Let It Roll, jeden z největších drum'n'bassových festivalů na světě, který několikrát získal prvenství v kategorii Festival roku v prestižních Drum and Bass Awards, se letos konal už podvacáté. K úspěšným oslavám určitě přispělo i to, že jej fanoušci týden před začátkem vyprodali.
Let It Roll
místo: Vojenské letiště, Milovice
datum: 4. - 6. srpna 2022
© Adam Holub Letošní ročník festivalu Let It Roll se opět konal na letišti v Milovicích. Areál se, co se týče rozložení, oproti minulému ročníku v roce 2019 téměř vůbec nezměnil, jinak ale dostal slušný upgrade. Jako největší úspěch si pořadatelé mohli připsat vůbec první vyprodání akce, které se podle nich zúčastnilo okolo třicet tisíc fanoušků. Také letos se bohužel festival ocitl v situaci rekordních teplot, v pátek bylo na runwayi naměřeno dokonce 38 stupňů. Pořadatelé se proto snažili vymyslet extra místa se stínem, což se jim částečně povedlo, ale pro všechny návštěvníky to samozřejmě nestačilo. Naštěstí nechyběla spousta jídla i dobrého pití, letos se dokonce podařilo vyřešit dlouhodobý problém s pitnou vodou.
Největším tahákem celého festivalu samozřejmě nebylo jídlo, ale hudba. A té byl dostatek! Vzhledem k tomu, že bylo k dispozici pět různých pódií, mohl každý návštěvník hudebně ochutnávat, co hrdlo ráčilo. Jednotlivé stage se jmenovaly Temple, Renegade, Mothership, Eve's Sanctum (což bylo obří šapitó) a pro nespavce nechybělo noční Storm Stage. O každém z účinkujících by se dalo psát zvlášť, ale přiblížíme vám spíše to nejlepší z jednotlivých dní.
Od šesti večer československá dvojice Drawn Moon bez problémů naplnila šapitó Eve's Sanctum a rozezněla stěny stanu mainstreamovými melodickými
a zpívánkovými rytmy drum and bassu. Celý večer se poté odehrával v duchu liquid drum and bassu, kdy nechyběli zástupci Hospital Records jako
Keeno, Nu:tone, Grafix či S.P.Y., za zmínku stojí určitě set Lens & Degs.
Na Temple Stage rozhodně nebyla nuda, mainstreamový drum and bass nabídli Harriet Jaxxon, Kove, Technimatic, Maduk, britský fenomén a autor tracku "Afterglow"
Wilkinson (tento track lezl všem návštěvníkům doslova krkem, protože ho všichni slyšeli milionkrát), dále pak
Matrix & Futurebound nebo Delta heavy.
© Adam Holub Renegade Stage se pohybovala spíše v tvrdších stylech drum and bassu, konkrétně neurofunku. Nechyběla jména jako Kutlo (Svk či Imanu, kterého se od minulého roku nejspíš drží smůla. Loni totiž kvůli nepříznivému počasí musel zastavit svůj set krátce po startu, jakmile ale bouře přestala, vrátil se do akce. Pak se mu během setu Noisie podařilo spadnout ze stage a záchranná služba ho musela odvést na vyšetření. Letos se mu naštěstí nic zlého nestalo, akorát mu během setu přestala asi tak pětkrát fungovat technika, nejspíše kvůli přehřátí. To však jeho fanoušky neodradilo a trpělivě čekali, než se situace vyřeší. A jak se říká, kdo si počká, ten se dočká! State of Mind byli pak označeni za nejlepší tvrdý set celého Let It Rollu. Mandidextrous ve tři ráno začala svým experimentálním subžánrem, který je ve světě drum and bassu v plenkách, takzvaným speedbassem, připomínajícím tekno, ale na 175 bpm, a roztancovala celou Renegade Stage odpředu dozadu.
Hlavní areál začal fungovat již v odpoledních hodinách. Návštěvníci si totiž mohli užít atrakce, hry a denní aktivity. Nechyběly netradiční sporty jako kanjam, spikeball, ladder golf, kubb, indoboard, cornhole a rollors. Zájemci mohli vyzkoušet i beer pong, surfing nebo graffiti jam. Dále nechyběla vodní bitva, plácek pro skateboarding a BMX. Pro aktivnější účastníky byl v pátek a v sobotu přístupný DNB Workout, kde si lidé mohli za pomoci instruktorů zatančit v rytmu DNB. V pátek a sobotu také nechyběl již několikátý ročník DNBSTEP Contestu, který hostovala česká organizace DNBSTEP Association, kde se v battlech postupně utkalo více jak padesát tanečníků v doprovodu davu, který zcela zaplnil stan Eve's Sanctum. Jakmile se všichni vyblbli, hudební show mohla pokračovat.
© Adam Holub Mothership Stage otevřela s jemným liquidfunkem česká sestava Simple Souls za pomoci živého zpěvu a saxofonu. Dále se na hlavním pódiu pokračovalo ve stejném duchu s Monrroe a Hybrid Minds v doprovodu MC Tempzy. Poté konečně přišel čas na zlatý hřeb večera, na který fanoušci čekali spoustu let. Po zhruba dvaceti minutách posledních příprav stage zhasla a opening show mohla začít. Škoda, že se kvůli letošnímu suchu musela světelná show s příběhem obejít bez ohňostroje. Fanoušci si po ní odnesli mnoho pocitů, někteří byli nadšení, někteří zmatení.
Celou situaci ale vylepšili headlineři celého festivalu, na které většina návštěvníků přijela. Poprvé na Let It Rollu vystoupili australští
Pendulum, a to jako jediná kapela, která hrála na živé nástroje. Jejich koncertu dodávaly sílu plameny a na tento neskutečný zážitek budou mnozí vzpomínat do konce života. Zazněly jejich nejznámější hity, ale nechyběla ani jejich nejnovější tvorba. Zbrusu nového tracku jsme se ale nedočkali.
Dále na hlavní stagi pokračoval britský mainstreamový předák
Dimension, zahráli i
Friction či Bou a stage zavíralo uskupení
Black Sun Empire. Eve's Sanctum zaplnil spíše deepový subžánr drum and bassu s Halogenix, Enei a QZB. Temple ovládli jump upy od Hedexe. Fanoušci se bohužel nedočkali rychle vzestupující hvězdy
Luude, který zmeškal letadlo, a tak jej musel rychle nahradit slovenský zástupce L Plus. Nechyběla ani legenda drum and bassu John B. Nadupaná noc musela kvůli nepříznivému počasí skončit ve čtyři hodiny, kdy silný déšť a vítr narušil program festivalu. Celý areál byl během několika minut vyklizen a návštěvníci byli nuceni se přesunout do svých stanů. Pro návštěvníky, kteří nebydleli v areálu festivalu, byl připraven hangár, do kterého se mohli schovat.
V sobotu ráno většina účastníků začala sušit svoje věci, ale za ten čerstvý vzduch to stálo. Po odpoledních aktivitách přišel čas na závěrečný večer festivalu, který byl extrémně nabitý. V sobotu nechyběl proslulý Brazilec DJ Marky, který si neodpustil set z vinylů. Dále pokračovali britští umělci Culture Shock a Katie z dua
Koven. Ta střídala mixování hudby se zpěvem a tancem po celé stagi, jednalo se tak zaručeně o jeden z nejenergičtějších setů celého Let It Rollu.
© Adam Holub O pokračování na main stagi se postarali
Sub Focus a A.M.C, který označil v rozhovoru festival za každoroční Vánoce drum and bassu. O finále se postarali Kanine a Mefjus. Energie nechyběla ani na sousední Temple Stagi. Mezi prvními na ní vystoupil český zástupce jump upové scény Magenta, pokračovali K Motionz,
Emperor a
Synergy. O poslední dva sloty se postaral nejdříve americký zástupce Fox Stevenson, který nostalgicky rozezpíval celý areál, na závěr Eatbrain League, která pohladila sluchovody všech fanoušků neurofunku.
Eve's Sanctum po celý večer nabízela hlavně zástupce lehčího drum and bassu, spíše deepové, experimentální a halftime scény labelu 1985 s DJs jako Visages, Alix Perez,
Monty atd. Poté si stage převzali domácí, jako je
Rido, který byl mimochodem autorem opening show, a poslední
Forbidden Society. Na Renegade Stage se celý večer odehrával v tvrdém neurofunk subžánru s interprety jako Prolix, Magnetude či Zombie Cats. Celý program ukončil český DJ a producent A-CRAY.
Let It Roll si za ročník 2022 zaslouží velkou pochvalu za mnoho zlepšení a celý průběh festivalu. Tyto d'n'b Vánoce jsme si všichni užili!
(Autorem reportáže je Adam Holub.)