TOPlist

Loreen do Prahy dovezla nekonečné čekání na E/euforii

28.02.2025 16:30 - Jan Trávníček | foto: Fource PR

Vyhrát jako jediná žena v historii Eurovizi hned dvakrát, to už chce trochu toho fištrónu. Jak je ale na Švédce Loreen vidět, celosvětový věhlas to stejně nezařídí. Na svém aktuálním turné objíždí evropské kluby se zhruba dvojnásobnou kapacitou, než je ta v klubu Roxy. Nečekali byste ale od šampiónky více?

Live: Loreen

místo: Roxy, Praha
datum: 27. února 2025
support: Casey McQuillen, Luna
setlist: Jupiter Drive, Gravity, Forever, Warning Signs, Statements, Hate The Way I Love You, Statements, Dreams, I'm In It With You, My Heart Is Refusing Me, Ocean Away, Coming Close, Euphoria, Is It Love, Tattoo, Fire Blue
Úvodní fotografie je pouze ilustrační, v Roxy jsme neměli fotografa.

O Loreen, podobně jako o dalších severských popových zpěvačkách, píšeme na musicserveru rádi a často. Určitá část naší redakce je ostatně až nekriticky zbožňuje, čemuž se v případě třeba Sigrid nebo Dagny ani není proč podivovat. Jenže žádný člen této skupiny tentokrát report z Roxy nepíše. A tak se na koncert podíváme z trochu jiného úhlu.

Švédská umělkyně bezpochyby zaujala už svým prvním vítězstvím v Eurovision Song Contest v roce 2012 s výborným hitem "Euphoria", který se dodnes hraje i v českých rádiích. Jenže na svou nově nabytou slávou, na třeba rozdíl od takových Måneskin, trochu hřešila a místo toho, aby vypouštěla do světa další památné hity, ukázala pestrost svého repertoáru a jezdila na turné, natočila v roce 2017 jen nemastnou, neslanou desku "Ride" a věnovala se vystupování převážně v televizi. V poslední době vydala ještě pár samostatných singlů, nová kolekce ale zatím nikde.

Navíc je na nich poznat, že autorsky trochu tápe - jestliže se před téměř dvěma dekádami vedly debaty o tom, že kupříkladu Nickelback nebo Bon Jovi natáčejí pořád dokola jen jednu a tu samou písničku a měli by za to dostat v recenzích co proto, pro rodačku ze Stockholmu by mělo platit totéž. Ostatně i druhý největší hit "Tatoo", s nímž milovnice čokolády a slaného pendreku zvítězila v Eurovizi v roce 2023, je jen slabším odvarem z původního hitu.

Ve vyprodaném klubu se kapacita zase jednou vyšponovala na maximum, takže pokud jste stáli dole na ploše, jen stěží jste mohli vesele tancovat - drcali byste totiž do všech lidí namačkaných okolo vás. Na druhou stranu, ono těch důvodů k tanci paradoxně mnoho nezůstalo. Zpěvačku na místě doprovodili stejně jako před bezmála jedenácti lety při její české premiéře pouze bubeník s klávesákem. Ten zároveň obsluhoval i notebook s podkresy a řadu dalších krabiček, přičemž mezi nimi se nacházela hlavní hvězda s násadami na prsty připomínající Střihorukého Edwarda a oděná do extravagantního stříbrného oblečku, který po návštěvnících vrhal prasátka.

Celkem sedmdesát minut trvající koncert začal i skončil s vizuálním doprovodem v podobě pouze ryze bílých světel, jež v několika vzácných případech změnily barvu na lehce nažloutlou. Jinak jste ale koukali nonstop na bílou mlhu, v níž Loreen tančila jako pomyslná víla. Přesnější výraz by ale měl znít spíše protahovala se, protože její zpomalené a teatrální pohyby připomínaly spíše lekci jógy než tanec.

A to bylo v podstatě všechno. K publiku zpěvačka mluvila vzácně, dlouho jsme od ní nedostali víc než fráze typu: "Jak se máte, Praho?" nebo "Jste připraveni?" Přitom by mohla vyprávět třeba o původech písniček, navazovat bližší vztah s publikem, roztleskat ho... zkrátka udělat cokoliv, aby na pódiu nepůsobila jako mimozemšťan, ale jako někdo, ke komu si můžete (a chcete) vybudovat vztah.

Mohla dovézt alespoň konfety, barevné lasery, projekci, tanečníky a spoustu dalších propriet, nepřivezla ale vůbec nic. A tak řadě lidem nezbylo než se prostě jen mačkat v davu, utírat si pot z čela, vnímat poměrně strnulou atmosféru, kde se nad rámec pár pištících jedinců spíše jen mlčky sledovalo dění na pódiu, kde se jedenačtyřicetiletá umělkyně nekonečně protahuje.

A samozřejmě také zpívá. To by nemělo zapadnout. Na rozdíl od takové Charli XCX, která momentálně koncertuje s poměrně podobným konceptem (a větším množstvím stroboskopů), Loreen zpívá alespoň naživo. A to velice pěkně. Málem byste nepoznali rozdíl od studiových nahrávek, jak jí to jde. A to je potřeba pochválit.

Naživo také vzniká spousta doprovodné hudby, což šlo hodně slyšet právě ve slavném hitu "Euphoria", který když konečně v druhé půlce večera zazněl, ledy pookřály. Fajnšmekři mohli vnímat rozdíly oproti studiové verzi, ta koncertní nabídla o poznání klubovější zvuk a nepatrně pozměněné části písně. Především sborově a velice citlivě odzpívaný úvod patřil k vrcholům večera. A když skladba dozněla, konečně se osmělili jak jako živou vodou polité publikum, tak sama zpěvačka.

Problém spočívá v tom, že do té doby jsme zhruba dvě třetiny představení sledovali téměř statické obrazy s monotónním hudebním doprovodem, v němž se jedna píseň slévala v druhou, a i když jste měli naposloucháno, teprve na koncertě jste mohli naplno vnímat, jak podobné si všechny songy i díky koncertním úpravám jsou. Jak jim schází výraznější refrény, melodické háčky nebo zkrátka jen jakýkoliv vývoj.

Pár výjimek by se ale našlo - "Gravity" se rozjela do rytmického dunění moc pěkně a diváky poprvé rozvlnila, "Is It Love" nabídla až drum'n'bassové tempo a pozorní posluchači mohli přibližně v půli koncertu, připomínajícím občas trochu lepší DJ set, poznat i nenápadně vložený refrén "Another Brick In The Wall" od Pink Floyd.

Nejvíce se ale vydařil opravdu až úplný závěr. Když dohrála "Euphoria" a nastoupily další písně, na někdejší bronzové účastnici švédské verze SuperStar bylo znát určité uvolnění, stejně tak fanoušci na ni začali pokřikovat, jak ji zbožňují. A když pak na úplném konci v přídavku jedna fanynka zkolabovala, díky čemuž se koncert zastavil a interpretka se ujišťovala, že všechno dobře dopadne, teprve tehdy z ní začala vyzařovat lidskost a ukazovat se její, patrně velice příjemná, povaha.

Nemělo by zapadnout, že koncept bíle nasvíceného programu se všemi jeho klady a zápory není nějakým náhodným omylem. Zpěvačka a její tým měli jasnou vizi a chtěli, aby si fanoušci odnášeli z jejího aktuálního turné podobné pocity, jaké si odnášeli. Ostatně není tajemstvím, že se Loreen dlouhé roky věnovala práci spíše za kamerou než před ní, a tak má odkud čerpat nápady. Stejně tak je ale naše svaté právo napsat, že ten koncept, s nímž před publikum přišla, není moc dobrý.

To, co se v Roxy odehrávalo, mělo do velkolepého vystoupení plného tanečního popu daleko. Kdyby Švédka jezdila pořádně i festivaly (což sice dělá, ale málo, navíc se většinou jedná jen o severské země), akce jako Colours Of Ostrava, Sziget nebo Open'er festival by ji s tímto programem patrně umístily do slotu někdy v jednu hodinu ráno. Což není špatný čas - tehdy hrávají třeba Justice. Na headlinování v prime timeu to ale momentálně zdaleka není. A to je na dvounásobnou šampiónku v tak populární soutěži vážně málo.

P.S.: Jste-li fanoušky Eurovize, nemělo by vám uniknout, že v Praze se můžete těšit na koncerty dalších účastníků - kontroverzní nizozemský zpěvák Joost Klein u nás zazpívá 10. března, Verka Serduchka (and Band), která se v roce 2007 umístila na druhém místě, vystoupí o šest dní později. Oba účastníky můžete vidět ve Foru Karlín.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím