Z našich pódií dobře známý rakouský, mezinárodně uznávaný pianista David Helbock představí 23. února 2022 ve velkém sále pražské Novoměstské radnice nový projekt. Aktuální album i trio nese výstižný název The New Cool a pianista jeho prostřednictvím opět předefinoval svůj zvuk.
Cool ovšem neznamená, že se hudebníci nedokáží pořádně rozparádit.
Titul The New Cool vyvolá asi u každého jazzového příznivce představu nějaké soudobé variace na stylotvornou vlnu cool jazzu. Právem. Nápovědu nabídne už úprava skladby "Angel Eyes", kterou David Helbock zařadil do repertoáru. Vždyť tahle píseň Matta Dennise z roku 1946 se např. díky verzi Cheta Bakera stala cool jazzovým standardem. Jako dalšího inspirátora navíc Helbock jmenoval i Lennieho Tristana (1919-1978), cool jazzového pianistu a génia volné improvizace. V případě Davida Helbocka ovšem nejde o žádnou
hurá modernizaci cool postupů, ale o hudbu vytvořenou s hlubokým vhledem do tematiky a zároveň s potřebným množstvím originality. Pianistovo trio navíc hraje muziku skutečně současnou, neváhající - citlivě a decentně - využívat k úpravě zvuku nástrojů elektronická efektová zařízení.
Prostřednictvím The New Cool navíc pianista nápaditě zkouší odlišné obsazení a nový přístup k muzice. Zatímco David Helbock Trio ctilo tradiční sestavu s kontrabasem (i když ten alternovalo basové ukulele) a bicími, a Random Control Trio se soustředilo na často humornou komunikaci piana s dechovými nástroji i
nenástroji (předměty, od kterých bychom vyluzování hudebních zvuků nečekali), tentokrát si Helbock vybral za spoluhráče kytaristu Arneho Jansena a trumpetistu Sebastiana Studnitzkého.
"Oproti Random Control Triu jsem chtěl zklidnit, ubrat trochu not. A hlavně, soustředit se více na emoce, protože emoce jsou v hudbě tím nejdůležitějším," popsal koncepci Helbock. Trojice proplétajících se melodických nástrojů vytváří zvláštní, uklidňující hudební tapiserii. Což neznamená, že by muzikanti z tichých pasáží nedokázali temperamentně vygradovat.
Důkazem kvalit tria je také fakt, jak různorodý repertoár dokázalo přetavit do vlastního soudržného tvaru. Vždyť vedle autorských skladeb všech tří muzikantů zazní v repertoáru například přepracování Chopinova Preludia č. 4 e moll vedle k nepoznání rozvoněného motivu písně "I Feel Free" od legendární bluesrockové superskupiny 60. let
Cream. Koncertní program vystavěný na albu The New Cool zkrátka slibuje nevšední posluchačský zážitek.