Pokud by o důležitosti alb rozhodovaly pouze výsledky Grammy, byla to v minulém desetiletí hlavně dámská jízda. Taylor Swift i Adele v něm totiž podle amerických akademiků natočily nejlepší desku roku hned dvakrát. Připomeňme si vítěze ostře sledované kategorie Album roku v uplynulých deseti letech.
Výsledky
letošních Grammy poznáme v noci z neděle 26. na pondělí 27. ledna, slavnostní předávání v Los Angeles bude stejně jako před rokem moderovat
Alicia Keys. Nejsledovanější kategorii Album roku tentokrát vyhraje někdo z následující osmičky:
Bon Iver - "I. I",
Lana Del Rey - "Norman Fucking Rockwell",
Billie Eilish - "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?",
Ariana Grande - "Thank U, Next",
H.E.R. - "I Used To Know Her",
Lil Nas X - "7",
Lizzo - "Cuz I Love You",
Vampire Weekend - "Father Of The Bridge".
Vybavíte si ještě, kdo si tuto cenu odnesl v předchozích deseti ročnících?
2010: Taylor Swift - Fearless |
V roce 2010 se počítalo spíše s triumfem
Lady Gaga nebo v dalších kategoriích šestkrát vítězné
Beyoncé, které tehdy s alby "The Fame" a "I Am... Sasha Fierce" dosáhly svého komerčního vrcholu. Pro Evropu proto možná bylo šokem, když si hlavní cenu odnesla teprve dvacetiletá country písničkářka
Taylor Swift za druhou studiovou desku
"Fearless". Nadšení nezapřela ani sama zpěvačka, jejíž děkovná řeč tehdy sršela spontánními emocemi. Už tak dobře prodávané album se po výhře stalo naprostým bestsellerem. Jen v USA se prodalo přes sedm milionů kopií, celosvětově pak dokonce více než dvanáct milionů. Swift navíc vítězstvím zahájila nadmíru úspěšné desetiletí, během něhož se stala jednou z největších popových hvězd planety. Do kategorie Album roku byly v následujících letech nominovány i její dvě další studiovky.
2011: Arcade Fire - The Suburbs |
Ani
Eminem ani
Lady Gaga ani
Katy Perry, dokonce ani country senzace
Lady Antebellum, která si ten večer odnesla hned pět cen za desku "Need You Now". Akademici v ročníku 2011 překvapili a pádně odpověděli na kritiku týkající se stále častějšího oceňování komerčně nejúspěšnějších nahrávek. Gramofonek za Album roku přiřkli kanadským indie rockerům
Arcade Fire, pro které byla třetí studiovka
"The Suburbs" opravdu zlomová. Vůbec poprvé se s ní vydrápali na vrchol amerického i britského albového žebříčku, což se jim poté podařilo i s následujícími deskami "Reflektor" a "Everything Now". Kromě Grammy navíc triumfovali také na Brit Awards, kde získali ceny za Nejlepší mezinárodní album a Nejlepší mezinárodní kapelu.
Adele s deskou
"21" převálcovala úplně všechno a všechny. Poté, co se její druhá, na písně o zlomeném srdci bohatá studiovka stala metlou prodejních hitparád (doma ji má přes třicet milionů lidí) a hity jako "Someone Like You" nebo "Rolling In The Deep" ovládly rádia na celém světě, nenašla konkurenci ani na udílení Grammy. Proměnila všech šest svých nominací, vedle Alba roku si přivlastnila i další prestižní trofeje za Song a Nahrávku roku "Rolling In The Deep". Stala se tak jednoznačnou královnou večera. Celkově se jednalo o nadmíru popový ročník, vítěznou Britku,
Bruna Marse,
Lady Gaga a
Rihannu v hlavní kategorii doplnili jediní zástupci rocku
Foo Fighters s "Wasting Light".
2013: Mumford & Sons - Babel |
Podruhé v řadě si z jinak hlavně amerického hudebního svátku odnesl nejdůležitější cenu zástupce britské scény. Po
Adele uspěli
Mumford & Sons, kteří na albu "Babel" čerpali z folkových kořenů, ovšem s energickým rockovým zvukem v zádech. Otevřeli tak dveře pro spoustu kapel podobného ražení, včetně amerických
The Lumineers nebo českého
Jelena. Co se počtu cen týče, ročník neměl zcela jasného vítěze. Mumford & Sons vyhráli dvakrát, v tomto směru je trumfli třikrát ocenění
The Black Keys, kteří však bodovali výhradně v žánrových kategoriích. Slavit mohl také belgicko-australský zpěvák
Gotye, který díky hitu "Somebody That I Used To Know" s
Kimbrou obdržel rovněž tři pozlacené gramofony, včetně toho za Nahrávku roku. Českou stopu obstarala
Markéta Irglová, která měla s
Glenem Hansardem na svědomí hudbu z nejlepšího muzikálového alba "Once: A New Musical", což byl záznam představení z Broadwaye.
2014: Daft Punk - Random Access Memories |
Hit "Get Lucky" jsme tehdy slýchali všude, a tak nebylo žádným překvapením, když na Grammy zazářilo tajemné, v helmách vystupující francouzské duo
Daft Punk. Guy-Manuel de Homem-Christo a Thomas Bangalter jsou známi tím, že s alby šetří. Směsice elektroniky, disca a funku jménem
"Random Access Memories" byla za dvacet let existence teprve jejich čtvrtým studiovým počinem. A od té doby žádný další nevydali. V hlavní kategorii porazili favorizovanou
Taylor Swift, která na "Red" zahájila svou proměnu z country zpěvačky v globální popovou superstar, ale i ceněné hiphopové nahrávky
Kendricka Lamara nebo dvojice
Macklemore &
Ryan Lewis. Právě poslední jmenovaní získali na předávání hned čtyři ceny, o jednu více než Daft Punk. Ti však kromě Alba roku vyhráli zásluhou "Get Lucky" i další ostře sledovanou kategorii Nahrávka roku.
2015: Beck - Morning Phase |
Do společnosti prodejních bestsellerů, jakými byly desky od
Beyoncé ("Beyoncé"),
Pharella Williamse ("G I R L"),
Sama Smitha ("In The Lonely Hour") a
Eda Sheerana ("X"), se nenápadně vklínil vyhlášený experimentátor
Beck se svou už devátou studiovkou
"Morning Phase". Na ní headliner letošního pražského Metronome Festivalu ukázal svou písničkářskou tvář a všechny favority nakonec porazil. Celkově si z udílení odnesl tři ceny. Dokonce čtyřikrát vyhrál Sam Smith, pro něhož znamenala hity nabitá prvotina "In The Lonely Hour" raketový vstup do světa pop music. Na britském i americkém trhu patřila k nejprodávanějším titulům roku. Navíc s výjimkou Alba roku ovládl všechny ostatní kategorie takzvané velké čtyřky - tedy Song, Nahrávku i Objev roku. Po tomto průlomu se mu sice začalo říkat
Adele v kalhotách, jenže na rozdíl od své věhlasné kolegyně už s další řadovkou takový úspěch nezaznamenal.
2016: Taylor Swift - 1989 |
Žánrově rozmanité byly nominace v nejsledovanější kategorii v roce 2016. Místo v nich bylo pro hip hop (
Kendrick Lamar - "To Pimp A Butterfly"), blues rock (
Alabama Shakes - "Sound & Color"), r'n'b (
The Weeknd - "Beauty Behind The Madness") i country (
Chris Stapleton - "Traveller"). Nakonec ale všechny předčil přímočarý electropop, se kterým
Taylor Swift přišla na své páté řadovce
"1989". Sama ji označovala za svou první ryze popovou desku, slyšet na ní byly vlivy osmdesátých let a zrodily se z ní hity jako "Shake It Off" nebo "Blank Space". Pro Swift, která nadále válcovala všemožné žebříčky prodejnosti i sledovanosti na YouTube, znamenala výhra gramofonku za Album roku historický milník. Stala se první ženou, která tuto kategorií vyhrála dvakrát. Ovšem jak se dozvíte hned v následujícím odstavci, tento primát jí vydržel pouze rok. Co se týče počtu cen v daném ročníku, ještě úspěšnější byl Kendrick Lamar, který z jedenácti nominací proměnil v zisk trofeje pět. Vítězil však pouze v rapové sekci.
Devětapadesátý ročník se zvrhl v jakousi dívčí válku. Jeho favoritkami totiž byly dvě velké popové ikony -
Adele a
Beyoncé. Zatímco britská diva za sebou měla po mateřství comeback jako hrom (se svou třetí studiovkou
"25" navázala na masovou popularitu předešlé "21" a opět trhala rekord za rekordem),
Honey Bey se na "Lemonade" rozhodla pro odvážnější cestu. Byla to deska, kterou se vyrovnávala s nevěrou svého muže
Jay-Zho, chyběly na ní rádiové hity, na své si však přišli milovníci r'n'b. Nominace sice dopadly lépe pro Beyoncé (v poměru devět ku pěti), jenže při udílení bylo všechno jinak. Adele měla v proměňování svých želízek v ohni stoprocentní úspěšnost a po pěti letech znovu sebrala, co mohla. Její kolegyně vyhrála pouze dvakrát, navíc ve vedlejších kategoriích. Tento výsledek tehdy u části veřejnosti vyvolal pozdvižení, mluvilo se dokonce o rasismu. Dílo své rivalky při přebírání vyzdvihla i čerstvá vítězka - označila ho za monumentální. Sama se tak druhým vítězstvím v nejprestižnější kategorii vyrovnala
Taylor Swift, kdežto exčlenka
Destiny's Child na tuto cenu nadále čeká.
2018: Bruno Mars - 24K Magic |
Jubilejní šedesátý ročník reagoval na nástup hip hopu ve světových hitparádách. Album roku mohli získat
Kendrick Lamar ("DAMN"),
Childish Gambino ("Awaken, My Love") i
Jay-Z ("4:44"), naopak pop reprezentovala pouze Novozélanďanka
Lorde s "Melodrama". Štěstěna se nakonec usmála na
Bruna Marse, který třetí řadovkou "24K Magic" vzdával poctu svým vzorům. Deska plná r'n'b, soulu, funku a samozřejmě s příměsí popu se dočkala velké komerční odezvy, a to navzdory skutečnosti, že žádný ze singlů se nevyrovnal oblibě megahitu "Uptown Funk!", který Mars natočil o pár let dříve na album
Marka Ronsona. Rodák z Havaje udělal z předávání svou show - proměnil všech šest svých nominací a zcela zastínil favorita Jay-Zho, který byl nominován osmkrát, ale cenu si neodnesl žádnou.
2019: Kacey Musgraves - Golden Hour |
Desetiletí začalo vítězstvím ženského country alba a skončilo zrovna tak. Pro písničkářku
Kacey Musgraves byla nahrávka "Golden Hour" už čtvrtou v její diskografii, ovšem ani zisk hlavní ceny z ní neudělal prodejní senzaci. Dostala se do první desítky v USA i Velké Británii, jenže zbytek Evropy (i planety) si příjemné melodie a osobité výpovědi o opojném pocitu zamilovanosti nechal uniknout. Tehdy třicetiletá zpěvačka uspěla v ročníku, který přinesl rozšíření hlavních kategorií - namísto pěti nominovaných v nich nově dostala šanci hned osmička jmen. Nadvládu hip hopu a r'n'b stvrdili v kolonce potenciálních alb roku
Drake,
Cardi B,
Post Malone nebo
H.E.R. V počtu cen za večer se nakonec Musgraves vyrovnal
Childish Gambino se čtyřmi zářezy, tři gramofony získala
Lady Gaga. A podobně jako v předešlých ročních propadl největší favorit -
Kendrick Lamar dokázal z osmi nominací vykřesat jen jediné ocenění.