Ačkoliv je jihočeský písničkář Jiří Smrž ročník 1954 a od sedmdesátých let se pohybuje v hudebních kruzích, na opožděný albový debut si počkal až do roku 2001. Nyní mu pod hlavičkou vydavatelství Galén vychází pátý sólový počin, "Vojna a mír". Nabízí patnáct songů natočených mezi lety 2015 až 2022.
7/10
Jiří Smrž - Vojna a mír
Vydáno: 8.9.2022
Celkový čas: 67 minut
Skladby: Deutherium, Uniformy bez označení, Jsem ten strom, Buď laskavá, Jen jsem ji zahléd, Babička Sofia píše, Seňor Escobar, Zrní z klasů, Ostravskej déšť / Intro, Ostravskej déšť, Lorenzo, Co ta růže, Vojna a mír, Ženy, které jsem přehlédl, Tajemství
Vydavatel: Galén
Na české písničkářské scéně (pokud lze něco takového vymezit, samozřejmě) je
Jiří Smrž nepřehlédnutelnou osobností - dokonce má i Cenu Anděl. Jeho vysoce básnické texty nehledají snadné odpovědi, nabádají k zamyšlení, vyžadují od posluchače ponor do slov a obrazů, které rozhodně nekloužou pouze po povrchu. Smrž tak trochu kráčí v mertovské tradici, není pichlavým politickým komentátorem, pokud se v jeho textech naráží na aktuální dění či konkrétní událostí, je to poukázání básnické, nepřímé a mnohdy spíše tušené.
Ačkoliv hraje i sám, pouze s kytarou, na jeho nové studiovce je taková skladba pouze jedna, hned úvodní blues "Deutherium". V ostatních ho doprovází sestava muzikantů, jejímž jádrem jsou dlouholetý písničkářův spolupracovník kytarista Jiří Kovář a rytmika
Jan Jakubec a
Miloš Dvořáček. Melodie často přebírají housle nebo klarinet, aranže nicméně působí velice střídmě, neodvádějí pozornost od textů. Naopak poskytují uším posluchačů jakousi
melodickou Ariadninu nit, která je navádí od myšlenky k myšlence při jejich putování lesem básnických obrazů.
Název "Vojna a mír" je spíše než odkazem k aktuální geopolitické situaci (jakkoliv by bylo svůdné jej interpretovat právě takto) vyjádřením kontrastu. Kontrastních, drobných paradoxů najdeme v textech celou řadu - ona titulní píseň například umně propojuje válečnou tematiku s milostnou scénou. Ostatně lásky, často smutné, nešťastné i impulzivní (
"Podívala se na mě, jak když mě nechce ani vidět / a objala jiného muže / mraky za městem měly barvu / jak květ trnové růže / sevřel jsem vzteky nůž / a pak ho pustil jen pro tu krásu" - "Zrní z klasů") je tu mnohem více než titulní války, byť třeba takové "Uniformy bez označení" na konkrétní události ukazují celkem jasně.
Pátá řadovka Jiřího Smrže vybízí k přemýšlení a nenabízí snadné odpovědi - pokud vůbec nějaké nabízí. Odpovídá si tady sám posluchač, který do autorových slov vkládá vlastní významy a prožitky. A v tom trošku tkví záludnost alba. Něco prostě nesedne a jen prošumí, přece jen, materiálu tu je na více než hodinové stopáži dost a dost. Je to ale nahrávka, ke které se lze opakovaně vracet a znovu a znovu spolu s ní přemítat. Nad významem slov i nad sebou samým.