České publikum se dočkalo. Po dvou zrušených koncertech se dublinská experimentálně folková formace Lankum konečně ukázala v Praze, kde představila své originální a oceňované pojetí tradiční irské hudby. V moderních prostorách Archy+ se v roli předskokana objevila Slovenka Nina Pixel.
Live: Lankum
support: Nina Pixel
místo: Archa+, Praha
datum: 20. září 2024
setlist: Go Dig My Grave, Clear Away in the Morning, Fugue I, Master Crowley's, Newcastle, Fugue II, Netta Perseus, The New York Trader, The Rocks of Palestine, Lord Abore and Mary Flynn, Fugue III, On a Monday Morning, The Turn, The Wild Rover, Bear Creek
Na koncertě jsme neměli fotografa, doprovodné fotky pocházejí z jiných koncertů.
Ještě než odstartoval samotný hudební program, mohli si diváci zajít na přednášku moderátorů Radia Wave, kteří si k sobě do malého sálu Archy+ přizvali hosta - bývalého zpěváka kapely
Cruadalach Jana Vrobela, aby společně detailně probrali kombinování folkového žánru s metalem a dalšími žánry.
© Siobhán Russell
O samotných
Lankum toho nakonec sice příliš nepadlo, diskuze o kombinovaní žánrů ale byla pro mnohé obohacující. Prostřednictvím Vrobela se posluchačům navíc dostalo nevšední sondy do zákulisí u nás populární folk-metalové skupiny. Jednalo se o velice zajímavý nápad, který by klidně mohl v budoucnu doprovázet i další akce.
S drobným zpožděním rozjela svůj téměř hodinový set
Nina Pixel, která představila svou nahrávku "Ancestral Archeology". Slovenská zvuková umělkyně toho příliš nenamluvila. Vlastně neřekla vůbec nic a místo toho nechala působit své vizuálně-hudební dílo. Na plátně se během produkce, kterou za svým zvukovým pultem tvořila osamocená Pixel, promítaly scény a sekvence ze slovenského folkloru a přírody. Nabídla neotřelý zážitek, který sice zpočátku narušoval občasný hluk z obecenstva, ale s tím, jak set gradoval, se naštěstí zvyšovala jeho pozornost.
Lankum jsou originálním uskupením z mnoha důvodů. Kromě těch ryze muzikálních jde i o způsob prezentace jejich hudby. Oproti tradičněji pojatým turné se Dubliňané nepouštějí do rozmáchlých šňůr a termíny mimo rodnou zem nabízejí jen poskrovnu. O to cennější česká zastávka byla. Navíc své setlisty skládají pokaždé jinak. Nikdy si posluchač nemůže být jist, zda zahrají jeho oblíbenou píseň. Záleží na náladě a chuti samotných interpretů.
© Siobhán Russell
Díky tomu je ale každý koncert originál. Žádný prefabrikovaný výrobek na zakázku, u kterého si může prakticky totožné záběry zvídavý fanoušek prohlédnout na YouTube z předchozích koncertů.
Do Prahy přijeli s hostující bubenicí, která nahradila obvyklého Johna Dermodyho, a setem poskládaným prakticky pouze z poslední desky
"False Lankum". Výjimku tvořila pouze přepracovaná tradiční folková skladba "The Rocks of Bawn", kterou překřtili na "The Rocks of Palestine". Společně s palestinskou vlajkou tak vyjádřili podporu Palestině, stejně jako na festivalu v Glastonbury, kde letos také zahráli.
Úvod večera ale zajistil mrazivý singl "Go Dig My Grave" s fenomenálním vokálem uhrančivé Radie Peat, která i naživo zvládla bez zaškobrtnutí náročný pěvecký part, aby posléze přenechala prostor sonickému třesku folku s industriálem.
© Siobhán Russell
Husí kůže naskakovala také z temné připomínky obdivovatele Satana "Master Crowley's" se skočným, ale pozvolna se rozpadajícím rytmem. Zpočátku líbivá, posléze kakofonická instrumentální hymna má i naživo tendenci posluchače vnést do komplikované duše slavného okultisty.
Přívětivější náboj obsahovala balada "Newcastle", kterou kapela postavila na základech melodie písně z roku 1651 "The English Dancing Master". Podobně poklidné emoce nabídla i o něco chmurnější "Lord Abore and Mary Flynn".
Pražané ovšem irské hvězdy po poslední skladbě "The Turn" pustit nehodlali a ti jim za hlasitou podporu nabídli i ochutnávku z předchozí desky
"The Livelong Day" v podobě vynikajících "The Wild Rover" a "Bear Creek".
Čekání se vyplatilo. Lankum přivezli své magické pojetí irské hudby a diváci si i naživo mohli fascinovaně užít precizní instrumentální výkony, kterým vévodily houslové party, ale i concertina v rukách Radie Peat nebo akustická kytara Daragha Lynche. Téměř zaplněný sál tak odcházel nepochybně s velkým uspokojením.