dala razítko na něco, co se dlouho chystalo vybouchnout a teprve v posledních zhruba dvou letech se tak skutečně děje.

Tento text by vám ale měl dát na srozuměnou, že porota Sound Of 2025 letos vybrala zpěvačku, která je tak připravená na gigantickou slávu a dlouhou kariéru, jako se to už dlouho nikomu nepodařilo. Předchozí a přitom velmi šikovné vítězky The Last Dinner Party působily ve srovnání s Chappell jako žabařky, protože tak promakané a do detailu promyšlené show absolutně nemohly konkurovat.

Už jen ta stage - debutantka si nechala na pódiu postavit rovnou dvoupatrový hrad s padacími dveřmi, trůnem, točitým schodištěm a projekcemi, na nichž většinu koncertu létali draci. Před hradem se nacházela pětičlenná a jistě ne náhodou ryze ženská kapela a před ní ústřední postava, která svou image připomínala něco mezi Bílou paní, Lady Gaga ve svém nejslavnějším období a Alenkou v říši divů. V ruce držela žezlo, na obličeji měla silný panenkovský make-up ve stylu Boye George a Vivienne Vestwood a na trupu svou vlastní podobiznu. Vypadalo to, jako kdybyste právě otevřeli pohádkovou knížku. A bralo to dech.

Zdaleka nebývá zvykem, aby víceméně začínají zpěvačka investovala tak obrovské množství práce jak do vizuální podoby scény svého prvního pořádného evropského turné (nepočítáme-li pět evropských zastávek v klubech pro pár stovek lidí v roce 2023). A nadto ještě fantasticky zpívala refrény bezmála stadionového charakteru.

Na rozdíl od takového Travise Scotta ale nezapomínala ani na lidskou stránku a když viděla, že se někomu v davu neudělalo dobře, zastavila show a poslala tam ochranku. Nebo se bezelstně zeptala, jestli dobře vidí, že se na druhé straně areálu skáče bungee jumping, a při pomyšlení, že ona tady zpívá baladu "Kaleidoscope" a někdo si do toho jen tak skočí, se rozchechtala jako malá holka.

Velkolepé divadlo ukazující, že Chappell jde ve své kariéře z nuly na sto (© Elizabeth Kopecká), vypadalo, jako by se interpretka na Sziget propadla z nejlepších časů MTV - ostatně při singlu "Hot To Go!" učila diváky tanec silně připomínající hit "YMCA". Svůj dětinsky znějící pop prezentovala s lehkostí, nadhledem a neskrývanou blyštivostí. A vy jste si u toho místy jen říkali, jak obrovsky zajímavou interpretkou se časem může stát, až infantilní část své kariéry, v níž si například při písni "Coffee" sedla na trůn a hladila u toho jakéhosi dinosaura, opustí a podobně jako Lady Gaga začne experimentovat i s jinými žánry.

I v této podobě však zůstala strhující. Ačkoliv nemusíte nutně patřit mezi její fanoušky, těžko lze popřít, že její koncert neměl slabého místa a dodal všechno, co byste od velkolepé popové show mohli chtít. Doslova každý song se stal zážitkem a drobný half-playback puštěný především kvůli sborům vůbec nevadil. A když začaly tisíce lidí spolu s ní zpívat v závěru "Pink Pony Club", měli jste slzy v očích. S přehledem nejlepší koncert celého festivalu a obrovský příslib do budoucna. Zdá se až neuvěřitelné, že toto je teprve začátek.

Po skončení hlavního programu ještě na The Buzz scéně po roce znovu bodovali Platon Karataev coby aktuálně nejzajímavější maďarská kapela, u níž loňská superlativa stále platí. Vystřídala se tam s Caseym Lowerym, který publikum rozesmíval songy o rozmazlené holce, u které nezabodoval, když ji pozval na kebab. Oba koncerty nabídly rovněž vynikající zábavu, a pokud hudebníky neznáte, určitě jim dejte šanci.

V Revolut stanu se mezitím snažili Joyey Valance & Brae, ale jejich pouštění útržků Limp Bizkit, The Prodigy a dalších klasických hitů do drum'n'bassových podkladů s minimem vlastních písní, stejně jako v případě následujícího LSDXOXO nabízejícího pouhé ducání, jen předvedlo, že letošní Sziget nebyl jen o objevování širším publikem neznámých jmen.

Také ukázal, že ať už za to mohou rostoucí ceny interpretů, pokračující válka na Ukrajině, Orbánova politika vedoucí k vysoké inflaci, stále vzácněji v Evropě vystupující americké kapely nebo noví organizátoři, festival se proměňuje.

Top 10 - Jan Trávníček (chyběl první a druhý den)

1. Chappell Roan
2. Elderbrook
3. The Kooks
4. Platon Karataev
5. Post Malone
6. Sorvina
7. Kid Cudi
8. Casey Lowery
9. The Last Dinner Party
10. The Wellermen

Z hudební přehlídky, kde jste před dekádou nevěděli, kam dřív skočit, se před pár lety stalo místo, kde se stačilo pohybovat mezi dvěma hlavními scénami a o týdenní hudební program jste měli postaráno. Aktuální ročník už ale pomyslné taháky ukazoval především jen na hlavním pódiu, zatímco Revolut stan potěšil svým hop nebo trop programem jen místy.

Jinými slovy - zajímavých jmen v line-upu výrazně ubylo a návštěvníci to pocítili. A ačkoliv Sziget nadále platí za jeden z nejlepších a největších evropských festivalů, bez kterého si léto lze představit jen stěží, ten klesající trend je bohužel cítit. Těžko v tuto chvíli slibovat, že budoucnost může být i růžovější, ale pokud jste až dosud s účastí váhali, naskočte zavčasu. Pořád to za to stojí.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY