shop.musicserver.cz
Isama Zing - Každý track si sám vypýtal, s kým chce spolupracovať

Isama Zing - Každý track si sám vypýtal, s kým chce spolupracovať

Vydáno: 06.12.2021 16:00 v sekci Rozhovory - David Věžník | foto: Lousy Auber and Damian Pastirčák

"Väčšina fanúšikov Zrní málo pravdepodobne zavíta do Ankali a naopak," říká Isama Zing, když se ho ptám na tribalismus ve společnosti, jenž je jedním z nosných témat jeho letošního alba "Blurry AF". O hromadě hostů na něm i o jeho přístupu k elektronické hudbě a romským baladám je následující rozhovor.

Muzikanti si často volí více pseudonymů, aby odlišili své tvůrčí tváře. I vy to tak máte - Pjoni je dle vás elektroakustičtější, víc improvizovaný a konceptuální, Isama Zing naopak klubovější a do velké míry postavený na beatech a rytmice. Co bylo tou prvotní pohnutkou, že Pjoni vám už nestačil?

Mal som pocit, že Pjoni si so sebou nesie už príliš veľa konotácií, chcel som vydať hudbu pod menom, ktoré nebude mať kontext. Pôvodný plán bolo rozdeliť to: pod novým pseudonymom Isama Zing vydávať klubovejšiu hudbu, Pjoni mal ostať viac experimentálny a improvizátorský, ale už som upustil aj od tohto delenia. Pomaly sa dostávam do bodu, kedy by som tie identity najradšej opäť spojil. (smích)

V jednom rozhovoru jste řekl, že při tvorbě elektronické hudby "je jen třeba si dávat pozor, aby tam zůstal i ten život". Co děláte pro to, abyste toho života ve svých kompozicích docílil vy?

Keď človek tvorí hudbu, hlavne v počítači, v jednom programe, ten program mu na podvedomej úrovni určuje spôsob, ako tvorí. Architektúra softvéru prirodzene zvádza ukladať zvuky na mriežku, používať čisté rovné tóny a vydesignované zvuky zo zvukových baniek. Snažím sa si uvedomovať, aké limitácie, alebo vodiace prostriedky mi ten softvér dáva, a idem proti nim. Je mnoho spôsobov, ako sa od toho oslobodiť a tvoriť úplne organickú a živú elektroniku. Ja napríklad často používam, miesto synťákov, akustické zdroje zvukov, ktoré potom rôznymi prostriedkami morfujem, do nových texturálnych, až hyperrealistických podôb. Na poslednom albume zároveň pracujem veľa s nahrávanými zvukmi, nástrojmi a so spevákmi, takže vyvarovať sa sterilnosti bolo o niečo jednoduchšie.

K vaší aktuální nahrávce: tisková zpráva uvádí, že "více než cokoliv jiného je deska 'Blurry AF' především prostředníčkem vztyčeným směrem k tribalismu, který můžeme sledovat v různých hudebních scénách a subkulturách". Co jste tím myslel?

Isama Zing, MeetFactory, Praha, 26.1.2016
© Jan Kuča
Tá veta potom pokračuje a rozvádza to na celospoločenský kontext. Ale áno, myslím si, že aj v hudbe existuje istý typ žánrovej segregácie. Napríklad väčšina fanúšikov Zrní málo pravdepodobne zavíta do Ankali a naopak. Aj v samotnej elektronickej scéne existuje tento rozmer, či už je to kvôli tomu, že jedny označujú druhých za príliš komerčných a tí druhí za príliš veľký underground, alebo len čisto žánrovo nie sú otvorení inej hudbe. Jeden z dôvodov, prečo sa album volá "Blurry AF", je úmysel tieto hranice zotrieť a plynulo prelínať. Či sa to podarilo, musia posúdiť poslucháči.

Na každé skladbě z alba s vámi někdo spolupracoval. Byl to záměr už od začátku, nebo tento koncept vyplynul až časem?

Od začiatku som chcel, aby to bol kolaboratívny album, chcel som sa nechať inšpirovať premýšlaním iných hudobníkov a vytvoriť tak snáď bohatšie, pestrejšie dielo. Konkrétne spolupráce vznikli v priebehu tvorby albumu. Každý track si sám vypýtal, s kým chce spolupracovať, a ja som enormne vďačný všetkým, ktorí do toho šli so mnou.

Seznam těch spolupracovníků je více než pestrý. Podle čeho jste si je vybíral?

Podľa toho, s kým som si hudobne a aj osobne blízko, a ako som naznačil v predošlej odpovedi - každý track si sám vybral, s kým chce spolupracovať.

Koho bylo nejtěžší přemluvit, pokud jste tedy přemlouval?

Našťastie som nemusel nikoho prehovárať.

A která z těch spoluprací je vám nejcennější, které si nejvíc vážíte?

Všetky sú pre mňa veľmi cenné, vážim si čas a energiu, ktorú do toho tí ľudia nezištne vložili. Je radosť mať tak talentovaných a srdečných kamarátov.

Isama Zing

Hudební producent, skladatel a zvukový inženýr Jonatan Pastirčák vystupuje na hudební scéně jako Pjoni nebo Isama Zing. Hudební produkci studoval na SAE Institute v Londýně, muzice se ale věnuje už od dětství (jeho první kapela se jmenovala Tucan a založil ji, když mu bylo kolem deseti let). Ve větší známost vešel coby součást dua Ink Midget & Pjoni, s nímž získal ocenění Radio Head Award. Spolupracoval s Katarziou, produkoval alba skupin Zrní či Zvíře jménem Podzim, na kontě má i soundtracky k filmům ("V síti", "Čiary", "Špina" a další) i k divadelním představením (například "Antigona" se zmiňovanou Katarziou). Pod pseudonymem Isama Zing vydal v roce 2017 debutové eponymní EP, na něž letos v listopadu navázal albem "Blurry AF".

V tracklistu jsou i dvě romské balady zpívané Irenou Pokutovou a Bélou Pokutou. Co vás na romské muzice fascinuje?

Na rómskych ľudových piesňach (hlavne baladách) ma fascinuje tá hlboká surová emócia, ktorá vám ide roztrhnúť srdce. Fascinuje ma to už veľmi dlho. Je to niečo enormne vzácne a žiaľ to asi vychádza z autentickej bolesti a ťažkého života, ktorý tí konkrétni speváci žijú. Rozhodne to nie je niečo, čo by sa dalo zovšeobecniť na rómsku hudbu ako takú, týka sa to konkrétnych ľudí/hudobníkov. Som veľmi vďačný Jane Belišovej, ktorá tieto piesne zbiera a tvorí bohatý archív, bez nej by postupne upadli do zabudnutia.

Počítáte s některými hosty pro případné živé uvedení desky?

Bol by som rád, keby sa aspoň jeden dva koncerty so spevákmi z albumu podarili.

Isama Zing, MeetFactory, Praha, 26.1.2016
© Jan Kuča
Cestujete mezi Prahou a Bratislavou. Jak do vašeho života zasáhl koronavirus? Jak coby muzikant vnímáte protiepidemická opatření a pomoc umělcům v Česku v porovnání s opatřeními a pomocí na Slovensku?

Bolo to veľmi zvláštne, hlavne na začiatku, keď nastúpil prísny lockdown, zrazu sa nedalo cestovať do Prahy. Niečo, na čo som bol zvyknutý ako na samozrejmosť, zrazu nebolo možné a netušili sme, ako dlho to bude trvať. Prvé mesiace pandémie mi naozaj mnoho roboty odpadlo a mal som viac voľna, čo sa musím sebecky priznať, mi aj dosť dobre padlo. Ja som mal to šťastie, že som stále nejakú robotu mal, veľa ľuďom však odpadli všetky príjmy a boli na tom veľmi zle. Keďže sám som o pomoc nežiadal, neviem posúdiť, nakoľko bola dostatočná. Rozhodne však viem, že bola extrémne pomalá a nedomyslená. V českej pandemickej pomoci sa neorientujem dostatočne, aby som to vedel porovnať. Som rád, že na Slovensku vznikla akási vzájomná solidarita a spolupráca medzi hudobníkmi naprieč žánrami, vďaka ktorej boli schopní spoločne zreteľne komunikovať s vládou a korigovať opatrenia.

Co dělal Isama Zing, víme. Co teď dělá Pjoni?

Pracuje na viacerých soundtrackoch k filmom a divadlám a potom snáď bude trochu času aj na prácu na novom albume.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Dvacet nejlepších domácích desek roku 2024 podle musicserveru (15-11)
Nejvíc nej: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2024 podle musicserveru (15-11) Už je to jisté: svět se zbláznil. Události posledních 12 měsíců to dokazují. A stejně jako předloni i v roce 2024 byla hudba to, co nám pomáhalo se nezbláznit taky. Třiadvacet redaktorů a redaktorek musicserveru by ocenilo na 80... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2025 09:30 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
Lambda - XIII 8/10
Recenze: Lambda zve na desce "XIII" na cestu do mezihvězdného časoprostoru a otevírá druhou dekádu kariéry Už deset let kreslí českokrumlovská Lambda své jedinečné příběhy beze slov. Vyneslo jí to nejen uznání doma, ale i slušnou odezvu v zahraničí. Na prahu druhé dekády svého působení představila album "XIII". Nahrávka přináší... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2024 podle musicserveru (40-31)
Nejvíc nej: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2024 podle musicserveru (40-31) Už je to jisté: svět se zbláznil. Události posledních 12 měsíců to dokazují. A stejně jako předloni i v roce 2024 byla hudba to, co nám pomáhalo se nezbláznit taky. Třiadvacet redaktorů a redaktorek musicserveru by ocenilo celkem 132... čtěte zde
Vydáno: 19.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
Dvacet nejlepších domácích desek roku 2024 podle musicserveru (20-16)
Nejvíc nej: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2024 podle musicserveru (20-16) Už je to jisté: svět se zbláznil. Události posledních 12 měsíců to dokazují. A stejně jako předloni i v roce 2024 byla hudba to, co nám pomáhalo se nezbláznit taky. Třiadvacet redaktorů a redaktorek musicserveru by ocenilo na 80... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
Emma Drobná - Vo vlnách 8/10
Video: Emma Drobná se nechává životem unášet "Vo vlnách" Ač se to zdá neuvěřitelné, od vítězství Emmy Drobné v SuperStar uplyne letos už deset let. Slovenská zpěvačka patřila k těm účastníkům této soutěže, kterým se poměrně rychle podařilo zabodovat s vlastním repertoárem -... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2025 13:30 v sekci Audio / Video | Video
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Ondřej Galuška z Eggnoise nahrál jednu z nejosobitějších desek letošního roku (15.10.2022 17:30)
- Vivat Moody Moon Noize vol. 3 oživí historické centrum Prachatic (27.07.2022 09:27)
- Naživo: Katarzia na křtu desky "n5" nabídla minimalistický, ale silný zážitek (01.05.2022 18:15)
- Full Moon Forum chystá v březnu label night (22.02.2022 15:19)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (20-16) (21.01.2022 18:30)
- Recenze: Isama Zing zůstal na "Blurry AF" věrný pestrosti a živelnosti (10.01.2022 00:00)
- Nové desky 46/2021 - od Adele přes Roberta Planta s Alisson Krauss po Stinga (24.11.2021 19:30)
- Isama Zing za pomoci Táni Pauhofové či Aid Kida vydává nahrávku "Blurry AF" (22.11.2021 17:07)
- Recenze: (Skoro) hodina mezi psem a vlkem? (23.09.2019 00:00)
- Katarzia a Pjoni spojili síly. Antigonu pokřtí v MeetFactory (28.11.2018 08:10)

ALBUM TÝDNE 03/2025

Lambda
XIII

Už deset let kreslí českokrumlovská Lambda své jedinečné příběhy beze slov. Vyneslo jí to nejen uznání doma, ale i slušnou odezvu v zahraničí. Na prahu druhé dekády svého působení představila album "XIII". Nahrávka přináší opuštění stonerových kořenů a další budování svébytně postrockového výrazu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
St 19.02.
Saxon (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince Justin Bieber The Prodigy Beyoncé Lucie Vondráčková Lady Gaga Madonna Pink Floyd Coldplay Linkin Park Viktor Sheen Mirai Queen Kabát Ed Sheeran Vypsaná fiXa Karel Gott Ewa Farna Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe