Na Fallgrapp je fascinující znatelný progres mezi jejich jednotlivými řadovkami. Třetí album "Ostrov" je tak zatím nejvyzrálejším počinem této formace. Je na něm patrné, jaké cíle si kapela na počátku natáčení dala, i to, že se tyto cíle podařilo přetavit ve skvělý kompaktní celek.
Ten tvůrčí posun je pro Jureše Líšku a Noru Ibsenovou, ústřední dvojici
Fallgrapp, jasně rozpoznatelný. Na debutu "Rieka" to byla velká autorská volnost, byť jí možná chyběly zkušenosti a technické vymoženosti. Přesto se albu dostalo zasloužené pozornosti. Při vzniku následné "V mhle" skupině podrážela nohy poněkud velká a přehnaná očekávání, jak ostatně sami autoři zpětně přiznali. A dnes, po dalších třech letech, tu máme "Ostrov". Na něm již tyto mouchy nejsou patrné, a v Líškově autorském rozhledu tedy může naplno panovat zvuková jistota. Máme tak před sebou malebnou, multifunkční nahrávku, jež čerpá z pevných základů - kombinace akustiky s elektronikou -, na nichž staví cit pro detail a nadhled v textech.
Důležitým elementem pro celou desku se stala práce Martina Majlo Štefánika, který je autorem veškerých smyčcových aranží. Ty nahrál Spectrum Quartett a do nálad "Ostrova" vlévají solidní dávku energie. Nechybějí rapové vsuvky
Martina Matyse, a to už od úvodní písně "Smutnobiela", která je melodramatickou souhrou s Norou a jejím vokálem. A dojde i na výraznější rytmy, například v chytlavé "Keď padal sneh" anebo ve zvukově syrovější "Mĺkvy".
Titulní track je takovou spojnicí s dřívější tvorbou Fallgrapp, určitým předělem je pak jediná instrumentálka "Terracotta" (ta mimochodem jako jediná chybí na vinylové edici alba). V ní se i lidský hlas stává hudebním nástrojem, dalším z prvků pestrého kaleidoskopu nálad, který balancuje na hraně obou polovin "Ostrova".
Ta první jako by se ohlížela za minulostí, za což mohou i melancholické texty (zmíněná "Smutnobiela" nebo emocionálně vypjatá "Môžeš prísť", které stavějí na charismatickém hlasu zpěvačky).
Druhá část pak více staví na kontrastech. Startuje ji "Mĺkvy", středobodem je však dvojskladba "Letí" / "Uletí" (na CD a LP je evidována jako jedna položka) pojednávající o životním cyklu od rozbřesku narození až po závěrečné spuštění opony v podobě smrti i následného posledního rozloučení. "Iba ďalej kráčam" se stala titulní melodií seriálu "Jenny", možná i proto kontinuitu alba trochu nabourává. Všechny právě odvyprávěné příběhy pak ukončuje závěrečná balada "V lístí".
Na textech se mimochodem podílela celkem pestrá skupina lidí. Kromě Nory, Jureše a Martina to byli třeba
Katarzia nebo Lukáš Fila z kapely
Korben Dallas. Dagmar Mišíková, jejich dlouholetá spolupracovnice, je autorkou veršů pro zmíněnou dvojici "Letí" a "Uletí", v níž se jí podařilo výborně popsat rovnováhu mezi smutkem a radostí. A
TheCurlySimon (Simon Štubniak) se poprvé vrhl do rodné slovenštiny a do "Keď padal sneh" vtěsnal svůj typický styl a ryze mužský pohled na ztráty, které nás na životní cestě potkávají.
Jak již bylo řečeno, "Rieka", "V mhle" i "Ostrov" ukazují, jak
Fallgrapp s každou novou deskou rostou. Stále mají zálibu v experimentování s elektronikou a akustikou i ve vrstvení jednotlivých ploch. Přesto je aktuální kolekce svým způsobem hudebně bohatší a dokáže promlouvat nejen svou skromnou, zadumanou intimitou, ale i temperamentními strukturami. Instrumentačně není nahrávce co vytknout, je to tak v mnoha ohledech nejucelenější položka v diskografii této formace.