Deset let fungování hudebního magazínu Full Moon si žádá oslavné činy. Jedním z nich je speciální kompilace. Album nazvané prostě "Full Moon 10" mapuje nejenom kapely s časopisem úzce spojené, ale i čerstvá jména. Devatenáct exkluzivních tracků je důstojným bouchnutím šampaňského, které má na sto dvacet chutí.
První číslo Full Moonu vyšlo v květnu před deseti lety. Na obálce byl
Mike Patton a časopis vzbudil drobet poprask, drobet výsměchy okolí, že se coby nový titul objevuje v době, kdy klasická média skomírají. Magazín si však za ta léta vydobyl svou pozici, držel si jasnou grafickou stránku (o tu se stará Carton Clan) a redakcí prošel nespočet skvělých autorů a autorek.
Nyní se píše rok 2020, Full Moon slaví desáté narozeniny a k nim sobě a čtenářstvu nadělil něco málo k poslechu. Nápad na tuto výběrovku se zrodil již před několika lety. Původním záměrem bylo představit všechny kapely, které mají redaktoři a redaktorky časopisu rádi. Vecpat však všechny na jeden nosič by úplně neklaplo, a tak k tomu tvůrčí parta přistoupila šibalsky: oslovovala ty nejzásadnější skupiny a projekty a vedle toho si vyčíhla i nová jména.
Všichni zúčastnění pak dostali jednoduchý úkol: přinést na kompilaci "Full Moon 10" materiál, který nebude ke slyšení nikde jinde, ať už to bude původní skladba, nebo cover. Dva roky zpátky přišlo s obdobným nápadem vydavatelství Erased Tapes - ke svým prvním kulatinám nachystalo album "1 + 1 = X", kam přispěli rovněž nejenom jeho stájoví koně. Celý projekt ovšem zašel ještě dále. Jednotliví aktéři ovlivňovali výsledek ostatních, a vznikla tak netradiční spojení.
"Full Moon 10" se natáčelo převážně v pražském Golden Hive Studiu,
Algiers svou předělávku The Make-Up "Born On The Floor" pořídili ve vídeňském klubu Flex. Celý komplet zahajují
Please The Trees se svou hybnou peckou "Hate Away". Svým způsobem to byla logická volba, neb lídr formace
Václav Havelka napsal do zmíněného prvního vydání Full Moonu článek o jejím turné po Americe.
Z ranku coverů jsou pak nepřeslechnutelní
Autumnist. Po svém přepracovali "The Romance Of The Telescope" britských
Orchestral Manoeuvres In The Dark. Vštěpili jí hutnější hudební roviny, postavené navíc na ženském vokálu Niny Kohoutové. Krásně dopadla i "Pocta Majakovskému" Roba Grigorova. Té se zhostil tandem
Katarzia a
Pjoni a výsledek se povedl natolik, že by se mohl stát stálicí jejich koncertů. Funguje i "Tráva" (v originálu
Leto), kterou
Pris obarvili do syrovějších odstínů, zachovali ovšem její nezaměnitelný charakter.
Bonus se sice tváří, že už od něj asi nic nového neuslyšíme, a věnuje se spíše jiným projektům, demoverze "Vedle člověka" však hrdě nese jeho charakteristický rukopis. Skladba šlape a patří k výrazným momentům "Full Moon 10". Navazuje na ni velmi komorní "Za dveřmi"
Báry Zmekové, silný song, kterému se i přes jeho křehkost a lehkost daří plně přitáhnout posluchačovu pozornost a rozjitřit jeho city.
Výběr by nebyl kompletní bez
Kalle - jejich "Breathing" zde má své místo právem.
Isama Zing si v "Piano Ballad" pohrává s několika elementy, a bortí tak představy o klavírních baladách, jak je známe. Chameleon
Kittchen ze svého zpěvníku vytáhl další nesmazatelnou vzpomínku. "Stíny" na ploše skoro sedmi minut ukazují, jaký kus tento muzikant na své hudební cestě ušel, a to nejenom ve společnosti parťáka Tomáše Neuwertha a Aid Kida.
Pro milovníky zasněných
Manon Meurt bude jejich skladba "Crown" vesměs
povinnou četbou pro nadcházející letní a podzimní noci. Ze zahraničních hostů pozornost zasluhuje ještě polský kolektiv Trupa Trupa. Jeho "Revolution 90210" v sobě proplétá několik žánrových rovin.
"Full Moon 10" je pestrou výpravou, která by si zasloužila i pokračování. Těch jmen, na něž se nedostalo, bude totiž určitě celá hromada, která bude navíc s přibývajícími lety spíše růst, než se smrskávat. Přesto se do alba podařilo otisknout žánrový rozhled samotného časopisu, a vytvořit tak svým způsobem hudební dokument, který bude uplynulé desetiletí připomínat.
Nahrávka vyšla vedle digitálních platforem i na limitovaném dvojvinylu. Jeho krásný vizuál s měsíční tematikou vytvořil již zmíněný Carton Clan. Grafika celého balení je minimalistický protipól k doslova maximalistické hudební náloži. Milým bonusem download kupónu je pak dvacátý track, který dodali pražští experimentátoři
Market. Ti upravili "Here, There And Everywhere" (hádejte koho). Udělali to drze, výsledek však funguje a rozmanitost celé kompilace jen podtrhuje.
Z celého projektu je cítit radost z hudby, nadšení a sounáležitost. Skvělým způsobem přibližuje, pro co tento organismus dýchá. Závěrem si dovolím i malou osobní poznámku: pokud tam shora toto vše sleduje Apačka (spoluzakladatelka Full Moonu
Jana Grygarová), musí z toho všeho mít radost. A určitě by se všemi debatovala nad předělávkou "Trávy" z rukou Pris. Tak všechno nejlepší!
Pokud byste o tento speciální dvojvinyl měli zájem, koupit si ho
můžete zde.