Výsledky letošních Cen Anděl působí dojmem, jako by se snad akademici dohodli, že budou sošky rozdělovat spravedlivě, protože nikomu neudělili více než jednu. Svědčí to o pestrosti i jisté roztříštěnosti naší současné scény. Hudebníkům s tradičním přístupem ke tvorbě konkurují hvězdy digitální éry.
Předešlé ročníky Cen České hudební akademie měly vždy dominantního krále či královnu. Rok 2019 přinesl hned šest triumfů
Vladimíru Mišíkovi, v následujících letech zabodovali třikrát vítězná
Lenka Dusilová (2020),
David Stypka se stejným počtem trofejí (2021) a naposledy čtyřikrát oceněný
Miro Žbirka. Tentokrát si z udílení v pražském O2 universu žádný laureát
neodnesl více než jednoho Anděla.
Už ze dříve zveřejněných sedmičlenných předvýběrů a finálních tříčlenných nominací přitom bylo znát, že v hlasování dochází k jistému střetu - nejen generačnímu, ale i střetu různých přístupů ke kreativní činnosti.
© Ceny Anděl Mezi umělci s největším počtem příležitostí figurovali ti, kteří už na Andělech v minulosti nejednou triumfovali -
David Koller,
J.A.R. nebo
Anna K. Jejich působení se dlouhodobě opírá o řemeslnou kvalitu a preciznost, hudebně je formovaly západní vlivy dvacátého století, hlavně rocková kultura.
Těmto pevně usazeným kořenům zůstávají ve své tvorbě věrní, aniž by ustupovali z vysokých nároků na ni. Vydat
polotovar či
zmetek by si nikdo z nich nedovolil, protože by to vnímali jako hazard se svým roky a desetiletí budovaným jménem.
November 2nd zastupují podobný směr, i když daleko
klubovější, a na rozdíl od zmíněných kolegů je dosud andělská sláva míjela.
Na straně druhé do hlavních kategorií proklouzli také
Calin,
Viktor Sheen nebo
Sofian Medjmedj a
Ben Cristovao, tedy oblíbenci nejmladších fanoušků. Idoly Generace Z často tvoří úplně odlišným způsobem. Nečekají, až jednou za několik let nashromáždí dostatek silného materiálu pro vydání alba, naopak plně využívají možností doby. Snaží se polapit momentální trend a na digitální platformy chrlí obrovské množství obsahu. Často se zdá, že postupují metodou pokus-omyl a příliš si nelámou hlavu s tím, pokud se některý z vydaných singlů neuchytí.
S nástupem služeb jako Spotify, které nabízejí prakticky neomezený přístup k libovolnému množství hudby, totiž pojem
spotřební zboží nabral úplně jiného významu, než tomu bylo dříve, když se za vrchol komerce považovaly rádiové hity. Vypadá to, že kontinuita tvorby je pro dnešní teenagery a dvacátníky mnohem méně důležitá než pro předchozí posluchačské generace.
© Ceny Anděl Organizátoři Cen Anděl dali už v minulých ročnících najevo, že se chtějí na mladé zaměřit. Svědčil o tom mimo jiné výběr moderátorů - ročníky 2019 a 2020 provázela
Ewa Farna, po ní převzali štafetu influencer Mikýř a hvězda seriálu "Devadesátky" Kryštof Bartoš. Letos zkušeného Honzu Dědka doplnila další populární osobnost na sociálních sítích - Ivana "Fancy" Kulhánková. Také vesmírná estetika vizuálů a barevná scéna při udílení v pražském O2 universu snahu o oslovení této cílové skupiny potvrzovala.
Výsledková listina hlavních kategorií však ukazuje, že většina akademiků zatím k modlám digitální éry přistupuje rezervovaně. Jestli je to jejich konzervativností, nebo absencí uměleckého přesahu v dílech zástupců této scény, zůstává samozřejmě věcí názoru.
Zřejmě největší překvapení se urodilo v kategorii Sólová interpretka: v konkurenci ostřílených zpěvaček Anny K. a Barbory Polákové uspěla
Pam Rabbit za debutovou desku "I Love The Internet". Anna K. si následně
spravila chuť Andělem za nejlepší skladbu "Údolí včel". Za sebou nechala masivně streamované hity "Safír" Calina a Viktora Sheena a "Slzy" Sofiana Medjmedje a Bena Cristovaa.
Album roku natočili dle mínění Akademie November 2nd, kterým k trofeji nepochybně pomohly
nadšené recenze napříč ryze hudebními i velkými zpravodajskými médii. Pokud novináři již předem ohlašují možný úspěch v odborných cenách, je to samozřejmě sebenaplňující předpověď, tedy prognóza vedoucí k tomu, že se avizované stane skutečností.
© Ceny Anděl Vítězství v hlavních kategoriích sbírali také J.A.R. (skupina) a David Koller (sólový interpret), a to i přesto, že v minulém roce nezažili takový zásadní kariérní milník jako například kapela
Jelen, která oslavila deset let ve vyprodané O2 areně. A třeba
Marka Ztraceného, o jehož třech vyprodaných koncertech v Edenu se mluví jako o historické události, hlasující opomněli úplně, přestože by za desku "Originál" na nominaci rovněž mohl mít
nárok.
Sheen a Calin proměnili jediné společné želízko v ohni, a to v nově zavedené sekci Společný projekt. V ní hlasovala jen úzká porota, obdobná těm žánrovým. Proč tomu tak bylo, zůstává záhadou. Akademici, kteří mohou rozhodovat o cenách pro skupinu, sólového interpreta či sólovou interpretku, mají jistě stejnou kvalifikaci i v případě spojení dvou či více umělců.
© Ceny Anděl Proces objevování u nás zůstává velmi pomalý. Své o tom ví právě Calin, který před rokem zabodoval jako nováček navzdory tomu, že už několik předešlých let patřil k nejposlouchanějším interpretům. Také letos se do nominací dostali hudebníci, jejichž jména slýcháme už delší dobu.
Tereza Balonová i
Marcell se dokonce loni prosadili do širšího sedmičlenného výběru této kategorie, ale ve finální trojici chyběli. Tento rok proto měli šanci znovu. Balonová ji díky druhému albu "Lampiony" zužitkovala, Marcell zase získal Cenu fanoušků, ve které hlasovala veřejnost.
Co se týče slavnostního předávání, patřil letošní galavečer k těm méně povedeným. Poznamenala ho řada technických potíží, včetně ozvučení vystoupení, která v televizním přenosu většinou vyznívala do ztracena. Dle kolegů, kteří byli přítomni na místě, nebylo v sále zřetelně slyšet ani moderátory, ani děkovné řeči.
Lhostejně působilo vyhlašování jmen vítězů, která v některých případech moderátoři četli netečně jako nákup v supermarketu. Vzhledem k vysokému množství kategorií šla předávání za sebou jako na běžícím páse, postrádala proto napětí či punc slavnostního okamžiku.
© Ceny Anděl Jako vůbec nejslabší článek se pak ukázalo právě uvaděčské duo. Honza Dědek a Ivana "Fancy" Kulhánková spolu
neladili, nezafungovala mezi nimi žádná chemie. Jejich pokusy o vtipy se viditelně a slyšitelně nesetkávaly s odezvou publika, mnohdy po nich nenásledoval smích ani potlesk.
Z oceněných na sebe při děkovné řeči nejvíc pozornosti strhli J.A.R., kteří v odkaze na nedávné České lvy hlásili, které orgány jim stárnou. Sympatickou spontánností zabodovala Tereza Balonová, když mimo jiných poděkovala i svému
ex za to, že díky němu napsala na loňskou desku spoustu písniček.
Možná nenápadné, ale důležité poselství skryli do svých děkovaček
MC Gey v kategorii Rap a Alexandra Langošová z
November 2nd při přebírání primátu za Album roku. Oba totiž vyzývali k jedinečnosti a k tomu, aby si muzikanti šli svojí vlastní cestou bez snahy někoho napodobovat.
"Honza Kalina ze skupiny Sto zvířat, který zbytečně brzy odešel na nebeské jeviště, nám kdysi dávno dal moc dobrou radu. Říkal: 'Sašo, ty trendy, ty se klikatí, ty jsou nepředvídatelný, a když je budeš chtít sledovat, nejspíš budeš deset kroků za nima a nebo se budete míjet v rovnoběžkách. Musíš si jít vždycky za tím svým a jednou, dříve či později, se to prostě protne.' Takže, Honzo, děkuju, tohle je ten průsečík," uvedla v závěru večera Langošová.
Kéž by se naši umělci těmito slovy inspirovali.