Blues se vyvíjí. Za více než sto let dokázalo nabrat spoustu podob a posloužit jako základ pro moderní populární hudbu. Stojí na něm rock, pracují s ním jazz i country. V současnosti nabývá nových forem a nasává čerstvé vlivy. Návrat ke kořenům přináší dvojice Ptaszek & Bužma na albu "Blues and Gospel".
8/10
Ptaszek & Bužma - Blues and Gospel
Vydáno: 2.10.2024
Celkový čas: 34:31
Skladby: God Rode in a Windstorm, Good Morning, School Girl, Railroad Bill, Deset centů / One Dime Blues, Do své lampy dolívej olej / Keep Your Lamp Trimmed and Burning, Down the Dirt Road Blues, Needed Time, Jen dva panáky / Just Two Shots, Big Railroad Blues, Pony Blues
Vydavatel: Galén
Zkušená dvojice muzikantů -
Matěj Ptaszek patří mezi evropskou špičku hráčů na foukací harmoniku,
prajzský bluesman Lubomír "Bužma" Khýr zase skvěle ovládá rezofonickou kytaru a prezentuje se i sólově (psali jsme o jeho albu "Starý smutek") - se svou muzikou obráží kluby. Ale až letos se pánové rozhodli vydat do studia a přetavit výběr ze svého repertoáru do podoby vinylového artefaktu vydaného v limitované edici tří set kusů.
Až na jednu výjimku, Bužmovu "Jen dva panáky", se jedná o převzaté skladby: buď tradicionály, nebo kusy z repertoáru
klasických bluesmanů "Sonny Boy" Williamse, Charleyho Pattona a Cannon’s Jug Stompers, v jednom případě došlo na text etnomuzikologa Davida Evanse. Většina písní zůstává v anglickém originále, gospelovou "Keep Your Lamp Trimmered and Burning" Bužma ve shodě s původní verzí přetextoval do povedené "Do své lampy dolívej olej", "One Dime Blues", původně od Blind Lemon Jeffersona, se proměnila v "Deset centů".
Desítka songů posloužila dvojici Ptaszek & Bužma coby základ pro nesmírně fortelné album, na němž se jí podařilo uskutečnit záměr, aby znělo autenticky. Prosté aranže postavené převážně na kytaře a foukací harmonice jen občas okoření housle Alexeje Aslamase nebo brumle Erika Turteva. Hudebníci dřevní podstatu skladeb cíleně nijak neobohacují, neaktualizují. Naopak jim nechávají původní, syrovou tvář, která pracuje s hypnotickou repetitivností a jasnou strukturou. Na celkovém dojmu se podepsal i specificky teple zabarvený, lehce
zaprášený zvuk, docílený použitím vintage mikrofonů Electrovoice 660. Kolekce díky tomu zní syrově a nečíst dataci na obalu, asi bych její původ hledal hlouběji v minulosti.
Z desky čiší sehranost ústřední dvojice, ale i nijak nepřikrášlovaná upřímnost projevu. Oba hlasy - hlubší, uhlazenější Bužmův i Ptaszskův výše postavený, někdy křičený a v každém případě nezaměnitelný - se výborně doplňují. Vzájemně si odpovídají ("Needed Time"), dotvářejí humor písniček (vlastně jen tříslovná minirolička prodavače doutníků v kousku "Deset centů") a podporují přirozenou živost nahrávek.
Důraz na detail (například textové informace na obalu s náladotvornou fotkou Jiřího Hrbka se blíží tomu, jak se to psávalo na bluesová elpíčka americké provenience v padesátých a šedesátých letech, tuto dobu připomíná také stopáž) nijak nepřetlouká svojskost a příjemnou neotesanost celku. "Blues and Gospel" nehledá vycizelovanou dokonalost, to by šlo proti jeho samotné podstatě. Chce totiž být autentickou výpovědí, přenesením písní, které mají svou sílu dodnes, do současnosti. Staré bluesové songy v podání Matěje Ptaszka a Lubomíra "Bužmy" Khýra překypujíc životem a opravdovostí.