V nedávném rozhovoru
Gary Clark Jr. vyjádřil obdiv k Andrému 3000, který ač hlavně rapper, nedávno nečekaně vydal bezmála hodinu a půl dlouhé instrumentální album "New Blue Sun", na němž hraje na flétny.
"Umění nemá žádné hranice, takže díky za to!" okomentoval to hudebník, jehož by si možná někteří jeho fanoušci rádi ponechali ve škatulce
bluesový kytarista.
Jenže rodák z texaského Austinu teď přichází s ambiciózním albem "JPEG RAW", které opravdu žádné hranice nemá a je výkladní skříní toho nejlepšího, co si Gary vzal z černošské hudby v celé její šíři.
I když Clark samozřejmě pořád vychází z blues a jeho obdivuhodná kytarová virtuozita v sobě nese Hendrixovu DNA, na jeho novém albu se střídají a míchají rock, blues, soul, gospel, funk, hip hop i jazz. Tak jako na předchozí výborné kolekci "This Land" se věnuje bolestným společenským tématům i intimnějším vztahovým peripetiím. Je nesmlouvavý i uklidňující. Divoký i konejšivý. Ale vždy uvolněný a
cool.
Ví, kdy si nenápadně vypůjčit sampl od Thelonia Monka ("JPEG RAW"), kdy přitvrdit a zvolit ostrý riff à la
Living Colour ("Maktub", "Hearts In Retrograde"), kdy je čas na soulový falzet a jazzovou trubku s dusítkem ("Alone Together" feat.
Keyon Harrold) a kdy se má na chvíli stát
Princem nebo Marvinem Gayem. Může si dovolit velkolepé gospelové intro, které se přelije do odsekávaného basového rytmu s naštvaným zpěvem ("This Is Who We Are") i nádhernou milostnou miniaturu "To The End Of The Earth", která vás se svou jazzovou kytarou přenese až do 30. let minulého století. Výborný jazzový prvek přináší piano v titulní skladbě, kde se mísí jazz s rockem i rapem. Funguje to výtečně.
Gary Clark Jr. na Colours
Gary Clark Jr. bude jednou z hvězd letošních Colours Of Ostrava. Na festivalu vystoupí hned první den, tedy ve středu 17. července 2024.
Krásná hravost vytryskla ve spolupráci s hostujícím velikánem
Steviem Wonderem ("What About The Children"), ale také s rodinným klanem Clarkových - na celém albu Garymu zpívají báječné sbory jeho tři sestry (Savannah, Shanan a Shawn) a v písni "Triumph", kterou si sám muzikant z desky považuje nejvíc, zase
backround vocals obstaraly jeho tři děti.
Dlouhá sóla, pro které ho také máme rádi, si Gary Clark nechává na koncerty. Na kolekci "JPEG RAW" (což jsou písmenka důvěrně známá fotografům a grafikům, ale zde jsou to první písmena slov Jealousy, Pride, Envy, Greed, Rules, Alter Ego, Worlds) kytarové exhibice ustoupily do pozadí, aby vznikl prostor pro bohatou škálu dalších barev, nálad a pocitů.
První zárodky písní vznikaly během lockdownu, kdy si Clark, mimochodem sám také vášnivý fotograf, kladl otázku, kým je, jakým je umělcem a co chce svou tvorbou říct. Vynikající album "JPEG RAW" je tou odpovědí.