Šestileté čekání na třetí řadovku Thoma Artwaye mělo své opodstatnění. Dříve anglicky zpívající písničkář se totiž rozhodl dát šanci českým textům a postupně se učil s mateřským jazykem pracovat. Pestré dílo "Trhám mraky" ukazuje, že se mu to povedlo.
8/10
Thom Artway - Trhám mraky
Vydáno: 9.2.2024
Celkový čas: 43 minut
Skladby: Buď se mnou, Na vlnách (feat. Markéta Irglová), Za Staromákem, Tobogán, Trhám mraky (feat. Štěpán Urban), Zavolej, Zítra přijdu včas, Ani jeden den, Nebedálky, Chrám, Barevné město, Svět, co se zdá se mi, bonus song - Zavolej piano version (feat. Beata Hlavenková)
Vydavatel: vlastní náklad
Od září roku 2021 vydal
Thom Artway celkem osm česky zpívaných autorských singlů, z nichž pouze ten úplně první - "Nezapomenout" - se nakonec na desce neobjevil. A je škoda, že právě song, který jeho přerod odstartoval, zde chybí: jeho zařazení by totiž ještě lépe ilustrovalo, jak zpěvák za tu dobu pracoval na výslovnosti, frázování a celkově na tom, aby zněl v češtině přirozeně.
Z jeho nových písní je patrná snaha jít posluchačům naproti a dát svým skladbám přímočařejší a také současnější tvar, než tomu bylo v jeho začátcích. Hudebník se místy nebojí velké popové produkce, jeho novinky, ovlivněné předloňským narozením syna Damiána, znějí šťastněji a optimističtěji než dřív.
To potvrzuje hned startovní "Buď se mnou", jeden z již delší dobu známých singlů, který zcela samozřejmě svádí k tanci - dokonce i sám Artway, v minulosti na pódiu většinou nepříliš pohyblivý interpret, se kvůli klipu naučil pár tanečních kroků. "Tobogán" zase ve své euforičnosti vyznívá až
kryštofovsky, z dílny Krajča & spol. evokuje třeba hit "Inzerát".
Ocenit je ale třeba především to, že i když se zpěvák snaží psát písničky, které by se mohly líbit ryze mainstreamovým posluchačům, nikdy se neuchyluje k podbízivosti a prvoplánovosti. Jeho pop má i v těch nejvíce zprodukovaných položkách stále spíše introvertní charakter, je v něm esence uvěřitelnosti, vřelosti a lidskosti. Možná tomu dost napomohla
Beata Hlavenková, která je jako spoluproducentka podepsána zhruba pod polovinou skladeb.
Zapojila se třeba i v "Zítra přijdu včas", jejíž slova Artway (jako ve dvou dalších případech) napsal spolu s Natálií Schejbalovou alias
Tali. V náladotvorném syntetickém zvuku objevil svou další podobu, kterou může do budoucna rozvíjet.
Vyzdvihnout si zaslouží také textařská spolupráce s Patricií Kaňok Fuxovou ze skupiny
Vesna: melancholicky houpavý song "Na vlnách" s hostující
Markétou Irglovou, spíše folkové a intimní "Nebedálky" i moderně znějící "Barevné město" totiž patří k silným momentům nahrávky.
K těm nejemotivnějším se určitě řadí "Zavolej", v níž dává muzikant svému synovi bez patosu i přehnané tklivosti na srozuměnou, že i v dospělosti s ním může vždy počítat. A pak "Chrám", který napsal pro změnu pro svého - již bohužel zesnulého - otce. Také v tomto textu se vyhnul sebedojímání a naopak se zamýšlí nad tím, jak si i s odstupem času uchovat hezké vzpomínky na naše blízké.
Nejpříjemnějším překvapením je pak to, že i při značné rozmanitosti dvanácti kousků a jednoho bonusu (akustické podoby "Zavolej") působí deska "Trhám mraky" kompaktně a dává jako celek smysl. Do uší bije jen jediný úlet "Za Staromákem", v němž se Thom ve tvůrčím spojení se
Štěpánem Urbanem (který navíc hostuje v titulní písni) pokouší šokovat dynamickými zvraty. Neotesaný styl zpěvu ale jeho hlasu moc nesvědčí.
Celkový dojem je však jasný: přechod od angličtiny k mateřštině, které se přitom podle vlastních slov dlouho bál, se Thomu Artwayovi povedl. Nejenže pochopil, že z hlediska sdělení je pro české posluchače důležité zpívat česky, ale navíc tento krok zvládl učinit tak, aniž by ztratil svoje přednosti.