Vlny brněnského Prýglu i v sobotu čeřila kromě ryb, plachetnic, motorových člunů a větších lodí také muzika. První open air ročník festivalu Groove Brno, letos již osmnáctiletého, se přehoupl do druhého dne a i po energeticky našponovaném pátku nabídl mnoho dobrého. A nakonec došlo i na tu pořádnou párty.
Páteční program v dominanci Vincena Garcíi a Coryho Wonga přinesl dramaturgicky poměrně sevřenou nabídku, která mířila převážně na návštěvníky, již už nějakou zkušenost s Groove Brno mají. Sobota naproti tomu program rozkošatěla a otevřela se i méně focusovanému publiku. To je samozřejmě krok moudrý a s vidinou pokračování v dalších letech nezbytný. Akci tohoto rozměru, navíc obohacenou o specifické prostředí nebo dopravu diváků lodí přímo na místo určení, nelze utáhnout jen s věrnou
klubovou základnou.
© Radim Malíček / musicserver.cz Ostatně, klubem si na Groove Brno prošla jedna z největších hvězd programu, norský oktet
Jaga Jazzist. Na scéně jsou muzikanti už více než tři dekády a pořád jejich svébytně uchopená severská jazzová škola, hojně zahalená do ambientních elektronických ploch a jakési zvukové
tekutosti, patří k tomu nejoriginálnějšímu, co současný moderní jazz nabízí.
I na Brněnské přehradě jejich muzika, na první poslech paradoxně docela poklidná, nicméně dynamická a obrazotvorná, vyvolávala v některých posluchačích doslova extatické stavy. Hudbě Jaga Jazzist sice více svědčí temný klub (nebo alespoň pozdní hodina) a atmosférická hra světel na pódiu, i s pálícím sluncem si ale poradili srdnatě.
© Radim Malíček / musicserver.cz To
Tamara Kramar nikoliv. Její jakkoliv příjemný, křehký soul se se sluncem prozářeným odpolednem bohužel trochu minul. Škoda, Kramar talentem disponuje, z nahrávek - i pozitivních slov kritiky, které ji vynesly - je to znát. Nicméně muzika, kterou zpěvačka s titulem z neurovědy tvoří, stojí na intimitě a úzkém kontaktu s posluchačem. A to se na festivalu, jakkoliv tak příjemně domáckém, jako je Groove Brno, povede málokdy (a za nedlouho povede - nicméně nepředbíhejme).
© Radim Malíček / musicserver.cz Tvorba
B-Side Bandu, v podstatě
domácí kapely festivalu - ředitel Groove Brno Josef Buchta je i bandleader početného tělesa - jako by dramaturgii druhého hracího dne shrnula do jedné hodiny. Skupina se vloni s albem "Tam a zpět" postavila na své vlastní nohy a vystupuje sama za sebe, nikoliv pouze jako
ten druhý v názvu sestaveném podle mustru
slavné jméno & B-Side Band.
Její repertoár tak není čistě bigbandový, spojuje bigbít, rockové písničkářství, groovy i pop. A i naživo to fungovalo velmi příjemně. Mimo jiné i proto, že má B-Side Band kolem sebe auru uvolněného kamarádství a prostě na jevišti působí jako
dobrá parta obyčejných chlápků. Obyčejných chlápků, kteří se, jen tak mimochodem, počítají mezi excelentní muzikanty.
© Radim Malíček / musicserver.cz S vědomím aktuálního repertoáru
Jany Kirschner působilo její jméno v programu festivalu zvláštně - a přece publikum uhranula. Groovů sice mnoho nenabídla, jedinečnou magii hudby, která nezná hranice a od dávných popových let zpěvačky nemůže být vzdálenější, ale spolehlivě ano.
V Brně Jana Kirschner ukončovala své krátké česko-slovenské turné a přivezla si s sebou mezinárodní sestavu muzikantů. V tomhle kulturním tavicím kotlíku se přirozeně spojoval cimbál, irské buzouki, kytary i elektronika. Kouzelníkem, který tohle všechno dirigoval, byl producent
Eddie Stevens, přičemž vydatně mu pomáhala Kateřina Elsnicová, éterická duše domácích
Manon Meurt. Její role zřejmě od turné k albu "Obyčajnosti" vyrostla a se Stevensem tvoří neoddělitelnou jednotku, klíčový prvek zvuku kapely.
Interpretka nešla publiku na ruku, hity - snad jen s výjimkou songu "Pokoj v duši" - úplně vynechala a soustředila se na svou aktuálnější tvorbu, která vyžaduje soustředěný poslech. A ten jí obecenstvo dopřálo. Jako by si celý areál uvolněně vydechl, na chvíli zapomněl na groovující energii a plně se muzice oddal.
© Radim Malíček / musicserver.cz Kontrast s
Candy Dulfer nemohl být větší. Holandská saxofonistka slibovala, že přiveze na festival nefalšovaný večírek, a slíbenému dostála. Do slova a do písmene. Na pódium vlétla s neobyčejnou vervou, největší hit "Lily Was Here" odpálila ještě v úvodní části svého setu a připravila si půdu pro vzácného hosta. Letošní turné s ní totiž jede také zpěvačka
Shelby J - i ta se, stejně jako Dulfer, svého času objevila po boku legendárního
Prince.
Nepřehlédnutelná extravagantní dáma a milovnice blýskavých flitrů (na oděvu, brýlích i mikrofonu) ovládla pódium svou osobností. Sršela pozitivitou i nezměrnou energií. Došlo také na putování rozhicovaným publikem i intimnější chvilku s baladou "The Climb", která mimo jiné pojednává o tom, že i když se věci v životě nedaří, nemáme to vzdávat. A navíc obsahovala i skvělé, až bluesové, kytarové sólo. Stejně jako v pátek
Cory Wong, také Candy Dulfer přetahovala, i když už to tentokrát bylo očekávané.
© Radim Malíček / musicserver.cz Dramaturgickou otevřenost druhého dne potvrdila i účast
Barbory Polákové. Její jméno očividně táhlo: přišlo se na ni podívat násobně více diváků než na Janu Kirschner - jenže tentokrát se šťastné vykročení z nastoleného proudu úplně nepovedlo. Hodinový set byl ze své podstaty až příliš mainstreamový, navíc celkově unavený a bez šťávy.
Té měli naštěstí dost
Dirty Loops. Trio, v živé sestavě posílené ještě o jednoho hráče na klávesy, diváci milují - a s přehledem bylo pod pódiem nejvíc nabito ze všech sobotních vystoupení. Koktejl popových melodií kořeněný rytmickou zašmodrchaností, navíc podaný s fantastickou muzikantskou virtuozitou, funguje skvěle.
© Radim Malíček / musicserver.cz Exceloval hlavně baskytarista, růžová šestistrunná basa strhávala zaslouženou pozornost. Krása, ale na energetickou bouři Candy Dulfer už se švédské trio vyhrabat nedokázalo.
Groove Brno poprvé pod širým nebem - a hned na jedničku. Klobouk dolů před nápadem, který se podařilo realizovat bez větších zádrhelů. Festivalů se u nás pořádá plno, brněnská přehlídka se ale dokázala prosadit. Boduje hlavně uvolněnou atmosférou a unikátním prostorem, který zvládla maximálně využít. Opětovné připomenutí si zaslouží i špičkový zvuk. Tady by se měly ostatní domácí festivaly učit a inspirovat.
Znát jsou i osmnáctileté konexe. Velká část letošního line-upu už se v programu akce v minulých letech objevila. V tomto ohledu má Groove Brno rozhodně našlápnuto dobře - katalog hvězdných jmen předchozích ročníků mu dává spoustu možností, koho příště pozvat.