O tom, že byl Radim Hladík jedním z nejvíce zářících jmen českého kytarového umění, asi netřeba vést dlouhé spory. Je to už šest let, co zemřel, a po dvou odkladech se v úterý podařilo uspořádat koncert Pocta Radimu Hladíkovi. Konal se v Lucerna Music Baru a rozhodně to nebyl jen večírek pro starší a pokročilé.
Live: Pocta Radimu Hladíkovi: Nová syntéza
místo:
Lucerna Music Bar, Praha
datum: 6. prosince 2022
setlist: Indolence, It's All Over Now, Baby Blue (česká verze), Get Down From The Tree, Rainy Day, Sun Is So Bright, Stále dál, Ztráty a nálety, Probuzení, Je třeba obout boty a pak dlouho jít, Směr jihovýchod, Ej padá, padá rosenka, Má hra, Klíště, Rajky, Nová syntéza 2, Slunečný hrob, Čajovna
Fotogalerie
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Tedy - ačkoliv to zpočátku vypadalo, že večer bude ve znamení zasloužilých pamětníků, kteří se houfovali před vchodem do Lucerna Music Baru ještě před jeho otevřením, uvnitř dominovala
mládež. Zhruba třicátníci a čtyřicátníci vedli. To je velmi pozitivní zjištění. Akce tak nebyla jen holdem vynikajícímu a nenahraditelnému kytaristovi a nostalgickou vzpomínkou na něj, ale i potvrzením toho, že Hladíkova hudba má nadčasové kvality, jež táhnou navzdory stáří publika.
Koncert k poctě
Radima Hladíka se kvůli covidu nadvakrát odkládal. Nakonec to tedy dopadlo, a to včetně křtu, přesněji připomínky (protože se vlastně čertvíproč nic skutečně nekřtilo) dvojalba, které spojilo obě "Nové syntézy". A z těchto na svou dobu novátorských nahrávek z let 1971 a 1974, které spojovaly rockovou kapelu a jazzový bigband, se v úterý hojně hrálo.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Samotný program byl koncipován jednoduše: kolem neměnného jádra, rytmiky obnoveného
Blue Effectu Václava Zimy a Vojtěcha Říhy a kytaristů Adama Krofiana (
The Atavists) a Romana Helcla (
November 2nd), se měnili hosté. Prvním byl
Viktor Sodoma, který třípísničkový blok zaměřený na kapelu
Matadors ozvláštnil českým textem k dylanovce "It's All Over Now (Baby Blue)", který v sedmdesátých letech napsal Michal Žantovský.
Vystřídal je
Yannick Tevi z
Vanua 2, jemuž v písních z
mišíkovského období pomohl
Michal Pavlíček, poslední žijící z pomyslného českého kytarového triumvirátu. A byl to zvláštní paradox, když Hladíkovy party přebral zrovna on, kytarista poněkud jiného naturelu. Jakkoliv se držel v mantinelech původních verzí, svůj vlastní styl nezapřel.
Mostem od bigbítu k progresivnímu rocku byla "Stále dál", původně z repertoáru Flamenga. O tu se podělili dva vokalisté
Pavel Bohatý a
Tomáš Fröde a byl z toho jeden z vrcholů večera. Ten kytarový riff a křičený refrén jsou naživo nesmírně mocné. Přes instrumentálku "Ztráty a nálezy" a křehkou "Probuzení", k níž napsal text
Michal Hrůza a kterou zazpívala
Iva Marešová, se program nenápadně překulil do druhé poloviny.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Té už dominoval chrudimský bigband Kyx Orchestra a repertoár z obou "Syntéz". Rozsáhlé kompozice - včetně fantastického půlhodinového monumentu "Nová syntéza 2" - zase jednou zazněly v plné kráse. Orchestrálního aranžmá se dočkaly i skladby původně mimo "Syntézy". A zatímco "Rajky" fungovaly skvěle, "Rosenka", snad i vlivem střetu tří protichůdných proudů (rocku, folklóru a nově jazzu), přišla o část svého kouzla.
To je ale jen drobnost. Kyx Orchestra hráli jako o život a s rytmicky zamotanými písněmi si poradili parádně. Nikdo z hudebníků nacpaných na malém, půlkruhovém jevišti nehrál
na sebe, nesnažil se strhnout pozornost na svůj výkon, ale pokorně sloužil obdivuhodně vyváženému celku, jenž představil celou šíři Hladíkovy tvorby.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Závěr obstaraly povinné zářezy. "Slunečný hrob" byl očekávaným prostorem pro vytažení telefonů, u přídavkové "Čajovny" už taková příležitost nebyla. To se totiž v nejednom oku zaleskla slza. Poprvé za večer byla použita projekční plocha za muzikanty a z reproduktorů se, na podkladu živé kapely, rozezněly originální tóny Hladíkova černého Les Paula. Ve své podstatě jednoduchý trik, ale nadmíru působivý. Jako by zde legendární muzikant byl skutečně stále přítomen.
A taky že je - když už ne jako živá bytost, tak ve své hudbě je pevně otištěný. A jeho dědictví, i díky takovým uctivým poklonám, jakou byla ta úterní konaná v pražském Lucerna Music Baru, tady zůstává.