De Zrechts mají na svědomí další slušné domácí hiphopové album. DJ Many, MC Jelínek a Only O svou debutovou deskou s názvem "Locus Perennis" dokazují, že zajímavý hip hop se nemusí dělat jenom v Praze a okolí, ale klidně i v jižních Čechách.
Český hip hop se dostal do stavu, kdy už nemusíme každou další novou desku oslavovat jako zázrak a můžeme bez emocí srovnávat, jak se jednotlivým nováčkům daří vyrovnat se s rýmováním do rytmů.
De Zrechts jsou přesto tochu jiní. Nejsou z Prahy, nýbrž z Jižních Čech, z Lišnova u Českých Budějovic, a jejich spojení s pražskou scénou (
Orion,
Wich) je velmi volné. Po debutu Dizzastarr a deskách značně rozporuplných otců českého hiphopu - táborských
Rapmasters (ke kterým mají jejich dnešní synové oidipovský vztah) - tedy další rapová deska z jihu Čech.
Beatový architekt Many a MCs Only O a Jelínek - alias
De Zrechts - jsou spolu už od základní školy, kdy podle legendy na školním večírku předvedli rapování a breakdance (k údivu kantorů, samozřejmě). Kostky osudu pak vrhly Jelínka do projektu Iustitie a také zatím největší hvězdy jihočeské lokality - Dizzastar. Stará parta
De Zrechts ale přečkala hubenější roky. Po reunionu se pustili do práce a výsledkem byla účast na domácím sampleru "Lyrik Derby" a první vlaštovkou ucelené produkce bylo loňské EP "Pod Zemí". Na začátku letošního roku se uchýlili na chatu v lesích (říkají ji Strojovna gravitačního pohonu) a za pomoci zvukového technika Kata tam nahráli debutové album "Locus Perennis".
Kromě scratchera Skuply z
Chaozz tedy nic společného s Prahou, která doposud domácímu rapu dominovala. Přináší
De Zrechts do domácího hiphopu čerstvý vzduch? Rozhodně!
De Zrechts (potažmo Many) milují samply ze starých českých filmů, jeden takový (mírně infantilní) otevírá celou desku v "Intru". "Vítěztika" i "Kořeny" jsou ještě ve znamení chytrých samplů, jenže už od "A jak tedy" a "Atak" se vynoří druhá tvář producenta Manyho. Tvrdé minimalistické beaty a paranoidní samply ala
RZA. Těžkou deku jako "Tak se kurvo sleč!" nebo "Wododám" snad u nás ještě nikdo nenatočil. Beaty sice nejsou příliš originální, avšak ctí poetiku špinavého pouličního hiphopu bez zbytečných ozdob. V tomto ohledu je "Locus Perennis" výjimečným albem. Ačkoliv třeba na podobně špinavý zvuk slovenských
Názov stavby zatím nemají, u nás doma marně hledám konkurenta. Skladby s hitovými ambicemi jako "Kořeny" strčí drsnější produkce - řazená v druhé čtvrtině desky - lehce do kapsy.
A to jsem ještě nezačal psát o rapperech. MC Jelínek patří do absolutní domácí špičky, zářil už jako člen Dizzastarr, ale teprve celá deska dá vyniknout jeho kvalitám. Jelínkovy rýmy jsou spletené z fragmentů myšlenek a originálních spojení, někdy se významově pohybují na hranicích abstrakce a je opravdu těžké chytit, co vlastně chtěl říct. To je ovšem na domácí scéně ojedinělý a chvályhodný počin a zároveň něco, co signalizuje její dospívání. Jelínkův sidekick Only O se snaží kolegovi sekundovat v zamotaných rýmech, ale v skills trochu zaostává. Na druhou stranu dokáže plynule měnit svůj styl a ozvláštňovat tak svůj flow.
Zhruba za polovinou alba se
De Zrechts ponoří trochu do monotónnosti. Mírně zbytečné jsou recyklace tracků
Indy&Wich,
PSH nebo P.H.A.T.a v tracku "Komunita", ale přihlásit se ke vzorům je nejspíš povinnost. Alespoň vyniknou skreče Skuply, které jsou bezchybné. Teprve "Tak se kurvo sleč" s vynikajícím samplem swingových dechů probudí z letargie. Jinak je třeba podotknout, že talentované sestavě škodí hiphopový purismus, i když je to jasný singnál, že se nijak neženou za mainstreamovým úspěchem. Jakoby mi chtěli oponovat, poslední skladba je rádobybluesová acapella "Noční blůs". Remix asi nejlepší skladby alba "Atak" má na úplném konci stopáže na svědomí Kato. Pumpující basou posunul píseň úplně jinam. Je zvláštní, že podobné inovátorské pokusy - podobně jako remix tracku "Praha" od
PSH - jsou zatím servírovány jen jako bonusy nebo b-strany. Uvidíme, kdo se první osmělí a opustí tradicionalistický rybník, ve kterém český hiphop zatím trucuje. "Locus Perennis" je maximum, co se z něho dá vytěžit. Co ale přijde dál?