Jsou z Dánska, ale jejich kořeny sahají do tří světadílů. Dělají hip hop, ale ovlivněni jsou i hudbou svých původích kultur. Jmenují se Outlandish a jejich album nese název "Bread & Barrels Of Water". Více se o něm můžete dozvědět v dnešní recenzi.
Dánská hip hopová skupina
Outlandish přináší mustr, který možná v budoucnosti zaplaví celosvětové hiparády. Jeden je z Maroka, druhý z Hondurasu, třetí z Pakistánu. Nekouří, nepijou, o dalších atributech rapových gangsterů ani nemluvě a ráno se místo počítání láhví raději spolu pomodlí k Aláhovi.
Outlandish jsou důkaz globálního rozměru fenoménu hip hopu.
Isam Bachiri, Lenny Martinez a Waqas Qadri se dali dohromady v roce 1997. Vyrůstali na předměstí Kodaně, potkali se na fotbalu, ale míč brzy vystřídala láska k hip hopu. V roce 2000 vydali debutové album "Outland's Official", se kterým získali cenu Nejlepší dánské hiphopové album. Pak už cestovali Evropou jako předskokani Busty Rhymese se smlouvou na novou desku v kapse. Jejich dvojka "Bread & Barrels Of Water" už vychází s péčí nadnárodního hudebního magnáta BMG. Singl "Guantanamo" si oblíbilo nejpopulárnější anglické
Radio 1 a bohatě ho protáčelo celý květen, žebříčkové postavení mu bohužel nevytočilo.
Výborný první singl "Guantanamo" s výraznou španělkou připomene Jeana Wyclefa z
Fugees, který kdysi psával podobně vzdušné skladby. Dětský hlas v refrénu "Peelou" je nakažlivý asi jako dětský sbor v Jay-Zho "Hard Knock Life". Pak to trochu pokazí mírně nefungující hiphopové balady. "Walou" ještě ujde s rapem ve stylu
Bone Thugs-N-Harmony. "Aisha" mi - snad mi to
Outlandish prominou - ze všeho nejvíc připomíná někdejší usoplené hvězdy
Kelly Family. Tolik umělého citu jsem neslyšel od jejich "An Angel", která mne dodnes straší v nočních můrách. Co naděláme -
Outlandish vydávají u majors a tak měli ve smlouvě položku o jednom povinném hitu - tak ho museli natočit. Rozpačitá polovina alba naštěstí není všechno, co dokážou. Od frenetického beatu "Fatima's Hand" se zvuk alba pořádně přiostří a
Outlandish ukazují druhou tvář - třeba "Dirty Dirty East" nebo hidden track "Bumpy" je to, co si osobně představuju pod pojmem ethnic hip hop. Zdá se mi, že kromě střetu kultur
Outlandish na tomto albu také bojují o to, jestli zůstanou opravdoví, nebo se podvolí diktátu trhu, který velí produkovat snadno prodávatelné jednohubky. Když bůh (ehm, vlastně Aláh) dá, třeba nepodlehnou.
Outlandish rapují v angličtině, španělštině, urdu nebo arabštině a stejně tak i hudební podklad je přísně multikulturní - na klasický hip hopový základ roubují arabský pop, bhangra rytmy a severoafrické flétny. Škoda, že rapovými skills jsou hluboce zakořeněni v americkém hip hopu, včetně mentorské pózy a zbytečných citací. Martinez rapuje španělsky a jeho rap je přece jen bližší mexickému stylu. Jiné frázování skladby podstatně osvěžuje. Asi nejvíc mi připomínají
The Fugees, když Wyclefovo jméno už tady padlo, dál třeba
Arrested Development s jejich láskou k afrikánským rytmům nebo
De La Soul pro jejich hudební hledačství.
Outlandish mohli ze svého etnického základu vytěžit mnohem víc (na úkor hitových kompromisů), a proto většinou zůstali jen na povrchu. Přesto jejich album "Bread & Barrels Of Water" zní v dneším evropském hip hopu svébytným hlasem. Ruku na srdce - "The Album"
Panjabi MC je přece jenom jako zástupce etnické fúze autentičtější a originálnější.