TOPlist
shop.musicserver.cz
Tom Hodge & Floex - Je Suis Karl (soundtrack)

Dvojice Hodge & Floex na soundtracku "Je Suis Karl" reflektuje současnost

Vydáno: 21.09.2021 17:05 v sekci Recenze - Dan Hájek | foto: Ashley Rommelrath

Film "Je Suis Karl" se po svém dívá na evropskou současnost. Hudební složku k němu natočili Tom Hodge a Floex, pro kterého je to na poli celovečerního formátu svým způsobem debut. Samotný soundtrack však nečerpá jen z klasického pojetí filmové muziky, díky experimentálním rovinám funguje i osamoceně.

8/10

Tom Hodge & Floex - Je Suis Karl (soundtrack)

Vydáno: 16.9.2021
Celkový čas: 43:42

Skladby: Lost Future, Slow Deep Dive (Intro Version), Lonely Choice, In Motion, Twisted Plans (Car Park Version), Grief Process, Distorted Idea (Maxi in Prague Version), Absent Mind, Acceptance, Event Flow, Slow Deep Dive (Alex Version), Deep Dive (JSK Version), Twisted Plans (Red Club Version), Strange Love

Vydavatel: Minority Records

Filmový snímek "Je Suis Karl" režiséra Christiana Schwochowa si odbyl premiéru na letošním festivalu Berlinale v sekci Berlinale Special a do našich kin doputuje na začátku příštího roku. Část snímku, který koprodukovala společnost Negativ, se natáčela ve zdejších lokacích. Středobodem příběhu je mladá Němka Maxi a její rodina, která přímo nahlíží na sílící radikalismus pravicových nacionalistů. Výraznou domácí stopu pak nese i Tomáš Dvořák, který se pro tento projekt znovu spojil s Tomem Hodgem, aby navázali na spolupráci na povedeném albu "A Portrait Of John Doe". Každý však do tvorby tohoto soundtracku přinesl jiné inspirace, jejich výsledné pojetí tak překračuje škatulku běžného hudebního doprovodu.

Většina materiálu vznikala na dálku. Oba hlavní aktéři si nachystali zásobu struktur, smyček a elementů, a dali tak dohromady vlastní zvukovou banku, z níž posléze formulovali tvář kompletu. Ten díky tomu přináší rovněž kompozice, které se do samotného filmu nevešly, ale jsou sem zařazeny v pořadí, v jakém vznikly, a doplňují tak jednotlivá dějová témata. Nechybí zde ani práce se symfonickými aranžemi, které v plné míře byly nosnou kostrou i zmíněného "Příběhu Johna Doea". Tyto pasáže však byly defragmentovány, pošpiněny, protkány syrovější optikou, jednotlivé skladby si pak oba tvůrci vzájemně remixovali.

Hodge a Dvořák hojně využívali elektronických instrumentů, ale taktéž velmi stařičkých nástrojů (mezi nimi prý i kazetový přehrávač Yamaha MT4X). "Je Suis Karl" ve velkém nahlíží i do ambientních konstelací, podobně jako Floexův letošní herní soundtrack "Papetura".

Hlavním navigátorem zvukového designu byl zřejmě Tom Hodge, který má na filmovém poli vícero zkušeností (doporučujeme jeho nahrávku k filmu "Mauritánec: Deník z Guantanáma"). Floex však do tohoto úsilí přinesl pohled z herního světa, v němž se naučil pohybovat bez sebemenších zádrhelů. Do soundtracku tak vnesl určitou hravost a cit pro dramatické zvraty a záludnosti. "Je Suis Karl" díky této kombinaci získal na výrazu, dokáže vybudovat napětí a pracovat se zhoubným charismatem některých postav (zejména pak vůdce Karla, kterého hraje Jannis Niewöhner), zhudebnit naléhavost, fanatičnost a sílu lidské manipulace.

V tomto místy hodně ruchovém konceptu mile překvapí zabudované odkazy na vlastní inspirace. "In Motion" se tak třeba po svém přibližuje k tvůrčím vizím Jeana Michela Jarreho. Naopak hned úvodní "Lost Future" (tento vjem se následně několikrát zopakuje) ohromí ambientními plochami z pera mistra Briana Ena, jehož série desek s podtitulem "Ambient" nebo "Music For Films" se staly základem pro tento neohraničený žánr. Dvakrát vyskytující se "Twisted Plans", zejména variace s označením "Red Club Version", může evokovat až mrazivou postapokalyptickou poetiku. Závěrečná "Strange Love" je pak návratem k symbióze organičnosti zvuku symfonických preludií.

"Je Suis Karl" na první poslech může lehce klamat, jeho kompaktnost se rodí až s následnými poslechy, kdy vyplavou všetečné detaily a provázanosti jednotlivých témat. Oba Tomášové ke svému počinu přistupovali až s detektivním zápalem, hledali správné výrazivo, jak atmosféru jednotlivých scén transformovat do hudební řeči - to vše ve snaze vyhnout se schematičnosti a repetici několika stěžejních motivů. Hlavním prostředkem se stal právě ambient, který jim odhalil svou univerzálnost a ruchovou vrstevnatost.

Tom Hodge a Floex se díky "Je Suis Karl" stabilizovali v sehraný tým, který při další společné kooperaci jistě odhalí nové možnosti hudební řeči. Jejich vzájemná multifunkčost (ať už směrem do filmového nebo herního světa) je klad, jenž s každým dalším projektem buduje pevnější obrysy.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Epydemye - Dosebe 8/10
Recenze: Epydemye na nové desce "Dosebe" znovu přináší radost z hudby. Ve všech směrech Existuje spousta alternativní a složité muziky. Pak ale jsou i muzikanti, kteří se s tím nepářou, jdou po silné melodii a citu, navíc dokážou skládat bez kýče. Mezi ně patří i kapela Epydemye, která na novém albu "Dosebe" znovu... čtěte zde
Vydáno: 14.04.2025 00:00 v sekci Recenze
Twenty One Pilots, O2 arena, Praha, 12.4.2025
Naživo: Twenty One Pilots jako mistři iluzí. Plná O2 arena žasla nad jejich triky Žádné hořící auto nebo lezení na zvukařskou věž jako na posledním turné a festivalové šňůře se tentokrát nekonalo, i tak ale americké duo oprášilo povědomé kousky a přidalo pár nových wow momentů. Praha tak zase jednou... čtěte zde
Vydáno: 13.04.2025 11:00 v sekci Naživo
Vladimír Mišík & Etc... - 4 (vinylová reedice 2025) 7/10
Recenze: Vladimír Mišík & Etc… se na desce "4" ocitli v novovlnném opojení a ztratili část své osobitosti Čtvrté bezejmenné album Vladimíra Mišíka z roku 1987 nepatří k typickým oblíbencům fanoušků. Je ale toto odmítnutí jen reakcí na razantní proměnu zvuku Etc..., nebo je za tím něco více? Možnost odpovědět si s odstupem... čtěte zde
Vydáno: 13.04.2025 08:00 v sekci Recenze
Martina Pártlová, Forum Karlín, Praha, 11.4.2025
Naživo: Podruhé a stejně skvěle. Martina Pártlová znovu ohromila Forum Karlín Od jejího prvního koncertu ve Foru Karlín uplynuly čtyři měsíce. Premiéra sklidila takový zájem a množství superlativů, že následně přidala na stejném místě dvě dubnová vystoupení. Obě nakonec zase vyprodala. Martina... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2025 14:00 v sekci Naživo
Až mě Andělé...
Ultrapopařův koutek: Až mě Andělé... Ceny Anděl každoročně v naší hudební sociální bublině vyvolávají bouři emocí a naprosto rozdílných názorů. Většině populace jsou ovšem zcela jedno, stejně jako jinou část publika zase nezajímají třeba Sportovec roku a... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2025 08:00 v sekci Publicistika | Ultrapopařův koutek
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Floex je na soundtracku "Shoulders of Giants" hrdinným strážcem hudební galaxie (06.02.2023 00:00)
- Nové desky 4/2023 - od Avy Max přes Sama Smitha po Uriah Heep (01.02.2023 18:30)
- Recenze: Orbital kompletem "30 Something" poukazují na vlastní důležitost (22.08.2022 00:00)
- Naživo: Procházka parkem a strhující horečka sobotní noci s Underworld. Takový byl závěr Metronome Prague (27.06.2022 16:09)
- Naživo: Floexova "Papetura" konečně naplno rozkvetla i naživo (29.04.2022 12:47)
- Orbital oslaví tři dekády existence rozsáhlou kompilací (22.04.2022 12:58)
- Floex chystá dvojí křest v pražské MeetFactory (20.04.2022 15:48)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (20-16) (21.01.2022 18:30)
- Nové desky 37/2021 - od Daughtry přes 2Cellos po Toma Hodge & Floexe (22.09.2021 17:05)
- Zažijte netradičních #5 PROSTOR Pražské tržnice během koncertů Hellwany, Aiko, Hlaskontrabas, Floexe s Never Sol a Vážného zájmu (11.09.2021 08:35)

ALBUM TÝDNE 15/2025

Epydemye
Dosebe

Existuje spousta alternativní a složité muziky. Pak ale jsou i muzikanti, kteří se s tím nepářou, jdou po silné melodii a citu, navíc dokážou skládat bez kýče. Mezi ně patří i kapela Epydemye, která na novém albu "Dosebe" znovu potvrdila, že popová melodie se automaticky nerovná blbá.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 15.04.
Chase Atlantic (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 16.04.
Nemo (CHE) (Roxy, Praha)
St 16.04.
Bernard Allison (US) (Jazz Dock, Praha)
St 16.04.
P.O.D. (US) (Roxy, Praha)
Čt 17.04.
Composers Summit Prague - Galavečer filmové hudby (Obecní dům - Smetanova síň, Praha)
So 19.04.
Composers Summit Prague - Jung Jaeil - Squid Game (Nová Spirála, Praha)
Út 22.04.
Composers Summit Prague - Benefiční koncert hollywoodských skladatelů (Veletržní palác, Praha)
Čt 24.04.
The Lumineers (US) (O2 arena, Praha)
Pá 25.04.
Only the Poets (UK) (Fléda, Brno)
Út 29.04.
Oddisee (US) (Futurum Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince Lucie Vondráčková Ed Sheeran Lady Gaga Pink Floyd The Weeknd Madonna Linkin Park Kabát Beyoncé Viktor Sheen Queen Hugo Toxxx Taylor Swift Dua Lipa Coldplay Disturbed
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím