Různí interpreti - Blues-Rock Line 1968-1989

Obsáhlá kompilace "Blues-Rock Line 1968-1989" ukazuje, že v Československu nehráli blues jen Prokop, Mišík nebo Kalandra

Vydáno: 18.03.2025 16:00 v sekci Recenze - Jiří V. Matýsek | foto: Petr Čejka / musicserver.cz

Encyklopedická série se loučí s titulem "Blues-Rock Line 1968-1989". Všeříkající název nabízí hluboký ponor do muziky, která za minulého režimu stačila načichnout blues. A to v různé míře. Ve výběru najdeme známá jména, pozapomenuté interprety, covery i originály. Jak čtyřicet skladeb šlape takto pohromadě?

8/10

Různí interpreti - Blues-Rock Line 1968-1989

Vydáno: 24.1.2025
Celkový čas: 150 minut

Skladby: CD 1: Matadors: Shotgun, You´ll Be Mine, Out of Reach, Komety: Chain of Fools, The Soulmen: Wake Up!, Baby, Do Not Cry, Jaromír Löffler: Stvoř ženu z mých přání (It´s a Man´s Man´s Man´s World), Framus Five: Work Song, My Days Are Numbered, Some Day Baby, Blues Five: I Don´t Need No Doctor, The House of the Rising Sun, The Bluesmen: Mám smutek ve tvářích, The House Full of Blues, Flamengo: No Reply, Summertime, Vím, že pláčem to skončí, Blue Effect: I´ve Got My Mojo Working, Little Girl, Blues About Stone. CD 2: Jazz Q: Lost Soul, Blues podzimního odpoledne, Vladimír Mišík & Etc…: U kiosku, Sladké je žít, Špejchar blues, Michal Prokop & Framus Five: Blues pro poštovní doručovatelku, Cokoli, Yetti blues, Luboš Andršt Blues Band: Lednový blues, Blues o stáří, ASPM: Špitál u sv. Jakuba (Saint James Infirmary Blues), Aceton blues, San Francisco Bay Blues, Ivan Hlas: Přátelé, Bluesberry: Co je to blues, Blues mokrejch bot, Krausberry: Camp, Hlava B: Na cestě, Ondřej Hejma & Žlutý pes: Believe Me Darlin´ (Miláčku, vrať se) Jazz Q: Blues jako řemen /krátký/

Vydavatel: Supraphon

Blues už z podstaty naráží na určité ošemetnosti při snaze jej definovat. Vydáme-li se striktně formalistickou cestou, tedy že blues je dvanáctitaktový útvar v pomalém či středním tempu s typickým rytmickým vzorcem, dojde k nemístné redukci a připravíme se o spoustu skvělé muziky. Pokud půjdeme po pocitu, tedy že blues odráží strasti a radosti života, definice se zase stane až poněkud všeobjímající a rozvolněnou.

Na domácí scéně navíc situaci notně komplikuje sblížení bluesmanů s písničkáři a taky poněkud uvolněné nakládání se samotným termínem. Stačí se jen podívat, kolik skladeb napsala dvojice Jiří Suchý a Jiří Šlitr a dala jim do názvu blues - a kolik jich naopak bluesový feeling má, ale forma a název jdou jinudy.

V tomto zamotaném klubku se ocitl Karel Deniš, šéfeditor vydavatelství Supraphon a člověk podepsaný pod všemi předchozími díly série "Line" pečlivě mapující domácí beatovou a rockovou scénu před rokem 1989, s poslední částí nazvanou "Blues-Rock Line 1968-1989". A nutno konstatovat, že se z něj dokázal vymotat jen částečně. Ale jak píšu výše, on mu to vývoj domácí hudební scény nikterak neulehčil.

Úvodní disk čtyřicetipoložkové kolekce rozprostřené na dvě CD je proto pohříchu více "Soul-Line". Zároveň poměrně přesvědčivě dokazuje, jak klopotně a po svém si československé kapely s bluesovými vlivy pohrávaly. U The Matadors převáží spíše bigbítový tvar, excelentně si nicméně poradili s táhlou "Out Of Reach" původně od Petera Greena.

Povinnou jistotou jsou i dechy posílení Framus Five, jakkoliv ti se vydali spíše soulovým směrem a bluesman Michal Prokop se tu projeví pouze v "Some Day Baby". Více prostoru dostala tato Prokopova tvář na druhém disku. Ale už z těchto raných nahrávek se dá jasně vypozorovat, proč patří Michal Prokop k žánrové pěvecké špičce.

Předělávek najdeme na prvním CD nadpoloviční většinu a je zajímavé sledovat, jak čeští muzikanti originály uchopili - povětšinou skvěle a po svém. Potěší český text ke klasice Jamese Browna "It’s Man’s Man’s World", s nímž skvěle naložil Jaromír Löffler, trestuhodně pozapomenutá soulová hvězda.

Překvapí Blue Effect, kteří ryčnou "I Got My Mojo Working" (porovnejte třeba s napumpovanou verzí Michala Prokopa z debutu "Blues In Soul") uzemnili a bluesově ortodoxně zpomalili. Jejich "Blues About Stone" zase nabízí nádhernou prezentaci Hladíkova kytarového mistrovství a výrazové citlivosti. Výbornou formu tu ukazuje také Peter Lipa, tentokrát s kapelou Blues Five, kterému obě skladby, tedy "I Don’t Need No Doctor" i "House of the Rising Sun", prostě sedí.

Podobných zaprášených klenotů, které se krčí za hvězdnými jmény, tu najdeme více - patří mezi ně třeba olomoučtí The Bluesman nebo bohužel krátkodechá druhá kapela Deža Ursinyho The Soulmen, kteří směle aspirují na nejlepší materiál prvního CD -, a navíc jde o originály. Potěší i rané Flamengo se třemi skladbami - a třemi zpěváky, Karlem Kahovcem, Joan Duggan a Ivanem Khuntem. Tady lze ale trochu vycítit jakési hledání výrazu v kontextu kolekce, jejich příspěvek bohužel nijak nenadchne.

Druhou polovinu otevírá na první dobrou nezvyklá volba - Jazz Q. Nicméně jak "Lost Soul", tak "Blues podzimního odpoledne" s Oskarem Petrem za mikrofonem spíše vybočují z klasického jazz-rockového repertoáru proměnlivé party kolem Martina Kratochvíla. U dalších skladeb už se ale překlenujeme do zlatého období, kdy blues-rock napevno srostl s českým bigbítem.

Vladimír Mišík, Michal Prokop, Luboš Andršt Blues Band, Jan Spálený, Petr Kalandra a ASPM, pozdější generace ztělesněná Bluesberry a Krausberry i ze stejné líhně hospody U Houtyše na pražské Hanspaulce Ivan Hlas a Hlava B. To byla hlavní jména této éry.

Jen krátký povzdech: Dočká se někdy reedice i raritní sampler "Hanspaul City"? Do výběru zavál i vítr z jihu v podobě anglické verze Hlasovy "Miláčku vrať se" v podání Ondřeje Hejmy a Žlutého psa.

O zastoupených interpretech a výběru písní asi není třeba nijak výrazně polemizovat. Jakkoliv bych asi u Krausberry místo skladby "Camp" sáhnul po jiné, žánrově emblematičtější položce z debutového EP, písni "Vlakem na Kolín", a u "Špejchar Blues" Vladimíra Mišíka se zase poohlédnul po méně dobově poplatné přeprodukované studiové verzi, výběr dobře vystihuje cestičky, kterými se blues může ubírat.

Sám Karel Deniš v bookletu dvojalba přiznává, že s pojmem blues v tomto případě zachází poněkud volně. Jestli je to správně, nechť rozhodne posluchač. Osobně bych se možná větší ortodoxii nebránil.

"Blues-Rock Line" každopádně završuje celou výbornou ediční řadu na úrovni. Nabízí vyváženou směs známých jmen i těch, která bohužel zůstávají pod radarem. A konkrétně u tohoto titulu se k posluchači dostává vzorník velmi vyvážený, stylově barevný a na poslech příjemný. A taky dokazující jednu věc: blues je všude. Někde jen lehce šumí, jinde mocně tepe.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Fast Food Orchestra, Lucerna Music Bar, Praha, 4.12.2025
Naživo: Fast Food Orchestra zakončili letošní tažení s "Panchem", podpořit je přišli Vojtaano, Dr. Kary i Cocoman Speciální předvánoční fiestu připravili Fast Food Orchestra v pražském Lucerna Music Baru. Jednalo se o poslední zastávku "Pancho tour vol. 2", na které se rozloučili s aktuálním koncertním konceptem a nastínili plány pro... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 18:00 v sekci Naživo
Tereza Balonová, Malostranská beseda, Praha, 4.12.2025
Naživo: Tereza Balonová vytvořila v Malostranské besedě rodinnou atmosféru Hned dvěma speciálními koncerty v Praze se Tereza Balonová rozhodla uzavřít éru svého druhého alba "Lampiony". Sedícím divákům přichystala spíše intimnější zážitek, s kapelou za zády ale atmosféru večera párkrát pěkně... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 12:30 v sekci Naživo
Yo Yo Band - Karviná (reedice 2025) 8/10
Recenze: Z hlubin černi dolů se vyloupl nádherný drahokam "Karviná" Yo Yo Bandu. Dočkal se povedené reedice První polovina devadesátých let byla v naší muzice hodně divoká. O hvězdy zářící před sametovou revolucí najednou zájem uvadl, posluchači hladověli po novinkách. Třeba po žánru reggae, který u nás reprezentovali jistý Martin... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 08:00 v sekci Recenze
Janais - Vianočná Janais (rozšírené vydanie 2025) 8/10
Recenze: "Vianočná Janais" se může stát šperkem v kolekci omšelých svátečních alb A už je to tady. Co? No přece Vánoce. Nejkrásnější svátky v roce si žádají i speciální písničky. Ano, máme tu koledy, tradicionály, ale i nové skladby, které navozují výjimečnou atmosféru. S deskou "Vianočná Janais" dokázala... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2025 15:40 v sekci Recenze
Mutanti hledaj východisko - Baví nás balancovat na okraji věcí, žánrů a stylů
Rozhovory: Mutanti hledaj východisko - Baví nás balancovat na okraji věcí, žánrů a stylů Mutanti hledaj východisko, alternativně rapový úkaz na domácí scéně, vydali po dvou letech nové album "Rada starších". Ve srovnání s předchozí nahrávkou "Puma" je stručnější, přímější a plné hostů. Proč? A jak se cítí na... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Mistrovství republiky v přihřívání polívčiček aneb Jaký byl Český slavík přímo na místě (22.11.2025 13:22)
- Nové desky 40/2025 - od Jacoba Colliera přes Vladimíra Mišíka po Khalida (15.10.2025 15:00)
- Recenze: Vladimír Mišík na živáku "24/11/2019" září. Záznam skvěle spojuje starší materiál s novým (13.10.2025 08:00)
- Vánoční koncert Michala Prokopa se blíží. Mezi hosty vystoupí The Ragans a Yellow Sisters, zbývají poslední vstupenky (11.10.2025 18:49)
- Fotogalerie: Peter Lipa v ostravské Heligonce potvrdil svůj vysoký standard (25.09.2025 09:11)
- Recenze: Jan Spálený ještě není "Úplně šedivej panáček". I když léta přibývají, stále hraje pořádné blues (14.09.2025 08:00)
- Nové desky 35/2025 - od Suede přes Primal Fear po Roba Thomase (10.09.2025 14:00)
- Vánoční Forum Karlín s Michalem Prokopem: Skvělá hudba, hosté a speciální singl jako dárek k nákupu vstupenek (22.08.2025 13:08)
- Vladimír Mišík vydá v říjnu živák. Album "24/11/2019" zaznamenává jeho jediný koncert s kapelou Blue Shadows (18.08.2025 15:19)
- Nové desky 29/2025 - od Alice Coopera přes Cheat Codes po Bruce Dickinsona (30.07.2025 17:00)

ALBUM TÝDNE 48/2025

Barbora Poláková, Štěpán Urban
Sršeň

Co začalo jako zkoušení na projekt Báry Polákové jménem "Něhy", nakonec vyplynulo v celou společnou desku. A nejen to - zpěvačka a její kolega Štěpán Urban teď tvoří dvojici i v osobním životě. Tuto skutečnost potvrdili, ale vlastně ani nemuseli. Jejich klidná, laskavá hudba by to totiž řekla za ně.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 09.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Út 09.12.
Adept (SWE) / Thousand Below (US) / Ocean Sleeper (AUS) / Hopes Die Last (IT) (MeetFactory, Praha)
St 10.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Čt 11.12.
Hauser (HR) (O2 arena, Praha)
Ne 14.12.
James Arthur (UK) (O2 universum, Praha)
Čt 18.12.
Till Lindemann (DE) (O2 arena, Praha)
Čt 18.12.
Lucie (Logspeed CZ Aréna, Plzeň)
Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Justin Bieber Beyoncé Vladimír Mišík Prince Madonna Lady Gaga Coldplay Kryštof Ewa Farna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe