Finští The Rasmus nejsou pro tuzemské publikum neznámou kapelou. Jejich hity u nás zněly a často i stále znějí z rádií. Před pražskou zastávkou jejich evropské tour jsme si povídali s frontmanem Laurim o letošní účasti v Eurovizi a také o spolupráci s hvězdným producentem.
Po třech letech se zase vracíte do Česka. Pamatuju si, že vaše hity zde opravdu kralovaly hitparádám, takže zdejší publikum vás má rádo. Máte i vy nějaký speciální vztah nebo vzpomínku na Česko?
V Česku máme hromadu skvělých fanoušků a cítíme se zde skvěle. Já osobně mám Českou republiku rád. Mnohokrát jsem tudy projížděl, když jsem jel navštívit své přátele do Vídně nebo Itálie. Města, ale dokonce i vesnice tady mají své kouzlo. Pamatuji si, že jsem jednou zůstal přes noc v malé vesnické hospůdce, a bylo to skvělé.
Novou desku The Rasmus "Rise" si na CD, LP i ve speciálním boxu můžete koupit v našem shopu!
© Marie Trávníčková Před pár dny vám vyšlo album "Rise", po dlouhých pěti letech. Co se v tom mezidobí s The Rasmus událo?
V roce 2020 jsme byli na šňůře "Dead Letters". Bylo to vzpomínkové turné k albu, které jsme vydali v roce 2003. Pak přišla celosvětová pandemie a my jsme byli nuceni začít pracovat na nové hudbě z našich domácích nahrávacích studií. Tedy v Austrálii, Havaji a ve Finsku. Byla to zvláštní situace, ale zvládli jsme to i díky našemu producentovi Joshuovi, který dokázal dát naše aranže dohromady. V té době se Pauli rozhodl opustit kapelu, což pro všechny znamenalo těžkou situaci. V tu chvíli jsem se cítil ztracený a nevěděl jak dál. Napadlo mě kontaktovat Desmonda Childa, aby se stal v té chvíli jakýmsi mentorem a pomohl mi vložit myšlenky do skladeb. Nakonec se to ukázalo jako skvělý nápad. Společně s ním jsme nahráli písně "Jezebel", "Rise" a "Live and Never Die".
Na čerstvé řadovce si v aranžích dost často hrajete s popem a sázíte na silné refrény. Je to práce právě Desmonda Childa?
S Desmondem jsme na desku udělali tři songy. Zbylých sedm produkoval Joshua. Každopádně silné melodie a refrény v kombinaci s rockovou, případně popovou muzikou, to je něco, co nás baví. Často se snažíme vkládat do textů silné emoce a také rádi experimentujeme s nástroji. Poměrně velkou část alba jsme natočili v našich domovech, takže prostor pro experimentování byl opravdu velký. Kupříkladu jsem nahrál elektronické housle ve "Fireflies".
The Rasmus
Finská rocková formace původem z Helsinek prodala celosvětově více než pět milionů alb. Do většího povědomí posluchačů se dostala nejprve díku hitu "In The Shadows" z alba "Dead Letters". Následovaly skladby "No Fear" nebo "Livin in The World Without You". V letošním roce se parta sdružená kolem frontmana Lauriho Ylönena představila na Eurovizi se singlem "Jezebel" a zároveň také v novém složení s kytaristkou Emiliou Suhonen. Před pár týdny The Rasmus vydali svou desátou a zatím poslední desku s názvem "Rise", 15. října se představí živě v pražském Foru Karlín.
Letos jste se s hitem "Jezebel" zúčastnili Eurovize. Ta je často nálepkována jako show, kterou nelze brát vážně. Jak se na ni díváte vy? Co pro vás znamená?
© Marie Trávníčková Tuhle soutěž jsme sledovali už jako děti, takže pro nás v minulých ročnících bylo inspirující vidět, jak například
Blind Channel nebo
Måneskin reprezentují rockovou hudbu. Za nás musím říct, že Eurovize byla dobrou zkušeností. Potkali jsme umělce z mnoha různých zemí a díky tomu jsme například s ukrajinskými hudebníky z
Kalush Orchestra udělali společný pouliční koncert. Bylo to skvělé.
Ještě k songu "Jezebel". Je napsaný na motivy biblické postavy, která vynikala svou výjimečnou krutostí. Proč jste si zvolili právě tu?
Biblická Jezebel byla nezávislá, atraktivní a silná žena. Na druhou stranu to také byla osoba velmi hříšná a nesmírně krutá. Právě ten rozpor, který je na ní zajímavý, tvořil prvotní myšlenku této písně. Jezebel se v našich představách stala jakousi předlohou pro naši vymyšlenou postavu. Silnou a fascinující.
Jako skupina jste prošli personální změnou. Na kytaru u vás nyní hraje vůbec první žena Emilia Suhonen. Jak jste se dali dohromady?
Máme ve Finsku společné přátele a Emilia také hrála v několika zajímavých hudebních uskupeních. Věděli jsme, že je dobrá, proto jsme si s ní zkoušeli zahrát a sedlo si to. Přinesla k nám do kapely nový úhel pohledu. Díky ní se na mnoho starších písní díváme jinak.
© Marie Trávníčková Původní sestava se dala dohromady skoro před třiceti lety a první koncert, pokud si správně pamatuju, měla na školním vánočním večírku. Měli jste už všichni tou dobou větší ambice, nebo šlo jen o zábavu?
Tu zálibu v živém hraní a zároveň zábavu, kterou to přináší jsme objevovali kousek po kousku. Pamatuju si, že naše první vystoupení bylo plné nervozity a zároveň v nás byla ta radost a vzrušení z hraní na pódiu. Bavilo nás to a chtěli jsme hrát častěji. Nejprve to byly malé koncerty v komunitních centrech. V tomto období jsme hodně snili o kariéře v cizině, díky které bychom mohli naši muziku ukázat i lidem za hranicemi naší země. Mnoho snů se nám tak v tomto ohledu splnilo.