Může-li si nějaká deska vznášet nároky na titul generační album, je to právě "Nevermind" kapely Nirvana. Na začátku 90. let odstartovala grungeovou horečku a z frontmana Kurta Cobaina udělala idol mladých. Ale sláva má i negativní důsledky. Nahrávka je tématem nové epizody série Slavná alba na ČT art.
© Wikimedia Commons Poněkud nečekaný úspěch "Nevermind" - vydavatelství očekávalo, že se prodá nějakých 50 000 kusů, nakonec to bylo více než 30 milionů - se pro Cobaina stal nenápadným vykročením směrem k tragickému konci 5. dubna 1994. Ale to je až závěr celého příběhu formace, která vznikla v městě Aberdeen, nějakých 180 kilometrů od Seattlu. Přístavní městečko s ani ne dvaceti tisíci obyvateli není tím ideálním místem pro úspěšný start rockové skupiny, řešením byla cesta do Seattlu. Tomu, alespoň v hudbě, vládlo vydavatelství Sub-Pop a styl grunge nabírající na síle. Trojice
Kurt Cobain, Krist Novoselic a Chad Channing se dokázala prosadit a výsledkem jejich snah byla deska "Bleach".
Práce na druhém albu začaly v létě 1990 ve Smart Studios v Madisonu ve státě Wisconsin. Zde se kapela seznámila s producentem Butchem Vigem, pro "Nevermind" naprosto klíčovou osobou. V září muzikanti potkali
Davea Grohla, který se po několikeré rošádě na bubenické stoličce stal plnohodnotným členem formace. Přípravné práce byly ale záhy ukončeny, když se skupina rozhodla podepsat smlouvu s větším labelem, než je alternativně orientovaný Sub-Pop. Úspěch se nakonec dostavil s DGC Records. Jakkoliv vydavatelství nabízelo hned několik potenciálních producentů, Cobain si prosadil svou - Butche Viga. Natáčení se na přání labelu přesunulo do studií Sound City v Los Angeles, kde vznikla mimo jiné slavná alba "Rumours" od
Fleetwood Mac nebo "Damn The Torpedos"
Toma Pettyho.
"Myslím, že mě chtěli mít pod dohledem," konstatuje s odstupem Vig a dodává:
"Podmínky nebyly nic moc, na druhou stranu jsme měli k dispozici skvělou techniku."
Butch Vig zásadním způsobem ovlivnil charakteristický sound nahrávky, výsledek působí mocným, hutným dojmem. A byl to rovněž on, kdo přesvědčil Cobaina, aby začal používat zdvojených vokálů.
"Musel jsem vytáhnout Lennonovu kartu. Když se Kurt vzpíral, řekl jsem: 'Ale Lennon to takhle dělal,' a bylo to," popisuje producent, jak využil zpěvákova obdivu k ex-Beatlovi, který byl mezi grungeovými muzikanty spíše výjimkou. Zdvojení vokálů (a zdaleka ne jenom Kurtových, v harmoniích je zdvojen i Grohl) dodalo celku na objemu.
Hudebníci na desce soustředěně pracovali osm až deset hodin denně. Byla to soustředěná rutina, kterou si osvojili už při natáčení debutu.
"'Nejdřív hudba, potom text,' řekl mi jednou Kurt. Soustředil se hlavně na melodie," vzpomíná Dave Grohl. Vedlo to často k tomu, že se texty dopisovaly až minuty před natáčením. Nijak to ovšem neobrousilo jejich výpovědní hodnotu. A ačkoliv se často jedná o jakési útržky či pocity, jsou plné emocí, které rezonovaly - a rezonují dodnes. Osamělost, nepochopení ze strany okolního světa, dysfunkční vztahy. To vše jsou značně univerzální témata, přesto se konkrétní význam veršů vzpírá jednoznačné interpretaci, jíž navíc ani neprospívá Cobainův zastřený styl zpěvu se značně uvolněnou výslovností.
Dílo nakonec vzniklo po sedmnácti dnech intenzivní práce. Skupina později vyjadřovala jistou nespokojenost s celkovým zvukem, nicméně je nesporné, že kombinace přístupných až popových melodií s tvrdým rockovým základem a punkovou přímočarostí měla úspěch. Vydání předcházel videoklip ke skladbě "Smells Like Teen Spirit". Destrukce školní tělocvičny a nekontrolovaná divočina byly pro publikum MTV ranou mezi oči, podle tehdejší programové ředitelky Amy Finnerrty snímek doslova
"změnil její tvář". Album debutovalo na 144. pozici v žebříčku Billboard, v lednu 1992 se pak vyškrábalo až na úplný vrchol, odkud sestřelilo desku "Dangerous"
Michaela Jacksona.
"Nechtěli jsme se stát nejslavnější skupinou na světě. Prostě jsme chtěli hrát," uzavírá Dave Grohl. Jako by úspěch
Nirvany, přes všechnu tu promyšlenost a dotaženost "Nevermind", vznikl mimochodem. Ikonické album s ikonickým přebalem se stalo fenoménem svého druhu. Ne nadarmo obsadilo první příčku nejlepších desek 90. let podle časopisu Rolling Stone.
Detailní pohled do zákulisí vzniku "Nevermind" nabízí další epizoda cyklu Slavná alba britské BBC. ČT art ji nakonec odvysílá až 12. února a v archivu bude k dispozici následující dva týdny. Další epizoda cyklu bude vysílána 22. ledna a zaměří se na desku "Songs From The Big Chair" formace Tears For Fears.
Série článků vzniká ve spolupráci s Českou televizí.