Live: Palaye Royale
místo: Malá sportovní hala, Praha
datum: 28. března 2022
setlist:
Nightmares, You'll Be Fine, Death Dance, Hang On To Yourself, Fucking With My Head, Don't Feel Quite Right, No Love In LA, Dying In A Hot Tub, Get Higher, Teenagers (My Chemical Romance cover), Mr. Doctor Man, Lonely, Ma Chérie
Fotogalerie
© Vojta Florian / musicserver.cz Základy byly položeny skvěle.
Palaye Royale totiž v průběhu těch dvou let, kdy museli celé turné znovu a znovu přesouvat, dorostli do relativně velké kapely a v podstatě všechny zastávky už vyprodali. V Praze o ně byl takový zájem, že se zde pořadatelé, stojící mimo jiné za Rock For People, rozhodli změnit místo konání z vyprodaného Lucerna Music Baru na Malou sportovní halu. Těžko říct, nakolik se jim to vyplatilo - horší zvukové podmínky jsou v bývalé Inchebě bohužel běžné a i hlediště bylo zaplněné sotva z poloviny. Původní ambice ale byly o poznání skromnější, takže je třeba koukat na sklenici jako na poloplnou. Kapela se navíc pochlubila, že v Praze natáčí novou desku, a dokonce i videoklip ke skladbě "Broken".
Icebreakery bychom tedy měli, ještě před začátkem ale před publikum, oblečené převážně do černé a s různobarevně podmalovanýma očima, nastoupili londýnští
Charming Liars. Platinová blond patka na frontmanově hlavě dávala vzpomenout na pubertální léta Draca Malfoye, zpěvák i celá skvadra kolem něj ale byli jeho přesným opakem. Snažili se budovat si vztah s fanoušky skoky k prvním řadám, po konci svého setu naházeli do lidí všecko, co jim přišlo pod ruku, a nakonec se s návštěvníky ještě u merche fotili. Škoda jen, že jejich tvorba byla poměrně plochá a bez nápadu, takže jim žádnou velkou budoucnost zatím nevěštíme.
© Vojta Florian / musicserver.cz A upřímně řečeno, pochyby zůstávají i v případě hlavních hvězd. Nazvučení byl problém sám o sobě a třeba kytarové sólo v jedné z prvních odehraných skladeb skoro nešlo slyšet. To se dá ale vychytat do příště. Spíše jde o to, že víc než jako muzikanti ženoucí se za tím nejlepším, čeho jsou schopni, působili jako parta mladých lidí, která se chce - navzdory své potemnělé, glamrockové image - v prvé řadě hlavně bavit a dobře zapařit.
Pokud jste na to byli ochotni přistoupit, snáze jste přehlédli, že frontman je ještě horším nezpěvákem než třeba na podobné publikum mířící
Yungblud a že z pódia ozdobeného bílými květy a žlutým nápisem spíše jen křičí. A to ještě jen takové tóny, na které si troufne. Například cover "Teenagers" od
My Chemical Romance byl kvůli tomu dost hrozný.
© Vojta Florian / musicserver.cz Ve studiu jim to přitom jde skvěle. Jejich desky rozhodně stojí za poslech, řada songů má nosné nápady, patřičnou dynamiku a nesplývá v jeden stejnorodý tlak, jako se to občas stává konkurenci. Aktuální kolekce "The Bastards" by tak v recenzi dostala klidně třeba osmičku.
Nebo devítku. A když pánové a dáma hráli právě z ní, byla to paráda. "Hang On To Yourself", "Fucking With My Head" nebo první přídavek "Lonely", toť vrcholy večera.
Bylo se ale hodně i na co se dívat. V "Don’t Feel Quite Alright" se principál Remington Leith rozhodl skočit z reproduktoru, který byl nějaké dva metry nad pódiem. V "Dying In The Hot Tub" se rozsvěcovaly mobily i na balkonech, "Get Higher" doprovázel výskok z dřepu, lozilo se na konstrukci, udělal se circle pit, shazovaly se svršky a nakonec nám frontman ukázal i holý zadek.
Už zmiňovaná "Lonely", která pojednává o sebevražedných sklonech, depresích, a dokonce si na YouTube vysloužila i varování, toho ale nabídla nejvíc. Nejprve se Leith přemístil doprostřed haly, kde začal skladbu za klavírem, pak běžel zpátky na pódium. Vylezl na konstrukci, na ní nejprve zamával a pak se chytl rukama za horní část, na které chvíli visel stejně jako světla. Pak vystřelily salvy konfet. Stagediving. A nakonec ještě naběhl do bicích a celé je zboural. Rock 'n' roll!
Kazil jim to jen jejich vlastní fotograf, který na rozdíl od divoce poletujících svěřenců ve snaze o stabilní obraz a dobré záběry dost překážel, pohyboval se pomalu a v klidu, a tím tu snahu o expresivní vizuální show trochu rozbíjel. Méně obsahu pro sociální sítě je někdy více.
© Vojta Florian / musicserver.cz Po tomto přídavku měla dle setlistu následovat ještě akustická verze "Ma Cherie", ale bylo 22:09 a po sedmdesátiminutové show se rozsvítila světla a začala hrát reprodukovaná hudba. Vystoupení to bylo i přes několik výhrad určitě dobré, jen by mohlo nabídnout mnohem víc písniček. A ono ejhle! Uběhlo deset minut, část lidí už se přesunula k šatně nebo domů a náhle se znovu zhaslo a výše uvedená skladba přece jen zazněla. A s ní z úst kytaristy alespoň slovní podpora Ukrajině. I tak se ale dostáváme dohromady jen na dvanáct odehraných kousků. A to je i vzhledem k tomu, že kapela má z čeho vybírat, drobnou kaňkou na jinak vydařeném večeru.
P. S.: Kdo chce víc, nechť zamíří v srpnu na nový český festival Soda Pop, kde
Palaye Royale rovněž zahrají.