Festival Colours Of Ostrava máme na musicserveru rádi dlouhá léta, však na něj také pravidelně jezdí velká část redakce. A vždycky se na něj upřímně těší. Je ale naší prací upozorňovat nejen na úspěchy, ale také na přešlapy. Věřte proto, že se nám reportáž z prvního dne nepsala lehce.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Čekali jsme rok. A ani po tak dlouhé době organizátoři Colours Of Ostrava nepřišli s žádnou kompenzací. Dva zrušení headlineři v roce 2023 a
duhová kauza k tomu zapříčinili, že se na loňský ročník bude vzpomínat ještě dlouho. A po dlouhé době bohužel ne v dobrém. Samozřejmě že i takto velký festival má nárok na chyby a ne vždycky se mu všechno podaří na sto procent, nicméně měl dost času na to, aby škraloupy na donedávna velmi dobré pověsti ostravské hudební přehlídky odstranil. A neudělal vůbec nic.
Ředitelka
Zlata Holušová se párkrát do médií vyjádřila v tom smyslu, že
měli smůlu, nicméně stojí za festivalem, který si dlouhé roky zakládal na pro-návštěvnickém přístupu a lidi ho za to milovali. A když se něco nepovedlo (vzpomínáte ještě na plánovanou VIP část kotle pod hlavní stageí?), velmi rychle přišla omluva a náprava. To už evidentně neplatí. Stane se, že na festivalech tu a tam někdo z různých důvodů nevystoupí a bohužel/bohudík pravidla jsou nastavena tak, že s tím platící návštěvník nemůže udělat vůbec nic a právo na vrácení peněz nemá. Nicméně když se jedná rovnou o dvě největší jména na plakátě, alespoň částečná kompenzace by měla být na místě.
Chinaski-nechinaski. Tak to alespoň bývá zvykem v civilizovaných zemích.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Když totiž třeba před dvěma lety bouřka smetla polský festival Open'er, a diváci se tak nedočkali koncertu
Duy Lipy a dalších, několik dní to sice trvalo, ale pořadatelé nakonec přišli s vouchery se slevou na příští ročník. Takto totiž vypadá fér přístup. Například. Colours Of Ostrava ale do dnešního dne nepřišli s vůbec ničím. Takto se oddané publikum nebuduje. A ačkoliv se organizátoři mohou na slavnostních zahájeních pro novináře, při hlavním odstartování programu na pódiu České spořitelny nebo při tomtéž u staronové NYC stage usmívat zeširoka, jak chtějí, zákazníci si to pamatují. A jak dokazují i příspěvky na sociálních sítích, nezapomínají.
Zvykat si na nové pořádky je ale potřeba i nadále. Když se totiž v roce 2024 projdete vítkovickým areálem, necítíte se už jako na hudebním festivalu, ale spíše jako na veletrhu. Jedna sponzorská zóna vedle druhé muzikantskou přehlídku postupně proměňují v gigantický vizuální smog, kde na vás ze všech stran blikají loga korporátů, přitom třeba na velice pěkné umělecké instalace zůstal jen drobný koridor vedoucí směrem ke druhé největší scéně. Na ní místo stánků s jídlem vznikl prostor na obludnou stavbu generálního sponzora T-Mobile. Nad něčím takovým zůstává rozum stát. Můžete namítnout, že bez sponzorů se festival o podobné velikosti udělat nedá, což je samozřejmě pravda. Bude ale ten stejný člověk zároveň souhlasit s tím, že Colours Of Ostrava je to pravé místo, kde by měla například Tatra vystavovat své obrovské náklaďáky?
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Pojďme raději k hudbě. Ještě před oficiálním zahájením s tradičním vyjmenováním sponzorů a jejich úvodními proslovy, což jsou mimochodem věci, jaké už na zahraničních akcích dávno nenajdete, museli návštěvníci učinit první Sofiinu volbu.
Anna Vaverková s oceňovaným albem "Pozdravy z polepšovny" na Full moon stagei vs.
Adam Pavlovčin alias
ADONXS. Nakonec to skončilo u ochutnávky obou.
Vaverková přilákala na tak časnou hodinu obdivuhodné množství lidí a ukázala svůj nesporný talent i naživo. Její barva hlasu zní velmi příjemně, bystré texty jakbysmet. Možná by jí ale více slušela tma. Rozhodně ji proto ještě zajděte
otestovat někam do klubu. A podobně jako u jejího kolegy Pavlovčina nezbývá než doufat, že lidi budou chodit v hojném počtu i nadále a umožní jí tak svou kariéru dále rozvíjet.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz ADONXS oproti tomu už poměrně velkou show vozí, na druhém největším pódiu se rozhodně neztrácel. Vzhledem k aktuálnímu rozložení koncertu na slovenskou a anglickou část a doptávání se publika, kdo ho zná pod jakým jménem, je zřejmé, že teď dost řeší, jakou cestou se vydat do budoucna. Pisatel se přiklání spíše k anglické variantě, neboť právě v ní jeho hlas vyvolává husí kůži a na rozdíl od mnoha konkurentů v ní zní skutečně světově. Na druhou stranu nelze zpochybnit, že laiky a diváky SuperStar, kterých je většina, naláká spíše na své občanské jméno. Ale ještě si radši počkejme na jeho chystaný zářijový koncert na pražské Občanské plovárně, který snad nabídne prostor plně docenit celý program. Jistě pak bude jasněji.
Možná by mu s tím dilematem mohl poradit
Vojta Dyk vystupující s anglickým programem
D.Y.K. hned po něm. I on ale mateřský jazyk zařadil, to když mimo jiné představoval svůj nový song "kopuLOVElování". Nebo když prohlásil:
"Teď nevím, jak to dneska je, ale předpokládám, že jsou stále ještě jenom dvě pohlaví," načež nechal zpívat nejprve mužské a pak ženské publikum. Zástupci LGBTQ+ komunity, kteří na festival po loňsku nezanevřeli, v tu chvíli patrně jen marně skřípali zuby.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Krátce na to se po dalším zatleskání T-Mobilu na jeho scéně představil
Genesis Owusu. Ghansko-australský zpěvák a rapper se začal drát ke hvězdám, když se to nejprve podařilo jeho staršímu bratrovi, který vystupuje pod jménem Citizen Kay. Jeho druhé album "Struggler" naznačovalo, že by mohlo jít o černého koně festivalu: je totiž fantastické, nesmírně pestré a skvěle ukazuje, že rodák z Canberry si poradí se širokým spektrem hudebních žánrů. Nadto můžeme baladu "See Ya There" bez přehánění nazvat jako úchvatnou. Jenže co z toho, když naživo vystupuje úplně sám a veškerá hudba včetně bohatých backvokálů mu zní z mptrojky.
Nový Seal se tak bohužel nekoná.
O poznání lepší vystoupení předvedl Gary Clark Jr., byť na nabízející se předvedení spolupráce "Can't Stop The Bleeding" s Tomem Morellem nakonec nedošlo na koncertu ani jednoho z nich. Více už kolega Parikrupa.
Gary Clark Jr. ušima Pavla Parikrupy
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Ostravskému festivalu můžeme být vděčni mimo jiné za to, že občas do vítkovického ocelového města přiveze i někoho ze zámořské bluesrockové scény. Viděli jsme třeba
Seasicka Stevea, předloni báječné sestry
Larkin Poe a letos se poštěstil báječný afroamerický kytarista a zpěvák
Gary Clark Jr., který nedávno vydal skvělé album "JPEG RAW".
Právě na aktuální desce stavěl i jeho hodinový set na perfektně ozvučené (z první řady) T-Mobile Stage - žádné
best of. Soul, funky, blues a rock, Clark se svou kytarou nijak zbytečně neexhiboval, šlo hlavně o feeling. Protagonista se poctivě doplňoval a střídal s dalším kytarovým ostrostřelcem Zapatou, oběma spolehlivě kryli záda ostatní špičkoví muzikanti a sesterské trio vokalistek. Pouze jedna hodina byla jediným nedostatkem naprosto brilantního vystoupení pro opravdové fajnšmekry - tohle by se dalo poslouchat a prožívat třikrát déle.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Co vyráželo dech, to byla Clarkova jistota a bezchybnost v kombinaci s uměním za každých okolností zůstat
cool. Žádná přehnaná gesta, emoce se zračily jen v jeho mimice, které podobně jako
John Mayer dává při kytarových sólech volných průchod. Perfektní byl i jako zpěvák, falzet v soulové baladě "Alone Together" hladil po duši a ve funky odvazu "What About The Children" se zhostil i pěveckého partu
Stevieho Wondera. Typické bylo postupné budování atmosféry skladeb, v nichž nenápadně probublávalo napětí až k mohutnému finále. V závěrečné desetiminutové "Habits" bylo všechno - vymazlený nápěv, dramatický bridge, několik falešných konců a bouřlivé ukončení.
Ještě předtím se ale na festival vrátili také
Lake Malawi.
Albert Černý se občas v rozhovorech
prokecnul, že si připadají nedocenění, nicméně zaplněná Fresh stage dávala tušit, že fanoušků už mají daleko víc, než by i organizátoři mohli doufat, a napříště bude na místě přemýšlet nad jednou z velkých scén. Frontman patrně ani z pódia přes ocelové konstrukce nedohlédl, jak široký dav se mu pod pódiem sešel, takto narváno tady dlouho nebylo. Diváci štosující se i na přilehlém trávníku až kamsi ke stánku s chilli specialitami si užívali štiplavý mix indie rocku s indie popem a bouřlivě se radovali po libovolném proslovu svého oblíbence.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Ten podobně jako ve svých výborných blogových příspěvcích vykládal o tom, že po hádce se ženou nahráli zatím nevydanou "Let's Cancel The Wedding", jak kradli figuríny na Eurovizi a pak o tom udělali písničku "Lucy" nebo jak mu máma-zubařka chtěla těsně před koncertem vytrhnout další osmičku. Výtečná byla i hostující
Dominika Hašková z
We Are Domi hned ve třech skladbách, ještě lepší se ale ukázala být improvizovaná vsuvka se sborovým zpěvem milovaných
Coldplay.
Pochvalu si dodatečně kapela zaslouží i za drobné zpropagování výtečných
Haim jejich coverem, byť bohužel nepatřil mezi nejvydařenější - vášnivého surfaře Černého totiž s největší pravděpodobností trápí nějaká nemoc a na jeho jindy tak výborných falzetech to dlouholetí fanoušci poznali. Snad jim proto po tak triumfálním naplnění Fresh stage nikoliv náhodnými kolemjdoucími, ale reálnými fanoušky, kteří zůstali až do konce, přistanou v mailu nabídky na další hraní. Ať si je co nejvíce lidí užije v plné síle ještě někdy příště. Nejen oni jsou totiž zářnou ukázkou toho, že i s anglicky zpívaným materiálem můžete v Česku zažít úspěch. Jen to nevzdat příliš brzy.
"Dobrý večer, my jsme Queens Of The Stone Age," uvítal
Tom Morello ostravskou přehlídku bolestnou připomínkou toho, že i letos Colours zůstaly bez headlinera. A pozor, nikdo jistě nerozporuje, že Morello je jeden z nejlepších kytaristů na světě, což ostatně v moravskoslezské metropoli opakovaně ukázal, nicméně tvářit se, že jde o náhradu srovnatelnou s QOTSA, vyvolává mezi zasvěcenými kyselý úsměv. Sám ostatně přiznal, že Ostrava se v závěru jeho letošního turné stala největší zastávkou, evropské festivaly totiž letos objížděl nikoliv jako headliner, ale spíše jako jeden z mnoha. Například na španělském Mad Cool Festivalu nebo polském Open'er festivalu okupoval až třetí největší pódium coby alternativa ke
hvězdnějším tahákům, jak jste si ostatně v reportáži z druhé zmíněné akce mohli přečíst
tady.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Také Ostrava zřetelně ukázala, že sólové koncerty slovutného
sidekicka bezpochyby jen mají překlenout období po bolestně zrušeném návratu
Rage Against The Machine a delšího trvání mít patrně nebudou. Morello totiž ani při nejlepší vůli není frontman a nyní se do nové role teprve snaží dorůst. Na Colours to sice coby oblíbený Robin nedotáhl až do
batmanovské kápě, ale zrodil se alespoň coby Nightwing. Odehrál totiž nejen delší, ale i výrazně jiný, a tedy lepší, koncert než před necelými dvěma týdny v Polsku.
O poznání více zpíval (byť v jeho případě šlo spíše o jakési deklamování než zpěv jako takový) a také do svého programu zařadil spoustu dosud neslyšených perliček. Mezi nimi i jednu nevydanou skladbu z dob RATM nebo dokonce bombastickou "Doesn't Remind Me" z repertoáru jeho
Audioslave. A zatímco ještě v Polsku se tamním zástupcem
cornellovské éry v podobě "Like A Stone" doprovodný zpěvák protrápil, v Ostravě se do obou písní tak opřel, že to zejména v první zmíněné ten famózní vokál z originálu vážně připomínalo. Fantastická pasáž na molu s akustickou kytarou a na jeho poměry atypicky znějící skladbou "Keep Going" rovněž patřila k vrcholům brilantního představení.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Představení, v němž ale nadále dominoval zvuk jeho kytary. Tom Morello ukázal snad všechny možné způsoby, jak na nejpopulárnější hudební nástroj můžete zahrát, a k tomu předvedl, že si poradí snad úplně s čímkoliv. Paf z toho byl i Eugene Hütz z dříve vystupujících
Gogol Bordello, který si z boku pódia a s plechovkou piva v ruce natáčel slovutného kytarového hrdinu. Ten se mimochodem o pár hodin dříve na tiskovce pro novináře svěřil, že si pamatuje zejména na první ročník, kde s kapelou hráli, protože se z toho stala dvoudenní párty s
Robertem Plantem. V Česku často koncertující formace však své vlastní vystoupení pojala dost podobně jako kdykoliv jindy - jako nezpomalující šraml jednoduchých punkových popěvků zvoucích k tanci. Ale zpátky k Morellovi - dlouhá, teskná sóla s obdivuhodnými prstoklady střídaly nabroušené riffy z nejslavnějšího období, které jen samy o sobě dokázaly lehce prořídlé publikum dobře rozeskákat. V závěru dokonce došlo i na velký circle pit, věc na Colours nevídanou.
Koncert s celou řadou silných vizuálních vjemů složených z fotek ukazujících revoluci, bolest z války i nenávist k Donaldu Trumpovi zakončila ještě před coverem
Johna Lennona "Power To The People" hymna "Killing In The Name". Ta ale opět zazněla pouze v instrumentální verzi, a tak diváky vrátila do reality. Šedesátiletý kytarista sice fanoušky vyzýval ke zpěvu, ti se ale včetně kotle nejvěrnějších zmohli sotva na frázi
"Now you do what they told ya", takže místo bouřlivého finále přišly hlavně ve slokách zase jen rozpaky a karaoke. Přesto však americký rodák doručil nad očekávání dobrou show a úvodní den
Barev zachraňoval, jak mohl.
První den pohledem Tomáše Parkana
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Na Orlen Drive Stage odstartovali Colours domácí
The Silver Spoons. A pokud se někdo stejně jako já přesunul na Fresh, aby se poznal s K!ngdom, zřejmě byl ve výsledku zklamaný. Entrée španělské formace stylizované do mnišských hábitů vypadalo více než slibně, ale hudebně to bylo spíše utrpení. Electro pop těchto Jihoevropanů zase tak špatně nezněl, ale jaksi se jim rozjížděla rytmika, zpěvačce intonace a hudebníkům jednotlivé tóny. Asi nejmarkantněji to bylo znát v předělávkách jiných skupin.
O
D.Y.K. se rozepsal už Honza Trávníček, za sebe jen mohu říct, že ačkoli se stále jedná o skvělou českou kapelu s úžasným frontmanem, absence Ondřeje Pivce je obzvlášť pro ty, kteří ji s ním zažili i naživo, až neskutečně bolestná. Zejména to platilo o nových českých písničkách, které těm vytvořeným v Americe pouze zpovzdálí sekundují.
Pohříchu ani
Sunnbrella nepřinesla do středečního odpoledne výraznější povyražení.
David Žbirka je sice velmi poctivý hudebník, jako jeho táta, avšak jeho indie pop rock by zřejmě vyžadoval nějaký menší, intimnější prostor a soustředěnější publikum.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Výraznou vzpruhu do prvního dne naopak velmi překvapivě vnesli nizozemští
CUT_ s uhrančivou zpěvačkou, která se představila v kostýmu tvaru lastury. Jen škoda že v odpoledním slunci málo vynikalo jeho LED podsvícení. Nejdůležitější ale je, že jejich indie electro pop přetékal nápady a vynikajícími melodiemi. Pro mě se stali jednoznačným objevem prvního dne, ne-li celého festivalu. O malou chvíli později jsem velmi litoval, že jsem odběhl na Drive fotit a poznat Alexe Serru. Sympatický hudebník přitáhl vícero lidí, ale na téhle scéně, kde jsme zvyklí vídat
pankáče, energickou world music a podobně, se tak trochu ztrácel. Na druhou stranu, možná to byl od pořadatelů trochu i záměr, aby se netloukl s Genesisem Owusu, který v tu samou dobu rozpaloval publikum na T-Mobilu.
Naopak, kdo měl dostat větší prostor a dnes ho i dostane, byl anglický písničkář Murdo Mitchell. V době jeho koncertu byla Cacao Stage neprůchozí a lidi tak trochu vypadávali ze stanu. Těžko se divit, protože písničky má skvělé a jeho projev postavený na určitém floutkovství, ale vyvážený naprostou přirozeností a spontánností, byl nebezpečně přitažlivý.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Po
Madhause Express, kteří byli mimo mé žánrové zaměření, jsem musel vyřešit asi ten největší problém, který nejen mně letos dramaturgové festivalu připravili: jít na Garyho Clarka Jr., nebo na
Enkelé? Po úvodu, v němž mi první jmenovaný přišel trochu chladný a profesorský, jsem se tedy přesunul na koncert kolumbijského dámského uskupení. A už jsem tam zůstal. S ním jsem jistě nejen já pocítil ten neskutečný
spirit Colours, který přivážejí excelentní hudebníci z různých koutů světa, plní motivace a se srdcem na dlani. Vřelé vystoupení zmíněné skupiny postavené na hudbě, v níž se kříží latinskoamerické rytmy s afrobeaty, přineslo velmi nenápadný příval energie, který se nejvíce projevil tancem publika a jeho zpěvem. Nikdy bych si nepomyslel, že na českém festivalu bude umět tolik lidí španělsky. V kotli se v tomto jazyce totiž nejen zpívalo, ale také komunikovalo. Přesto měl přijít ještě jeden vrchol prvního dne.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Ne, tím pro mě nebyl vtipálek
Tom Morello, dokonce ani francouzsko-německo-turečtí psychedelici Derya Yildirim & Grup Şimşek, byť se jejich publikum na Full Moonu po právu rozrůstalo, ale neskutečný
José James. Tento jazzový zpěvák fúzující některé prvky hip hopu a alternativního r'n'b vystoupil navíc v krásném prostředí cirkusového stanu NYC stage.
Původně jsem nechápal, proč takto významného umělce produkce strčila na takto malou scénu, nicméně pak jsem pochopil. Diváci a on společně s triem hudebníků právě zde dokázali vytvořit neskutečně propojenou atmosféru. Patrně se vám jen tak nestane, aby lidé na jazzovém koncertě zpívali a dokonce tančili. Zde se to povedlo a byl to nezapomenutelný zážitek. Kdo jej propásl, má dnes, respektive zítra, ještě jednu možnost. José James totiž vystoupí o půlnoci na stejném místě ještě jednou a dovolím si předjímat, že po rezervacích, které jsou na tento koncert nutné, se velmi brzy zapráší.
Druhý festivalový den by měl nabídnout především
Sam Smith, znovu proto připomínáme nutnost neprošvihnout začátek a vydržet až do samotného konce, čeká vás totiž
koncert s příběhem. A dost možná i to nejlepší z letošního ročníku, na místě je proto očekávat výrazné zlepšení dojmů z festivalu, který se v úvodu rozjížděl zatím jen velmi pozvolna. Snad se polepší.