Kultovní Smashing Pumpkins se na svém turné "The World Is A Vampire" zastaví také v české metropoli. Před jejich koncertem, který se uskuteční 4. července v O2 universu, si připomeňme zásadní videoklipy z počátků kariéry této party, která si dodnes zachovává svůj jedinečný rukopis.
Smashing Pumpkins se dali dohromady v Chicagu v roce 1988. Členy oblíbené rockové kapely spojovala láska ke stejným žánrům, mezi které patří rock, pop, metal, shoegaze, elektronická hudba či psychedelie. Od té doby stihli vydat dvanáct alb, získat dvě Grammy, dvě ceny MTV VMA's a jednu American Music Award.
U nás se tato partička v čele s
Billym Corganem naposledy představila v roce 2019. Tehdy v pražském Foru Karlín znovu
naplno dokázala, co v ní je. Po dokončení rockové opery "Atum: A Rock Opera in Three Acts" se nyní hudebníci znovu vydají do našich končin.
Připomeňme si proto jejich zásadní videoklipy. Vybrat ty nejpovedenější za více než pětatřicet let fungování by bylo u kapely s tak bohatou kariérou skutečným oříškem, a tak jsme se zaměřili na její ranou éru.
Ve snímku, který režírovali Jonathan Dayton a Valerie Faris, si zahráli Tom Kenny a Jill Talley. Tento manželský pár tou dobou účinkoval ve skečovém komediálním pořadu "Mr. Show with Bob and David", přičemž Kenny proslul jako hlas Heffera ze seriálu "Rocko's Modern Life" a později se mezinárodně proslavil díky dabingu v kresleném seriálu "SpongeBob v kalhotách".
Původní nápad byl ve stylu děl slavného režiséra Busbyho Berkeleyho, doplněný o
"lidi potápějící se do sklenic se šampaňským". Když se ale Smashing Pumpkins chystali začít natáčet, zjistili, že
Red Hot Chili Peppers natočili podobně stylizovaný klip k písni "Aeroplane". Druhý nápad spočíval v tom, že kapela by hrála na surrealistickém pódiu a kamera by se postupně přemístila do pomyslných očí diváků. Ti by tím pádem viděli dění pohledem muzikantů.
Se třetím a posledním konceptem, inspirovaným němým filmem Georgese Mélièse "Cesta na Měsíc", přišli zmínění Dayton a Faris. Zaujal je obal třetího alba skupiny "Mellon Collie And The Infinite Sadness", který jim připomínal právě rané němé filmy. Výsledek působí s použitím divadelních kulis a primitivních speciálních efektů jako z přelomu devatenáctého a dvacátého století, přičemž většinu kulis a loutek vytvořil výtvarník Wayne White.
Video, které začíná tím, jak skupina lidí oslavuje start vzducholodi mířící na Měsíc, se své premiéry dočkalo v květnu 1996.
Skladbu "Today" napsal frontman Billy Corgan. Ačkoli může na první poslech vyznívat optimisticky, její text ve skutečnosti patří k těm temnějším. Corgan totiž vzpomíná na den, ve kterém ho přepadaly myšlenky na sebevraždu. Střídají se zde tiché, zasněné sloky s hlasitými refrény s vrstvenými zkreslenými kytarami.
Vizuál režíroval
Stéphane Sednaoui a byl natočen nekvalitní fotografickou technikou. Šlo o záměrné stylistické rozhodnutí, podobně jako v několika dalších klipech formace.
V úvodu čte Corgan komiks v uniformě zmrzlináře. Než píseň začne, divák opakovaně vidí přehrávání a zastavování klipu s intrem. Kolem zpěváka se líbají skupinky lidí, zatímco on projíždí ve zmrzlinářské dodávce pouští. Natáčení probíhalo 29. srpna 1993.
Frontman uvedl, že zápletka byla inspirována jeho vzpomínkou na řidiče zmrzlinářského vozu, který po odchodu z práce rozdal zbytek zmrzliny dětem ze sousedství.
Obrazový doprovod k songu "1979" režíroval tým Jonathana Daytona a Valerie Faris. Klip sleduje den v životě nespokojených teenagerů z předměstí, kteří jezdí ve voze Dodge Charger z roku 1972. S konceptem přišel sám Corgan. Představuje idealizovanou verzi života dospívajících, přičemž se snaží zachytit pocit nudy na předměstí Chicaga, kde muzikant vyrůstal.
Původně chtěl Corgan natočit násilnou scénu, v níž by na konci teenageři zdemolovali samoobsluhu, ale Dayton a Faris ho přesvědčili, aby zvolil něco mírnějšího. Zpěvák se ve videu průběžně objevuje na zadním sedadle auta, ostatní členové kapely dostali malé role: James Iha se představil jako prodavač v samoobsluze, D'arcy Wretzky jako rozzuřená sousedka,
Jimmy Chamberlin jako policista a všichni tři společně se pak jako kapela ukážou na večírku.
V roce 1996 vyneslo toto dílo skupině ocenění pro nejlepší alternativní video na MTV Video Music Awards.
Bullet With Butterfly Wings |
V tomto případě přizval hlavní mozek skupiny ke spolupráci Samuela Bayera, jehož působivé obrazy jsou k vidění v klipech k "Zombie" od
The Cranberries nebo "No Rain" od Blind Melon. V případě "Bullet With Butterfly Wings" přišel Bayer s konceptem, který vychází z fotografií brazilských dělníků. Ty pořídil Sebastião Salgado.
Vizuál zobrazuje velkou skupinu špinavých horníků honících se za diamanty, zatímco Smashing Pumpkins hrají přímo v lomu.
Corganova autorská skladba pojednává o bolesti, kterou přináší život rockové hvězdy.
"Kdyby se lidé zajímali o můj osobní příběh a znali úplně všechno o tom, co se mi v dětství stalo, myslím, že by se na mě dívali jinak, protože jsem vyrůstal v rodině, která mě postavila před neúspěch," dodal.
Zároveň se jedná o poslední videoklip, v němž má frontman
Smašek ještě vlasy.
Režie "Rocket" se znovu ujali Jonathan Dayton a Valerie Faris, kteří později pro tuto partu připravili i další vizuální díla.
Ke skupině vědecky zaměřených dětí se dostane meziplanetární vysílání od Smashing Pumpkins. Vydají se proto sestrojit raketu, aby mohly odletět na jinou planetu a zhlédnout vystoupení skupiny.
Děti si po částech postaví vyspělou raketu a odletí do vesmíru. Po příletu na planetu ale s velkým překvapením zjistí, že členové kapely od prvního vysílání zestárli. Jedná se o další
mimozemský projekt americké partičky.
Smashing Pumpkins znovu zamíří do Prahy
Během svého turné "The World is a Vampire" se rockoví velikání opět zastaví i v Praze. V sobotu 4. července 2024 od 19:30 potěší fanoušky v pražském O2 universu.
Na závěr se vrátíme v čase, protože "Rhinoceros" byl jedním z prvních klipů této americké skvadry. Režírovala ho Angela Conway a použity byly tři typy záběrů.
V jedné linii vypadají muzikanti znuděně a hrají na kytary. D'Arcy si hraje s bílým pingpongovým míčkem, který vypadá, že se vznáší. Tohoto efektu bylo dosaženo zpomaleným natáčením scény a jejím následným zpětným spuštěním.
Dále vidíme černobílý materiál z malého klubového vystoupení v Londýně. Nechybí ani pohled na kapelu a jednotlivé členy v londýnském Hyde Parku.