shop.musicserver.cz
Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023

Benjamin Clementine otevřel festival Prague Sounds na výbornou

Vydáno: 03.11.2023 19:48 v sekci Naživo - Jan Trávníček | foto: Marie Trávníčková / musicserver.cz

Většinu času spíše velmi tlumená světla mířila na dnes už hvězdného Benjamina Clementinea, který zahájil festival Prague Sounds ve vyprodaném pražském Rudolfinu. Přivezl do něj svou třetí desku "And I Have Been" a také koňskou dávku ujištění, že svůj kariérní peak už má nejspíš za sebou. Ale to vůbec nevadí.

Live: Benjamin Clementine

místo: Rudolfinum, Praha
datum: 1. listopadu 2023
setlist: Atonement, Residue, Gypsy, BC, Delighted, Difference, Phantom Of Aleppoville, Winston Churchill's Boy, Adios, God Save The Jungle, Cornerstone, Auxiliary, Condolence, Nemesis, Genesis, London, I Won't Complain
Fotogalerie

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Benjamin Clementine nastoupil na scénu sám, oděný byl kompletně v bílém a, jak je jeho zvykem, bosky. Ty nohy už ušly za posledních deset let dlouhou cestu. Snad i delší, než když měl v roce 2013 hrát na festivalu v Rotterdamu. A jelikož jeho finanční situace tehdy byla mizerná a průvodčí jej načapal, že jede načerno, musel si z vlaku vystoupit. Odhodlán, že na North Jazz Festivalu zazpívá stůj co stůj, rozhodl se tehdy, že zbývajících pětačtyřicet kilometrů dojde pěšky a bos. Když tam po deseti hodinách, během nichž mu žádný z kolemjedoucích řidičů nezastavil, dorazil, měl nohy sedřené do krve.

Autor dnes už tří plnohodnotných alb neměl snadný život. Proto jen samotný pohled na pódium nádherného sálu pražského Rudolfina, nasvícené tlumenými světly, byl velmi působivý. Jak pro diváky seznámené s jeho příběhem, tak pro někdejšího bezdomovce, který se z Británie odstěhoval a pak několik let hrával v pařížském metru a po barech. A spal - když se občas zadařilo - po hostelích s dalšími devíti cizími lidmi. A u toho prostě jen čekal na to, až si jej někdo všimne.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
"Dával bych si větší pozor na to, abych měl v batohu vždy dostatek jídla. Většinou jsem u sebe měl jen syrové špagety nebo tak něco. Upřímně bych ale neměnil nic," odpověděl našemu sesterskému magazínu Full Moon v nedávném rozhovoru, když se jej Vojtěch Tkáč ptal na to, jestli by dnes udělal něco jinak.

A dodal: "Zní to zvláštně, ale i s odstupem času si myslím, že je svým způsobem krásné odejít z vlastní vůle právě do Paříže. Mnoho lidí takovou možnost nemá. Vnímám dokonce jisté privilegium v životním stylu, který jsem mohl žít. Stal jsem se skromnějším a praktičtějším člověkem. Naučil jsem se víc o esenci života. Když vás přepadnou sebevražedné sklony, musíte najít důvod, proč má cenu pokračovat."

Ještě tvrdší lekci o fungování showbyznysu ale dostal, když si ho konečně všimli hledačí talentů a podařilo se jim domluvit mu vystoupení v noční show Later With Jools Holland, kde jeho výkon viděli Earth, Wind & Fire, Gary Clark Jr., Alex Turner z Arctic Monkeys a také jistý Paul McCartney. Ten za ním po natáčení přišel a tehdy ještě naprosto neznámému začátečníkovi řekl do očí, ať to nevzdává a pokračuje v tom, co dělá. Mráz po zádech z toho jde ale až poté, když zjistíte, že se Benjamin další den vrátil zpátky do metra a ještě dlouhou dobu trvalo, než si zahrál i jinde.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Na pódiu pražského Rudolfina ale v tu středu sám nezůstal. Postupně se k němu přidal kytarista, bubenice a čtyřčlenné smyčcové těleso. Pravdou ale je, že žádný z nástrojů neměl šanci proti jeho mimořádnému, vroucímu hlasu. Jeho tenor typu lirico spinto nepatří mezi nejběžnější - disponoval jím například Plácido Domingo.

Ostatně řada jeho písní je neobvyklá jak svou strukturou, jež záměrně nerespektuje zaběhlá pravidla, potřebu refrénů nebo kompaktní stopáž, tak tím, že sám Benjamin v nich svým hlasem utíká z očekávaných míst a vytváří jím odlišné melodie nebo jiný rytmus. Je proto fascinující sledovat jeho vokál, jak zápasí s hudbou. Připomíná to mořské vlny rozbíjející se o skály.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Na druhou stranu ale na jeho druhém českém koncertě bylo dobře vidět, že když mu nahrávací společnost do jeho tvorby na druhém a třetím albu už nemluvila, uškodilo mu to. On sám je s novějšími studiovkami logicky spokojenější, což dokazuje i skutečnost, že k zatím poslední "And I Have Been" momentálně chystá pokračování s přídomkem "Part Two".

Jenže ta divokost a svoboda ve vyjádření se k jeho smůle projevují tím, že svůj debut "At Least For Now" není momentálně schopen překonat. Jeho novější tvorba je rozvolněná až příliš a nenabízí tak sevřené, silné momenty jako prvotina, oceněná Mercury Prize. Dobře to bylo vidět i na tom, že zatímco v první půli večera byl jeho výkon velmi soustředěný, místy až chladně profesorský, v té druhé půlce se to zlomilo.

Jakmile začal do hry zapojovat publikum a nechal některé novější skladby doznít tak, aby mu diváci zpívali dokola fráze v nekonečných smyčkách, bylo to sice zpočátku magické, při dvacátém zopakování toho ale bylo až moc.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Také bylo jasně patrné, že právě kompozice z "At Least For Now" jsou těmi, které v Rudolfinu vyzněly jednoznačně nejlépe. Vrcholy performance proto byly zejména "Adios" s operní mezihrou, v níž si autor vyzkoušel takřka celý rozsah svého hlasu a dostal za to nejdelší potlesk večera. A také hitová "Condolence", kterou učil zpívat diváky už při své premiéře na Colours Of Ostrava, a rovněž i "London", v němž zpívá o městě, na jehož přízeň si musel počkat.

Ukázkové a velmi potřebné ticho ve vhodně zvoleném prostoru pro jeho koncert narušovala akorát ambiciózní slečna, která toužila po přímém kontaktu s protagonistou, a tak svým nevyžádaným zpěvem rušila zážitek ostatním i v místech, kde neměl co dělat. Výbuchy smíchu na adresu její přemotivovanosti od divaček na balkónu tak probudily i vedle sedícího staršího pána, který si do Rudolfina přišel zdřímnout. A nevychovaní diváci si mohli taky odpustit zvířecí skřeky v závěru setu, které měly muzikanta vyhodit z konceptu. Otec dvou dětí na ně jen suše zareagoval, že to na něj udělalo dojem.

Benjamin Clementine, Rudolfinum, Praha, 1.11.2023
© Marie Trávníčková / musicserver.cz
Nic to ale nemění na tom, že i napodruhé Benjamin Clementine ukázal, že je jedním z mála, kdo svým avantgardním, experimentálním popem posouvá hudbu dopředu. Je totiž úplně jiný než všichni ostatní. A ať už jej budete přirovnávat k jeho oblíbenkyni Nině Simone, nebo vylovíte jiná jména, vždy nakonec skončíte u poznání, že druhého takového nenajdete.

A také že zatímco všichni ostatní svému publiku hrají prostě jen více či méně povedené písničky, v jeho případě si připadáte, že jste svědky skutečného umění.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Michal Skořepa (Pan Lynx) - Vesmír mi začal posílat správné věci. A přišel mi rys
Rozhovory: Michal Skořepa (Pan Lynx) - Vesmír mi začal posílat správné věci. A přišel mi rys Projekt Pan Lynx v pozitivním smyslu zarezonoval domácí hudební scénou. Skrývá se za ním Michal Skořepa, zkušený muzikant, který byl nepřehlédnutelný už ve své kapele Stroy. Jak s odstupem vnímá začátky Pana Lynxe a jaké plány... čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
ADONXS - Kiss Kiss Goodbye 9/10
Video: Máme v Eurovizi šanci na finále? ADONXSova velkolepá píseň "Kiss Kiss Goodbye" navozuje husí kůži Devětašedesátý ročník pěvecké soutěže Eurovision Song Contest se nezadržitelně blíží, a v posledních dnech tak spousta soutěžících vypouští do světa své písně. Mezi ně patří také ADONXS, který ve švýcarské... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Lady Gaga - Mayhem 9/10
Recenze: Senzační návrat na vrchol. S Lady Gaga budete na albu "Mayhem" tančit jako smyslů zbavení Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 00:00 v sekci Recenze
Die el. Eleffant!? - Elephantology ?! (vinylová reedice 2024) 9/10
Recenze: Reedice jediného alba projektu Die el. Eleffant!? "Elephantology ?!" připomíná neprávem pozapomenutý devadesátkový klenot Devadesátky daly vzniknout kvantu muziky. Některá alba jsou skvělá dodnes, na jiná právem padá prach - a některá zůstala pod radarem naprosto neoprávněně. Čistě proto, že je překryla jiná. Příkladem poslední kategorie budiž... čtěte zde
Vydáno: 09.03.2025 14:30 v sekci Recenze
Diva Baara - Pod kůží 7/10
Recenze: Diva Baara na svém druhém albu "Pod kůží" střídá styly, udržuje si však kabaretní nádech Zpěvačka, textařka, skladatelka a hudebnice Bára Vaculíková, známá z projektů Yellow Sisters a Mateřská.com, vydala pod dalším alter egem Diva Baara svou druhou desku pojmenovanou "Pod kůží". Povedlo se jí navázat na povedený... čtěte zde
Vydáno: 09.03.2025 08:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Album plné ticha. Ed Sheeran, Annie Lennox, Kate Bush a tisícovka dalších umělců protestují proti AI (28.02.2025 17:51)
- Nejvíc nej: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2024 podle musicserveru (40-31) (19.01.2025 08:00)
- Uhrančivý Benjamin Clementine přijede opět okouzlit Prahu (15.11.2024 06:46)
- Naživo: Úvod Colours Of Ostrava zachraňovali hlavně kytaroví mistři (18.07.2024 17:37)
- Fotogalerie: Ostrava opět ožila pestrobarevnou hudební mozaikou (18.07.2024 16:16)
- Naživo: Dua Lipa na Open'eru napodruhé poroučela už i počasí. Ve druhém dni zazářila také Tinashe, zklamali Disclosure (15.07.2024 18:00)
- Recenze: Album "JPEG RAW" Garyho Clarka Jr. je triumfální oslavou černé muziky (01.04.2024 00:00)
- Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner (27.03.2024 22:00)
- Nové desky 8/2024 - od Roda Stewarta přes MGMT po Amaranthe (28.02.2024 22:30)
- Paul McCartney se po padesáti letech shledal se svou ukradenou baskytarou Höfner (18.02.2024 14:03)

ALBUM TÝDNE 10/2025

Lady Gaga
Mayhem

Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná zpěvaččiným přelomovým a dodnes ikonickým počinům "The Fame (Monster)" a "Born This Way".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 11.03.
God Is An Astronaout (IRL) (MeetFactory, Praha)
Út 11.03.
Bloodywood (IN) (Roxy, Praha)
St 12.03.
Skunk Anansie (UK) (SaSaZu, Praha)
St 12.03.
Lenny Kravitz (US) (O2 arena, Praha)
So 15.03.
Alan Walker (NOR) (Forum Karlín, Praha)
So 15.03.
Gavin James (IRL) (Rock Café, Praha)
Pá 21.03.
Sofian Medjmedj (CZ) (Forum Karlín, Praha)
Po 31.03.
Benjamin Clementine (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince The Prodigy Vladimír Mišík Justin Bieber Lady Gaga ADONXS Madonna Gaia Mesiah Lucie Vondráčková Taylor Swift Beyoncé Viktor Sheen Queen The Weeknd Kabát Coldplay Mirai Vypsaná fiXa Pink Floyd Hugo Toxxx
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe