27.09.2021 00:00 - Jiří V. Matýsek | foto: Zuzana Bönisch
Říká se, že se nedá dvakrát vstoupit do téže řeky. Dvojice Vladimír Mišík a Petr Ostrouchov se o to s novou deskou "Noční obraz" pokouší. Jistě, nějaká voda utekla, pomyslné břehy a hlavně dva tvůrčí soutoky zůstaly stejné. Mohlo tohle spojení vůbec dopadnout špatně? Jak už napovídá hodnocení níže, nemohlo.
Před dvěma lety vydané album
"Jednou tě potkám" nastavilo laťku kvality velice vysoko. Však jsem mu dal v recenzi plný počet. I s odstupem je to skvělá deska, s desítkou bych ale nyní šetřil. Už proto, že jsem sám sebe dostal do prekérní situace, z níž se snažím vybruslit právě nyní. Svou roli tehdy hrálo i libé překvapení, že se
Vladimír Mišík znovu pustil do nahrávání nového materiálu, a údiv nad tím, jak dříve těžko představitelná absence onoho
"& Etc…" v názvu dostává reálné kontury a výsledek, který funguje překvapivě dobře.
Petr Ostrouchov doslova
ušil album "Noční obraz" Mišíkovi na míru. A udělal ten moudrý krok, že se nepokoušel úspěšné a cenami ověnčené "Jednou tě potkám" napodobit. Základ v podobě jeho kapely
Blue Shadows a kombinace Mišíkových textů se zhudebněnými básněni zůstaly na svém místě, hudební háv je však tentokrát dost jiný. A největší paradox na tom je, že jakkoliv se dá těžko mluvit o typickém
mišíkovském bigbítu, dokázala nová deska mnohem lépe než ta předchozí vystihnout jakousi esenciální podstatu tohoto muzikanta - osobnosti, která byla v celé jeho dosavadní tvorbě, ať už hrál s kýmkoliv, vždy jasně patrná.
Kolekce čtrnácti skladeb dokázala najít vyváženou polohu mezi mírně sebeironickým nadhledem, zamyšleným usebráním i příjemnou melancholií. Netlačí Mišíka do rozjuchaných songů ani nehraje na prvoplánově nostalgickou strunu. Když už se vzpomíná nebo snad náznakově bilancuje (například v singlové "Šedesátá léta"), děje se tak s nepřeslechnutelnou sebeironií.
Tento nadhled je ostatně patrný i hned v úvodní "Krok sun krok", v níž autor hodnotí svůj život důchodce, nebo ve vypointované písni "Příběh", své místo ale má i ve vážnějších kusech, jako je "Sen" jehož básnivost přetrhne zdánlivě nepatřičná variance na úvodní trojverší:
"Stíny stromů se otáčí jako hodiny / někdo buší na dveře a vzápětí je otevře / To rozesmátý Satanáš, prej jestli jointa dám."
Sedm textů Ostrouchov našel v básnických sbírkách. Těžko si představit album Vladimíra Mišíka bez Václava Hraběte, který je tu, stejně jako Jan Skácel, hned dvakrát a jehož vynikající báseň "Noční obraz" dala kolekci jméno. Příjemně překvapí nadějeplný "Dech" Františka Hrubína i asi nejtemnější věc v tracklistu "Slovo" od Jiřího Ortena. Avšak všechny
jistoty čítanek a učebnic literatury s přehledem překonává závěrečná akustická miniaturka "Děkuji", jejíž text napsal nedávno zesnulý
David Stypka. V těch pouhých osmi verších se totiž skrývá až dojemná síla, která vypovídá o obou umělcích, kteří se společně na jednom jevišti nepotkali (Stypka s kapelou jen přispěl coverem skladby "Balada" na tribute desku "Bazarem proměn" z roku 2015) a přesto mají ledacos společného.
Vladimír Mišík tentokrát není sám. "Noční obraz" vznikl s výrazným podílem hostujících muzikantů. Tato mezinárodní plejáda jmen však není nikterak tlačena dopředu, vcelku nenápadně je ukryta až v bookletu u jednotlivých textů. Hvězdní
The Blind Boys Of Alabama, Dónal Lunny (hostující u
Sinéad O'Connor či
Marka Knopflera),
Jerry Douglas (hráč na dobro u
Alison Kraus a mnoha dalších) se tu tak potkávají s domácím jazzovým výkvětem - Miroslav Hloucal, Petr Kalfus,
Oskar Török či
Ondřej Pivec, jehož hammondky se ve zvuku alba hodně projevily) - či s pěveckými hosty, jako jsou v rolích doprovodných vokalistů skromně usazení
Robert Křesťan,
Lenka Dusilová nebo
Lenka Nová. V žádném případě to není samoúčelné lákadlo - sound nahrávky to totiž výborným způsobem obohacuje. Zvuková paleta se tak rozpíná od bigbítu přes bluegrassové nálady, akustické balady až ke gospelovým výtryskům nespoutané energie.
A přese všechno je to stále nezpochybnitelně Vladimír Mišík. Je mnohem více sám sebou než za už hodně dlouhou dobu. Jistě, věk je znát - ale svým způsobem je přiznaný, zpěvák sám se nepouští nikam, co by nezvládal nebo co by mu nesedělo. Tam, kde je na "Jednou tě potkám" s odstupem přece jen znát jistá opatrnost, na "Nočním obrazu" kráčí dvojice Mišík-Ostrouchov odvážně vpřed a zkouší to zase jinak - a ta hudební nadžánrovost Vladimírovi sedí zatraceně dobře.
Tohle není žádné další
návratové album, které chce fanouškům s minimálním úsilím nabídnout to, co chtějí. "Noční obraz" je přesným opakem a koncept naťuknutý na předchozí řadovce dotahuje o pořádný kus dál. Tohle je deska
Vladimíra Mišíka pro moderní dobu a jasně říká, že její autor je i přes všemožné překážky, které nakonec vyústily v konec koncertní kariéry, umělecky stále relevantní. A dokazuje, že žít jen z podstaty a poklidně dřímat ve vlastní komfortní zóně je nuda a že to je přesně to, co on dělat nechce.