Že soulová hudba - a konkrétně soulová hudba s českými texty - není nějaký nonsens, už sedmým rokem dokazuje pražský label Memory Records Prague. Na vinylových singlech vydává muziku výrazných, ale běžným zrakům poněkud skrytých umělců. Letos došlo na trojici skladeb od zpěvačky Dashi Stardust.
Label, který svá vydání opatřuje dodatkem "The Finest Czech(oslovak) Soul Music", má za sebou, včetně toho aktuálního, sedm releasů. Není bez zajímavosti, že hned dvojici sólových singlů zde vydal
Karol Komenda, jinak též kytarista v kapele
Bena Cristovao, a
velkou desku v Memory Records Prague
připravili legendě českého soulu Jaromíru Löfflerovi.
S
Dashi Stardust se vydavatelství pouští do dosud nevyzkoušeného formátu velkého vinylového singlu, poprvé navíc nepředstavuje pouze dvě skladby, ale tři. On je tenhle počin vlastně split singlem jedné zpěvačky pod dvěma jmény a se dvěma kapelami. Jedna strana patří Dashi Stardust, druhá je podepsaná jako Daša & Její Kapela. Liší se i přední a zadní strana obalu desky (přesněji řečeno dvě
přední) - jedna černá, druhá fialová, s jiným fontem i fotografií.
Áčková strana patří skladbě "Daydream (Snívám)", precizní moderní soulovce, která se pohybuje mezi rytmicky výraznými slokami, jež pohání kupředu nervní elektronická smyčka a může se opřít o přesnou rytmiku (
Adam Urban - bicí, Mederic Fourmy - basa). V předposlední čtvrtině potěší klávesové sólo Jakoba Gunnarssona, které moderně propůjčí špetku nezbytného retro feelingu.
Na druhé straně singlu na nás čekají dva covery. "Šestnáctýho" najdeme jako "1612" na "Fague State" Vulfpeck. Daša nonsensovou písničku zjemnila, usadila do jaksi snivě romantického tónu, zároveň ji ale nepřipravila o hravost. "Miláčku, zastřel mě" pak vznikla na základě klasiky "Bang Bang (My Baby Shot Me Down)" od
Nancy Sinatra. Tvrdost a tragičnost originálu se tu funkčně rozpouštějí ve vzdálenou vzpomínku z mládí, jednoduché skládání akordů zůstává.
Oba české texty potěší, úspěšně se jim daří kličkovat mezi klišé, nepracují s jazykem na sílu, s hudbou vzácně souzní. Jistý díl na tom nese i sama zpěvačka, která slova dokáže prožít a dát jim, co si zalouží - v prvém případě rozvernost, v tom druhém zase melancholii.
Trojice skladeb nabízí vyvážený materiál, moderní přístup k žánru i schopnost se přirozeně vyrovnat s tradicí. Výsledek jen potvrzuje schopnost Memory Records Prague
nasvítit jména, která se zatím skrývala pod radarem - a dát jim možnost se blýsknout v nečekaných souvislostech.