Tereza Balonová dostala oproti mnohým kolegyním do vínku jednu velkou výhodu - je totiž také schopnou autorkou. Širší veřejnost ji poprvé zaznamenala už v jejích osmnácti letech a první plnohodnotná deska "Půlnoc" potvrzuje, že s ní český pop musí do budoucna počítat.
Srovnání
Terezy Balonové s
Kateřinou Marií Tichou, která rovněž začínala po boku skupiny
Jelen, se přímo nabízí. Také Terezina o něco zkušenější kamarádka si na vydání prvotiny pár let počkala - svůj rukopis pilovala tak dlouho, až ho nakonec úspěšně definovala na výtečné prvotině
"Sami" z roku 2020, za kterou získala Anděla. Obě hudebnice si navíc na svých debutech autorsky vzájemně vypomohly - zatímco Balonová má na debutu své kolegyně hudební stopu, Tichá jí tuto laskavost v několika položkách oplatila svým slovním příspěvkem.
CD "Půlnoc" i ípíčko "Zhasni den" si můžete koupit na shopu musicserveru!
Příběh "Půlnoci" je však trochu jiný. Balonová totiž na rozdíl od své parťačky z vydavatelství SinglTon svůj charakteristický rukopis měla hned na začátku, tedy už když v oněch osmnácti předskakovala Jelenovi ve Foru Karlín. Nyní, jako jednadvacetiletá, se ho pouze snaží rozšířit a vtisknout mu modernější podobu.
Také proto se obklopila hned čtyřmi různými producenty. Zatímco ostřílený
Martin Ledvina se už podepsal pod nejedním velkým popovým hitem,
ODD a
Johny Rainbow reprezentují mladý pohled na směřování mainstreamové hudby. Překvapením může být spolupráce s Milanem André Boronellem s přesahem do nezávislé scény.
Z výše uvedeného jasně vyplývá, že výsledná nahrávka nabízí pestrou směsici songů, v nichž se promítají jak folkové kořeny muzikantky, tak aktuální popové trendy. Balonové tento přístup velice svědčí v kouscích, jako je hravý singl "Jsem" s atmosférickými backvokály nebo úderným beatem podpořená titulní píseň. V takových chvílích dokáže jít s dobou, aniž by popírala svoje základy.
K silným momentům patří také skladba "Období slz", kterou přitom napsala v pouhých patnácti letech. Vyniká v ní její dovednost tvořit uvěřitelné písničky posluchačsky vstřícného střihu, které dýchají životem. To platí i u závěrečného kusu "Tolikrát", který ji zachycuje v poloze, v níž působí nejpřirozeněji - a její vydatný hlas tady srší emocemi. Díky chytlavému refrénu a energickému kytarovému motivu se rychle dostane pod kůži také potenciální hitovka "Po stopách".
Méně se naopak povedla nová, pop-rockovější verze pár let starého singlu "Zhasni den". V součtu s úpravou pro
stejnojmenné EP z roku 2019 je to už její třetí podoba, přičemž zdaleka nejnosnější byla ta úplně původní, ryzí, bez externích produkčních zásahů.
Specifickou kategorii desky pak představují pomalejší tóny. Ať už jde o singlovou výpověď "Tak málo" nebo Milanem André Boronellem zprodukované kousky "Sebastián" a "Kopretiny", Balonová v nich má velmi příjemnou barvu hlasu a prezentuje v nich také pro ni samozřejmý interpretační cit a vkus. Zpívá velmi důvěryhodně, avšak chybí zde moment překvapení, snad i jakési vnitřní pnutí, které by dávalo důvod se k těmto táhlým melodiím častěji vracet.
Navzdory drobným výtkám však album "Půlnoc" zůstává sympatickým počinem, který znovu připomíná, co už pár let víme:
Tereza Balonová je velkým příslibem do budoucích let. Ukazuje na něm hned několik možných směrů, kterými by se mohla jako zpěvačka i autorka ubírat. Teď už zbývá jen si některý z nich vybrat a rozvinout ho v něco mimořádného.