A už to udělal znovu.
Eminemovi se zalíbilo vydávat alba bez předchozího proma, a tak emisi toho nejnovějšího opět nepředcházela žádná kampaň. Vědělo o něm jen pár insiderů, následná radost z nečekaného vánočního dárku proto katapultovala nový počin zase do čela prodejnosti. Ačkoliv ne tak docela. Aktuální deska je totiž po
"Kamikaze" a
"Music To Be Murdered By" (nově označované jako Side A) už třetí, která vyšla stejným způsobem, ale zato je to poprvé, co nevystoupala hned na příčku nejvyšší - v hitparádě Billboard se musela spokojit se třetím místem.
"It's okay not to like my shit
Everything's fine, drink your wine, bitch
And get offline, quit whinin', this is just a rhyme, bitch (Rhyme, bitch)
But ask me will I stick to my guns (Guns) like adhesive tape? (Adhesive tape)
Does Bill Cosby sedate once he treats to cheesecake and a decent steak? (Huh?)
You think gettin' rid of me's a piece of cake?
I'm harder than findin' Harvey Weinstein a date (Damn)
And that's why they say I got more lines than Black Friday
So save that shit for the damn library (Shh)
You heard of Kris Kristofferson? (Yeah)
Well, I am Piss Pissedofferson (Oh)
Paul's askin' for Christmas off again
I said, "No," then I spit this song for him" ("Tone Deaf")
To může být způsobeno i tím, že běžná masa posluchačů nemusela mít jasno v tom, zda je "Music To Be Murdered By - Side B" vlastně novou deskou, či jen nějakou rozšířenou edicí. Proto, jen aby bylo jasno - ano, je to zcela nové album se šestnácti položkami, které v souhrnu dávají přes padesát dva minut muziky a s předchozí kolekcí má společné jen odkazy na horory Alfreda Hitchcocka a podobný obal. A jelikož strana A vyšla v lednu a strana B v prosinci téhož roku, zřejmě (jste-li naši pravidelní čtenáři) už tušíte, kde bude první problém.
Jsou to nápady. Není jich dost. Tak jako všichni umělci na celém světě i Marshall Mathers zůstal v pandemii koronaviru doma, a aby se nějak zaměstnal, dělal to, co mu jde nejlíp. Psal. A když zrovna nepsal, zase brouzdal na internetu a četl komentáře pod svými videoklipy víc, než je zdrávo. Na výsledném počinu je to znát.
O Eminemovi je známo, že umí být ve svých verších ostrý jako lednové ranní mrazíky. Víme, že umí být vtipný tak, že se jeho rýmům od srdce zasmějete, a že ačkoliv nahraje cokoliv, má to díky jeho nekompromisnímu přednesu a citu pro rytmus, změnám hlasu i vkládání ilustračních zvuků pokaždé určitý level kvality. Jeho slovní hříčky a nezvyklé rýmy jsou už několik dekád vzorem rapperům po celém světě a ani tentokrát jsem si nemohl odpustit vybrat pár z nich a orámovat jimi tuto recenzi.
"Je to génius!" chce se vykřiknout pokaždé, když opět něčím překvapí.
"And, as far as squashin' beef, I'm used to people knockin' me
But, just not in my camp
I'm diplomatic 'cause I'm tryna be
Last thing I need is Snoop doggin' me
Man, dog, you was like a (Yeah) damn god to me
Nah, not really (Haha)
I had "dog" backwards
But I'm startin' to think, all these people takin' shots at me
Shit, it's no wonder" ("Zeus")
A tak detroitský rodák už zase zápasí jenom sám se sebou. Většina rapových alb z posledních let se totiž jen horko těžko sápe nahoru s banálními rýmy a nekonečnými egotripy plnými hloupostí. A i ti rappeři, které dnes považujeme za kvalitní, jako je třeba
Kendrick Lamar nebo
Kanye West, hrají trochu jinou hru a rapují o jiných věcech. Proto když recenzujete dílo Eminemovo, jsou vám měřítkem jeho starší věci, nikoliv konkurence. A tam to začne kulhat.
Z těch lepších tracků je na
Straně B například "Gnat", suverénně ta nejlepší skladba o koronaviru, jakou jsem zatím slyšel. Mimochodem, klip k ní natáčel Cole Bennett (ročník 1996), což je nová hvězda na poli režie videoklipů - stojí i za oceňovaným "Lucid Dreams" od Juice Wrlda nebo za snímkem k singlu "Godzilla" z předchozí studiovky (zapsanému do Guinessovy knihy). V "Those Demons" se Eminem vrací k tématu haterů a trefně se obouvá do toho, jak si mnozí z nich protiřečí.
"Haven't used all the tricks I have, so like my balls, I'm in my bag (My bag)
Get a little teste when I'm mad (I'm mad), sick of wrestling this iPad (iPad)
Unsuccessfully, I might add
And I know it's best to leave it lie
But even I get obsessed with reading everything
And let it get the best of me 'til I snap ('Til I snap)
But I need to get off the internet (Get off the internet)
I need to get on the mic (Get on the mic)
You need to get off the internet (Internet)
You need to get you a life
Why you waste time just to comment on shit? (Comment on shit)
Especially shit you don't like (Shit you don't like)
Don't like it, don't listen, but don't tell me 'bout your favorite rapper rippin' some shit he didn't write (Shit he didn't write)
What happened to Slim? He was no cap with the pen
He used to rap like the people his music was for
He was exactly like them
The dude who used to be poor, why can't he tap into him?
Can't use that excuse anymore
He's mad at the wind, he's in a nuclear war
With a cloud, he's yellin' at it again" ("Book Of Rhymes")
Lyricky vynikajícím kouskem je "Favourite Bitch" - závěrečný twist trošku po vzoru slavného kusu "Stan" donutí nejednoho posluchače zatleskat scenáristické kličce a brilantní pointě. Opomenout nelze ani vrstevnatý kousek "Zeus" - v něm se člověk, který prodal přes 220 milionů nosičů, omlouvá
Rihanně za to, že natočil duet s
Chrisem Brownem a ten nedopatřením unikl na veřejnost. Kromě toho se ale vyjádří i ke slavnému rozhovoru se
Snoop Doggem, který prohlásil, že
Eminema mezi nejlepší rappery neřadí. A dojde zde taky jak na rasismus a policejní brutalitu současné Ameriky, tak na vědomí toho, že na trůnu je sám. Hodně témat na jeden song, ale zpracování není co vytknout - ta tíha na posluchače dolehne.
Jenže to všechno jsou jen střípky excelentního rapu, který na albu bohužel nepřevažuje. Je ale všechno to skvělé, co zde najdeme, lepší než to, co známe z minula? A nemusíme tím mít na mysli jen "Lose Yourself" a "Without Me". Zkusme si položit nový singl "Black Magic" se
Skylar Grey třeba vedle "Mockingbird", "Like Toy Soldiers", "Not Afraid", "The Monster" nebo "When I'm Gone". Neobstojí.
"I am a carnivore and a baller, you're at the dollar store
What the fuck you got a wallet for? Y'all are poor
I was livin' in squalor but, uh-uh, not no more
Now I'm the one they holla for
Fuckin' shit up like a dinosaur in a China store
Bitch, I'm number five (What?) minus four (Haha)" ("Killer")
A jelikož je to další deska držitele patnácti Cen Grammy, na níž takřka absentují líbivé popové refrény a melodické háčky, k nimž byste se chtěli vracet, tak nejen že se žádný singl z nové sbírky opravdovým hitem nestane, ale všechno to vede ještě k jednomu problému.
"They say these bars are like COVID (Bars are like COVID)
You get 'em right off the bat (You get 'em right off the bat)
Infected with SARS and Corona (Infected with SARS and Corona)
Like you took a bite off of that (Damn)
And it goes from martian to human (Yeah)
That's how the virus attacks (That's how the virus attacks)
They come at me with machine guns (Brr)
Like trying to fight off a gnat" ("Gnat")
Když jsem se v prosinci hned po vydání přihlásil v redakci na recenzi, netušil jsem, co přijde. Jakmile jsem si "Music To Be Murdered By - Side B" několikrát poslechl, přeložil texty a dohledal souvislosti, našel jsem mezi svými poznámkami otázku:
"Budeš mít chuť se k albu vracet i poté, co takto všechny aspekty alba objevíš a vyzobáš si všechna ta malá překvapení schovaná mezi slovy a zvuky?" Při hodnocení jsem se tehdy nemohl rozhodnout mezi šestkou a sedmičkou. A tak jsem v lednu a únoru, kdy už ten hype a radost z nové hudby opadly, sám na sobě testoval, jak moc si chci tuhle nahrávku opět pustit a zda si ji stále užívám stejně jako v prosinci. A bohužel musím říct, že už ne.