shop.musicserver.cz
Makrorecenze "Jedna nula" Tata Bojs

Makrorecenze "Jedna nula" Tata Bojs

Vydáno: 18.12.2020 08:30 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: Salim Issa

Vůbec nezastíráme, že máme na musicserveru Tata Bojs opravdu velmi rádi. Jejich "Nanoalbum" bylo dokonce úplně první nahrávkou, kterou jsme podrobili makrorecenzi. A tak je jasné, že pod drobnohledem pěti redaktorů skončila i jejich nová řadovka "Jedna nula".

Tata Bojs - Jedna nula
© facebook interpreta
Pětice Tata Bojs je tradičně silná na koncertních pódiích, kterých si letos bohužel moc neužila, nikdy ale nenatočila ani slabou desku. Jejich letošní novinka nazvaná "Jedna nula" si dokonce v hlavní recenzi Honzy Průši odnesla absolutní hodnocení a slova jako: "Tata Bojs s nadhledem a hravostí sobě vlastní popisují dnešní svět složený z jedniček a nul (každý chce být jedničkou a nikdo nulou), a vydávají tak své svědectví o roku 2020." Další pětka redaktorů je v názorech sice poněkud rozpolcená (nechybí desítka, ale ani pětka), nadšení a vysoká čísla však mezi příspěvky převažují. Celkový průměr tak vyšel na opravdu vysokých 80 %.



Hana Bukáčková - Tata Bojs zabodovali "Jedna nula" v roce dva nula, a proto jim dávám jedna nula (10/10)
Vztah ke kapele: Jsou pro mě zárukou poslechové i vizuální kvality. Navíc jsou stále krok vepředu.

Na novou desku Tata Bojs jsem se hodně těšila, už léta patřím mezi jejich skalní fanoušky. Vždy totiž přijdou s něčím novým a neotřelým. Líbí se mi koncept názvu "Jedna nula". V těchto dvou slovech je ukryto tolik významů! Desátá deska. Digitální svět. Protipóly. A v neposlední řadě určité soupeření, hra, kdy kapela z Hanspaulky ukázala svoje přednosti a že na to i po třiceti letech svojí existence stále má. To vše zabalené do souvisejícího kabátku.

Pro mě je to jasná výhra jedna nula pro domácí. Ověřená pětka totiž vsadila na melodičnost, taneční rytmy, ale především na hrátky se slovy s podprahovým poselstvím. A že jich je. Kritika dokonalé bezcitově založené společnosti v "Holce z plakátu" ("...většina krásy vznikla retuší, inkasuje různý částky, nabízí všechno kromě lásky..."), vztahové peripetie v "Zavazadlu", přehodnocení priorit ve "Velkém třesku" nebo nádech politického rýpnutí ("... odláknutý život Čechů potřebuje novou střechu..." ve "Zvonech", které bijí na poplach. Ty rýmovačky mě prostě baví. Co začal "výbuch? - ví bůh" ve "Velkém třesku I.", tak "Minoritní" je jejich finální přehlídka. Co absurdní spojení, týkající se menšiny ve většině ("jedinej klaustrofobik uvnitř jeskyně, jedinej dietář v závodní kantýně, jedinej Pražák, co se veze v šalině, jedinej outsider v sociální bublině, jedinej abstinent ve sklípku na víně, jedinej ekolog na ropný plošině"), to perla.

Tatáči do nahrávky nezapomněli zakomponovat i svou milovanou Francii, jak v anglické písni "Kraftwerk in Saint Tropez" s francouzským přízvukem, tak v rozverném "Tajemství" s Emmou Smetanou. Francouzština u nich i tak působí stále svěže a neokoukaně. Z desky mě nejvíc baví krom už vyjmenovaných frankofonních písní ty rozjuchanější věci typu "Minoritní", "Zvony", "220 Travoltů", "Holka z plakátu". Čekací pětiletka stála za to. Pěšáci rock'n'rollu navázali tam, kde skončili, tedy u prvotřídně odvedené práce a mám touhu zvolat: "Dokud můžu, poslouchám taneční múzu," tedy Tata Bojs!


Pavel Parikrupa - Devět dva (9/10)
Vztah ke kapele: Moje dlouhodobě nejoblíbenější česká skupina.

První dvě upoutávky na nové album Tata Bojs, singly "Zvony" a "Kraftwerk In Saint Tropez", jsou pro mne nejslabší položky desky "Jedna nula". Tedy ne že by to byly špatné písně, to vůbec. Jen jsou slabší v porovnání se zbytkem nahrávky plné několika potenciálních hitů a spíše dávají smysl v kontextu alba, když ho posloucháte jako celek. Už hned první dvě položky, "Holka z plakátu" a "Minoritní", jsou totiž instantní hity, které budou určitě stálou položkou jejich koncertního setu, až zase někdy budou koncerty pro živé lidi. A ti budou při poslechu těchto dvou pecek (a samozřejmě další pařící hymny "220 Travoltů") křepčit jak zběsilí.

Co tu máme dál? Pověstné hříčky s češtinou ("Minoritní"), obligátní poctu Francii a oblíbeným hudebníkům/hudebnicím ("Spolek holek"), typický humor i erotické dusno s Emmou Smetanou ("Tajemství"), ale taky vážnější témata ("Velký třesk", "Zavazadlo" a koneckonců i "Vlasní brácha"). Prostě všechno, proč máme Tata Bojs rádi. A to vše je jednou nohou retro a tou druhou futuro. Možná si někdo řekne, že tohle jsme už u nich desetkrát slyšeli a opakují se. Já to vnímám tak, že se v tom svém všem typickém pořád zdokonalují.


Dan Hájek - Svět jedniček a nul v Tata provedení (9/10)
Vztah ke kapele: Nejdříve to bylo jen prosté hudební oťukávání, poslední roky už jsem však plně lapen jejich universem.

"Jedna nula" je pro mě trochu hanspaulský atyp. U většiny předchozích desek Tata Bojs jsem měl vždy záhy jasno, jak se jim daná řadovka povedla. K novince překvapivě vedla delší cesta, o to je ale nyní stabilnější v pozici chápání a významů. Navíc si myslím, že více než dříve ty ukryté teprve ještě objevím. Ve svém důsledku mám takový typ nahrávek asi nejraději, kdy na jednu stranu dostanete jasné obrazce tvorby daného uskupení, které jsou lety dopilovány a vybrušovány do vlastní verze dokonalosti. Na tu druhou vždy zůstane nějaký ten nemalý prostor pro pátrání, hledání nových postřehů a schovaných vtípků. "Jedna nula" si v tomto směru bude žít dlouho svým životem.

V plné polní byla pro mě ona cesta vedena přes fakt skvěle vystavěné texty, kterým nechybí rozpoznávací humor kapely, ale i chytré dějové zápletky a nečekané vsuvky. "Jedna nula" balancuje nad digitální současností ("Holka z plakátu" má jasnou a drsně pravdivou pointu), ale umí se schovat i do jakéhosi rýpání se ve vzpomínkách a stesku. Prezentace však nesklouzává k žádnému patosu, rýmy jsou přímočaré, neberou si servítky a odsýpají. V tomto se nevytrácí ani slovní hříčky ve "Spolku holek", které mohou být vnímány jako určité pokračování Mardošových "Kamarádek".

V neposlední řadě bych rád vypíchl vyšperkované aranže smyčců a dechů od Marka Doubravy: "Zvony", lehce nanoalbový dovětek "Vlasní brácha" nebo "Velký třesk" (spojení slov velký třesk - clean desk - čistý stůl jen tak nevytřepu z hlavy) tak získaly na emoční intenzitě. "Jedna nula" je povedený budič jedniček a nul v precizním Tata provedení.


Jiří V. Matýsek - S jistotou, grácií, ale vlastně stejně (7/10)
Vztah ke kapele: Jsem spíše příležitostný posluchač, který ale se zájmem sleduje, s čím kapela přijde.

Tata Bojs považuji za jednu z jistot domácí muziky. A také za spolehlivý originál, který si uchovává svůj zvuk a přístup k věci. Ale jak ukázala aktuální deska "Jedna nula", možná na něm lpí až příliš tvrdě. Předesílám - nové album není vůbec špatné. Jen mému uchu až příliš připomíná ta, která natočili v poslední dekádě. Nahrávka na začátku příjemně překvapí hutně elektronickou "Holkou z plakátu" (že by to byla cesta do budoucna? Funguje to výborně!). Jenže pak už to trochu sklouzne až do příliš zajetých kolejí.

Texty kapely vždycky stály na slovních hříčkách, na spojování slov s podobným zvukem (výbuch - ví Bůh apod.), subtilním humoru a legráckách. Tenhle trademark zůstal i na novince. "220 travoltů" i obsahově výborný "Vlastní brácha", francouzštinou kořeněné "Tajemství" - to jsou všechno songy, ke kterým se, navzdory tomu, že deska je venku jen poměrně krátce, opakovaně vracím. "Jedna nula" je ale každopádně deska, která bohužel trochu hraje na jistotu. Na druhou stranu - nekoná se ani nijak výrazný kvalitativní sestup, což nelze než kvitovat s povděkem.


Jaroslav Hrách - Jedna nula je nejslabší deskou Tata Bojs. Bohužel (5/10)
Vztah ke kapele: (Zklamaný) fanoušek.

Skutečné "Opakování" z "Ležaté osmičky" jsem u Tata Bojs pocítil až teď s jejich novinkou "Jedna nula". Možná jsem měl příliš vysoká očekávání, když jsem čekal svěží nahrávku plnou originálních nápadů, nového zvuku a zábavných textů, ale namísto toho jsem dostal naleštěný komprimát desek minulých, jen s jinými slogany uvnitř. Neustálá snaha o čím dál promyšlenější slovní hříčky působí příliš nuceně a ve výsledku vyprázdněně. To, co dřív fungovalo skvěle, nemusí fungovat dnes a nevidím důvod, proč to lámat přes koleno, sorry.

U Tata Bojs se mi vždycky líbila hudební inspirace od zahraničních kapel, ale že to zajde až do takových extrémů, mě zaskočilo. "Zvony" začínají úplně stejně jako "There Are Too Many of Us" od Blur, "Velký třesk, Pt. 1" silně připomíná "Weird Fishes" Radiohead, a kdybych se hodně snažil, najdu podobnosti i u dalších skladeb. Pokud se zaměřím na sebeinspiraci (neodborně vykrádat sám sebe či recyklovat), jasně mi z toho vycházejí skladby "Zavazadlo", "Kraftwerk in Saint Tropez" či "Tajemství" (tam to překousnu, protože mě baví její dramaturgie, ale už prosím dost francouzštiny).

Poslední věc, která mi na "Jedna nula" vadí, je její nenápadná politizace. Tata Bojs nejprve bojují proti nezdravému vnímání odlišností songem "Minoritní" (který zní jak podbízivá agitka libovolné levicově-liberální strany dneška), aby se vzápětí vymezili proti genderové korektnosti ve "Spolku holek". Prostě proč? Jdu si zhrzele pustit "Futuretro"...

  • Je to divný (Spravedlivý, 18.12.2020 08:57) Reagovat

    Když si čtu tu "makro" recenzi, je to jak když recenzenti hodnotili každý úplně jinou desku. Ale budiž, názory mohou být různé, ale kvalita textů, to už je trochu k pláči. S nostalgií vzpomínám na Rock&Pop v dobách, kdy mu šéfredaktoroval Vojtěch Lindaur ....

    • Re: Je to divný (Pavel, 18.12.2020 11:35) Reagovat

      Ano Rock&Pop a devadesátá léta, to bylo něco.

    • Re: Je to divný (strom-z, 18.12.2020 17:48) Reagovat

      tehdy ovšem bylo povolání hudebního recenzenta taky lépe placené :)

  • Přidávám srovnání "Tajemství" se s... (Anonym, 18.12.2020 10:06) Reagovat

    Přidávám srovnání "Tajemství" se skladbou "Time" od Hanse Zimmera z Inception. Refrény jsou totožné.

    • Re: Přidávám srovnání "Tajemství" se s... (tomio, 18.12.2020 14:44) Reagovat

      Jo, tak v tomhle případě je ta inspirace víc než jasná.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pohled do českých hitparád - 46. týden 2024
Viktor Sheen s novinkou "Impostor syndrom" podle očekávání ovládl český albový žebříček Pokud vydá novou desku Viktor Sheen, netřeba pochybovat o tom, že s ní stane na vrcholu tuzemské hitparády. Česko-kazašský rapper navíc zcela opanoval i žebříček digitálních singlů, kde obsadil hned nejvyšších jedenáct míst. V... čtěte zde
Vydáno: 21.11.2024 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
Hot Milk, Futurum Music Bar, Praha, 19.11.2024
Naživo: Geniální Hot Milk musejí vyhodit svého zvukaře. Okamžitě! Aktuálně předskakují Palaye Royale, ti k nám ale dorazí až za měsíc, a tak se Hot Milk otočili v Praze na jeden z mála podzimních koncertů, při němž hrají jako hlavní hvězdy. V České republice se tak stalo vůbec poprvé. A... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2024 17:00 v sekci Naživo
Nové desky 46/2024 - od Linkin Park přes Shawna Mendese po Gwen Stefani
Nové desky 46/2024 - od Linkin Park přes Shawna Mendese po Gwen Stefani Vedle velkého návratu Linkin Park se to tento týden v novinkách opět hemží hvězdami. Mezi ty největší patří Shawn Mendes, Gwen Stefani, Jon Batiste, Poppy, trio Flo, countryoví Brooks & Dunn a Dolly Parton s celou rodinou, Rauw... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2024 12:00 v sekci Novinky | Nové desky
Písně našich srdcí: The Cure
Publicistika: Písně našich srdcí: The Cure Robert Smith a spol. se po šestnácti letech dokopali k nahrání a vydání nové desky "Songs Of A Lost World", která nadchla snad úplně všechny. Při té příležitosti jsme si dovolili trošku zavzpomínat a vybrali jsme písničky z... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 18:15 v sekci Publicistika
Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16.11.2024
Naživo: Festival Blues Alive zůstává ostrovem radostné živé hudby "Blues ve všech podobách: od raných akustických kořenů až po nejsoučasnější fúze. Blues Alive jsou tři dny a noci plné hudby, poznání a zábavy." Takto to stojí na webu šumperského festivalu Blues Alive. A je to pravda pravdoucí.... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 13:30 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Tata Bojs v songu "Bůh má problém" kritizují náboženství a podporují LGBTQ+. Asi (04.11.2024 08:16)
- Video: Saša Rašilov a Barbora Poláková nazpívali Caisovu "Píseň Malého Pána a Majolenky" (28.09.2024 13:55)
- Tata Bojs pokřtí v únoru ve Foru Karlín čtyřpísňové EP (08.09.2024 11:26)
- Do kin vstupuje dokument "tata_bojs.doc" o pětatřiceti letech souhry kapely z Hanspaulky (05.09.2024 15:41)
- Naživo: Druhý den ostravských Colours patřil dvojici Sam Smith a Bat For Lashes (19.07.2024 18:07)
- Fotogalerie: Poklidný druhý den ostravských Colours rozčísli Britové i Taiwanci (19.07.2024 14:39)
- Tata Bojs odhalí svůj příběh v celovečerním dokumentu "tata_bojs.doc". Do kin se dostane v září (30.05.2024 11:17)
- Naživo: Jak se Tata Bojs loučili s Divadlem Archa (10.12.2023 12:45)
- Naživo: Tata Bojs na hlučínské Štěrkovně možná naposledy zahráli kompletní "Nanoalbum" (30.07.2023 13:31)
- Tata Bojs zahrají na Štěrkovně Open Music v Hlučíně kompletní "Nanoalbum" (25.07.2023 09:43)

ALBUM TÝDNE 47/2024

Poly Noir
K mýmu ohni nesedej

Frontman crossoverové Insanie má rád westerny, noirové kriminálky, zádumčivou atmosféru děl Cormaca McCarthyho i temnou country. Záchvěvy těchto lásek můžeme letmo zachytit i v jeho domovské kapele, nicméně plně toto podhoubí rozkvetlo až nyní, na albu "K mýmu ohni nesedej" v bočním sólovém projektu Poly Noir.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 21.11.
Warduna (NOR) (Forum Karlín, Praha)
Čt 21.11.
Los Bitchos (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Pá 22.11.
Falling In Reverse (US) / Hollywood Undead (US) / Sleep Theory (US) (O2 Universum, Praha)
Pá 22.11.
Rhapsody of Fire (IT) (Masters of Rock Café, Zlín)
So 23.11.
Sepultura (BRA) (O2 universum, Praha)
So 23.11.
Sarah Kinsley (US) (Café V Lese, Praha)
So 23.11.
Sam Tompkins (UK) (Rock Café, Praha)
Út 26.11.
Cotatcha Orchestra & hosté (CZ) (Divadlo Husa na provázku, Praha)
St 27.11.
Steven’s (CZ) / Kudla z Brna (CZ) (Kabinet Múz, Brno)
Čt 28.11.
Two Another (AUS) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Prince Justin Bieber Linkin Park Chris Cornell Lucie Queen Viktor Dyk Billie Eilish The Cure Katy Perry Coldplay Kabát Beth Hart Beyoncé Emily Armstrong Lady Gaga Charli XCX Madonna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe