Zpěvačka, textařka, skladatelka a hudebnice Bára Vaculíková, známá z projektů Yellow Sisters a Mateřská.com, vydala pod dalším alter egem Diva Baara svou druhou desku pojmenovanou "Pod kůží". Povedlo se jí navázat na povedený "Debut"? Čtěte naši recenzi.
7/10
Diva Baara - Pod kůží
Vydáno: 9.11.2024
Celkový čas: 40:42
Skladby: Pod kůží, Lítáme nad zemí (feat. Ondřej Ruml), Jsem jaká jsem, Na konečnou, Vítej, Do snů (feat. Michal Strnad), Půlměsíc, Vítr ví, Se mnou, Chce se mi spát (feat. Michal Prokop), St. Tropez (feat. Petra Černocká)
Vydavatel: Little M Records
Říká se, že druhá řadovka je zlomová, a spousta interpretů a kapel si na ní vylámala své pomyslné umělecké zuby. Stejně jako na "Debut", i na druhé album si Bára Vaculíková alias
Diva Baara pozvala spousty kvalitních muzikantů coby hosty, tentokrát nechybí ještě početná dechová sekce i smyčcové kvarteto. A nakonec i hosté pěvečtí. Ale pěkně postupně.
Album otevírají dvě swingovky, titulní "Pod kůží" slušně šlape a ozdobí ji závěrečné trumpetové sólo Bharaty Rajnošky, na následující "Lítáme nad zemí" se pěvecky přidá
Ondřej Ruml a poprvé se objeví pojítko celé desky - ať už na ní Vaculíková zpívá swing, blues či jiný hudební styl, vždy mají písničky nádech jakéhosi kabaretu, šansonu, divadelního šantánu. Mám dojem, že o to protagonistce především jde, což potvrzuje i letitá kostýmní a rekvizitní prezentace.
Pomalá, houpavá "Jsem jaká jsem" to jen potvrzuje a pěvecky interpretce sedí asi nejvíce z celého díla. Bez dechových nástrojů, zato s kvílející sólovou rockovou kytarou, zní bluesová "Na konečnou" a podmanivou i obrazovou náladou si říká o videoklip. "Vítej" ozdobí flétnovým sólem, až
jethrotullovským, další hostující muzikant: Dušan Goláň Navařík.
"Do snů" je opravdu zasněná a křehká, tyto přívlastky hudebně jen podtrhuje smyčcové S.V.A. Trio doprovázející i následující "Půlměsíc", ale po pomalém rozjezdu už i jazzoví muzikanti s chutí swingují. Naopak Báře Vaculíkové nesedí nepřirozené pěvecké výšky, jaké předvádí ve skladbě "Se mnou", opět doprovázené dechovou sekcí. K vrcholům alba naopak patří bluesový duet s
Michalem Prokopem "Chce se mi spát", který by si rozhlasoví hudební dramaturgové měli určitě poslechnout.
Závěrečný další duet s Petrou Černockou, matkou Báry Vaculíkové, která otextovala hit z francouzského četnického filmu "Douliou-Douliou Saint-Tropez", tady pod názvem "St. Tropez", je opět divadelně rozverný.
Jak už bylo naznačeno, zpěvačka si napsala jak všechny melodie (pochopitelně s výjimkou "St. Tropez" a jedné pomoci Martina Liebla v "Chce se mi spát") i texty (v "Chce se mi spát" si Michal Prokop zřejmě napsal svůj pěvecký part sám, je uvedený jako spoluautor). Coby skladatelka střídá Vaculíková žánry a samozřejmě konečný kabátek písničkám dává početný zástup aranžérů.
Přestože jde o různorodé styly, album drží pohromadě. Textově sice není autorka žádná knižní básnířka, přesto svými verši dokáže navodit slušnou atmosféru střídající rýmy realistické s abstraktními. Bára Vaculíková aka
Diva Baara si na svém druhém albovém počinu rozhodně zuby nevylámala, naopak několik skladeb z něj má hitový potenciál. Jen se dostat k těm správným uším...
Autorem recenze je hudební novinář Zdeněk Hejduk.