Pražská čtvrť Hanspaulka dala domácí hudbě mnoho dobrého: Ivan Hlas, Tata Bojs, YoYo Band... Ale podivuhodně se stala i domácí, s nadhledem řečeno, bluesovou Mekkou. Bez Žlutého psa a Krausberry by byla scéna o dost chudší. A vyloženě chudá by byla bez Bluesberry, jejichž debut vyšel ve vinylové reedici.
8/10
Bluesberry - s/t (vinylová reedice 2025)
Vydáno: 16.5.2025
Celkový čas: 43 minut
Skladby: Stop blues (Key To The Highway), Blues o rodinné idylce (He Knows Rules), Blues opuštěné silnice, Blues vepřového ovaru (Pigfoot And A Bottle Of Beer), Blůza blues, Já mám ženskou v Kladně (Got My Mojo Working But It Just Won't Work On You), Na rozloučení mé potěšení (Easy Rider), Blues o zájezdu do Prahy (Longhair's Blues-Rhumba), Emgeton blues (One Scotch, One Bourbon, One Beer), Blues posledního matche (My Key To Your Door), Brandejs (My Baby),Takovou ženu hledám (Why Are People Like That), A ty si chceš jen hrát (Baby, Please Come Home), Za sto let, Tentokrát ti zmizím (I Can't Be Satisfied), Už dlouhou dobu (Long Time)
Vydavatel: Supraphon
A že si
Bluesberry na ten debut počkali. Už v roce 1971 je založil zpěvák, kytarista, hráč na foukací harmoniku a také vášnivý cyklista
Petar Introvič. První nahrávku, eponymní EP se čtyřmi skladbami pod hlavičkou edice "Cesty", vydali v roce 1985, až o další dva roky později došlo na rovněž nepojmenované LP.
Kapela tehdy posluchače
nešetřila a rovnou jim naservírovala šestnáct skladeb. Dohromady tři vlastní věci a třináct do češtiny přetextovaných kousků vycházejících z převážně dobře známých bluesových klasik. Muzikanti je pojali po svém, s hospodskou upřímností, ale zároveň hráčsky s takovým přehledem, až z toho vzniklo jedno z nejsilnějších alb diskografie formace.
Talent textařů kolem Bluesberry tkví především ve schopnosti vzít americký originál a příběhově jej přirozeně přesadit do světa těch dvacátníků žijících v Praze, v čase pomalu se drolícího socialismu, a zároveň se nesnažit o nápodobu.
A že si jako podklad pro své
historky ze života vybrali doslova klasiky: "Key To The Highways" se proměnilo ve "Stop Blues", "Got My Mojo Working" nabízí jako "Já mám ženskou v Kladně" vyprávění o jednom svérázném vztahu na dálku, z "One Scotch, One Bourbon, One Beer" se pro změnu stalo "Emgeton Blues", óda na ty
nejlepší značky magnetofonových kazet. Barovou atmosféru originální "Pigfoot and Bottle of Beer" přesadili Bluesberry do dobového bufetu a na stůl si spokojeně nechali donést
vepřovej ovar a k tomu lahváče.
Účinkem se nemíjejí ani autorské věci: V podobě "Blůza blues" stvořil frontman Petar Introvič, i s tou libozvučnou slovní hříčkou, jeden z nejlepších domácích bluesových textů a zároveň dokázal skvěle vystihnout dobový pocit mladých lidí, totiž statusový pocit vlastnění
džísky.
"Koupil jsem si blůzu, nejkrásnější ze všech blůz / za lacino v Tůzu, nejkrásnější ze všech blůz / bon byl v dobrým kurzu, blůza je parádní kus."
Pravda, dobový kontext sice může po téměř čtyřiceti letech už trochu blednout, i s odstupem ale texty Bluesberry bodují. Do českého bluesového světa vnesly přirozený humor bez lacinosti a nadhled. Jen příležitostně se tu zavadí o žánrovou melancholii - jak to zase skvěle dokázal
Jan Spálený nebo jeho souputník
Petr Kalandra, třeba v "Na rozloučení mé potěšení" nebo "Už dlouhou dobu". I tady ale zůstávají jistoty - až
semaforská radost z hraní s jazykem a schopnost nebrat se vážně.
Hudebně stojí Bluesberry na místy až boogie woogie pianu (viz "A ty si chceš jen hrát") Richarda Dvořáka, jehož hraní tvoří melodickou oporu, do které se zaplétají kytary Petera Jurkoviče i Introvičova foukací harmonika. Zpěvák nemá ten typicky ostřílený projev životem omláceného bluesmana, upřímnou, takřka písničkářskou, autenticitu ale neztrácí nikde. Sehranost a
vyhranost zůstávají v písních pevně otištěny.
Vinyl v letošní reedici přinesl texty a dobovou fotku frontmana na vnitřním obalu, a hlavně remasterovaný zvuk. Hudba dostala více prostoru k nádechu, přibyl o něco hutnější spodek, nicméně nezní to nijak rušivě. Všechny nástroje mají své místo v mixu, nepřetlačují se a neslévají a jsou rovnocenné se zpěvem, který, zdá se mi, původní vydání u Pantonu trochu tlačilo dopředu právě na úkor skvělého, ale v jádru nesmírně skromného muzikantství.
Petar Introvič a jeho
Bluesberry vlastně nikdy po slávě nebažili, a přesto se stali na domácí bluesové scéně nepřehlédnutelnými. Letošní reedice jejich debutu jim dělá dobrou službu. Je zároveň vzpomínkou na Introviče, který v lednu 2020 podlehl následkům nehody z června předchozího roku. Jeho hudba v drobnostech zestárla, i po téměř čtyřiceti letech ale funguje skvěle.