Pokud jste před rozpadem populárních finských rockerů HIM nestihli jejich živou show, dal vám zpěvák Ville Valo druhou šanci. Polovinu setlistu jeho čtvrtečního koncertu v Praze totiž tvořily hity jeho domovské formace. Jen by to chtělo víc energie. Sousloví "živá hudba" se totiž nepoužívá pro nic za nic.
Live:Ville Valo
support: Kælan Mikla
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 16. února 2023
setlist: Echolocate Your Love, The Funeral Of Hearts, Neon Noir, Right Here in My Arms, Loveletting, Buried Alive By Love, In Trenodia, Wings Of A Butterfly, Heartful Of Ghosts, Join Me In Death, The Foreverlost, The Kiss Of Dawn, Run Away From The Sun, When Love And Death Embrace, Soul On Fire, Salute The Sanguine, Poison Girl, Saturnine Saturnalia
Fotogalerie
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Ville Valo, nezaměnitelný hlas a jeden z nejúspěšnějších vývozních artiklů finské kultury přelomu tisíciletí, se po rozpadu své domovské kapely v roce 2017 ve čtvrtek opět vrátil do Prahy. Svou show uchopil šalamounsky tak, aby se dalo i nedalo hovořit o
HIM revivalu.
Místo konání navíc mělo určitou symboliku. Nejsem si jistý, jestli ještě někdy později před svým rozpadem zavítali HIM do našeho hlavního města, ale právě ve velkém sále Lucerny v březnu 2008 jsem s nimi měl první dostaveníčko. A přesně o patnáct let později jsme se na stejném místě setkali znovu, jen tentokrát už v komornějším prostředí malého Music Baru.
Večer úderem osmé hodiny odstartovalo avantgardní dívčí trio
Kælan Mikla z Islandu. V tomto případě je vhodné mluvit spíš o umělecké performanci než o hudebním vystoupení. Éterická vokalistka, vládkyně syntezátorů a baskytaristka (jakožto jediná zástupkyně živého hraní) předvedly alternativní mix
Sigur Rós, osmdesátkového synth-rocku, postpunku, industrialu a v některých momentech srdceryvného křiku aktérek snad až vliv pagan black metalu a ducha dávných vikingských legend.
Na papíře to zní hezky. V reálu to ale bylo pouze z důvodu osobité atmosféry zábavné tak deset minut. A to hlavně proto, že skladby neměly nějakou uchopitelnou kompozici či písňový základ. Jak už jsem uvedl, byla by to super složka nějakého komponovaného večera moderního umění s vernisáží a tancem, ale jako samostatný set to rozhodně neobstálo.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Tak byl to teda HIM revival, nebo ne? :-) Valo na to šel od lesa. Nabízely se v podstatě dvě cesty. Tou první bylo postavit celý program na skladbách své domovské formace a možná dát ze slušnosti na úvod jednu novinku, aby se neřeklo. Druhou možností bylo postavit odvážně celý program na čerstvém sólovém debutu
"Neon Noir" a v přídavku dát dva tři kousky své bývalé skupiny. Tak, jak to poměrově dělá třeba
David Koller vůči
Lucii na svých sólových koncertech.
Ville ale zvolil metodu chytré horákyně a skladby vlastní a ty od HIM naředil přesně v poměru 50/50, a dokonce je i naprosto pravidelně střídal v pořadí setlistu. A tuto nálož nostalgie dostatečně dlouho dopředu avizoval v médiích.
I proto byla malá Lucerna úplně plná, zatímco v případě odvážnějšího řešení bych tipoval tak maximálně poloviční návštěvnost. Celou sázku na jistotu pak jen utvrdil jasně zářící symbol
heartagramu za scénou i zřejmé postavení zpěváka vepředu stage, zatímco sestava nádeníků byla symbolicky umístěna až vzadu za ním.
No, a jaký teda ten večer byl? Byla to instantně efektivní a poměrně chladná, ale profesionální várka nostalgie. Novinka "Neon Noir" v přímém porovnání s letitými vály rozhodně obstála a minimálně všechny tři singly by bez debat obstály i na nějaké výběrovce největších hitů finského bandu.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Na druhou stranu je třeba zmínit, že i když HIM vždy stáli primárně na frontmanovi, šlo o regulérní kapelu. Bývalí členové vydali s novým vokalistou pod hlavičkou
Flat Earth už dvě povedené rockové desky. A těmi rozhodně potvrdili, že ani coby součást slavné skupiny nehráli ani skladatelsky druhé housle.
Na závěr se opět vrátím ke srovnání s pražskou show z roku 2008, protože pro čtvrteční vystoupení byla naprosto signifikantní. Zatímco tehdy Valo mezi skladbami hýřil vtipy, dobrou náladou a interakcí s publikem, byť často na úkor přesnosti zpěvu (obojí je zaznamenáno na živáku "Digital Versatile Doom" pořízeném právě na tomto turné), tentokrát podal velmi profesionální, ale zato studený a odtažitý výkon. Pořádně se s publikem pozdravil až při přídavku a obligátním představování kapely.
Na druhou stranu, zase jsme díky tomu dostali devadesát minut čistého času reprezentativního průřezu diskografií tohoto charismatického Fina. Takže nakonec asi fajn.