Budou hologramy místo živých umělců koncertním standardem? Grimes možná bude iniciátorkou nového trendu

30.04.2019 12:00 - Marta Šindlauerová | foto: facebook interpreta

To, co jste dříve četli a viděli možná tak ve vědeckofantastické literatuře, se může stát běžnou praktikou v hudební branži. Je libo hologram na pódiu, který všechno perfektně odzpívá a odtancuje? Troufneme si tvrdit, že tohle fakt nechcete. Bezduché počítačové nadvlády je až až. Nebo ne?
Hologramy na koncertech nejsou žádnou novinkou. Ve své době využívali tuto technologii k projekci třeba Gorillaz, u kterých to bylo pochopitelné, jelikož fungují jako virtuální kapela. Časté je použití hologramů v případě umělců již zesnulých: viděli jsme obživnout Michaela Jacksona, brzy uvidíme Amy Winehouse. Hologramová projekce se využívá i pro již neaktivní interprety - co nevidět vyskočí na scénu čtyřčlenná legenda ABBA.

Že by tuto vychytávku ale využívali umělci existující, žijící a normálně fungující, o tom se ještě hojně nediskutovalo. Zcela vážně o tom v nedávném interview promluvila alternativně-popová zpěvačka Grimes.

Ta zpravidla vypouští z úst různé podivnosti, a člověk se tak při čtení jejích rozhovorů nestačí divit, jak se někdo takový vůbec ocitl v naší sluneční soustavě. Musíme také podotknout, že málokterý umělec je tak drsně sebekritický (raději nechtějte vědět, co říká o své poslední, kritiky do nebes vynášené desce "Art Angels").

Možná právě z toho pramení její vzrůstající nechuť a strach vystupovat naživo. "Už nechci jezdit na turné. Chci udělat hologramové turné," svěřila se. Odůvodnila to tím, že z koncertů vůbec nic nemá a akorát ji deprimují. "Měli by se nad tím zamyslet i ostatní umělci, pro které živé vystupování představuje spíše noční můru než milovanou práci," dodala.

Pokud by se to ovšem Grimes skutečně podařilo prosadit a její příklad by následovali další hudebníci, bylo by to v první řadě nefér vůči fanouškům a zvrátilo by to celou podstatu živé hudby, to je jasné. Pro umělce jako Grimes - tedy ty, co jsou spíše producenty než živými performery - by to ovšem mohlo být dobrým řešením a zbavilo by je to zbytečné úzkosti. Hudebnice není zdaleka jediná, jejíž koncerty provází spíše pochybná pověst. Mnohem více si ji užijete doma na gauči s pořádnými sluchátky. Kdyby ale každý interpret, který naživo stojí za pendrek, byl na pódiu hologram, kam by ten svět dospěl? *Spráskněte symbolicky ruce*.

Svou roli hraje v tomhle případě i lenost. Zrovna Grimes si pravidelně stěžuje na to, jak je povolání hudebníka těžké. Že prý akorát trávíte celé roky v hromadě tvořené hadry a jídlem a musíte v ní skládat písničky (nahrávat alba se jí mimochodem taky nechce). A že se vás pořád někdo na něco ptá. A hlavně: že vás label nutí jezdit na turné. Tady to zavání leností nad sebou jako nad umělcem pracovat a dělat vše pro to, aby živá vystoupení byla na patřičné úrovni.

Na jednu stranu je pravda, že songy Grimes jsou naživo nejen neuzpívatelné, ale i nehratelné - a to hlavně ty, které následovaly po éře alba "Visions". Na druhou stranu jí ale nikdo nebrání si je předělat tak, aby je naživo zvládla a nemusela před vystoupením hysterčit. Pořád by to bylo vůči jejím příznivcům spravedlivější, než je ochudit o třeba i jedinou možnost spatřit svou modlu naživo.

V závěru této úvahy se zamysleme nad penězi. Není žádné překvapení, že koncertování patří mezi nejvýdělečnější činnosti muzikantů. Pokud jste ale asketický umělec jako tady Grimes a vystačíte si s málem, pak se skutečně na pódium ani obtěžovat nemusíte. Jedno ale vede k druhému. Kdo by chtěl koupí lístku podporovat umělce, kteří o přímý kontakt s fanoušky nestojí?



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY